hhhhhhh(Haahujen kesäkuu)hhhhhhhhhhhh
Hyvää kesäkuuta haahuille!
Eipä ollut kukaan vielä tehnyt uutta pinoa, hiljaista on ollut muutenkin. On vissiin uudistus ja kirjautuminen peläyttänyt kaikki... Mut hei siskot, ei haahut näin vähästä vapaja!!
Huomenna olisi eka neuvola, jee! Pirjoilu jatkuu, ei onneksi ihan niin montaa kertaa enää joka päivä kuin vielä viikko sitten. Aamiaistarvikkeita en voi jääkaapista kaivaa vaikka nälkä olisikin, silloin kyllä lentää välittömästi.
Toivotaan että porukka tästä vaikkapa sateen virkistämänä palailee!
Jennuli-81 rv 7+2
Kommentit (99)
Huh, kiitos :)
Täällä ehkä pientä hormonimyrskyä havaittavissa, aloin miehellekin ulvoa että mulla on varmaan ihosyöpä ja mies parka rauhoittelee että kaikki on kunnossa..."-Kaikki ei oo kunnossa, mä oon punapilkullinen!" Jooh...
Ehkä voin uskoa että johtuu oksentamisesta, mutta taidan silti vielä varmistaa asian terveyskeskuksesta (vai pitäisköhän soittaa mun neuvolan"tädille" ;)), niillä kun ei varmaan kesäaikaan ole paljon muutakaan tekemistä...
Jennuli
tännekin, kun vaihteeksi kirjautuminenkin toimii..
HYTTYNEN olikin saanut pojan, ONNITTELUT!! Luin nimittäin uteliaisuuttani tuolta toisesta pinosta:)
JENNULI, kyllä ne pisteet tulee tosiaan ihan oksentamisen aiheuttamista lihas"krampeista" kasvoilla, mulla oli samaa jopa synnytyksen jälkeen kakkosesta, olin kuin hakattu naamaltani kun oli täynnä punaista ja purppuraa pistettä.
Mulla on pahoinvointi palannut, tosi kamalaa, jopa se keinumisen tunne päässä on tullut takaisin. Nestettä on ryhtynyt keräytymään myös, mutta se oli odotettavissakin kun turpoan jokaisessa raskaudessa näiltä viikoilta loppuun saakka. Kohdun reuna tuntuu reilusti navan yläpuolella, aika ylhäällä, mutta johtunee taaksepäin kallistuneesta kohdusta että ensin puskee ylöspäin. Neuvola vasta maanantaina, onkin jo aikaa edellisestä käynnistä, ihanaa päästä sydänäänet kuulemaan, vaikka hengissä tuolla ollaan selvästi kun liikkeet tuntuu vähän väliä (ja eniten alkaa pyöriä muuten kävellessä, eikä makuulla, niinkuin kuopus). Mutta tässä pikaiset, täytyy alkaa hoitaa muksujen iltahässäkkää..
*Helene 16+4*
ja varovaisesti tulen esittäytymään tänne odotuspuolelle. Takana km 04/09 raskausviikolla 6 ja sitä ennen luultavimmin hyvin varhainen km 4 plus jotain.
Tein eilen kp 29/29-30 positiivisen testin (haalea plussa clearbluella) ja ajattelin, etten uskalla tulla odotus-puolelle ennen ensimmäistä ultraa. Mutta samat tuntemukset täällä on varmasti aika lailla kaikilla ollut, joten sieluntovereita varmasti riittää. Itsellä todella kova pelko keskenmenosta. Aamulla herätessäni huomasin, etteivät rinnat olleet enää läheskään niin kipeät kuin eilen illalla. Päivän aikana tuttu kipu kuitenkin on palannut,mutta silti olen käynyt vessassa varmaan tunnin välein. Klitoris kuluu varmaan kohta jo puhki, kun varmistelen koko ajan etten vaan vuoda :) :) :)
Ajattelin varata yksityiseltä ajan ultraan kun tulee 7 vko täyteen, onko teistä kuinka moni käynyt jo varhaisessa vaiheessa ultrassa? Itsellä maha on tosi turvonnut, mutta tänään ei ole enää pahemmin nippaillut, eilen koko ajan. Uskaltauduin salillekin ja normaalin todella kovan treenin sijaan tein sellaisen semitiukan, mutten uskaltanut tehdä mitään, missä keskivartalo olisi joutunut tehdä kiertoliikkeitä.
Mä niin todella lujaa odotan vaikka niitä kauheita pahoinvointeja, kun vain voisi olla varma, että tämä raskaus jatkuu...
Olisi vain pitänyt jatkaa pitkällä matikalla...:)
Nau, joo ne patterit on joskus ihan pyhä asia kaukosäätimessä. :) Mutta niin toisaalta dopplerissakin. :)
Vitsi toi Jennuli sun terkka kuulosti aika sählältä kyllä! Ihme ettei osannut noita veriä ottaa tai mitään, kyllä nyt luulis sen osaavan. Tai laittaa hemoglobiinilaitteen päälle, tai että olis edes kyniä. Jonkun alkusählingin ymmärtää, mutta että tuon kaiken.. Toivotaan, että se on oppinut paljon ensi kertaan mennessä, ja ottaa tyyliin ne kaikki oppaat sun muut kotiin ja opettelee ne ulkoa.
Niin ja verenpurkaumia tulee oksentamisesta kyllä, niinkuin on sanottu. :)
ITsestäni sen verran, että teinit on täällä yhä, huomenna lähetään niitten kanssa Keski-Suomeen, me mennään mökille ja viiään ne kotiinsa. Ei voi sanoa minkään mennen varsin huonosti niiden kanssa, mutta kyllä nuo tuommoisia keittiöhaamuja on. Oon siis laittanut niille sängyt meidän ruokahuoneeseen=tulevaan vauvan huoneeseen. Ne nyhjää siellä patjoillaan itsekseen, eikä juurkaan sano mitään. Aamulla ne pitää potkiä väkisellä ylös, eikä ne sano huomenta eikä kiitä mistään.
Kaiken huippu oli, kun siskontyttö alkoi valittaa kuinka se "ei kestä mummoo, kun se on niin kriittinen". Meinas palaa hihat, kun tiedän miten paljon mun vanhemmat tukee niitten perhettä. Mutta ei oo vielä palanut hihat. Katotaan huomenna, kun saadaan istua autossa neljä tuntia nahkakkain. Voitte sitten lukea lööpeistä,kuinka "raskaana oleva nainen sai hermoromahduksen nelostiellä - nakkasi kaksi teiniä katuun"
virva, 24+1, joka on pari päivää nettitauossa ainakin, mökkeilemässä!
Ompas ollut masentava päivä vaikka ilmakin on hieno... Mies on jostain syystä kiukutellut ja äskenkin kun vain kysyin että "juotko kahvia jos keitän meille?" niin siihenkin piti tiuskia. Aivan rauhassa ilman mitään kiirettä istuskeli tietokoneella ja surffaili netissä mutta kun pistin pääni huoneeseen ja kysyin kahvista niin "En" ja paistaki näppäimistön pöydän alle (meillä on sellanen kiskoilla oleva näppäimistöntaso) ja sit läksi pihalle leikkaan nurmikkoa. Okei ihan kiva kun leikkaa nurmikon ku onhan se ehtinyt kasvaa reissumme aikana mutta ei silti tarvi tolleen tiuskia ja kiukutella, varsinkaan kun mitään syytä ei pitäisi olla...
Täytynee antaa kiukutella aikansa ja kysellä sitten mikä risoo...?
(.) Masu muuten näkyy jo :) mutta pidän kyllä väljiä vaatteita joten sen saa halutessaan piiloonkin. Toisaalta tekis mieli esitellä kaikille mutta toisaalta taas ei; asutaan pienellä paikkakunnalla joten ajatus että koko kylä tietää ei oikein innosta.
Huomenna olis toinen neuvolakäyntikin. Plääh, taidan vaihtaa "tätiä" kun ei oikein ajatus ole samalla tasolla tämän kans ja aikaa menee niin paljon hukkaan saman asian talkkaamiseen kun emme vain ymmärrä toisiamme...
Danja, rv 16+6
Niin ja virvalle hauskaa mökkireissua!
Onpa hiljaista täällä joten täytyy ihan jo noston vuoksi kirjoittaa, ettei pudota etusivulta!
*Danja*: jospa sillä sun miehelläs on kans vähän hormoniheilahteluita? ;) Yleensä niihin tehoaa just toi ruohonleikkuu, jos ei halkojen hakkaamista ole tarjolla. Joko on tasoittunut vai vieläkö kiukkuaa? Ymmärrän "tätiongelmasi", on se muuten kumma miten nää erilaiset tädit meitä haahuja vainoaa niin kuumeilupuolella kuin täälläkin :)
*Virva*: ei näkynyt mitään sopivia lööppejä eli ilmeisesti automatka teinien kanssa sujui ilman uutiskynnyksen ylityksiä? :) Missä päin maata teidän mökki on, oliko hyvät ilmat? Tää viikko on ollut sen suhteen aika arpapeliä.
Tervetuloa vierailijalle #25! Onkos sulla nimeä vai ujosteletko vielä? :) Onnea plussasta, täällä kyllä hyvin tunnetaan toi hermoilu ja epäusko. Pahoitteluni myös keskenmenoistasi. Se on muuten suurimmalle osalle sellainen tabu, ettei niistä puhuta omassa lähipiirissäkään juuri. Mulle tuli yllätyksenä miten moni mun kavereista oli kokenut keskenmenon ja toinen kummipoikakin on saanut alkunsa koeputkessa, nämä ovat selvinneet vasta kun olen itse ensin kertonut km:sta ja yrityksen kestosta. Itsekin piti käydä tuossa varhaisultrassa, oli vaan pakko saada nähdä se syke omin silmin. Ja kyllä kannatti, nyt mulla on ollut jo rauhallisempi olo kun olen oksentanut niin sikana että ei kyllä ole epäilystä olenko raskaana vai en... Tosin nyt on jo toinen oksu-vapaa päivä menossa, ja olen siitä kyllä ihan onnellinen! Alkoi jo vatsalihakset olla aika riekaleina...
*Helenelle* tsempitys pahoinvointiin ja turpoamiseen, toi keinuminen oli mulle ihan uutta. Sulla on siis olo kuin merimiehellä? Kaikkea se raskaus voikin teettää... bd bd
(.) Päädyin sitten soittamaan neuvolaan, en tosin omalle tädille tuosta oksentelusta. Terveyskeskuksen omalääkärille kun varataan aika/soittoaika sh:lta, joka on mun oppilaan äiti, niin ei sitten oikein innostanut... En tätä tiennyt kun en ole pariin vuoteen joutunut tätä palvelua käyttämään. No, asia selvisi ja on kuulemma ei nyt normaalia mutta hyvin mahdollista. Ihan niin kuin täälläkin arveltiin siis :) Tulipa samalla purettua vs. osastonhoitajalle eli mun varsinaiselle neuvolantädille mun eka neuvolakokemus. Saan kuulemma soittaa hänelle koska vaan, ja hän palaa onneksi hommaansa mun loppuraskaudessa, jee!
Ihanaa olla lomalla!
Jennuli 8+6
On kyllä ollut hiljaista! Mikä meitä vaivaa, kesälaitumet kutsuu kirmaamaan ehkä?
Jennuli, kiva kun sait juteltua neuvolantätin kanssa. Miksi sitä tätiä pitäis muuten kutsua nyt kun ei oo vielä lapsia..? Sitten sen ehkä voi nimetä tädiksi, mutta nyt tuntuu että parempikin sana pitäis olla. Ehkä terkka? Mut joo, niin niistä verenpurkaumista vielä: yksi ystävä kerran humalaisen yön päätteeksi oksenteli riemuisasti pitkät pätkät. Sitten se aina joi "jotta olisi mitä oksentaa" ja oksenti lisää. Se tuli aivan sinipilkulliseksi. Sai myös purkaumia silmiin. Hurjan näköistä.. Sanoin sille lopulta, että ehkä auttais jos et vaan jois sitä vettä pariin tuntiin..
Meni teinien kanssa ihan hyvin. Toinen niistä sanoi ekan kokonaisen lauseensa autossa, kun sen piti neuvoa miten sen kotiin ajetaan. Kumpikaan ei kiittänyt kyydistä tai siitä että saivat olla kylässä, mutta eikai se niin nuukaa..
Meiän mökki on Keski-Suomessa semmosessa paikassa kuin Konnevesi. Oon sieltä kotoisin, mutta asunut täällä Helsingissä jo 15 vuotta. Siellä oli ihan kohtuulliset säät, ei satanut, mutta ei ollu kovin lämmintäkään. Hoidin äitiä, kun se on nytten vielä viikon pyörätuolissa jalkaleikkauksen takia. Oli varsin leppoisaa, vaikka oltiinkin vain vähän aikaa. Mennään heinäkuussa pitemmäksi aikaa.
Ja ainiin, mahalapsi sai uuden nimikkeen! Sanoin miehelle, että jopas se nyt molskii mahassa. Mies sanoi, että varsinainen Molskewitch siis. JA näin siitä tuli sitten Molskewitch, tuttavallisemmin Molskis. :)
virva, 24+6
Hiljaista on juu ollut.
Itsellä on maha oikutullut ja on ärsyttänyt, kun ei meinaa uskaltaa mihinkään lähtee, kun pelkää että tulee kiire vessaan:(. Muutenkin on ollut jotenkin apea mieli, kun pesänrakennusvietti alkaa kasvaa ja meidän kämppä ei oikein vastaa mun toiveita, mut uuttakaan ei oo tarjolla sopivalta paikalta/semmoiseen rahaan mihin meillä ois varaa. Ei huvittais asustella kaksiossa enää 4hengen perheenä. Mut en haluu muuttaa kerrostaloon, kun on rivitaloissa asunut jo pitkään.
Dopplerissa on nyt omat patterit. Yritän vaan hillitä sen käyttöä. Kumma kyllä se ei kauheesti oo huojentanut hermoja. Siitä ei kuulu kunnolla sydänääniä, lukemat vaan näkyy. Ja niihinkään en osaa luottaa. Minkähänlaiset ois hyvät lukemat? Ultrassa lääkäri sanoi, että hyvä kun on vaihteleva syke ja joillekin on neuvolassa sanottu hyvä tasainen syke. Ota siitä nyt selvää!
nau rv15+4
Koko palsta tuntuu olevan hiljentynyt, ei pelkästään tämä pino, onkohan kaikki pyrähdelleet kesälaitumille? Tänään oli kolmas neuvolakäynti, kaikki oli hyvin, sydänäänet kuuluivat vahvasti ja tasaisesti, siinä 140 pintaan tömpsytteli:) Sf-mitta 14cm ja hb nyt laskemaan päin, mutta niinhän se tekee raskausaikana aina. Terkka antoi ihme neuvon hb:n nostattamiseen, kun syön Multivitaa päivittäin, niin pitäisi ottaa 2kpl kerralla:o Minusta se on yliannostelua pahasti, koska jo yksi tabletti sisältää useista vitamiineista 100% päivätarpeesta. Eli jätän kyllä tämän neuvon väliin tällä kertaa.. Seuraava käynti vasta ensi kuun lopussa, sekin sijaiselle, on sellainen höpötäti se sijainen, on sama kuin tuon kuopuksen aikaan oli kesälomatuuraajana, mutta pääasia että mukava täti hänkin, eikä mikään nipottelija:) Nyt sitten vaan odotellaan seuraavaa virstanpylvästä, eli rakenneultraa 2.7.
Ai niin muuten, terkka tunsi vatsan päältäkin vauvan liikkeet, alkoi nimittäin möyriä kunnolla kun kokeili kohtua mahan päältä:) Mutta eipä tänne uudempaa, pahoinvointi jatkuu, eikä paino ole noussut vieläkään, mutta väsymys on pari päivää ollut helpompi, vaikka se väsy tulee alkuillasta niin en ihan totaalisesti nukahda:)
*Helene 17+3*
Hermione, onpas vauva liikkunut kivasti kun päältäkin vieras tunsi. :)
Nau, mulle sanottiin neuvolassa, että sikiön syke vaihtelee 120-180 välillä riippuen siitä onko levossa vai liikkeessä, yleisimmin on 140-160. Eli vaihteleva syke on ymmärtääkseni hyvä siksi, että se kertoo lapsen liikkuvan. Tasainen on hyvä sillä tavalla, että silloin varmaan tarkoitetaan semmoista tasaisuutta, ettei tule sykkeen väliin taukoja tai lisälyöntejä. Eli siis tasainen voi varmaan olla, vaikka olis 120 tai 180, ja silti vaihteleva, jos eri mittauskerralla on eri arvo.
Doppler on semmoinen, että saa sillä varmaan stressiäkin aikaan jos alkaa kamalasti analysoimaan. Oon ite tuuminut, että en osais tai vois tuon perusteella mitään diagnooseja tehdä, ihan vaan joskus on hauska kuunnella että sydän ylipäätään lyö. Sen suurempaan ajatustyöhön en oo ruvennut.
Meille kuuluu semmoista, että Molskis ja minä vietiin meiän kissa Helmi eläinlääkäriin, koska Helmin pissassa oli verta. Siellä todettiin taipumus virtsakiteisiin, ja Helmi joutui nyt lopuksi ikää erikoisruokavaliolle, ja samalla sitten meiän Tauno myös, samaa ruokaa kun syövät. Mutta hyvä kun selvisi!
virva ja molskewitch, 25+0
t. virva, joka ei jaksa kirjautua jos ei kerta ole pakko.
Hiljasta on todellakin ollu.
Helenen vauvahan tomerasti liikkuu, kun ulkopuolelta tuntee jo ;) Kiva
Itse täällä painiskelen epävarmuudessa onko liikkeitä vai ei... kun ei tiedä miltä pitäis tuntua. Muutaman viikon ajan olen kuvitellut, että vois olla jotain, mutta liekö siltikään. Eilen jo melko varmana tietona miehelleni sanoin, että tää kaveri heittelee voltteja. Tuntu että joku pyörittää palloa mahassa ;)
Joo, ja selkäkipu alkaa olla jatkuvampaa. Tänään ollu kummalisen tuntuinen ja jotenkin tuntuu että koskee lonkkiin ja selkään ja alamahaan??? Mitä vois olla?
Oon tässä enskertalaisena mietiskelly miltähän mahtaa ne supistukset tuntua? Kyselevät koko ajan onko ollu supistuksia, mutta en tiiä ku en tiedä miltä ne tuntuu ;)
Ihmettelevä Irish rv17+4
Kyllä Irish nuo liikkeiltä kuulostaa. Mulla ainakin esikosta ekat liikeet tuntui vähän kun joku olisi palloa pyöritellyt masussa, sitten yhtenä päivänä tulikin kunnon monotus :)
Mutta muuten se tuntui sellaiselta möyrimiseltä masussa.
Huh, kesäkiireitä täälläkin on pitänyt ja torstaina painun taas mökille takas. Dopplerin pirulaista edelleen odottelen postissa ja tänään taas kerran sinne soitin ja tämä ämmä siellä sanoi että meidän tilaus on hukkunut kokonaan johonkin. Nyt sitten lupasi että doppleri tulee ihan kotiovelle asti keskiviikkona. No vähän paree olisi koska muuten vaadin rahani takaisin!! Olo on muuten ihan hyvä jo paitsi että iltaisin on vielä huono olo ja tekisi mieli mennä nukkumaan jo seiskan jälkeen..
Hyvää jussia kaikille!!
T: Hermione ja Baby-J rv 12+4
Jaahas, kirjoittelin eilen pitkän viestin, jota ei sitten näköjään "huolittu" palstalle... Hih, eihän se mikään kirjallisuuden helmi ollut, mutta ei nyt mitenkään sisällöltään törkeäkään... Sensuuriko se toimii :)
Mutta pikaisesti nyt kysymys dobblereista: mistä olette omanne tilanneet/ostaneet ja mitä mallia suosittelisitte? Eilen neuvolalääkärissä syke kuului hienosti, mutta lääkäri kohotti kohtua paremmin hollille. Eli kuuluuko näillä raskausviikoilla syke jo kotidopplereilla?
Terkuin Zeria ja pikkuinen rv 11+3 (
no hö, edellisestä viestistäkin pätkäisi lopun pois... Ei nyt oikein meikäläisellä pelitä tää palsta... No ei siis mitään tähdellistä jäänyt pois, sulun jälkeen oli vain (neuvolan laskujen mukaan mennään viikoilla 12+1)
No tällaista tänään...
Zeria taas :)
Ja kaikki on hyvin :)
Dopplerista. Minä tilasin sen tavis AngelSounds- dopplerin Nettitilauksesta ja se maksoi 45e. En tiedä suosittelenko tuota firmaa kuitenkaan hirveästi koska olen odottanut sitä laitetta jo yli 2 viikkoa :( Mutta toisaalta onhan monella ollut ongelmia myös Kuuntelevauvaa.fi:n kanssa, muistaakseni Virvalla ainakin. Joten tiedä mikä paikka sitten on parempi. Mutta tuolta Nettitilauksesta ei saa sitä parempaa mallia lainkaan.
NO mun dopplerin pitäisi kai tulla nyt sitten huomenna ihan kotiovelle asti kun eilen aika tiukkasanaisesti soitin sinne firmaan, sitten selvisi että koko tilaus oli kadonnut tuhka tuulen, näkyi vain että me ollaan maksettu se. Se täti oli siellä aika pahoillaan.
Kyllä uskoisin että saat kotidopplerillakin ne äänet jo kuulumaan. Jos ei ihan heti niin hyvin pian kuitenkin :) Kannattaa tilata ainakin jo se laite jos sen toimituksessa kestääkin..
Hermione ja Baby-J rv 12+5
Mä hommasin dopplerini huutonetin kautta. Seuraavana päivänä sain kuljetettuna vanhempieni lähistölle, kun olin siellä käymässä. Eipä nuo postikulutkaan kauheesti taida olla. Kovasti kehuja saanut myyjä. Tämmöinen on mulla http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=108319138
Se oli 70€, perusmalli 45€.
Tänään voiskin taas doppleroida:)
nau
Tilasin just tuon linkittämäsi dopplerin :) Myyjä lupasi laittaa sen huomenna postiin, että saan sen juhannukseksi :D jesh!
Tosiaan eilen kirjoittelin pitkät pätkät ja niin vaan sensuuri iski ja tekstit katosivat jonnekin bittiavaruuteen tai salaisiin kansioihin... Aiemmin en ole uskaltanut muuta kun käydä seuraamassa sivusilmällä teidän keskustelujanne täällä, jotenkin nuo aiemmat pettymykset ovat saaneet varovaiseksi. Nytkin olen jo käynyt kolme kertaa ultrassa ja neuvolassa sekä eilen neuvolalääkärissä, mutta silti en uskalla iloita tästä raskaudesta. Ehkä tuo oma mieli vähän suojaa, kun tuntuu että on tunteet niinkuin käännetty pois päältä.
Ekassa ultrassa koettiin taas kauhunhetkiä kun laskennallisesti oltiin viikoilla 7+ eikä pieni ollut vielä lähelläkään niitä kokoja, eikä sydän vielä sykkinyt. Vasta parin viikon päästä nähtiin syke. Np ultrassa viime viikolla pieni vastasi viikkoja 10+4 ja mittaa oli 36 mm, eli oli kirinyt aika lailla. Laskettua aikaakaan ei tarvinnut muuttaa eli viattomien lasten päivällä mennään. Niskaturvotusta oli 0,83, eli kaikki pitäis olla kunnossa. Terkkarin piti pientä vähän herätellä (kun oli niiiiin aikainen aamu) mutta kyllähän sieltä pari morjestusta saatiin :)
Onko jossain muuten esittelypino?
Kivaa kun vihdoin pääsin tännekin mukaan, tuhat kertaa oisin kyllä jo tsempitystä kaivannut, mutta päätin, että tällä kertaa teen kaiken toisin :)
Zeria
Ne pienet punaiset pisteet on katkenneita pintaverisuonia. Mulle tulee herkästi oksentaessa niitä. Arvaa vaan onko helppoa peitellä oksentaneensa esim. krapulassa kun naama on täynnä pilkkuja ;D
Ikävä että noin kovasti joudut oksentelemaan.
Irish 16+5