Asuuko teilläkin pirttihirmu?
Kopsattu:
http: //www. cc. jyu. fi/~jlammas/etc/etcfiles/Documents/Pirttihirmu. txt
Asuuko teilläkin pirttihirmu?
Me naiset olemme omaksuneet, ettei naisella ole valtaa. Se on julistettu tosiasiaksi.
Psykologi Hannele Törrösen mielestä totuus on päinvastainen: nainen käyttää valtaa
joka päivä. Naisen valta on kuitenkin piilotettu. Useimmiten me naiset emme edes
huomaa, millä tavalla käytämme valtaa.
Jos ei Usko usko niin...
Psykologi Hannele Törröstä on jo vuosien ajan kiusannut tapa, jolla nainen käyttää
valtaa. Vaimo, kolmen murrosikäisen pojan äiti on tutkinut omia vallankäytön
mekanismejaan ja huomannut, että usein ne ovat itsepetosta.
- Nainen näkee itsensä huonommin kohdeltuna kuin onkaan ja alkaa uhriutua kotona
ja parisuhteessa.
Uhriksi itsensä tunteva nainen on sokea omalle vallalleen. Hän kompensoi tunnetta
vallan puutteesta käskien, jahdaten, mielivaltaisia sääntöjä luoden ja läheisten
reviireille tunkeutuen.
Lopputulos ei ole tunne tasa-arvosta, vaan vallankäyttö kääntyy naista vastaan.
Kotona naisesta tulee määräilijä, joka lopulta saa ongelmien syyt niskoilleen,
koska on perheenjäsenten mielestä rasittava pirttihirmu.
- Itsepetos näivettää. Se alentaa naista. Naisesta tulee helposti katkera. Hän ei
näe omaa vallankäyttöään kritisoitavana, vaan syyllistää muita, yleensä miestään.
Törrösen mielestä keski-ikä on viimeinen tilaisuus alkaa tutkia omia vallankäytön
mekanismejaan. Toiset huomaavat omat virheensä ja voivat parantaa ihmissuhteitaan,
toiset uhriutuvat loppuelämäksi.
- Mikään ei ole surullisempaa kuin katkeroitunut vanha ihminen, joka aina näkee syyn
itsensä ulkopuolella.
" Teenkö minä mitään oikein?"
Usein naisen vallankäyttö on verhoiltu kodin sääntöihin. Vaikka kodin pitäisi olla
perheen yhteinen paikka, nainen katsoo oikeudekseen määrittää yhteiset standardit.
Perhe-elämän sääntöjen oheen ilmestyy kummallisia pakkomielteitä, joita muiden pitäisi
noudattaa.
- Minä vaadin aikoinaan, että siivouspäivän on oltava perjantai, vaikka meidän
perheessä on neljä muuta jäsentä, joilla on omat mielipiteensä asiasta.
Kun standardit on luotu, nainen valvoo niiden toteutumista. Niistä on pidettävä kiinni,
olivat ne kuinka idioottimaisia tahansa.
- Nainen on kuin tarkastaja, joka kulkee perässä ja arvioi, miten kotityöt on
suoritettu. Jos tulos ei miellytä, nainen ilmoittaa, kuinka kelvoton mies tai
lapset ovat.
Pahimmaksi vallankäyttö äityy, kun perhe-elämässä tapahtuu muutos, josta nainen
katsoo tietävänsä enemmän kuin mies. Törrönen kertoo tuttavastaan, joka tuli
ensimmäistä kertaa isäksi. Miehen vaimo puhui vuoden ajan vain siitä, kuinka huono
mies oli.
- Mies kysyi minulta, tekikö ylipäänsä mitään oikein.
Mies on naisen oma projekti
Kodin sääntöjen lisäksi nainen laatisi myös parisuhteen säännöt. Naisella on tapana
ilmoittautua parisuhteessa asiantuntijaksi. Nainenhan " tietää" , että koska miehellä
ei ole tunneälyä, mies ei ymmärrä, miten parisuhteessa kuuluu olla.
- " Tietäminen" johtaa siihen, ettei nainen kunnioita jokaiselle kuuluvaa omaa reviiriä,
vaan menee kevyesti rajan yli ja ahdistelee.
Moni nainen suhtautuu mieheen kuin projektiin - materiaaliin, joka koulitaan sopivaksi.
Kuinka moni nainen onkaan ystävättärilleen vannonut: " Kyllä minä sen muutan" !
Suvereenisti nainen puuttuu miehen henkilökohtaisiin asioihin, arvostelee tämän
makua ja jopa vaatettaa miestä mieleisekseen.
Naisen viha syttyy, kun mies ei kouliinnukaan suunnitellussa tahdissa. Silloin
tavataan naisporukassa, terapoidaan itseä ja toisia eli haukutaan miehiä.
- On elämäntilanteita - kuten äidiksi tuleminen tai vaihdevuodet - joissa naisten
keskustelut ovat tärkeitä. Mutta yleensä puheet miehistä vain vahvistavat naisten
omaa patologiaa.
Porukassa miesviha saa entistä absurdimpia muotoja. Törrönen kertoo naisesta, joka
huvitteli lähettämällä miehensä lähikauppaan mutkikkaan ostoslistan kanssa. Nainen
oli vaihtanut tavaroiden nimet listassa niin, että esimerkiksi tomusokeri olikin
pölysokeri - testatakseen, selviytyykö mies koitoksesta. Kotona nainen odotteli,
milloin ensimmäinen avunpyyntöpuhelu mieheltä tulisi. Hän myös tarkisti tutulta
myyjältä, oliko mies joutunut pyytämään apua. Lopuksi miehen avuttomuudelle naurettiin
kaveriporukassa.
Ei ilkeyttä, vaan sokeutta
Mikseivät miehet sitten ryhdy vastarintaan?
- Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.
- Kun naista arvostellaan, raivo on hirveä. Asiasta tehdään välittömästi
tasa-arvopoliittinen, ja mies leimataan sovinistiksi.
Kymmenen vuotta sitten Törrönen kirjoitti aiheesta kolumnin. Naiset suhtautuivat siihen
jäätävällä hiljaisuudella ja tuijotuksella, mutta miehet ottivat yhteyttä ja kertoivat
ajattelevansa juuri niin kuin Törrönen oli kirjoittanut. He sanoivat, etteivät olisi
voineet ottaa asiaa puheeksi, koska ovat miehiä.
- Ihmissuhteessa nainen tuntuu miehestä ylivoimaiselta. Nainen on nopea ja nokkela
keskustelija, eikä mies välttämättä saa edes suutaan auki.
Törrönen painottaa, ettei nainen ole vallankäytössään tahallaan ilkeä. Vallan
osoittaminen on tiedostamatonta, ja siihen johtavat monet eri syyt.
Ensinnäkin, ihmissuhteet ovat aina vaikeita, ja reviirien rajoja etsitään jatkuvasti.
Monesti suhteen alussa nainen hoivaa miestä, kokkaa, silittää paidat - ja tekee sen
rakastuneena mielellään. Kun ensihuuma on ohi ja riitojakin ilmenee, selviää, että
tavaksi tullut työnjako on inhottanut naista jo pitkän aikaa.
Toiseksi syyksi Törrönen nimeää naiselle tyypillisen ajattelun, että hyvä pitää
ansaita. Esimerkiksi rentoutua saa vasta, kun on koti on siivottu. Tai omasta ruumiista
saa nauttia vasta, kun on laihtunut.
- Kuormitamme itseämme kovilla tavoitteilla. Jos ne eivät toteudu, tunnemme itsemme
riittämättömiksi ja uhriudumme.
Myös kiire on hyvän parisuhteen vihollinen. Ihminen alkaa suorittaa elämää, eikä aikaa
jää omien toimintatapojen tarkasteluun.
Lepää, hullu, lepää!
Mitä me naiset sitten voimme tehdä parantaaksemme tapojamme? Miten tiedostamattoman
vallankäytön voi havaita?
- Voi kysyä mieheltä, millaisissa tilanteissa minun kanssani on vaikea olla, Törrönen
neuvoo.
- Olen hyötynyt hirveästi kritiikistä, jota miestuttavat ovat minulle antaneet. Sen
kuuleminen ei ole ollut kivaa, mutta olen huomannut heidän olevan oikeassa.
Törrönen kehottaa myös tarkastelemaan asioita, jotka arjessa ottavat aivoon, sillä
juuri niihin nainen valtaansa kohdistaa.
- Ennen raivostuin siitä, että meidän pojat löhösivät paljon sohvalla. Pohdin, mikä
siinä on niin ärsyttävää, kunnes huomasin, etten itse osannut loikoilla. Olinkin
kateellinen.
Kun raivon syy selvisi, ei tarvinnut enää motkottaa löhöäjille. Ei se heidän syynsä
ollut, ettei äiti osannut rentoutua. Nykyään Törrösen työtietokoneen näytönsäästäjässä
lukeekin: Lepää, hullu, lepää!
Samaa psykologi suosittelee muillekin.
- Elämä on paljon helpompaa, kun opimme suhtautumaan kodin hulluuksiin huumorilla
ja joustamaan suunnitelmissa ja säännöissä.
Törrösen tarkoitus ei ole julistaa miehiä pulmusiksi ja naisia pirttihirmuiksi. Jos
mies ei ole lainkaan oma-aloitteinen, nainen joutuu tahtomattaankin potkimaan häntä
yhteistyöhön. Mutta ratkaisu ei ole määräileminen vaan keskusteleminen. Törrönen
kehottaa luomaan kotiin säännöt - yhdessä.
- On tehtävä sopimus siitä, miten kotona ollaan, sekä tarkasteltava, millaisia
sopimuksia tehdään ja miksi. Voi tehdä erilaisia kokeiluja ja katsoa, mikä parhaiten
sopii.
- Paljastetaan korttimme ja käytetään valtaa avoimesti, keskustellen.
(Julkaistu iltalehdessä ilmeisesti vuonna 2000)
Kommentit (46)
Muutenhan se olisi mennyt suoraan sovinismiksi!
M35
Olen tiedostanut itsessäni juuri tuollaista vallankäyttöä ja pyrkinyt siitä eroon. Hankalaa se on, mutta helpottaa elämää kun energia ei kulu määräämiseen ja kyttäämiseen, vaan annan miehen ja lasten tehdä asiat omalla tavallaan. Eli meillä mies saa edelleen säilyttää vaatevarastoaan olohuoneessa.
T: Nainen, tänään kritiikistä raivostunut, vaikka sitä yleensä pakotankin itseni aika hyvin kuuntelemaan
oli oikein arkkityyppi tuollaisesta marttyyristä. ehkä tämä varoittava esimerkki on pelastanut mut jo heti alkuun paljolta pahalta.
Tuota " kyllä minä siitä hyvän ja edestuskelpoisen kumppanin koulin" -ajattelua en ole kyllä koskaan ymmärtänyt. Niin kuin maailmassa ei olisi valinnanvaraa...
taaperot ja leikki-ikäiset paltalta aloituksen " Osaako lapsesi isä huolehtia lapsesta" alta.
Käykää lukemassa ja vaviskaa - tuo nainen käyttää valtaansa yo. tekstin mukaan.
Tuossa toisessa ketjussahan todistettiin, että vain nainen kykenee olemaan empaattinen ja älykäs - miehet ovat AINA aggressiivisia.
Eli miesten vika kaikki tyynni, tismalleen!
:D
se joka itsensä tunnistaa tuosta kuvauksesta tuskin toimii noin! valitettavaa mutta totta!
Vierailija:
se joka itsensä tunnistaa tuosta kuvauksesta tuskin toimii noin! valitettavaa mutta totta!
Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt pointtiasi :O
Kuulostaa jotenkin hankalalta ja vanhanaikaiselta. Meillä ollaan onneksi molemmat ihan yhtä arvostettuja perheenjäseniä. T: N32
kuin kunnon Pirttihirmu toimii; ei varmastikkaan toimi niin, tai ainakin on hakenut apua.
Muhun toi teksti ihan täysillä osui ja upposi. Aion muuttaa tapojani.
T: Toivottavasti mahdollisimman pian Ex-pirttihirmu.
mä tunnen näitä pirttihirmuja...
Itsekin syyllistyn aika ajoin tähän. Koitan aina muistaa... ja parannella tapojani.
Hyvä aihe, mistä kannattaa puhua ja pohtia. Puolisonki kanssa jutella ja käydä aihetta läpi.
kyseenalaistaa miehensä kyvyt toimia isänä.
Siis jos äiti käy esim. kaupassa, niin isälle jätetään sekuntiaikataulutettu ohje, miten lapsen kanssa ollaan.
WTF? On isän tapa olla vanhempi ja on äidin tapa olla vanhempi, eikä isän tavan tarvitse olla sama kuin äidin.
Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö rutiineista pitäisi pitää kiinni.
Jos itse olet sellainen äiti, niin hellitä ihmeessä!
Miehen myötä perheestä puuttuivat lämpö, hauskuus ja kepposet. Varsinaiseksi pirttihirmuksi en tunnustaudu, mutta aika ilotonta meillä olisi ilman mieheni rentouttavaa vaikutusta.
Ennen hänen lähtöään meidän nuori nainen ihmetteli ääneen, miksi suostun pakkaamaan isän laukun. No, tämän takia. En vain silloin tajunnut sitä. Mies luo meillä kodin tunnelman, minä vain annan sille siistin paikan.
Minulla on aika korkea vaatimustaso kotitöissä. Mies on jo ajat sitten luovuttanut oman osuutensa ammattilaiselle, mikä on minusta erittäin hyvä ratkaisu. Ammattilaisen perään ei tarvitse katsoa, ja jos on huomautettavaa, siitä ei tule perheriitaa. Oman osuuteni saan tietenkin tehdä niin pikkutarkasti kuin jaksan.
Meillä mies kyllä siivoaa kun siihen on tarvetta ja samoin minä. En jaksa stressata siivouksesta pätkääkään koska kämppä pysyy sen tunnin siistinä. Mies hoitaa lapset ihanasti, erilailla kuin minä mutta yhtä hyvin. Miksi alkaa stressaamaan siivouksesta yms. asioista kun se maailma ei oikeesti kaadu siihen jos villakoira on nurkassa ja tiskivuori kasvaa... Tiskaa kun jaksaa ja on tarvetta!
- ei tiptop perhe -
M42