Isi ja äiti lomalle lapset mummolla..
Hei kaikki vanhemmat! Onko kenellä käynyt mielessä pitkästä stressavasta vuodesta mennä miehen ksa 2vk ulkomaanlomalle ja lapset mummolla? Ajattelin kysyä mielipiteet,kun sukulaiset ei kannustavat idean?
Kommentit (60)
jotka pitää saada kesälomiksi pois jaloista, että pääsee lomalle?
Itse ainakin ajattelen, että loma on ihanaa lomaa perheen kesken.
kyllä ne molemmat on lomaa, lasten kanssa ja ilman lapsia.
ne on vaan erilaisia lomia, molemmat yhtä hyväksyttyjä.
MYÖS kahdenkeskeistä lomaa. Ei sitä varmaan kaikki kaipaa, mutta itse tykkää välillä reissata ilman että koko ajan pitää huolehtia jonkun muun tarpeista (meillä pienet lapset) ja ilman että koko ajan pitää huomioida se milloin lasten pitää nukkua päiväunia, syödä, mennä yöunille jne. Joskus on ihan kiva elää vain ja ainoastaan aikuisten elämää muutama päivä (meillä pisin reissu ollut 4 vrk).
Mutta miksi teistä loma koko perheen kesken ei ole lomaa? Ei kait loman viettäminen yhdessä tarkoita mitään marttyyriasennetta?
Miksi ihmeessä te teette lapsia, jos ette halua niiden kanssa olla? Miten koko perheen kesken oleminen on niin vaikeaa?
Itse en jousta lasten vuoksi, jos vietän lomani heidän kanssaan. Ei se lapsille mitään lomaa ole, jos joutuvat olemaan vanhemmistaan 2 vkoa erossa.
Tsemppiä teille. Älkää välittäkö tämän palstan supermammoista, jotka ei päästä poikiaan edes armeijaan vaan kasvattavat biistä peräkammarinpoikia.
Mulla on ainakin vaan tyttöjä :) ja olen edelleen sitä mieltä, että 1-3 vuotiaalle ON AIVAN liian pitkä aika olla erossa äisitä ja isästä 2 viikkoa. Vaikka olisi kuinka hyvä hoitaja tahansa (isovanhemmat).
Kaameita tiukkapipoja on äideistä tullut.
Itse olin lapsena kaikki kesät mummolassa ja vaarilassa. Mummolassa etenkin saatoin olla 2-3 viikon pätkiä vähintään. Äiti ja isä olivat töissä ja jossain piti mut saada hoidettua. Onneksi oli isovanhemmat.
Tuskin olet ollut 3 viikkoa mummolassa 1 vuotiaana. Tiukkapipo-äidin mielestä tuo on ihan ok kouluikäisillä, mutta ei alle 3v!!! Ei tässä keskustelussa voi sivuuttaa lasten ikää - ei ole ollenkaan sama taaperoiden kuin teini-ikäisten kohdalla. Ei tarvitse tyhmäksi heittäytyä sentään!
Mummi oli aina niin viisas. Ja tehtiin yhdessä ihania retkiä. Ja ruoka oli niiiin hyvää. Ja vaarin kanssa oli kiva lähteä seikkailemaan. Eihän nyt vanhemmissakaan ollut mitään vikaa mutta kyllä mummolaan pääsy oli jotain aivan ihanaa. Varsinkin silloin kun pääsi sinne yksin ja sain mummin huomion kokonaan itselleen. :)
Joten en voi oikein ymmärtää miksi mummolassa olo olisi kauheaa. Tottakai jos mummia ei näe koko vuotena lähes ollenkaan niin sitten voi olla shokki joutua viikoksi/kahdeksi mummolaan mutta jos on niin kuin minulla eli mummia näkee monta kertaa viikossa niin silloin mummi on kuin varaäiti. Ihana ihminen joka ei koskaan hermostu mistään, jonka luona saa tehdä (lähes) mitä vaan ja joka jaksaa kokoajan leikkiä nonstoppina.
Minusta olisi kauheaa jos omat lapseni eivät saisi samanlaisia ihania mummolakokemuksia kuin mitä minulla oli lapsena. Ihan varmasti lapset _pääsevät_ yksin (tai no kaksin) mummolaan viikoksi tuosta 4-5v ikäisestä lähtien (ovat nyt 2v2kk). Nyt ovat päässeet viikonlopuksi (kaksi yötä). Kouluikäisinä pääsevät sitten kahdeksikin viikoksi. Kyse ei mielestäni ole missään nimessä joutumisesta! Ehkä jollain olisi näin - meillä ei onneksi koska mummi on lapsillenikin se ihanin ihminen koko maailmassa oman lähiperheen ulkopuolella. Kun mummille mennään/mummi tulee käymään niin siinä unohdetaan vanhemmat heti kun riemusta kiljuen rynnätään oman ihanan mummin luokse.
Hei kaikki vanhemmat! Onko kenellä käynyt mielessä pitkästä stressavasta vuodesta mennä miehen ksa 2vk ulkomaanlomalle ja lapset mummolla? Ajattelin kysyä mielipiteet,kun sukulaiset ei kannustavat idean?
Sukulaiset kannustavat vai eivät kannusta? Jos mummo on asiaa vastaan, niin kannattaisiko tehdä kompromissi ja ottaa vain 1 viikko vapaata? Siinäkin jo ihmeesti rentoutuu. Nykyään mulle riittää usein jo se, kun saa yhdenkin päivän olla lomalla ilman lapsia. Pidempi meillä hankalaa usein toteuttaa.
Mutta tottakai vanhempienkin kuuluu voida ottaa "omaa lomaa", siitä kaikki varmaan ovat yhtä mieltä täälläkin, mutta kaksi viikkoa voi olla pitkä, jos mummo sitä itsekin vastustaa. Ovatko lapsenne olleet aiemmin siellä paljon hoidossa?
2 viikkoa neljän viikon lomasta tuntuisi itsestäni pitkältä. Toisaalta kannattaa muistaa, että kaikilla ei suinkaan ole 4 viikkoa lomaa, vaan esim. opettajilla joka ikinen kesä huomattavasti enemmän.
Lisäksi nyt on talouden tilanteen vuoksi huomattavan monessa yrityksessä vaihdettu lomarahoja vapaaksi, meilläkin kaikki ovat 5 viikkoa kesälomalla ja miehelläni on koko henkilökuntaa koskeva lomautusvaatimus, josta hänellä vielä lusimatta 2 viikkoa - eli lomaa hänellä yhteensä 6 viikkoa.
Meillä on koululainen nyt 2 viikkoa mummolassa yhdessä samanikäisen serkkunsa kanssa - mummon ja vaarin pyynnöstä. Vaihtoehto olisi ollut joku päiväleiri tai kesän iltapäiväkerho. Sitten me lähdemme mieheni kanssa 5 päivän ulkomaanmatkalle ja molemmat lapset ovat toisessa mummolassa. Seuraavat 5 viikkoa ovatkin sitten meidän kanssamme putkeen ja ennen koulun alkua (kuopus menee kouluun syksyllä) vielä vanhan lstenhoitajamme kanssa viikon verran kotona meidän ollessamme töissä.
Olen iloinen siitä, että molempien vanhemmat oikein pyytävät lapsia sinne ja suorastaan välillä patistavat meitä kahdestaan reissuun. Ja kun lapset odottavat mummolareissuja aivan innoissaan ja laskevat päiviä reput pakattuna, on kyseessä win-win tilanne :)
VANHEMPIEN kanssa?
Jos kesälomaksikin viedään mummolaan.
Vai eikö lapsilla enää ole oikeutta vanhempiinsa.
Mää komppaan numeroita 23, 27 ja 34! :D
Itsekin olisin lapsena mennyt mummolaan, toinen ei koskaan ottanut yökylään ja toisella olen ollut YHDEN yön. :(
Kesäsiirtaloita olen kolunnut ja niissä kyllä oli pari viikkoa ihan mielellään!!
Meillä oma äitini on viinaan menevä niin ei ota lapsia ollenkaan yökylään, päivisin on ottanut muksut hoitoon mutta juo sitten illalla.
Toinen mummu sitten onkin eri maata: lapset on haluttu sinne ihan pienistä vauvoista pitäen ja lapset pyytää päästä myös omasta halusta, viimeksi eilen tuli aiheesta juteltua!
Nyt siis ei puhuta alkuunkaan edes siitä että vanhemmat tarttee sitä aikaa erossa lapsista vaan tarve tulee mummolan ja lapsien välille!! :D
Tämä mummu on absolutisti ja hänen nuorimmat lapset asuu vielä kotona.
Olen mahdottoman ilonen että on tällänen mummola!
Meillä on kolme alle 5- vuotiasta ja hyvin voisi vanhimmat olla pari viikkoa mummolassa.
Vauvaa tosin vaan yön. En halua että mummollakaan on lapsista taakka vaikka hän on alle 50-vuotias.
Uskon, että jos itse mummo haluaa lasta kotiinsa niin mikäs siinä!
Ei muilla ihmisillä ole siihen merkitystä!
monta kertaa vuodessa. Haaveissa on vielä päästä parin vuoden sisällä miehen kanssa kaksin niin kauas lämpimään kuin pippuri kasvaa :) Meillä vaan ei ole ollut mahdollista jättää lapsia hoitoon, äitini jäädessä eläkkeelle tilanne muuttuu, kun haluaa lapset sinne lomailemaan.
Mummi oli aina niin viisas. Ja tehtiin yhdessä ihania retkiä. Ja ruoka oli niiiin hyvää. Ja vaarin kanssa oli kiva lähteä seikkailemaan. Eihän nyt vanhemmissakaan ollut mitään vikaa mutta kyllä mummolaan pääsy oli jotain aivan ihanaa. Varsinkin silloin kun pääsi sinne yksin ja sain mummin huomion kokonaan itselleen. :)
Joten en voi oikein ymmärtää miksi mummolassa olo olisi kauheaa. Tottakai jos mummia ei näe koko vuotena lähes ollenkaan niin sitten voi olla shokki joutua viikoksi/kahdeksi mummolaan mutta jos on niin kuin minulla eli mummia näkee monta kertaa viikossa niin silloin mummi on kuin varaäiti. Ihana ihminen joka ei koskaan hermostu mistään, jonka luona saa tehdä (lähes) mitä vaan ja joka jaksaa kokoajan leikkiä nonstoppina.
Minusta olisi kauheaa jos omat lapseni eivät saisi samanlaisia ihania mummolakokemuksia kuin mitä minulla oli lapsena. Ihan varmasti lapset _pääsevät_ yksin (tai no kaksin) mummolaan viikoksi tuosta 4-5v ikäisestä lähtien (ovat nyt 2v2kk). Nyt ovat päässeet viikonlopuksi (kaksi yötä). Kouluikäisinä pääsevät sitten kahdeksikin viikoksi. Kyse ei mielestäni ole missään nimessä joutumisesta! Ehkä jollain olisi näin - meillä ei onneksi koska mummi on lapsillenikin se ihanin ihminen koko maailmassa oman lähiperheen ulkopuolella. Kun mummille mennään/mummi tulee käymään niin siinä unohdetaan vanhemmat heti kun riemusta kiljuen rynnätään oman ihanan mummin luokse.
Mites sulta yleensä hoituu tuo luetun ymmärtäminen? Kaikkien mielestä on IHAN HIENO ASIA, jos 4-5 vuotaasta eteenpäin ollaan mummolassa viikko tai useampi lomailemassa. Mutta sylivauvojen tai pikkulasten kohdalla nyt olikin keskustelua siitä, onko se liian pitkä aika vai ei. Kukaan ei ole sanonut, että mummolassa olo olisi kauheaa. Ihan omasta päästäsi tuon keksit. On hyvä, jos lastenlasten ja isovanhempien suhde on hyvä & läheinen, mutta siltikin 2 viikkoa on pikkulapsille usein todella rankkaa olla erossa äidistä & isästä. Onko kiva, kun mummo joutuu kuuntelemaan kaiket illat vinkumista ja kotiin ikävöintiä.
VANHEMPIEN kanssa? Jos kesälomaksikin viedään mummolaan. Vai eikö lapsilla enää ole oikeutta vanhempiinsa.
Joten jos lapsi on 1-2vkoa mummolassa niin oikein kivasti jää aikaa olla myös koko perhe yhdessä. Ja lapsi kyllä nostaisi hirveän metakan jos ei pääsisi mummolaan vähintään viikoksi yksikseen. Koitettiin tälle kesälle ehdottaa niin alkoi sellainen itku ja huuto että luovuttiin suosiolla.
Heittäisin takaisin - eikö lapsilla ole enää oikeutta isovanhempiinsa ja huolettomiin kesäpäiviin mummolassa? Onko teillä kaikilla ollut niin kauheat mummit että ette sen takia ymmärrä miten hauskaa mummolassa voi olla jos mummi on ihana???
VANHEMPIEN kanssa?
Vai eikö lapsilla enää ole oikeutta vanhempiinsa.
Oletetaan, että pidän lomani heinäkuussa (4 viikkoa) ja vietän sen lasteni kanssa. Mutta voi, kun päiväkoti meneekin jo juhannuksesta kiinni. Missä hoidatan lapseni ne 2 viikkoa ennen omaa lomaani? Mummolassapa hyvinkin. Eli kyllä ne lapset ihan omien vanhempien kanssa sen lomansa viettää. Monilla, jotka lähtee ulkomaille 2 viikoksi, on siltikin mahdollisuus pitää 4 viikkoa kesälomaa (jos esim. menee talvilomalla, pääsiäisenä jne. reissuun). Kukaan ei kai tarkoittanut (ap:kään) että tuo heidän matkansa olisi välttämättä kesäaikana.
Mummi oli aina niin viisas. Ja tehtiin yhdessä ihania retkiä. Ja ruoka oli niiiin hyvää. Ja vaarin kanssa oli kiva lähteä seikkailemaan. Eihän nyt vanhemmissakaan ollut mitään vikaa mutta kyllä mummolaan pääsy oli jotain aivan ihanaa. Varsinkin silloin kun pääsi sinne yksin ja sain mummin huomion kokonaan itselleen. :) Joten en voi oikein ymmärtää miksi mummolassa olo olisi kauheaa. Tottakai jos mummia ei näe koko vuotena lähes ollenkaan niin sitten voi olla shokki joutua viikoksi/kahdeksi mummolaan mutta jos on niin kuin minulla eli mummia näkee monta kertaa viikossa niin silloin mummi on kuin varaäiti. Ihana ihminen joka ei koskaan hermostu mistään, jonka luona saa tehdä (lähes) mitä vaan ja joka jaksaa kokoajan leikkiä nonstoppina. Minusta olisi kauheaa jos omat lapseni eivät saisi samanlaisia ihania mummolakokemuksia kuin mitä minulla oli lapsena. Ihan varmasti lapset _pääsevät_ yksin (tai no kaksin) mummolaan viikoksi tuosta 4-5v ikäisestä lähtien (ovat nyt 2v2kk). Nyt ovat päässeet viikonlopuksi (kaksi yötä). Kouluikäisinä pääsevät sitten kahdeksikin viikoksi. Kyse ei mielestäni ole missään nimessä joutumisesta! Ehkä jollain olisi näin - meillä ei onneksi koska mummi on lapsillenikin se ihanin ihminen koko maailmassa oman lähiperheen ulkopuolella. Kun mummille mennään/mummi tulee käymään niin siinä unohdetaan vanhemmat heti kun riemusta kiljuen rynnätään oman ihanan mummin luokse.
Mites sulta yleensä hoituu tuo luetun ymmärtäminen? Kaikkien mielestä on IHAN HIENO ASIA, jos 4-5 vuotaasta eteenpäin ollaan mummolassa viikko tai useampi lomailemassa. Mutta sylivauvojen tai pikkulasten kohdalla nyt olikin keskustelua siitä, onko se liian pitkä aika vai ei. Kukaan ei ole sanonut, että mummolassa olo olisi kauheaa. Ihan omasta päästäsi tuon keksit. On hyvä, jos lastenlasten ja isovanhempien suhde on hyvä & läheinen, mutta siltikin 2 viikkoa on pikkulapsille usein todella rankkaa olla erossa äidistä & isästä. Onko kiva, kun mummo joutuu kuuntelemaan kaiket illat vinkumista ja kotiin ikävöintiä.
Siinä ei puhuttu iästä laisinkaan. Vai huomasitko itse että luki? Näytä ihmeessä minulle se kohta jossa ap sen mainitsi.
Oikein kaunista päivänjatkoa sinullekin.
Mummi oli aina niin viisas. Ja tehtiin yhdessä ihania retkiä. Ja ruoka oli niiiin hyvää. Ja vaarin kanssa oli kiva lähteä seikkailemaan. Eihän nyt vanhemmissakaan ollut mitään vikaa mutta kyllä mummolaan pääsy oli jotain aivan ihanaa. Varsinkin silloin kun pääsi sinne yksin ja sain mummin huomion kokonaan itselleen. :) Joten en voi oikein ymmärtää miksi mummolassa olo olisi kauheaa. Tottakai jos mummia ei näe koko vuotena lähes ollenkaan niin sitten voi olla shokki joutua viikoksi/kahdeksi mummolaan mutta jos on niin kuin minulla eli mummia näkee monta kertaa viikossa niin silloin mummi on kuin varaäiti. Ihana ihminen joka ei koskaan hermostu mistään, jonka luona saa tehdä (lähes) mitä vaan ja joka jaksaa kokoajan leikkiä nonstoppina. Minusta olisi kauheaa jos omat lapseni eivät saisi samanlaisia ihania mummolakokemuksia kuin mitä minulla oli lapsena. Ihan varmasti lapset _pääsevät_ yksin (tai no kaksin) mummolaan viikoksi tuosta 4-5v ikäisestä lähtien (ovat nyt 2v2kk). Nyt ovat päässeet viikonlopuksi (kaksi yötä). Kouluikäisinä pääsevät sitten kahdeksikin viikoksi. Kyse ei mielestäni ole missään nimessä joutumisesta! Ehkä jollain olisi näin - meillä ei onneksi koska mummi on lapsillenikin se ihanin ihminen koko maailmassa oman lähiperheen ulkopuolella. Kun mummille mennään/mummi tulee käymään niin siinä unohdetaan vanhemmat heti kun riemusta kiljuen rynnätään oman ihanan mummin luokse.
Siinä ei puhuttu iästä laisinkaan. Vai huomasitko itse että luki? Näytä ihmeessä minulle se kohta jossa ap sen mainitsi.
Oikein kaunista päivänjatkoa sinullekin.
lapsesi ovat ennen lomaasi mummolassa. Mutta kun aloittaja halusi viedä lapsensa oman kesäloman ajaksi mummolaan, että pääsevät miehen kanssa lepäämään. Sinulla on aikaa viettää lasten kanssa 4 viikkoa yhteistä aikaa. Ap.lla ei ole, koska ap halusi viettää lomansa miehen kanssa kahdestaan.
VANHEMPIEN kanssa?
Vai eikö lapsilla enää ole oikeutta vanhempiinsa.Oletetaan, että pidän lomani heinäkuussa (4 viikkoa) ja vietän sen lasteni kanssa. Mutta voi, kun päiväkoti meneekin jo juhannuksesta kiinni. Missä hoidatan lapseni ne 2 viikkoa ennen omaa lomaani? Mummolassapa hyvinkin. Eli kyllä ne lapset ihan omien vanhempien kanssa sen lomansa viettää. Monilla, jotka lähtee ulkomaille 2 viikoksi, on siltikin mahdollisuus pitää 4 viikkoa kesälomaa (jos esim. menee talvilomalla, pääsiäisenä jne. reissuun). Kukaan ei kai tarkoittanut (ap:kään) että tuo heidän matkansa olisi välttämättä kesäaikana.
mutta pidän lapset päiväkodissa loman ajan, että saamme miehen kanssa levätä.
Vanhemmat ovat myös lomansa ansainneet.
Tsemppiä ap. Älä välitä, mitä muut sanovat.
Tuskin itse ainakaan jaksan mummona hoitaa lapsenlapsia 2 viikkoa lomastani, että nuoret aikuiset eli vanhemmat pääsevät lomailemaan. Minulle ei jäisi itselleni aikaa toipua raskaasta vuodesta kuin 2 viikkoa.
Mutta ei nykyään taideta mummoilta kysyä heidän jaksamistaan. Uhataan, ettei näe lapsenlapsia enää ikinä ellei ota niitä kesälomakseen vahdittavaksi.
mutta minut haettiin heti kotiin kun vanhemmat jäi lomalle. Äiti vielä aina sanoi, että ihana kun saamme viettää lomaa perheenä.
Hiukka eri asia pitää lapsia kesä päiväkodissa ja kun on lomaa niin ne kiikutetaan mummolaan pois jaloista.