Onko vauva jossain vaihessa pakko jättää huutamaan?
Meillä on 7kk ikäinen vauva, joka on tosi huono nukkumaan: Nukahtaa illalla tissille, mutta herää puoli tuntia myöhemmin, jolloin joko annan tissiä tai nukutan jumppapallon päällä istuen. Sitten vauva heräilee läpi yön 1-3 tunnin välein, jolloin sama juttu. Aamuyöstä otan hänet viereeni, että saisin nukkua.
Tämä on aika rasittavaa, muttei varsinaisesti ole minule ongelma. Mieheltäni sen sijaan menee hermo. Hän on sitä mieltä, että vauvan pitäisi antaa huutaa vaikka vartti ja sitten rauhoitella. Minä en pysty siihen ja vastaan vieläkin vauvan huutoon hyvin nopeasti, myös yöllä, sillä tiedän, että jos itkua kestää vähän aikaa, vauva herää. Minä uskon, että vauva nukkuu yönsä kun on siihen valmis ja kun olen vierottanut hänet.
Nyt olemme sopineet, että heinäkuun loppuun jatkamme näin ja sitä enne vierotan vauvan yötissistä. Sen jälkeen edessä on luultavasti huutokoulu, jos vauva ei osaa nukkua/nukahtaa yksin.
Tiedän etten tule sitä kestämään. Kaikki vinkit otetaan siis vastaan!!! Kiitos!
Kommentit (60)
lukea kaikkia (typeriäkin) vastauksia.
Ihmiset ovat yksilöitä ja erilaisia vauvasta asti. Toiset vaan ovat vaativampia kuin toiset. Helppojen lasten vanhempien on hyvä syytellä haastavien lasten vanhempia milloin mistäkin. Tuskin olet tehnyt mitään väärin ja lapsessakaan ei varmaan ole mitään vikaa (ellei ole sitä allergiaa).
Mulla esikoinen oli tuollainen. Helpotti huomattavasti kun lopetin imetyksen (lapsi silloin 1 v 3 kk). Huusihan se lapsi tissin perään pari yötä, mutta ajattelin että kestää sen kun sai nukkua vieressä. Sen jälkeen heräsi vain 1-2 kertaa yössä ja nukahti nopeasti viereen ilman tissiä. Pakko oli lopettaa imetys ja vähän huudattaa vauvaa, sen verran oli univelkaa ja oma mielenterveys ja parisuhde jo vaakalaudalla... Suosittelen imetyksen lopetusta, jos et ole vielä tehnyt sitä.
Ei Suomessa käytettävä tapa ole välttämättä se paras ja oikein.
huudattaisi varttia. Vaan juuri niinkuin tuolla kerrottiinkin. Vauva nukkumaan. Ja sitten kun alkaa huutamaan. Käydä siinä. Takaisin. Kun aloittaa uudestaan huutamisen, odotat sen pari minuuttia. Siinä voi kestää sen viikonkin mutta on se sitten sen arvoista! :)
Ajan myötä sitten pidentää sitä väliä ennen kuin menee.
Ja kaverini sitten teki kun vieroitti lastaan yötissiltä, että mies tosiaan hoiti ne heräämiset yöllä. Koska vauva kuitenkin tietää että äidiltä saa sitä maitoa :) Ja kerran yhden yön kävi lapsi meilläkin. Ja nukkui muuten hyvin kun huomasi että ei siinä olekaan äiti :D Ja ei sitä tissiä saa.
Itse ei ole tarvinnut esikoisen kanssa noin tehdä. ollut hyvä nukkuja. Mutta saa nähdä miten käy tulevan kanssa :)
.. ja kärsivällisyys on ollut koetuksella huonosti nukkuvan lapsen kanssa. Myös päikkärit ovat olleet lyhyitä.
Nukahtamisen jlk , n. 45 min päästä, jo ensimmäinen itku ja heräily. Ei auttanut tassuttelut/ hyssyttelyt, mutta syli rauhoitti, ja maito.
Viereen otin nukkumaan tarpeen vaatiessa, eli silloin kun todellakin jo halusin itsekin nukkua paremmin.
Onneksi minulla ymmärtävä mies, joka tarpeen vaatiessa itse siirtyi sohvalle.
Nyt lapsi täyttää vuoden ja nukkuminen jo huomattavasti parempaa!!
Herää enää kerran tai kaksi kertaa yössä, yhden pullon maitoa juo yön aikana vieläkin, pystyisi varmaan olemaan juomattakin mutta, ihan omaa mukavuuttni siinä ajattelen, tiedän sen tuovan meille kaikille rauhallisemman loppuyön =)
Lapset vaan on erilaisia, toiset kaipaavat paljon läheisyyttä, myös yöllä! Toivottavasti saat miehesikin ymmärtämään että ei tuo vaihe kestä ikuisuuksia. Voimia sinne!! ja paljon haleja pienelle =)
Jos mun mies valittais mulle siitä että mä HOIDAN sen lasta niin mä varmaan näyttäisin miehelle ovea... turpa kiinni tai ala vetää.
Vauvoja ei kuulu itkettää. Ei koskaan, eikä mistään syystä (jos on olemassa mitään muita vaihtoehtoja, ja yleensä on)
Jos vauvan jättää itkemään hän huutaa aina vain enemmän ja enemmän. Lapsi ei huuda tuhmuuttaan vaan hätäänsä. Jos hätääntyneelle lapselle ei tule HETI apua niin lapsi varmistaa uudestaan ja uudestaan että se apu lopulta tulee kuitenkin.
Siis jos huudatat lasta niin hän huutaa aina vaan enemmän.
Ota lapsi viereesi nukkumaan niin et kuole väsymykseen. Saatte molemmat levätä ja vauvan turvallisuudentunne kasvaa ja hän voi ehkä muutaman viikon kuluttua pärjätä jo omassakin sängyssä.
Ja myöhästytä nukkumaanmenoaikaa vaikka yhdeksään, sekin voi auttaa.
Jos mun mies valittais mulle siitä että mä HOIDAN sen lasta niin mä varmaan näyttäisin miehelle ovea... turpa kiinni tai ala vetää.
Vauvoja ei kuulu itkettää. Ei koskaan, eikä mistään syystä (jos on olemassa mitään muita vaihtoehtoja, ja yleensä on)
Jos vauvan jättää itkemään hän huutaa aina vain enemmän ja enemmän. Lapsi ei huuda tuhmuuttaan vaan hätäänsä. Jos hätääntyneelle lapselle ei tule HETI apua niin lapsi varmistaa uudestaan ja uudestaan että se apu lopulta tulee kuitenkin.
Siis jos huudatat lasta niin hän huutaa aina vaan enemmän.
Ota lapsi viereesi nukkumaan niin et kuole väsymykseen. Saatte molemmat levätä ja vauvan turvallisuudentunne kasvaa ja hän voi ehkä muutaman viikon kuluttua pärjätä jo omassakin sängyssä.
Ja myöhästytä nukkumaanmenoaikaa vaikka yhdeksään, sekin voi auttaa.
kohta kahdeksan äiti
Meillä tuon ikäinen nukkuu 12 h yöunia heräämättä, eikä ole koskaan tarvinnut huudattaa. Paljon syliä ja huomiota sekä rakkautta päivällä, niin ei tarvitse yöllä itkeä läheisyyttä.
Olis kyllä aika ihmeellistä jos tuolla lapsella olisi perusturvallisuus pielessä. Sitä on seitsemän kuukautta pidetty sylissä ja perheessä asiat muuten kunnossa, paitsi nyt näiden öiden takia. Ärsyttää kun tarvii tollai päteä, anteeksi nyt vaan.
Ap
hyvin? Jos kerran mies on niin hermona kuin sanot, niin ehkäpä vauva vaistoaa sen ja voi sen takia huonosti.
40 minuutin välein. Uniongelmiin erikoistunut psykologi oli sitä mieltä, ettei syy liittynyt vuorovaikutukseen tai muihin ulkoisiin syihin vaan lapsen omaan neurologiseen kehitykseen, jollain lapsilla on herkkyys havahtua hereille aina kun unijaksot muuttuvat rem-unesta ...(johonkin toiseen unijaksoon, en muista nimeä).
Tämä usein loppuu kun lapsi saa enemmän ikää. Näin kävi meilläkin.
Missään nimessä vauvaa ei saa jättää yksin itkemään, sillä se nykytutkimukseen mukaan vaikuttaa lapsen kiintymyssuhteen laatuun - turvallinen kiintymyssuhde vaarantuu, jos lapsi jätetään itkemään yksin. Ilmeisesti miehesti ja tämän perhe ei ymmärrä kiintymyssuhteen muodostumisesta ja turvallisen kiintymyssuhteen merkityksestä ihmisen hyyinvoinnille mitään?
Ehkä sinun pitää nyt suututtaa mies ja suku ja puolustaa vauvasi oikeutta turvalliseen varhaislapsuuteen. He ovat kuitenkin tässä aikuisia ja heillä täytyy olla keinoja pahan mielensä helpotukseksi, toisin kuin vauvalla, jolta nämä kyvyt vielä puuttuvat ja joka tarvitsee vanhempaansa kannattelemaan sietämättömiä tunnetilojaan.
kun ei niistä kukaan taida nukkua kunnolla...
eikä se varmasti mitenkään lasta vahingoita, kuhan on oikein toteutettu. Riippuu varmasti ihan vanhemmista ja elämäntilanteesta kokeeko unikoulun tarpeelliseksi...
-ihmeen syyllistävää ja tuomitsevaa porukkaa täällä
Suomessa siitä, että huudatusunikoulu vahingoittaa lapsen perusturvallisuuden tunnetta ja siten kiintymyssuhteen laatua.
Lasta ei pidä jättää yksin huutamaan. Turvallinen kiintymyssuhde edellyttää sensitiivistä äitiä/isää, joka ei jätä vauvaa eli alle yksivuotiasta yksin huutamaan lyhyttä hetkeä pidempään.
Unikoulu, jossa vanhempi on läsnä lapsen kanssa on ihan ok tuon ikäisellä, mutta yksin jättäminen ei.
Rupesin 6kk laittamaan lasta omaan sänkyyn (nukkui kyllä siihen asti meidän välissä, mutta kyllä siitä monet porut miehen kanssa käytiin ja anopillakin oli nokka sopassa). Ostin unikoulukirjan ja tein just niin niinkuin tässä on neuvottu, että annat itkeä ensin minuutin, sitten tulet huoneeseen, puhut rauhallisesti, silittelet muttet ota pois sängystä. Sitten sama toistuu 3 minsan päästä jne kunnes vauva luovuttaa. Turvallisuuden tunne kuitenkin säilyy kun vanhemmat vastaavat kutsuun, mutta vauva tajuaa nopeasti ettei sängystä pääse pois.
Meillä lapsella muuten löytyi loppujen lopuksi allergioita (vatsakipua, iho-oiretta), oli syynä yöhulinoihin jotka loppuivat kuin seinään kun syy selvisi.
Ehkä me tunnetaankin, missä sä asut?
Oon miettinyt kanssa noita allergioita, koska meidän vauvalla on kanssa ollut paljon vatsakipua, erikoista kakkaa jne. Iho-oireita ei kyllä ole ollut, niin en tiedä. Kerran kysyin lääkäriltä, mutta se sanoi että on iha normaalia, tiedä sitten. Pitäis varmaan mainita uudestaan asiasta.
Ei tää tilanne nyt aina näin hankala ole, tänään vaan meni hermo. Nyt odotan vaan että voin vierottaa vauvan yösyötöistä.
Ap
Älä edes yritä laittaa lasta yöunille klo 20 illalla. Kokeile klo 21, 22, 23. Voi onnistua paremmin.
Ja ilman muuta otat viereen nukkumaan, jotta saatte kaikki nukuttua.
Oma esikoiseni oli ilmeisen samanlainen uin sinun lapsesi. Ihan syntymästä saakka vaati koko ajan huomiota ja läheisyyttä, ei tosiaan suostunut yksin nukkumaan ei yöllä, ei päivällä jne. Nyt on toinen tuossa vieress kopassa nukkumassa. Ja tosiaankin on ihan lapsesta kiinni, ei kasvatuksesta tms. miten nukkuu. Tämä kakkonen tuloee allan hyvin toimeen uni aikaan ilman äitiä.
En jaksanut lukea kaikkia viestäjä, ap varmaan lukee.
Mutta olen jostakin lukenut, että jos vauvan nukuttaa syliin, ja hän havahtuu yöllä siihen että onkin omassa sängyssään, hän herää parkumaan.
Eli vauva pitäisi opettaa nukahtamaan siihen olotilaan tai siihen paikkaan, missä nukkuu koko yön.
Nukkuu siis joko äidin viersssä (mihin nukahtaa) tai sitten opetetaan nukahtamaan omaan sänkyyn, misä nukkuu koko yön.
Nykytermillä tassuhoito, eli silittely uneen on se, mitä sitten käytetään nukahtaessa ja jos yöllä herää, joten pinnasänky voi olla aivan kiinni vanhempien vuoteessa jolloin se onnistuu..
ohjeet tassuhoitoon eli tassutukseen. Se toimii, eikä tosiaan tartte huudattaa!
Velliä kehiin!
Kuulostaa ihan meidän vauvalta joka jo 2 kk vanhana piti tuollaista peliä. Tissimaito ei vain yksinkertaisesti riittänyt. Neuvolassa sanottiin heti että aloita velli ja niin tyttö nukkui täydet yöt tyytyväisenä maha täynnä. Eikö ole tullut mieleen että vauvalla on nälkä? Knnattaisi ennemmin kokeilla vahvemppaa ruokaa kuin huudattaa vain kun itse ei jaksa.
älä jätä noin pientä lasta huutamaan vartiksi! Kuten joku sanoikin, ei noin pieni todellakaan osaa vedättää!!
Nyt en lukenut ihan koko ketjua, mutta oletko "huudattanut" lasta niin, että olet itse vieressä, pidät vaikka kädestä.
Jaksaisitko kokeilla sellaista, että opettaisit vauvan nukahtamaan ilman tissiä? Meillä siihen meni viikon verran. Imetin tyttöä sängyssä, mutta kun alkoi olla nukahtamaisillaan, niin nostin omaan sänkyynsä. Huutohan siitä tuli. Mutta huudatin niin kauan että nukahti. Olin siis koko ajan lapsen vieressä. Ekana iltana taisin joutua ottamaan vielä tissille hetkeksi, mutta hereillä nostin sänkyyn.
Ilta illalta itkun määrä väheni. Tästä nyt kaksi viikkoa, edelleen itkee vähän joka ilta nukahtaessaan, mutta olen aina vierellä. Tämä systeemi rauhoitti meidän öitä.
Välilä jätän viereen yösyötöltä, välilä nostan takaisin omaan sänkyyn.
Hirveästi voimia ja jaksamista sinulle!