Kuinka paljon omalla syömisellä voi vaikuttaa raskausmahan kokoon (ja lihomiseen yleensäkin)?
Ja ennenkuin kukaan älähtää, en suunnittele mitään epäterveellistä kitudieettiä raskausajaksi. Mietin vaan, että onko ne " jättiläismahat" OSITTAIN hankittu omalla mässäilyllä, vai onko ihan tuurista kiinni kuinka isoksi sitä paisuukaan?
Kommentit (8)
ei sitä laaria pelkästään mahaan saa kertymään.
Raskausmahalla ei ole tekemistä syömisen kanssa, mutta kyllähän siihen ympärille saa kerättyä kerrosta, jos oikein yrittää :-)
Minulla on ollut molemmilla kerroilla ns. keskikokoinen maha (mikäli sf-mitasta voidaan jotain päätellä) ja paino on noussut n. 10 kg. En usko, että noilla seikoilla on tekemistä toistensa kanssa.
muulloin kuin raskaudiabeteksessa, jolloin terveellinen ruokavalio ehkäisee vauvan makrosomiaa
Viime raskaudessa tuli paljon painoa vaikka söin terveellisesti enkä herkutellut karkilla tms.
Nyt olen jo lähtöpainoltani pienempi joten toivon ettei painoa tule niin paljon. syön taas terveellisesti ja napostelen porkkanoita..
Joillekin kertyy nestettä runsaasti, niin myös minulle ekalla kerralla - sormukset eivät mahtuneet..
Nyt päinvastoin - sormukset tippuu melkein sormista..
Raskaudetkin niin erilaisia..
maha oli raskauden 2-3 viimeistä kuukautta ihan tautisen iso, painoni ei kuitenkaan noussut normaalipainostani (joka sekin on normaalin painoindeksin puitteissa!) kuin ne " sallitut" 10 kg raskausaikana. Viimeisen 2 kk:n aikana tuli alavatsaan järkyttävät raskausarvet, ei kuitenkaan muualle. Itse olin koko ajan huolissani painon noususta, ja viimein terkkari piti minulle lähestulkoon puhuttelun, että noin paljon painon on yleensä tarkoituskin nousta normaaliraskaudessa. Vaavi oli aika iso (4,4 kg), vaikka rakenneultrassa ennusteltiin vain vähän reilua 3 kg!!
Eli ainakaan omalla kohdalla syöminen ei vaikuttanut järkkyyn vatsaani.
Paino nousi kuitenkin vain n. 12kg ja kaikki lähti lähes samantien pois. Mahakaan ei ollut suuri. En tiedä miten vähän olisin lihonut jos makea ei olisi maistunut.
Vaikka vauva oli pieni (kolme kiloa), painon nousu oli ihan normaali 10 kiloa, jotka kaikki jäivät synnärille. Lapsivettä oli ilmeisesti paljon ja lapsi mahtuikin pyörimään kohdussa ihan viime metreille. Kuulemma tästä syystä lapsi olikin syntyessään poikkeuksellisen lihaksikas ja jäntevä :) .
Lähinnä ahterinsa kokoon ja reisien paksuuteen, sanoisin.