Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin, oi MILLOIN te uskotte, että päivämäärissä myös kuukauden jälkeen tulee PISTE?

Vierailija
17.01.2011 |

Siis ei "17.1", vaan "17.1.".

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukausi on lauseen lopussa, tuleeko silloinkin piste eli piste ja piste?

Vierailija
2/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on 17.1 (juuri poikani opettelee näitä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kellonajoissa on aina kaksoispiste, ei näin: 19.00 vaan klo 19:00

Vierailija
4/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeinkirjoitussääntöjen päiväpalsta.

Mene kana muualle hautomaan pisteitäsi.

Vierailija
5/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ärsyttää myös se, että jotkut lisää lauseen loppuun välilyönnin ennen huutomerkkiä. Siis näin !

Sitä ärsyttävämpää, mitä useampi huudahdus on kirjoitettu peräkkäin.

Vierailija
6/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaksoispistettä tule varsinkaan klo-lyhenteen jälkeen.



17.1 klo: 15:20 !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruotsissa kuukauden perään ei tule pistettä, mutta suomessa ihan taatusti tulee.

se on 17.1 (juuri poikani opettelee näitä)

Ja kellonajoissa tunnit ja minuutit erotetaan suomeksi pisteellä, ei kaksoispisteellä.

Vierailija
8/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17.1 pitäisi nimittäin lukea "seitsemästoista yhtä". Järjestysluku merkitään pisteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaksoispistettä tule varsinkaan klo-lyhenteen jälkeen. 17.1 klo: 15:20 !

Kellonajat ja aikamäärät

Piste vai kaksoispiste erottimena?

Kun ilmaistaan kellonaika tai ajan kesto tunteina ja minuutteina, kenties myös sekunteina, niin kielitoimiston suosituksen ja standardin SFS 4175 mukaan käytetään erottimena pistettä, esim. ”12.30”.

kello 12.30

Hänen tuloksensa oli 10.05.30. [10 tuntia 5 minuuttia 30 sekuntia]

Hänen tuloksensa oli 10.05.30,6. [10 tuntia 5 minuuttia 30,6 sekuntia]

Edellä mainitun standardin (ISO 8601) ja englanninkielisen maailman käytännön mukaan taas käytetään kaksoispistettä, esim. ”12:30” ja ”10:05:30”. Yksi tärkeä syy tähän on se, että englannin kielessä piste toimii desimaalipisteenä, eikä kellonajoissa ole kyse desimaali­jao­tuk­sesta.

Käytännössä suomen kielessä käytetään kellonajoissa paljon myös kaksoispistettä. Se on myös hiukan selvempi kuin piste, etenkin kun pisteellä on suomessakin monia merkityksiä. Ainakin monikieliseen aineistoon tätä tapaa voi suositella.

ennätys/record: 1:27:36

open/avoinna 12:15–16:30

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/5.2.html#klo

Vierailija
10/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kellonajoissa on aina kaksoispiste, ei näin: 19.00 vaan klo 19:00

Meidän tokaluokkalainen joutui tuki opetukseen kun käytti kaksoispistettä pisteen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tukiopetukseen? (se on yhdyssana)

Vierailija
12/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, pässin lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun moni "lyhentää" etunimensä pisteellä. Kirjoittaja haluaisi siis sanoa lyhyesti esim. Matti Meikäläinen ja kirjoittaa Matti.M, jolloin hän tulee lyhentäneeksi pisteellä etunimensä, ei sukunimeä.

Vierailija
14/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon päivämääräsohelluksen tajuan vielä jotenkin, mutta toi nimien "lyhentäminen" menee yli ymmärryksen.

kun moni "lyhentää" etunimensä pisteellä. Kirjoittaja haluaisi siis sanoa lyhyesti esim. Matti Meikäläinen ja kirjoittaa Matti.M, jolloin hän tulee lyhentäneeksi pisteellä etunimensä, ei sukunimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomme sen 23.7.2013 klo 15.48

Vierailija
16/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/17/2011 tai 1-17-2011 ja ilman vuotta vain 1/17

Vierailija
17/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/17/2011 tai 1-17-2011 ja ilman vuotta vain 1/17

Ohi meni vain se, että nyt puhuttiin suomen kielestä.

Vierailija
18/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei sitten ole ollut markkinointiosastolla tai mainostoimistossa kovin osaavaa porukkaa töissä.

Vierailija
19/21 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei sitten ole ollut markkinointiosastolla tai mainostoimistossa kovin osaavaa porukkaa töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän