Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ikinä käynyt papassa

Vierailija
29.09.2006 |

Ja ikää 29v.

Pitäisikö viimein tilata aika? Vai elelenkö niinkuin ennenkin..

Eikö 30vuotiaille tule kutsu papaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen takana 4 synnytystä, eikä e-pillereitäkään haettaessa papalähetettä ollut laitettu.

Vierailija
2/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pk-seudulla tule kutsu papaan ekan kerran 25-vuotiaana. Siis joukkoseulontaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin riski on pienempi. HPV kuitenkin tarttuu pääsääntöisesti sukupuoliteitse ja gynegologiset tulehduksetkin liittyvät usein seksielämään. Kyllä parikymppisen kuitenkin pitäisi käydä säännöllisesti parin vuoden välein papassa.

Vierailija
4/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukupuoliteitse tarttuva, oliko se nyt papillooma- virus voi altistaa kohdunkaudan syövälle.

Vierailija
5/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi teidän naisten tutustua vähän tarkemmin oman elimistönne toimintaan... Esim. Kohdunkaulan syövän vaaraa suurentavat nuorena aloitetut yhdynnät sekä useat omat tai partnerin sukupuolikumppanit, tupakointi, diabetes, verenpainetauti, synnyttämättömyys ja ylipainoisuus. Virustartunnat ovat keskeinen tekijä kohdunkaulan syövän synnyssä. Papilloomavirus (HPV) on yleinen kohdunkaulassa infektioita aiheuttava virus ja se liittyy syövän esiasteisiin. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 %:ssa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä. Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä.



t. oliko se nyt 3



Vierailija
6/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin käydä siellä papassa joka toinen vuosi. Mitäs siinä menettää? Minä ainakin haluan hulehtia terveydestäni ja jpapa-koe joka toinen vuosi on yleinen suositus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetä edes tällaista asiaa, jonka jokaisen naisen tulisi tietää. Onhan tästä asiasta puhuttu julkisuudessa ja jopa kehitelty rokotetta papilloomavirusta vastaan, jotta saataisiin kohdunkaulan syöpien esiintyvyys alaspäin.



Kannattaisiko lukea muutakin kuin Seiskaa, katsoa muutakin televisiosta kuin BB:tä ja surffailla muuallakin kuin av:llä?

Vierailija
8/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää mulla on 23v.



Pillereitä olen syönyt 16v lähtien, eikä reseptiä uusittaessa ikinä ole laitettu lähetettä papaan.

Nyt hoitaja laittoi lähetteen papaan kun varasin aikaa reseptin uusimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitä edeltäviä solumuutoksia (jotka siis johtuvat HPVstä). Papassa tulee esiin mm. erilaiset tulehdukset. kannattaisi varmaan lukea vähän tarkemmin se papatutkimuksen vastauslappu, niin tiedät mitä siinä tutkitaan.

Vierailija
10/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meidän kunnassa ehkäisypillereiden reseptin uusimisen yhteydessä joka toinen vuosi otetaan automaattisesti PAPA-testi. Samoin ennenkuin asennutin kierukan ja nyt ikää siis 29 v.

E-neuvolassa hoidetaan veloituksetta, joten järkevää on ollut käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle on tehty vähintään kahden vuoden välein siitä saakka kun aloitin seksielämäni. On tehty alkuraskaudessa ja jälkitarkastuksessa.



Siinä tosiaan näkyy paitsi solumuutokset, myös tietyt infektiot ja mikrobittomat tulehdukset.

Vierailija
12/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta saman ukon kanssa, yhdessä 12 vuotta.

Pillereitä söin puolisen vuotta, 16-vuotiaana.



Toisesta ketjusta vaan tuli mieleen että pitäisköhän minunkin mennä..



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli joku tulehdus, en nyt muista mikä. Joka tapauksessa ei edes oireillut, antibioottikuurilla hoitu pois.

Vierailija
14/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään laiminlyödä säännöllistä papaa, varsinkaan kun synnytykset ja imetykset rassaavat tuota alakertaa altistaen sen atrofialle, tulehduksille jne. Eikä mulla ainakaan ole mitään hurjaa menneisyyttä tai rietasta seksielämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kyllä mennä. Minä menin ensimmäisen kerran 24-vuotiaana. Pillerit olin aloittanut 6 vuotta aikaisemmin, mutta koskaan ei kukaan ollut sanonut, että tarvitsisi papaa ottaa, enkä itse älynnyt pyytää.



Papassa löytyikin sitten heti papilloomaviruksen aiheuttama vaikea-asteinen solumuutos, joka onneksi saatiin hoidettua. Eikä mulla edes täyttynyt yksikään noista jonkun luettelemista riskitekijöistä (seksin aloitin vasta 18-vuotiaana, vain 1 seksikumppani, en ole ylipainoinen, en tupakoi jne.).

Vierailija
16/16 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan syövän kun miehellä on diabetes

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän