Miten kieltäytyä kohteliaasti esirukoustarjouksesta?
Minulla on vuoden päivät ollut arkea rajoittava sairaus, ei mikään hengenvaarallinen kuitenkaan. Olen aika tuskastunut tilanteeseen, mutta myös toiveikas, että sopeudun tilanteeseen jatkossa paremmin.
Nyt uskovainen sukulaisperhe on alkanut tarjota rukoilua avuksi tilanteeseen. He ovat ehdottaneet jo pari kertaa, että varta vasten kokoontuisimme rukoilemaan minun puolestani ja pyytäisivät vielä seurakuntansa pastorin paikalle. Vähänkö ahdistaa pelkkä ajatus!
Olen onnistunut luikertelemaan tilanteesta mutisemalla "katsotaan nyt" tai muuta vastaavaa. En ole itse uskossa, enkä tietenkään loukkaannu esirukouksesta, mutta miksi he eivät voisi tehdä sitä vaikka iltarukouksessaan? Miksi rukoilusta pitäisi tehdä niin kamala show? En todellakaan aio suostua moiseen, mutta kieltäytyminen on hirveän vaikeaa, sillä hyväähän he vain tarkoittavat.
Kommentit (14)
ystävällisen "ei kiitos" riittää, muutenhan on painostusta.. Jos ei riitä, niin sitten vähemmän nätisti. Ei sinun tarvitse loputtomiin heidän tunteitaan ajatella, eiväthän hekään kunnioita sinun mielipidettäsi.
anna heidän tulla rukoilemaan. voit sanoa heille ja pastorille suoraankin että et ole kyllä uskossa, mutta kun nämä tutut haluavat niin annoit tilaisuuden ja että jos tässä vaikka nyt x min rukoillaan ja sitten juodaan kahvit.
"mikä siinä on kiusallista? anna heidän tulla rukoilemaan. voit sanoa heille ja pastorille suoraankin että et ole kyllä uskossa, mutta kun nämä tutut haluavat niin annoit tilaisuuden ja että jos tässä vaikka nyt x min rukoillaan ja sitten juodaan kahvit."
Ja minusta tuollainen joukkoruokous minun vuokseni olisi kiusallista. Olen joskus pyytänyt esirukousta, mutta en itse halua olla paikalla silloin. Ymmärrän, jos tuntuu kiusalliselta. Sano se suoraan. Ei siitä voi loukkaantua.
Olen pari kertaa ollut kyseisen seurakunnan tilaisuudessa, enkä tunne sitä YHTÄÄN omakseni. Ihmiset laittavat kätensä esirukoiltavan harteille, puhuvat kielillä, heiluvat ja laulavat. Juu en haluaisi olla se ihminen siinä piirin keskellä.
ap
Itse pyysin esirukousta lapsettomuuden takia ja sain sitten kauan kaivatun lapsen.
rukous voi joskus auttaa.
Pari hullua vastausta olet saanut, mutta ah, niin tyypillisiä uskovien vastauksia..
mielellään saavat rukoilla puolestani ihan keskenään, ilman minun läsnäoloani.
En kuulu seurakuntaanne ja koin sen ilmapiiri epämiellyttäväksi.
Olen sanonut, että voitte vapaa-ajallanne rukoilla puolestani niin paljon kuin sielu sietää. Mutten itse tahdo tietää rukoiluistanne mitään.
Olen jopa viitannut raamattuun -piruuttani.
"Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle."
Olen entinen fundamentalistikristitty. Tuommoinen julkinen kätten päälle paneminen, kielilläpolotus ja laulelu on todella vastenmielistä. Nykyisin pidän tuollaista touhua ovelana vallankäytön välineena.
Tuo on aika loukkaavaa kutsua jotain epämiellyttäväksi. Ennemmin "en koe omakseni"
En kuulu seurakuntaanne ja koin sen ilmapiiri epämiellyttäväksi.
ja minä en ainakaan loukaantuisi jos suoraan sanoisit minulle että et halua. Ymmärrän vallan hyvin että kaikki eivät usko eivätkä tuollaista halua. Minusta on parempi että on vaikkapa suoraselkäinen ateisti kuin että yrittää olla mielinkielin vain muiden mieliksi.
Tulee mieleen tämä Raamatun kohta
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani."
Eli jos olet eri mieltä, sano se.
Olen pari kertaa ollut kyseisen seurakunnan tilaisuudessa, enkä tunne sitä YHTÄÄN omakseni. Ihmiset laittavat kätensä esirukoiltavan harteille, puhuvat kielillä, heiluvat ja laulavat. Juu en haluaisi olla se ihminen siinä piirin keskellä. ap
ei pitäisi puhua kielillä. Eikä eteenkään silloin kun joku ei-uskovainen on paikalla. He ovat toimineet tuossa asiassa väärin ja Raamatun vastaisesti, vaikka tarkoitus on ehkä ollut hyvä
että arvostat heidän tarjoustaan. Mutta itse et ole uskossa, joten esirukoustilaisuus tuntuu kiusalliselta. Pyydä heitä muistamaan sinua iltarukouksessaan.