Voiko pankkivirkailijat tuosta vain tutkia asiakastietoja
kuten tilitietoja ja lainatietoja? Siksi kiinnostaa koska pankissamme töissä sukulaisnainen, joka kova juoruamaan ja muutenkin varsin epämiellyttävä tyyppi.
Kommentit (17)
Saavat tutkia tilitietoja ainoastaan silloin, kun on siihen tarvetta. Eli menet pankkiin ja pyydät kertomaan paljonko tililläsi on rahaa tms. Tai menet pyytämään lainaa, niin silloin joutuvat katsomaan rahatilanteesi.
Mutta missään tapauksessa niistä asioista EI saa puhua eteenpäin. Jos vain törmäät siihen, että joku kertoo kuulleensa raha-asioistasi jostain tms. niin mieti tarkkaan mistä voisi asian tietää, ja ota sen jälkeen yhetyttä pankkiin, jos epäilet vuodon tulleen sieltä.
Äitini on pankissä töissä, eikä tiedä edes tilini saldoja. Tai jos tietää, niin ei niistä mainitse kenellekään. Luotan äitiini, eikä hänellä ole mitään syytä katsella tilitietojani tms. Tietää sen verran kuin pitääkin, eli jos pyydän katsomaan tilitietojani tms.
Ystäväni äiti oli pankissa töissä ystäväni ollessa teini. Tämä ystäväni sai aina kotona kuulla, miten oli taas käynyt kaupassa ja tiedusteltiin mitä oli sieltä ostanut. Äitinsä oli siis tutkinut lapsensa tilitietoja, mikä ei sekään ole sallittua, ellei siihen ole hyvää syytä.
ja sanovat, että tilillä on liikaa rahaa... Tutkivat siis tietojani ilman, että annan siihen aihetta.
Saavat tutkia tilitietoja ainoastaan silloin, kun on siihen tarvetta. Eli menet pankkiin ja pyydät kertomaan paljonko tililläsi on rahaa tms. Tai menet pyytämään lainaa, niin silloin joutuvat katsomaan rahatilanteesi. Mutta missään tapauksessa niistä asioista EI saa puhua eteenpäin. Jos vain törmäät siihen, että joku kertoo kuulleensa raha-asioistasi jostain tms. niin mieti tarkkaan mistä voisi asian tietää, ja ota sen jälkeen yhetyttä pankkiin, jos epäilet vuodon tulleen sieltä. Äitini on pankissä töissä, eikä tiedä edes tilini saldoja. Tai jos tietää, niin ei niistä mainitse kenellekään. Luotan äitiini, eikä hänellä ole mitään syytä katsella tilitietojani tms. Tietää sen verran kuin pitääkin, eli jos pyydän katsomaan tilitietojani tms. Ystäväni äiti oli pankissa töissä ystäväni ollessa teini. Tämä ystäväni sai aina kotona kuulla, miten oli taas käynyt kaupassa ja tiedusteltiin mitä oli sieltä ostanut. Äitinsä oli siis tutkinut lapsensa tilitietoja, mikä ei sekään ole sallittua, ellei siihen ole hyvää syytä.
myös pankkilaisilla.
Itse olen pankissa töissä ja voin kertoa, että eipä todellakaan kiinnosta tutkia ihmisten tili- ja lainatietoja ilman syytä. Niitä joutuu ihan tarpeeksi kaivelemaan syystäkin ja työtehtävien yhteydessä. Ihmiset vaan kuvittelevat, että se on niin kiinnostavaa että kaiket päivät niitä yritetään urkkia. Uskokaa pois, kun se on työtä niin moisesta katoaa viehätys täysin.
Kenkää tulee, jos näin toimii. Ihan vähintään erittäin vakava varoitus.
ja sanovat, että tilillä on liikaa rahaa... Tutkivat siis tietojani ilman, että annan siihen aihetta.
Kone vaan ilmoittaa, että näille ja näille kannattaa soittaa ja kertoa sijoitusvinkkejä. Vasta kun asiakas ilmaisee kiinnostuksensa ja myöntyvyytensä, vilkaistaan omaisuutta ja sijoituksia, jos tiedolla on asian hoitamisen kannalta merkitystä.
ja sanovat, että tilillä on liikaa rahaa... Tutkivat siis tietojani ilman, että annan siihen aihetta.
ja haluaa, että tulisit hakemaan ylimääräiset pois?
siinä tiskillä että voi tsiisus miten hävettää kun pankintäti näkee kuinka vähän tililläni on rahaa! Eikö muka oikeasti näe/saa katsoa?
Sen takia mäkin käyn tiskiltä nostamassa, antavat, vaikkei mulla katetta olekaan.
Täydellistä pankkisalaisuutta ei siis ole olemassa? Ikävältä kuullostaa, että joku pankkilainen voi tutkailla tilejäni pelkästä uteliaisuudestaan tai perinnön toivossa tai muuten tehdäkseen kiusaa kohdehenkilölleen?
Näin ei voida enää jatkaa tämä kuuluu Tietosuojavaltuutetun toimialaan ja tästä tehtävä hänelle kantelu !
Saako pankkivirkailija kertoa toisille asiakkaille että onko joku julkkis tms. käynyt esim lainaneuvotteluissa? Esim. jos joku soittaa pankkiin että kävikö teillä tänään asiakkaana "herra x", niin saako kertoa?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:53"]Saako pankkivirkailija kertoa toisille asiakkaille että onko joku julkkis tms. käynyt esim lainaneuvotteluissa? Esim. jos joku soittaa pankkiin että kävikö teillä tänään asiakkaana "herra x", niin saako kertoa?
[/quote]
Ei saa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:53"]
Saako pankkivirkailija kertoa toisille asiakkaille että onko joku julkkis tms. käynyt esim lainaneuvotteluissa? Esim. jos joku soittaa pankkiin että kävikö teillä tänään asiakkaana "herra x", niin saako kertoa?
[/quote]
No mitäpä luulet?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 23:03"]
Täydellistä pankkisalaisuutta ei siis ole olemassa? Ikävältä kuullostaa, että joku pankkilainen voi tutkailla tilejäni pelkästä uteliaisuudestaan tai perinnön toivossa tai muuten tehdäkseen kiusaa kohdehenkilölleen?
Näin ei voida enää jatkaa tämä kuuluu Tietosuojavaltuutetun toimialaan ja tästä tehtävä hänelle kantelu !
[/quote]
Voi tutkia, mutta ei saa tutkia. Sitäkin seurataan, että kenen tiedoissa käydään ja mistä syystä. On varoituksen paikka jos katselee omaksi ilokseen toisten tietoja. Pahemmassa tapauksessa voi olla myös suoraan irtisanominen. Toisten tiedoista kertominen on heti irtisanominen. Ei saa kertoa edes, että jollain on pankissa tili tai että joku on käynyt asiakkaana.
Sääntöjen puolesta kenelläkään ei ole mitään hätää. Ihmisiä on kuitenkin joka lähtöön.
T. pankissa työskentelevä.
Minusta on todella outoa, ettei pankkivirkailijoiden tarvitse pitää nimikylttejä!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:53"]
Saako pankkivirkailija kertoa toisille asiakkaille että onko joku julkkis tms. käynyt esim lainaneuvotteluissa? Esim. jos joku soittaa pankkiin että kävikö teillä tänään asiakkaana "herra x", niin saako kertoa?
[/quote]
No mitäpä luulet?
[/quote]
Luulen että ei. Mutta meidän asiakasneuvojamme kertoi eteenpäin että olimme käyneet, ja reklamoimme asiasta pankinjohtajalle. Pankinjohtaja ei uskonut meitä, vaikka meillä oli todisteet olemassa asiasta. Ihmettelenpä vaan, miten on pokkaa pankeilla. Eiäpähän siinä, kun ei olla silmäätekeviä niin saahan näistä köyhien asioista huudella pikku kylillä. :P
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:53"]
Saako pankkivirkailija kertoa toisille asiakkaille että onko joku julkkis tms. käynyt esim lainaneuvotteluissa? Esim. jos joku soittaa pankkiin että kävikö teillä tänään asiakkaana "herra x", niin saako kertoa?
[/quote]
No mitäpä luulet?
[/quote]
Luulen että ei. Mutta meidän asiakasneuvojamme kertoi eteenpäin että olimme käyneet, ja reklamoimme asiasta pankinjohtajalle. Pankinjohtaja ei uskonut meitä, vaikka meillä oli todisteet olemassa asiasta. Ihmettelenpä vaan, miten on pokkaa pankeilla. Eiäpähän siinä, kun ei olla silmäätekeviä niin saahan näistä köyhien asioista huudella pikku kylillä. :P
[/quote]
Tarkennan että kyseessä on pienen kylän konttori, ja reklamoimme tätä konttorinjohtajaa, ei siis pankinjohtajaa.
tutkimaan tietoja.
Mutta käytännössä jos oikein on utelias ja haluaa nuuskia tietoja, niin helposti se silloin onnistuu. Tuollaiset yliuteliaat juorutädit eivät ole sopivia pankkitehtäviin.
Pankissa on vaitiolovelvollisuus, eli täti voi joutua vaikeuksiin jos juoruaa.
T:pankkilainen