TAMMIvauvat kesäkuun alkuun!
Ajattelin alottaa uuden pinon ku ei oo enää toukokuu. Aika hiljasta on kyllä näillä keleillä mut koitetaa parhaamme pitää pinoa pystyssä :)
Meil on neuvola torstaina joten sitte paremmin taas kuulumisia viimestää. Ulkona on pieni koisaamassa. Ihmeen hyvin tuli unet vaik ottiki nokoset taas autos ku käytii esikoine kuskaamas hoitoo. Se on harmin paikka ku pieni nukahtaa aina sil reissul ja sit ei millää menis enää syömise jälkee ku pitäs...
No mut tää viikko enää, sit jää esikoinenki kotihoitoon. Päätettii nyt nii vaikka kavereita se aina haluu. Mut naapuruston lapsilla alko kesälomat ja toivon mukaa ovat joskus kotonaki.
AMELIElle tsemppiä! Kyl sä äkkiä löydät ne rutiinit jolla selviit sen viikon ilman miestä. Jotkut jopa väittää, et tekee suhteel hyvää ku ei nää nii usein. Mä en jaksa siihe uskoo ku ittelläki on aina nii paha mieli ku toine lähtee.
MINNIn perheelle paranemisia! Toivottavasti saatte lääkkeet otettua ja jopa pysymään sisällä, eihä se ab oikee auta jollei saa koko kuurii syötyy. Miten teil muute menee? Ootko jo saanu jotai apuja?
Onkos LOOTUSKUKKASEN mies "toiminu" nyt paremmin? Vai olitko se sinä joka palaveerasi isäntänsä kanssa? Anteeks jos meni väärin. Toivottavasti teilläkin sujuu oikein luontevasti ja on kaikilla hyvä mieli :)
Mitäs kesäsuunnitelmia kaikilla on? Meil ei oo viä mitää, mut toivottavast päästäis jossai ees käymää. Mulla on elokuun alussa se Madonnan keikka siä Tallinnas ja sitä odotelles ;) Mies pitää varmaa sen viikon isyyslomaa ku jää lasten kanssa. Äiskä lähtee pienemmän kummitätin kanssa hunningolle :D
Mut nyt joihinki hommeleihi, taitaa olla pyykkikone jo pysähtyny... Aurinkoisia päiviä ja koittakaa ehtii kirjottelee kuulumisiiki jossai välis.
Marlene ja vähis 4kk1vko
ps. Liittääkö joku sen listan ja edellisen? En edelleenkää osaa, onneton :(
Kommentit (163)
Ikävä ilma ulkona, +9 astetta ja tuulee ja on harmaata. Vielä ei sentään sada!
Meil oli eilen mun työkavereita lapsineen päivän ja oli onneks ihan ok ilma niin oltiin koko päivä ulkona. Ainoa mitä työpaikasta tällä hetkellä kaipailee on ne työkaverit =(. Mutta onneks nähdään aina sillon tällöin niin pääsee päivittämään juorut..
Meillä herätään se x kertaa yössä. Eli en siis pysy enää laskuissa mukana. Ainaki se 10 kertaa. Mut mä toivonki et vauva heräis nyt sit niin kauan ku herää noin monta kertaa ja sit ku alkaa niitä vähentää (siis heräilyjä) niin pysyttäis niissä vähissä herätyksissä. Eli siis jos ensin on vähän herätyksiä ja sit päättäiski niitä lisätä niinku hömpällä niin sit se herääminen vasta tuskaa onkin!!
Jaha, hyssyttelee..
Meillä on kanssa yöt mennyt huonompaan suuntaan, kun alkuun neiti heräsi ekan kerran vasta 5-6 aikaan ja jatkoi uniaan vielä 7-9 asti, nykyään herätään ekan kerran JO 23-00, tokan kerran 04-06 ja ton tokan heräämisen kohdalla neiti ei enään haluaisi jatkaa uniaan vaan jää kitisemään omaan sänkyynsä, joten on pakko ottaa viereen nukkumaan. Siinäkin nukkuu niin kauheen levottomasti, mutta ainakin nukkuu...Tää on vaan niin vaikeeta sen takia, kun on just tottunut siihen yhteen herätykseen vaan yössä ja sekin kun oli aamulla, mutta nyt on tolleen..:/ En vois edes kuvitella, millaista teillä monen monta kertaa yössä heräilevillä on..
Aloin nyt tänään antamaan hedelmäsosetta aamulla, niin sitten kun tulee se 5kk täyteen, niin saan siihen sekaan sitä puuroa. Sosetta menee aamulla se 1 purkillinen ja päälle 160ml maitoa ja sen jälkeen mennään päikkäreille. Päikkäreitten jälkeen 1 purkillinen kasvissosetta + maitoa niin paljon kun menee ja sitten päikkärit. Seuraava soseruoka on sitten illalla, 1 purkillinen hedelmäsosetta ja ajatuksena taas, että siihen alan sitä puuroa sitten sotkemaan joukkoon. Mutta ennen iltasosetta menee toki vielä maitoa. Toista ruokasosetta en vielä anna, kun vasta sitten kun voi alkaa antamaan lihaa.
Päikkäreitä Oona nukkuu päivässä kahdet ja pituudeltaan ne on 1-3h. :)
Nyt meen kattomaan miltä toi mun kaalipata tuolla pannulla näyttää. :)
Jadmiras ja Oona 4kk3vko1pv :D
Ja uusille tervetuloa mukaan!
Ooote nii ahkeraan kirjotellu, et vaiks oonki joka päivä lukenu, ni en millää muista kaikkee. Jotenki en saa ikin ees aikaseks avaa toist ikkunaa vieree...
YÖUNISTA oli jotain. Meil on kans alettu taas herämää öisin. Aika tarkallee 02.30 syödää nii paljo ko annetais. Tosin eile juteltii sen perhetyöntekijän kans, et eihä sil välttämät oo nälkä vaa jos hän vaa herää eikä tiiä mitä tekis ja sit se maito on ainut "lohtu"... Tiiä siitä sitte. Eipä kai tuo söis, jollei nälkä ois.
KESTOILU juttuja oli paljon. Niihin en ota kantaa, ku en niistä mittää ymmärrä. Mut sen sanon, et paketin Pamperssia ostin ku yks kauppa lopetti ja halvalla sai ja ne on kyl aika tylsii. Esikosel aikoinaa käytin aina niitä mut täl toisel on ollu vallan Liberoo ja se on kyl paljon parempi. Pampers päästää kosteutta jotenki läpi ja jo muutaman pisun jälkee on vaihdettava :( Onneks on muutama Libero jäljel ni laitan yöksi niitä.
RUUASTA sen verran, et me suurennettii vähä annoskokoo kans sen perhetyöntekijän kehotuksesta. Menee kuulema hiukan liikaa muuten maitoa (yli litra päiväs). Nyt syödää siis aamusi maitoo 160ml, lounaaks 1/2prk kasvissosetta+80ml maitoo, välipalaks 1/2prk hedelmää+80ml maitoo, päivällinen 1/2prk kasvissosetta+80ml maitoo, iltapalaks 200ml vellii ja toisinaa menee ennen iltapalaa viä 100ml maitoo.
Kyselin siltä noista puuroista ja sanoin ostaneeni tattaripuuro-jauhetta. Se oli sitä mieltä, et parin viikon pääst voi alotel sen. Sit onki se 5kk jo täynnä. Josko se ois lempeempää ku kaura ja muut...
Sitte omaa (.)...
Sunnuntai meni vähä väsyneenä ku tulin aamulla töistä vasta viiden maissa. Mut hyvin jaksoin silti. Siivottii vauvan oma huone ja hän muutti sinne. Siäl me nyt öisin sit istutaa keinustuolis ja syödää ;) Esikoinenki halus, et häne huonetta järjestellää ja vaihdeltii sielläki vähä paikkoi. Samal meni meiä makkari vähä uutee uskoo ku piti sellane kauheton kaappi sinne roudata tuolta vauvan huoneesta.
Eilen tosiaa piipahti se perhetyöntekijä ja sano tulevansa taas ens maanantaina. Emmä tiä miks se aina haluu uusiks tulla vaik ei kuulema voi mitää meiä hyväks sillai tehä... No mut kivahan ton kanssa on höpistellä! Sille tuli vähän äkkilähtö ku asfalttikoneet saapu pihaa ja piti sitte tyhjentää piha hetimiten autoista ja kukista ja leluista yms yms... Mut nyt on hieno piha!
Anoppi tuli eile aamupäiväl miehen pikkusiskon kans tänne ja sit se vaa sano "mä toin ton tänne leikkimää teiän kans. meen nyt kotii vähä siivoilee ja jotai. tuun sit hetken pääst hakee." Ja sit se lähti!! Ja häne hetkensä kesti melkee 5h!! Soitti viä välis, et käyn viä vähä parturis ja jotai. Voi helkkari mua sapetti. Ei siin mitää, iso tyttöhä toi jo on, et ei siit vaivaks ollu vaa kiva ku esikoine sai seuraa, mut ois voinu silti kysyy. Miehel sanoin, et toivon mukaa se ei ajatellu tuovansa sitä joka päivä koko kesäloman ajan tänne... Murr!
Tein vauvan ruokaa tänää lisää ja testasin bataattia, esikoinenki hullaantu sihe ja halus koko aja maistel lisää :) En löytäny mitää sopivan pienii pakasterasioi ja pusseihi en viittiny... tuol ne nyt könöttää lasipurkeis jäkikses. SAIKO NIITÄ PILTTIPURKKEJA PAKASTAA?? Joudun varmaa muute heitää osan pois ku ei kai nekää montaa päivää säily??
Nyt hilpasen ku ei kert mitää oikeest asiaa taas oo. Te nyt ootte vaa mun seurana täällä viikot ku ei paljo muita oo näkyvis/kuuluvis :) Tais se uusiki nicci (anteks, en muista) valitel yksinäisyyttä. Täällä on sama vaiva! Missä päin asustelet ni ehkä voitas lieventää sitä :)
Terve sit vaa!
Marlene ja vähis 4kk2vk1pv
Anteeksi kun mäkään en muista nikkiä... Yksinäisyydestä, sitä on mullakin. Kun on vaan yksin kotona lapsen kans isoimman osan ajasta, monella ystävällä ei ole viel lapsia... En tiedä mikä sen tekee, mut tosi yksinäinen olo on välillä, vaik ihana mies onkin. Mut muutaki seuraa kaipais!
Katjalahille kiitokset tsempistä soseiden syömisessä:) Sai ihan hymyn huulille toi et tuskin kukaan 12v enää tissille pyytää:DD Niinhän se juuri on! Tänäänki oli ensin vaikeeta kasvissoseen kanssa, mut sit otettiin maitoa ja hetken päästä sit maistui sosekin. Muttamutta... Eilen alkuillasta kun oli päivän soseet syöty jo niin pojan posket tuli ihan punaisiksi! Ne oli kuin pakkasen puremat, helotti kovin ja oli sellaisen hieman näppyisen ja kiiltävän näköiset... Vaikee kuvailla:/ Tänään taas ihan ok. Voiks toi olla jotati allergiaa?? Otin valokuvan ku ei siinä hetkessä päässy mihinkään näyttämäänkään:) Pitää kattoo jos uusii.
Marlenelle viel, että kyllä mä ainakin oon pakastanu pilttipurkeissa, ja sit sulatellu huoneenlämmössä ja joskus pistäny suoraan mikroonki. Ja on kestäny toistaseks ainakin:)
Siitä mun yksinäisyyden tunteesta.. Asutaan siis Helsingissä ja täällähän sitä populaa riittää, mutta en oikein tunne juuri ketään ja olen ehkä hieman arka lähestymään ketään. Tuolla leikkipuistossa ollaan käyty vauvakahvilassa ja toivonkin että sieltä löytyis itselle seuraa. Myöskin uskon, että kun Onni kasvaa ja mennään hiekkalaatikolle niin pikkuhiljaa niitä tuttuja alkaa tulla.
Pohjanmaalta olen kotoisin, siellä siis kaverit ja sinne matkaamme junalla ennen kuun vaihdetta pojan kanssa kaksistaan kun isi on silloin paljon töissä.
Meillä Onni on aivan ministä saakka nukkunut läpi yön. Kahdella herätyksellä 2kk ikään, sit yhdellä herätyksellä 3kk ikään ja nyt ilman yöheräämisiä nukkuu n. klo 21-06. Millaisia iltarutiineja teillä muilla on? Nukutatteko vauvan vai viettekö vaan sänkyyn? Ois kiva kuulla. Meillä alusta asti viety sänkyyn nukkumaan ilman nukuttamisia kylvyn/iltapesun+iltamaidon/-vellin jälkeen ja iloksemme ollaan huomattu että tän lapsen kohdalla toiminut hyvin. Tosin on kyllä kaikessa hyvin helppo vauva ollut tähän mennessä.
Entäs, miten ootte miettineet hoidon aloitukset? Me ollaan mietitty että aikasintaan 2v vois viedä päiväkotiin ja sitä ennen sais tulla vaikka lisää jälkikasvua. Itelläni ei oo kiire jatkamaan opiskeluja, vasta sitten kun lapsi/lapset on riittävän isoja hoitoon. Lapsuus menee kuitenkin niin hujauksessa, että haluan siitä nauttia sen aikaa kun sitä nyt kestää.. =)
Kaikenlaista juttua putkahtelee mieleen, mutta säästetään osa myöhemmäksi.
t. Omppulin äiti
Ärsyttää kun tökkii nämä sivut!
Ei pääse kirjautumaan eikä lähetä tätä tekstiä... Sori jos tulee monesti..
Minäkin rekisteröin itseni huuto.nettiin ja huusin elämäni ensimmäistä kertaa. Unipussin huusin ja sellaisen 6kk iästä eteenpäin. Meille tuo kapistus on ihan ehoton. Luin netistä kuinka joissain maissa on peitto kielletty alle 2vuotiailta. Tukehtumisvaaran vuoksi ja olikohan muita syitä..? Minä en ole sellaista pelännyt. Hain helpotusta pojun liikkumiseen
Soseet kun aloitin niin tissimaito reilusti väheni ja nyt olenkin lopettelemassa imetyksen. Kerran päivässä imetän tai pumppaan ja lähtee noin 150ml. Sen vaan sanon, että kuinka imetys helpottaa yöllä. Ketuttaa yöllä nousta pullon lämmitykseen.. Syödään 1-2 kertaa.
Sosetta täytyy antaa heti kun herää unilta, silloin syö tosi hyvin. Jos syöminen viivästyy niin tulee hirmu nälkä ja sitten vaan huudetaan. Meillä huutoon auttaa, että antaa ensin maitoa 50ml ja sitten sose uppoaa.
Meidän esikoinen 5v on innostunut syöttämään vauvia ja tänään on syöttänyt kahdet soseet ja antanut maitoa pullosta. Vauvi nauraa ja seuraa isoveljeään aivan haltioituneena ja huomaa kuinka molemmat on kiintyneitä toisiinsa. Mies meinaa vaan koko ajan olla kieltämässä ja pelkää, että isoveli jotenkin rikkoo vauvan.
Nukkumisesta. Alusta asti poju on nukkunut omassa sängyssä. Ilta menee niin, että jumppaillaa lattialla munasillaan (tai vaan poju jumppaa:)), ehkä kylpy/suihku, sosetta, maitoa, unipussiin, maitoa ja sänkyyn ja sinne jää. Ei toki aina näin mene, mutta suunnilleen.
Meillä on ruvettu öisin olemaan hereillä ja kakka väännetään yöllä. Se tutin otto suusta on kans hirmu hauskaa, mutta kun ei hän sitä ite suuhun takas saa. Se nostattaa minua sängystä 100 kertaa yössä. Joskus lyön peiton korville enkä kuuntele niin kyllä poju osaa unia jatkaa ilman tuttiakin.
Vauva kuumetta ei ole. Jos tuo minun raskaus olisi jotenkin "normaali" ja ei tulis aina sitä sektiota niin vois olla toisin. Minulla on vaan niin kovat pelot. Meni 4 vuotta ennen kuin tohin hommaan taas ruveta. Toisaalta olen tosi onnellinen, että on 2 tervettä poikaa. En tiedä kestäisinkö edes jos porukka olisi paljon isompi tai jos tulis sairas lapsi. Vaikka voihan sitä esim. vammautua myöhemminkin.. No se siitä.
Niin ja sen kierukan laitan. Siis mitä ehkäisyjä edes on:)? Mikä se pessaari on ja miksi ne neuvolassa puhuvat aina vaan pillereistä, kierukasta, ehkäisyrenkaasta.. Luin hormoonikierukan haitoista ja pahimmillaan saattaa tukka lähteä, aknen pukata, himot häviää, sydämen tykytystä. Siinähän sitä jo olikin. Ei kait se auta kuin kokeilla.
Purkkien pakastamisesta. Eli saa pakastaa kunhan ei pane purkkia täyteen. Minulla on kaksi purkkia halennut pakkasessa vaikka ei ne täynnä olleet, liikaa kuitenkin.
Kestoiluista en tiiä, mutta tulee käytettyä liberoa ja jos meidän kylässä olis lidl niin voisin kokeilla niidenkin vaippoja. Esikoisen aikoihin äiti kantoi niitä selkä vääränä eikä niissä mitään vikaa ollu.
Mies lähtee opiskelemaan jos pääsee.. Se tietää minulle 10 yksinäistä kuukautta. Itkettää jo nyt! Me ollaan saatu nämä 5kk olla yhdessä ja hoidella vauvaa. Miehellä ei ole kauheasti töitä ollut.. Eipä auta kuin selvitä.
Esikoinen on täysin kotihoidossa. En käytä kerhoissa tms. Kunhan lähtee vuoden päästä syksyllä eskariin ja vauvi on 1,5vuotta niin palailen töihin. Yrittäjä olen ja sitten ei paljon lomia tule pidettyä niin nyt aijon lomailla senkin edestä ja nauttia lapsista.
Lähetään pe rukalle (tai sinne lähelle) mökkeilemään, ihanaa! Hirvittää se tavaran paljous mitä pitää mukaan ottaa. Missä vauvanne nukkuu reissussa, vaunussa, matkasängyssä..? Meillä on matkasänky josta kyllä tykkään ja vauvakin.
Olikohan vielä jotain...:), hirveä puheripuli.
Ihania kuvia olette laittaneet ja moit uusille!
Emu ja poju (13 päivä 5kk,huomenna neuvola)
Meillä kestoiltiin viime yönä :) Toissayönä piti jo, mutta mies olikin hoitanut iltapuuhat valmiiksi kun tulin beachia pelaamasta. En sitten kehdannut enää vaihtaa vaippaa. Meillä kun mies ei edelleenkään kestoile, naureskelee vaan mun kestojutuille. Jos olen bumgeniuksen valmiiksi täyttänyt ja sanon miehelle että laittaa sieltä niin kyllä hän ehkä silloin laittaa. Ja auttaa kyllä onneksi huuhtelemaan kakkavaippojakin ;) Mutta siis laitoin yöksi bumgeniuksen ja sinne niiden omien imujen lisäksi yhden bamboo doublerin ja lisäksi jonkun ohkaisen ronjan hamppuimun. Ja hyvin toimi, oli ehkä liikaakin imua! Enkä laittanut hahtuvavilliksiä päälle.
Hömppä, minäkin yritän aina selaille noita kestosivuja ja katsella missä olisi postarit ilmaisia. Välillä ihan ärsyttää kun joissain paikoissa on aina postarit 7.95e ja sitten kun haluat tilata yhden tai kaksi vaippaa niin johan tulee yhdelle vaipalle hintaa. Nytkin tilasin nuo vaipat ööö, sannanilta (?) ja tulivat ilman postimaksua :) Mitä taskuja tilasit annavillasta? Katselin että siellä olisi söpöjä kukka-fuzzeja tarjouksessa 15e. Löysin meinaa nyt esikoisen vanhoja fuzzeja L-koossa ja ne ovat toimineet oikein hyvin Emmalla kireimmillä säädöillä :)
Nyt tuolla koneessa pyörii ne uudet hilivinksis-vaipat ja nupsukka taskuvaippa. Ehkä jo illalla tai huomenna pääsen testaamaan :)
Kiitos emu kun vastasit tuohon pilttipurkin pakastinsäilytykseen :)
Minä en tiedä vielä kuinka kauan olen kotona tyttöjen kanssa. Työelämään toisaalta kaipaan, mutta toisaalta en halua laittaa tyttöjä hoitoon. Idalla oli niin rankkaa olla viime vuoden keväänä tarhassa ja kesän jälkeen kun taas palasi niin koko syksyn illat meni itkiessä. En jaksa sitä enää. Onneksi olen lähihoitaja, joten keikkatöitä varmaankin alan tekemään sitten kun imetys sallii. Vakityötä ei ole siis odottamassa... Jotenkin elättelen toiveita että miehellä olisi vielä äippäloman loputtuakin aina 2 vkoa töitä, 2 vkoa lomautusta niin saisin tehdä aina nuo lomautusviikot keikkaa + tietenkin viikonloppuhommia :) Mutta sen näkee sitten syksyllä/talvella mitä tuleman pitää.
Aamukahvetta hörppimään ->
MiaMik ja Emma 4,5kk
Olitte töihin palaamisista höpisseet, niin mun tekis mieli olla kotona siihen asti, kun Oona on 3v ja tehdä siinä välissä toinenkin lapsi, mutta mies on todella vahvasti sitä mieltä, että yhtä lasta enempää hän ei halua..:( Joten pakko alkaa etsiä töitä heti, kun äitiysloma loppuu, koska mulla ei oo varaa jäädä kotiin..Miehen palkka ei mikään päätähuimaava ole, joten jos saisin vain kotihoidontukea + lapsilisät, niin ei me millään pärjättäis koko kuukautta niillä..:(
Kakkaamisesta; Nyt kun on soseita alettu antamaan, niin kakkaakin on tullut enemmän, tänään jo KOLMET!!! :D Eikä se oo enään sitä löysää kakkaa, vaan aika kovaakin välillä. Hehe tänään kävi aika hauska juttu, vaihdoin Oonan vaippaa mun ja miehen sängyllä, kun kylppärissä on aina niin hiton kuuma, noh, Oonalla oli taas sellainen pieni kova pallokakka (joo varmaan kaikkia kiinnostaakin :) ja kun otin vaipan pois, niin se kikkare lennähti suoraan miehen puolelle sänkyyn. :DD Ei siitä mitään jälkiä lakanoihin jäänyt, mutta pakko ne silti on vaihtaa. En kehtaa miehelle sanoa, että Oonan kakka on siinä ollut jos en niitä vaihtais. :D
Hmm mitähän muuta, en tiedä kerroinko jo, mutta sain ne kestovaipat sillon myytyä, mistä täälläkin höpisin että laitoin ne huuto.nettiin, mutta nyt jo alkoi kaduttamaan. Tahtoisin niin alkaa kestoilemaan kun noita teidänkin höpinöitä lueskelen, mutta ne vaipat vaan on niin pirun kalliita, että ehkä talveen mennessä olisin saanut niitä kestoja tarpeeksi vasta, että voisi joka päivä/yö kestoilla. :)
Ja huuto.netistä en niitä uskalla mitään isoja paketteja huutaa, koska niistä ei ikinä tiedä onko ne hyviä, kun ei mulla mitään kokemustakaan niistä ole..:/
Öistä vielä, että nyt on yöt menneet tosi huonoiksi..Eilen illalla Oona meni 19.30 yöunille ja heräsi ekan kerran syömään JO 22 syömään, tokan kerran 02 ja sitten 06. Kyllä se on TODELLA väsyttävää, kun on tosiaan tottunut niihin yhden kerran heräilyihin..:( Joten voimia vain niille, joilla vauvat heräävät vielä useammin, ite en jaksais..
Nyt neiti huutaa ruokaa.
Jadmiras ja Oona 4kk3vko2pv :DD
Kestoilusta.. Meillä kestoiltiin noin 3kk, mutta sitten se vaan jäi jotenkin. Vaipat on edelleen, pitäis saada myytyä pois. Jos joku tarvii, niin löytyis siis paljon vaippatarviketta.. Meillä oli harsovaipat käytössä ja imse vimse sisävaippoja, Bummis SWW kuoria yms.. Kaikki tosi hyviä kunnoltaan ja siistejä..jopa raikkaita. Huuto.nettiin vois laittaa myyntiin jos sais aikaiseksi.
Matkalla unet on nukuttu matkasängyssä. Meillä ei ole, mutta molemmissa mummuloissa on sellaiset. Hyvin on nukuttanut melkein kellon ympäri noissa.
Onko hyviä matkustusvinkkejä? Esim. viihyttämisen, ruokailujen tai matkatavaroiden suhteen. Me matkustellaan ihan kotimaassa ja junalla. Käytössä on kantoreppu ja matkarattaat sekä suunnitellaan ison rinkan ostoa.
Pojalla näköjään tänään väsy..nukkuu jo toisia unia tälle aamulle. En uskalla vaan alottaa tekemään mitään ihmeellistä kun kuvittelen että herää samantien. Meillä päikkärit olleet nyt aika paljolti sellasia 30min pätkiä, tänään näköjään 2h.. Jospa jois kahvia tässä välissä. =)
Viikko jo puolessa välissä. Äkkiä se aika näyttää menevän..
Viime yönä ei taas sanottavammin nukuttu. Joskus 4 aikoihin neiti heräs eikä sitten olis halunnutkaan jatkaa unia. Söi ja sängyssään vaan sitten jutteli, naureskeli ja potkiskeli. Otin meidän keskeen, mutta siinäkin toista tuntia valvo. Heräsin, kun mies käski antaa tissiä että neiti vois nyt nukahtaa. En tiiä oliko mies raukka valvonu koko ajan :/ Nälkänenkään ei tyttö ollu, niin en tiiä mikä sitten valvotti. Aattelin, että vois laittaa pimennysverhon päälle jonku viltin, josko se vaikuttais nuihin yöuniin. On nimittäin tosi kirkas makkari jo sillon neljän aikoihin. Tympäsee, kun teetin makkariin pimennysverhot kalliista kankaasta, minkä ei pitäny päästää mitään valoa läpi ja kyllä päästää enemmän ku tavalliset verhot.
MiaMik: Tilasin tuommoset Palm&Pond ja WonderWorks taskuvaipat, ovat kokovaippaiän. Nuo WonderWorksit oli muistaakseni poistomyynnissä, niin tilasin kun oli halpa. Eilen tuli, niin vielä en oo ehtiny testata. Yks FuzziBunz on, mutta en oikein hirveesti tykkää. Sinänsä ei mitään vikaa ole, mutta ei ole mun juttu. En muutenkaan tykkää nuista nepillisistä vaipoista. Mies käyttää vaan bunGeniuksia ja sillä isoimmalla säädöllä, kun ei kuulemma jaksa taitella imua..
Jadmiras: Kannattaa kattoa kestovaippainfon sivuilta myytäviä vaippoja tai laittaa sinne vaikka kysely. On muistaakseni siellä keskusteluissa nuo myytävänä ja ostettavana osiot. Tai sitten jos haluat vaan testata, että onko sinun juttu ja mitä vaippoja sitten ehkä ostaa, niin kestovaippayhdistyksellä on vaippalainaamoja. Sieltäkin nettisivuilta löytyy onko paikallisyhdistyksellä vaippalainaamo. Muistaakseni aika edullisesti pari viikkoa niitä voi lainata.
Kattelin äsken vaatekaappia ja ei siellä kyllä montaa sopivaa vaatetta ole. 5kg jos tippuis, niin olis vaikka kuinka, mutta tälle ruholle ei mitään. Taas alko masentaa ihan urakalla. Pakko tosissaan yrittää vähän hillitä syömistä ja alkaa vähän lenkkeilemään. Maha lepattaa tuulessa, on niin löysä ja housujen liitingin alta pursuaa. Taas tämän muistaa seuraavaan syöntikertaan tai kun maha on täynnä mättöä :S
Hoitoon viemisestä oli jotain juttua ollu.. Oon aatellu, että tammi-helmikuussa palailen töihin. Toisaalta kiehtoo ajatus osittaisesta hoitovapaasta. Onko kellään kokemusta? Käytännössähän siitä kotona olevasta ajasta ei varmaan sais rahaa jos puolisonkin tulos lasketaan? Mulla työmatkat vie päivässä reilu 1,5h (kesäkelillä) niin aattelin että jos sitten perjantait pitäis vapaana. Vaikka mulla olis aika paljon vanhoja lomiakin pitämättä, että vois niitä pitää perjantaisin.. Toisaalta kaipaisin jo jotain haastetta tähän elämään, tuntuu että aivot tylsistyy ihan kokonaan kotona ollessa. Muutaman kuukauden olen pähkäilly avoimessa yo:ssa opiskelua, mutten vielä ole saanu aikaseksi. Tai kun mietin, että miten sitten rakennusprojektin alkaessa jaksaisin opiskella... Pittää kahtoa vielä.
Neiti koisii pihalla, niin pitää lähteä kauppareissulle ennenku herää. Näyttää kelikin olevan jo melkein kesäinen, +16 astetta.
Hyväunisia öitä ja mukavaa päivää kaikille!
Hömppä ja Aino-neiti 4,5kk
Kakka-asiaa vaihteeksi: Meillä noita kiinteitä syödään sen verran vartovasti - arviolta vajaa pilttipurkki päivässä, ettei ihan mahdottomasti vielä ole tuo kakan koostumus muuttunut, on kuitenkin kiinteämpää kuin aiemmin. Meillä tuppaa aina mennä muutama päivä kakkimatta ja sitten kun sitä tulee niin tursuu yli vaipasta. Nyt kuitenkin vaipat on mielestäni helpompi huuhtoa, kun kakka ei enää niin imeydy sinne sisään. Pitipä sanoa tuo, kun Jadmiras aloitti kakkajutut...
Mulla täällä mielikuvitus laukkaa - ja vauvakuume vaivaa. Tässä olen TAAS kehitellyt raskausoireita (nimittäin jos tuossa ensi viikolla saisin plussattua niin olisi la sama kuin kakkosella, joka tosin syntyi kaksi kuukautta etuajassa...)
Meillä yöt olleet viimeaikoina sitä, että hyvin nukkuu tuo pikkuherra, jos on tissi huulilla hollilla... mutta jos pistän sen piiloon niin kohta alkaa pyörimään ja etsimään. Ihanaa, kun koivun kukinta on ohi, meidän allergikon yötkin ovat taas väliaikaisesti helpompia.
Ei nyt on kyllä painuttava pihalle, jäi nyt kommentit kommentoimatta ja tuli ihan omia höpinöitä taas.... anteeksi.
MATKA nukkumisista olitte höpisseet. Meil on esikol aikanaa ostettu sellane matkasänky. Se on ollu vakkariin meiän äitillä jossa poika yöpy joskus aina. Anoppilas on kans sama homma, ne oli jostai sukulaiselt kans saanu sinne sellase. Tuolt meiän äitiltä se sit napataa mukaa jos tarvitaa. Iha pieninä ovat kyl nukkunu vaunuis tai niitte kopas.
KAKKA-asioita ku alotitte, ni meilläki väkerretää sellasii palloi yleens ja välil ku suoritetaa täystyhjennys ni sitä tulee ja tulee eikä kiinteydest oo tietookaa ain ;)
ALLERGIAsta katjalah mainitsi, ni oon kans super-multi-öky-allergine kaikel vihreel ja voikukil ulkon, mut tänä kesänä ei oo ainuttakaa oiretta tullu enkä yhtää lääkettä oo käyttäny :O Hyvä näin, mut tosiaanki kummastelen tilannetta ku yleens on pitäny joka kevät vaihtaa vahvempiin "aineisii"...
Ja piut-paut kesälle. Mokomaki on suksinu Sudanii vissii ku ei oo ainakaa tääl näkyny! Pirun kylmä ja tuulee ja sataa... höh!! Meil ois paikalliset markkinatki vkl ja vettä se on tainnu luvata. Vaa eipä sinne muuten houkuttelekkaa ku tuttui näkemää. Yleens näkee sellasiiki vanhoi kaverei siäl, jotka on jo aikaa sitte pois muuttanu.
Höpinät ja löpinät tais loppuu nyt tähä ku ei mitää uutta oo matka varrel tullu kerrottavaks. Taidan men jakamaa niit bataatti-annoksii pienemmäks ja heitel ne pakkasee. Kiitos vinkistä!
Marlene ja vähis 4,5kk (JO!!!)
käyty ja hirveä, että poju huusi. Oli väsyny, vierasti ja piikki kruunas koko homman. Painoa n.7400g ja olikohan 66cm. Kasvaa omalla käyrällä.
Nyt sellaista kakka-asiaa, että neuvolasta tuli tällaistä infoa.. Eli kun soseet on aloitettu ja kakka on kovalla tai jopa on ummella niin sose on liian terveellistä. Kyllä, näin sano. Eli 3-4 tl rypsiöljyä päivässä soseiden sekaan. Ajattelinkin, lisätä tl kasvissoseen sekaan tästä lähin. Se mulla kyllä jäi kysymättä, että pitääkö valmisruokiinkin. Minä kun kerroin tekeväni itse soseet..
Puuroasiaa. Oli tullut taas joku suositus ja hän mulle luki, että jos aloittaa puuron kovinkin myöhään niin on riski sairastua keliakiaan,diabetekseen ja olikohan muuta.. Muistaakseni jostain piltti lehestä luki. Eli meille suositeltiin puuron aloitusta ja kuulema kauralla olis hyvä. Me ollaan kovia syömään talkkunapuuroa. Onko kukaan antanut vauvalle sitä? Minä ajattelin testata jossain välissä.
Vielä se neuvolan täti lisäsi, että tottakai imetys on hyväksi jne jne, mutta ei se pelkästää riitä aina ja joskus suositellaan aloittamaan kiinteät ihan sen takia, jotta vältetään sairaudet/allergiat. Tämä keskustelu lähti siitä kun kysyin milloin uskaltais puuron aloittaa kun pelkään suolistosairautta, keliakiaa jne, mutta tätipä sanokin ettei kannata pelätä :).
Nan2:seen kannattaa siirtyä 6kk iässä ja sano, että on olemassa nan3:sta jota annetaan 1v iässä jos tavalliseen maitoon siirtyminen siirtyy.
Emu
Aivan ihanna kesäinen ilma ollut tänään, hyttysiä vaan aika paljon ja nehän sitten syö!
Moni on aloittanut jo kiinteät, vieläkö on joku joka menee pelkällä rintamaidolla meidän lisäksi? Me ollaan kakkosen ja vauvan kanssa diabetestutkimuksessa ja siksikin aion imettää 6kk ikään asti. Diabetes (1 tyyppi) on yleistynyt hirmuisesti juurikin pienilä lapsilla, myöhemmin aloitetut kiinteät ja pidempi imetys katsotaan positiivisiksi asioiksi lapsen alkutaipaleella.. Ja kun sitä maitoa riittää ja poika kasvaa sillä hyvin niin mikäs tässä =) 4kk mitat 6800g 63cm.
Yöt nukutaan n. yhdellä syötöllä,joka yleensä on 4-5 aikaan ja monesti sitten jääkin mun viereen loppuyöksi. Näin ollut muidenkin lasten kohdalla ja hyvin ovat oppineet nukkumaan yöt omissa sängyissä sitten yösyöttöjen loputtua. Päivällä nukutaan 3 unet kahdet pikku torkut ja yhdet pitkät eli max 2h. (heh,tosi pitkät siis..)
Jaahas kutsu taas käy. Mukavaa kesää kaikille ja toivotaan lämpimiä kelejä.
mehiz ja poika 4kk 5pvä
Joo tosiaan, eipä ole meillä tänään paljoa nukuttu! Poika on nyt ekoilla unilla, aamulla noustiin harvinaisesti vasta 8 aikaan, ja nyt sit ei oo nukuttanu muka. Eli on ollu tosi itkuinen ja pulauttelukin tänään pahempaa, joten aika nkee päivä suoraan sanottuna. Mikään ei oo ollu hyvin, soseet ei oo oikein maistunu, ja äiti on nyt väsyny. Kaipa se on ihan okei myöntää, ettei aina oo iloinen ja joskus tuntuu et ei jaksa. En mä mikään masentunut sentään ole, voimat vaan just nyt ihan lopussa. Mies tuli töistä ja sai äsken pojan unille, toiv. nukkuis nyt enempi ku jonkun 20min.... Onneks melko pian on jo ilta, kun meillä nuo yöt menee sentään melko hyvin!
Katjalah, mulla ihan tuli jännitys-perhosia masuun sun puolesta:) Täälläkin kun tjottaillaan (ainakin välillä:) ) ja vauvakuumetta on, niin jänskättää sun kuvitellut tai todelliset oireilut! :) Meil ei tosin paljoa toivoa ole, kun eipä tuota jaksamista ole juuri viime aikoina ollu enää makkarin puolella. Oon ollu iltaisin niin poikki, ettei oo kyl mieleenkään tullu mitään sänkypuuhia enää harrastaa.... Varmaan kyl tekis hyvää suhteellekin, nyt kun tahtoo vähän olla pinna kireellä kun on väsymystä ja pojan kans kaikkee, ja mieheenhän sen sit purkaa.. :(
Kakkajuttuja sit:) Meilläkin soseet alkoi heti vaikuttaa:) Hupaisaa toi mitä Jadmiras kerroit, nauratti ihan ääneen toi Oonan kakkapallo sun miehen sänkypaikalla:DD
Mut siis meillä pojalla näyttää tulevan ulos ihan sitä samanlaista mitä on soseenakin syöty: Parsan jälkeen vohreetä, bataatin jälkeen oranssia "muovailuvahaa", kuten mun mies välillä sanoo:) Kerran tuli ihan sellanen pökäle, ja voi tota miestä... eipä ollu silloin kotona, ja sit sanoi et harmi kun hän ei nähny (hahhah:DD vissiin kai sen mielest niin "miehekästä") niin et jos tulee taas "oikee pökäle" niin OTA SITTEN VALOKUVA!!! Mua kyl niin nauratti, mut toinen olikin ihan tosissaan:DDDDDDDD
Töihin paluusta Omppulin äiti kyseli, tai ennemminkin tasi olla kotona olemisesta. Ymmärsinkö oikein et sulla on opinnot kesken? Mullahan siis se tilanne, et en ole vielä valmistunut (ja nyt mietityttää et onko edes oikea ala..) ja myös mies opiskelee. Eli ei täällä rahaa mitenkään huikeasti ole, mut hyvin pärjätään:) Ja en aio palata töihin/kouluun vielä ainakaan vuoteen. Haaveissa olisi, et saisi samaan putkeen kakkosenkin, ja olisin kotona kunnes nuorempikin olis ehkä 2v.. Saa nähdä miten sitten todellisuudessa menee:) Mut kyl tuo rahapuoli on niin, et kun melko vähään on tottunut niin osaa sit nipistää menoista, eikä musta meidän tulot niin pieniltä tunnu, en koe että paljon mistään pitää luopua. Ehkä jos oltais alunperinkin oltu molemmat kokopäivätyössä, niin tuntuis enemmän kukkarossa nää äitiyslomat ja hoitovapaat. Veikkaisin ainakin:)
Tällaista tänään. Helpotti kyl oloa kun tänne vähän purkaa tuntoja, niin ei tuu miehelle ihan kaikesta ainakaan kiukuteltua. :)
jännä,kun meille taas siellä tutkimuksessa sanottiin, että juurikin viljat pitäs aloittaa vasta aikasintaan 5kk iässä. Juu, mutta niin monta on ohjetta kun on ohjeen antajaakin =)
Siitä se täti tais sen lukea.
Niin ja sano se myös, että jos menee yli 3dl korviketta päivässä niin 3 d-vitamiini tippaa riittää, jos menee yli litra niin ei d-vitamiinia ollenkkaan. Ainahan näitä suosituksia on ja ne muuttuu, joten mikä on enää täysin varmaan..:)
TÖIHIN PALUUSTA sen verran, et mä olin ajatellu olevani tammikuuhun asti kotona. Muuten joudun iha varmana jouluks töihi, nou tänks! Mut josko nyt pääsisin tonne kouluu (joka alkaa elokuus) ni pitänee harkita töihin palaamista jo ä-loman loputtua marraskuussa. Siäl koulus on melkee heti työharjotteluu ja sen voi tehä omal työpaikal. Jollen pääse sinne, ni oon koto varmaa alkuvuotee ja ehkä etin uutta työpaikkaa samalla. Jotenki ei huvittais palaa takas vanhaa vakkariin... Sen näkee sit juhannukse jälkee kuin käy.
Mä ajattelin alottaa sil tattaripuurol ku ostin jemmaan. Ja varmaa pari viikon pääst alotetaa. Meil ei oo suvus kummallakaa mitää keliakioi tms. ni ei oo nii suurta riskiäkää. Laktoosi-intoleranssi löytyy kyl sekä minult, et miehelt. Mut esikoinenki nauttii tavis maitotuottei.
Meil tyrkytetää jatkuvasti sitä 5 d-tippaa päiväs, mut en oo antanu ku 3... jos oon muistanu :) (nyt on ainaki viikko jääny välii mut menee meil tota NANiaki)
Jos näyttää, et kakitsu vetää kovaks, ni meil on auttanu luumusose välipalaks. Tosin nyt ku on siirrytty NAN2:n ni kakitsu on tullu useemmi ja vetelämpänä.
Raha on kieltämät aina houkutteleva lisä koko perheel ja tuntuuki, et isäntä saa nyt pakertaa minkä kerkee ku ite on koto. Mut kuten ootte lukenu, mäki oon heittäny keikkaa jo kuukaude verra siäl tääl. Nytteki soittivat tk:n vuodeosastolta ja mä lupasin sunnuntai aamun mennä tekemään. Ai nii, mies soitti ja sano olevansa ens viikol vaa maanantain töis ja loput viikost koto, ihanaa!!! :D (toivottavast se ei muutu enää...)
Ja nyt hipsin taasen nurkan taakse ;)
Nyt tulinki koittaa viä tota muokkausta kun katjalahille piti sanoo, et tuut sit heti kertoo mitä teil tapahtuu ;D jotta että mitäs se tikku sanoo jos niin käy...
On pitänyt jo useamman kerran kysyä, mut aina se unohtuu... Eli onko muita, jotka liikkuu vauvan kanssa pääasiassa jalan tai julkisilla? Meillä ei ole autoa, eli pääsääntöisesti bussilla kuljemme pojan kanssa (Turussa kun asutaan niin hyvin kyllä pääsee joka paikkaan). Mutta tässä tämä ongelma: Miten pientä vauvaa voi kuljettaa bussissa?? Tyhmältähän tämä kai kuulostaa, mutta siis vaunuissa olen pojan tähän saakka pitänyt, yhtä kertaa lukuunottamatta kun alkoi itkeä aivan lohduttomasti, jolloin nostin hetkeksi syliin. Ja heti oli bussikuski sanomassa, et vaunuissa pitää lapsen olla... Ymmärrän kyllä, et niin on turvallisinta. Mut onko sitten "hyväksyttävää" jos vauva on vaik kantorepussa, liinassa tms? Olen vähän ihmeissäni tän asian kanssa, kun poika ei meinaa millään noissa vaunuissa viihtyä... Meillä lenkille lähtökin on vaikeaa, tuntuu et aina alkaa kauhea huuto, ei viihdy yhtään. Mä kun luulin et kaikki vauvat vaan nukkuu, tai ainakin tykkäis köllötellä vaunuissa... :)
Mut jos joku jaksaa opastaa tietämätöntä niin kiitollinen olen:) Nyt kun olis ajankohtaista tää liikkuminenkin kun pojan oksentelu edes hieman paremmalla tolalla (että voi kuvitella jonnekin menevänsä ilman matkalaukullista vaihtovaatteita) :)
Mukavaa illanjatkoa kaikille, tiitinen raahautuu suihkuun kun poika nukahti... Ei kyllä yhtään enää jaksais:/
Osa viestistä hukku näköjään johonkin bittiavaruuteen. No ei mitään tärkeetä kumminkaan ollu mutta "allekirjotus" jäi puuttumaan.
Hömppä ja Aino 4,5kk