Minkä verran puututte yläkoululaisen kokeiden/läksyjen lukemiseen?
Vai puututteko ollenkaan? Meillä 14v poika väittää, ettei häneltä saa kysyä onko lukenut kokeisiin tai tenyt läksyjä, kun se kuulemma rupeaa ahdistamaan. Ja itse hoitaa lukemisensa. No, kokeet eivät minusta ole menneet kovin kummoisesti, sellasia 6-9 välillä, mutta huonompaan suuntaan. Ja kokeisiin lukeminen alkaa edellisiltana kahdeksan aikaan...
Kommentit (3)
ongelma on se, että minä olen lähi-äitipuoli ja pojan isä ei pahemmin ole kotona katsomassa homman perään. Ja mulle sitten sanotaan, että alkaa ahdistaa, kun pelkästään kysyn, että onko lukenut kokeisiin. Sitten isä paasaa pojalle, kun kokeet menevät huonosti...huokaus.
Toiseksi nuorin menee syksyllä yläkouluun ja luulen, että häntä täytyy välillä muistuttaa.
meillä onerityislapsi, eli asperger. Minä katson, että viikkoaikatauluun tulee kokeisiin lukeminen. Tekniikan olen opettanut alakoulussa (on ns kahden illan ja vikan aamun tekniikka eli ekana iltana katsellaan otsikot ja tiivistelmät, vikana iltana luetaan koealue ja katsotaan kuvat ja vikana aamuna taas kerrataan ne otsikot ja tiivistelmät). Jos numero menee alle kasin, puutun seuraavaan kokeeseen lukemiseen lähinnä vaatimalla, että lukeminen todella tapahtuu sekä kyselemällä koealuetta.
Tottakai saat kysyä, onko kokeisiin luettu ja läksyt tehty. Sinähän olet vastuussa siitä, että poikasi käy koulua. Varsinkin jos numerot on kuutosia. Mutta ehkä se olisi syytä tehdä myös ajoissa, eikä enää silloin viimeisenä iltana. Ehkä se on myös syytä tehdä jotenkin rauhallisella tavalla, esim just niin että luodaan yhdessä lukusuunnitelma ja hiotaan tekniikkaa - ei vaan sitä että paahda nyt enemmän vaan sitä, miten opiskellaan tehokkaammin. Jos taas numerot on lähinnä siellä ysin paikkeilla niin murrosikäiseltä pojalta se on aika hyvin, enkä näkisi syytä hiostaa enempää...