TAMMIvauvat kesäkuun alkuun!
Ajattelin alottaa uuden pinon ku ei oo enää toukokuu. Aika hiljasta on kyllä näillä keleillä mut koitetaa parhaamme pitää pinoa pystyssä :)
Meil on neuvola torstaina joten sitte paremmin taas kuulumisia viimestää. Ulkona on pieni koisaamassa. Ihmeen hyvin tuli unet vaik ottiki nokoset taas autos ku käytii esikoine kuskaamas hoitoo. Se on harmin paikka ku pieni nukahtaa aina sil reissul ja sit ei millää menis enää syömise jälkee ku pitäs...
No mut tää viikko enää, sit jää esikoinenki kotihoitoon. Päätettii nyt nii vaikka kavereita se aina haluu. Mut naapuruston lapsilla alko kesälomat ja toivon mukaa ovat joskus kotonaki.
AMELIElle tsemppiä! Kyl sä äkkiä löydät ne rutiinit jolla selviit sen viikon ilman miestä. Jotkut jopa väittää, et tekee suhteel hyvää ku ei nää nii usein. Mä en jaksa siihe uskoo ku ittelläki on aina nii paha mieli ku toine lähtee.
MINNIn perheelle paranemisia! Toivottavasti saatte lääkkeet otettua ja jopa pysymään sisällä, eihä se ab oikee auta jollei saa koko kuurii syötyy. Miten teil muute menee? Ootko jo saanu jotai apuja?
Onkos LOOTUSKUKKASEN mies "toiminu" nyt paremmin? Vai olitko se sinä joka palaveerasi isäntänsä kanssa? Anteeks jos meni väärin. Toivottavasti teilläkin sujuu oikein luontevasti ja on kaikilla hyvä mieli :)
Mitäs kesäsuunnitelmia kaikilla on? Meil ei oo viä mitää, mut toivottavast päästäis jossai ees käymää. Mulla on elokuun alussa se Madonnan keikka siä Tallinnas ja sitä odotelles ;) Mies pitää varmaa sen viikon isyyslomaa ku jää lasten kanssa. Äiskä lähtee pienemmän kummitätin kanssa hunningolle :D
Mut nyt joihinki hommeleihi, taitaa olla pyykkikone jo pysähtyny... Aurinkoisia päiviä ja koittakaa ehtii kirjottelee kuulumisiiki jossai välis.
Marlene ja vähis 4kk1vko
ps. Liittääkö joku sen listan ja edellisen? En edelleenkää osaa, onneton :(
Kommentit (163)
Tiitinen, meillä ei ole autoa ollenkaan joten liikutaan paljon jalkaisin ja julkisilla. Helsingissä onnistuu aika mainiosti, omalle autolle ei olis käyttöä juuri koskaan. (ei ole kyllä korttiakaan)
Meillä poika on ollut vaunuissa aina bussissa pienempänä, nyt isompana rattaissa voi jo pitää hieman istuvassa asennossa niin näkee ympärilleen. Lisäksi ollaan kantoreppussa kannettu myös bussissa. Siitä ei ole mitään sanomista tullut ja mielestäni ihan yhtä turvaton se lapsi on vaunukopassa irrallaan tai kantorepussa/liinassa ollessaan jos jotain sattuu. Ainahan ei bussiin edes rattaiden kanssa mahdu jos on muitakin kärräilijöitä liikkeellä. Meillä esim neuvolareissut on siksi tehty usein repussa, jotta ehditään perille oikeaan aikaan.
Meillä alkoi kyllä välillä vaunuissa itkeskelyt, varmaan oli tylsää. Oon antanut jonkun lelun katseltavaksi ja hypisteltäväksi ja se on usein auttanut. Toisinaan sitten vaan huudetaan, eikä sille mahda mitään. Nyt kun poika liikkuu itse jo enemmän ja enemmän, niin huomaa esim pidemmällä lenkillä että alkaa jo "menojalkaa vipattaa".=)
Tänään muuten sattui jännä juttu. Oltiin tulossa melko myöhään kaupasta ja bussissa olikin jo kahdet vaunut kyydissä. Kuljettaja sitten huuteli kuitenkin meille että jos halutaan niin saa laittaa vaunut siitä etuovesta sisään jos vain ovi mahtuu kiinni. Erikoista ja ei varmaan kovinkaan luvallista, saati turvallista.. Tuli silti kyllä hyvä mieli kun oli noin avulias kuljettaja, se tuntuu olevan melko harvinaista. Oli kyllä kyytiin nousevat matkustajat hieman huuli pyöreänä. :D
t. Omppulin äiti
Mulla tosiaan on opinnot kesken. Olen jo ammatiltani lähihoitaja, mutta opiskelin jo toista alaa ennen raskautta. Vuosi on takana ja reilu vuosi jäljellä joten aion käydä sen loppuun sitten kun on taas sen aika. Kiire ei ole, miehellä hyvät tulot ja sen puolesta pärjätään niin ettei oo pakko laskeskella joka kauppareissulla onko varaa vai ei. Mut on sen omassa kukkarossaan tietty huomannut ettei sitä rahaa ole entiseen malliin. Tietysti tulot romahti siinä vaiheessa kun työ vaihtui opiskeluun, nyt jopa parempi tilanne vielä jonkin aikaa kun nykyiset tuet laskettiin 2006 verotuksen perusteella. :) Sattui melko hyvin sen suhteen. Mutta, pääasia että pärjätään ja ollaan onnellisia.
EIKKULI:tuo tekstisi oli ihan kuin mun kirjoittama,meilläkin nimittäin alkoi nyt nuo lusikallasyöntipuuhat ihan tosissaan!!
Viikonloppuna jo aloittelin antamalla perunaa,ja kuvittelin,että meilläkin syötäisi lusikallinen tai pari.Mutta kun olin perunan joukkoon sekoittanut Tuttelia ja siitä tuli sellaista makoisanmakuista muusia,niin Nettapa söikin heti alkajaisiksi 1/2 isosta perunasta.Ei tullut mieleenikään rajoittaa tuota syömistä,kun tyttö kerran huolii.Ja ilmeisesti tuo peruna aiheutti jotakin vatsakipuja,sillä huuto oli aikamoista koko vkl:n.Jajälkiviisaatsitten sanoivat,ettei olisi saanut noin paljon antaa ekalla kerralla...
Maanantaina oltiin sitten neuvolassa ja sieltä tuli KOMENTO,että lisäruokaa annettava 2x päivässä + iltaisin pikkuhiljaa velliä aloiteltava.Niinpä meillä on sitten syöty perunan lisäksi päärynää toisella aterialla ja velliä tosiaan voisi aloittaa vkl.Pitäisköhän velliin sekoittaa aluksi Tuttelia,vai voiko antaa jo suoraan pelkkää velliä(maissivelliä) kun Nettahan on pian jo 4,5kk??Meillä terkkari laittoi lapulle,mitä ruoka-aineita kannattaa nyt eka antaa ja mitä vältää,sillä Netalla on vähän kuivahko iho,joka saattaa muuttua atoppiseksikin jossain vaiheessa(isällään kun on ollut astma ja siitelypölyallergiaa on edelleen).Tuntuu ihan tyhmältä,että MINÄ,3 LAPSEN ÄITI kyselen neuvolassa tuollaisia...Mutta minkäs teet,kun keskimmäinenkin täytti juuri 7v eli en todellakaan muista noista ruokajutuista mitään ja muutenkin isommat tytöt on saaneet syödä alusta asti kaikkea ja mitään Tutteleita ei ole heille tarvinnut eikä vellejä,vaan suoraan on sitten puuroa keitetty...
Netan mitat olivat neuvolassa 5460gr ja 62,5cm,eli sirpakka tyttö on kooltaan.Energiaa kuluu myös,sillä on kovin touhukas hereillä ollessaan.Edelleenkään ei ole kotona suostunut kääntyilemään,tuolla maanantain neuvolareisulla ikäänkuin näytti terkkarille ja lääkärille ja kääntyi kummankin vastaanotolla hoitopöydällä.
Toissayönä neito nukkui klo 20-05.30.Mä heräsin jo ite aiemmin ja pelästyin,kun en ole tyttöä koko yönä joutunut syöttämään.Yleensä mennään kuitenkin sillä 2 syötöllä,välillä jopa 3:sti on herätty.
Tervetuloa muuten uusille joukkoon minunkin puolestani ja pidetään peukkuja teille vauvakuumeilijoille,että pian tärppäisi!!Meille EI kyllä enempää lapsia tule,sen voisin nyt kyllä jo vannoa.Ikä alkaa mulla painaa ja tämä 3. synnytys oli sen verran dramaattinen,etten enää ikinä rupea tuohon hommaan!!Ja miehenkin kanssa on ollut aika "coolia" tämä kevät,"sukset välillä ristissä" aika kovastikkin...
Mukavaa viikonjatkoa kaikille äideille ja vauveleille!!
T:kotiäityli + Netta-tyttönen(4kk9pvää)
Meilläkin nyt sit nelisen päivää sitten aloitettiin nuo kiinteät. Paino on pojalla noussut ihan hyvin, kuudessa viikossa 500g (nyt siis 4kk neuvolassa paino oli 6,5kg), mutta ne yöt... Oli siis pakko kokeilla jotain josko ne paranis! EI valitettavasti toistaseks oo tapahtunut mitään, mut oikeestaan eilen ja tänään vasta syöny eli siis bataattia saanu ja poika on ihan hulluna siihen, suu auki ku pieni linnunpoika =). Oon soseuttanut sen ja aikas paljon lisänny tissimaitoa sekaan, eli on hyvin löysää sosetta. Nyt alkaa välillä olee melko epätoivonen olo noiden öiden kanssa ku siis todella levotonta ja paljon en valehtele jos sanon että noin 15 kertaa viime yönäkin herätti mut. Nukun korvatulpat korvissa, jotta en kaikkeen reagois, mut kaveri ihan kirkuu, joten väkisinki kuuluu =). Ja päivisinki toi kirkuminen ja kiljuminen on käsittämätöntä. Eli siis usein saattaa tyypillä olla tylsää niin alkaa kirkumaan kiukkusta huutoa niin et tänäänki kirjastossa oli tosi koetusta..
Meillä on auto, mutta miehen käytössä. Käytän lähes joka päivä julkisia. Riippuen missä liikun niin bussia, junaa ja Helsinkiin intoutuessa ratikkaa. Jos meillä poika alkaa itkemään mä todellakin otan sen syliin. Ja välillä jos meen bussilla Helsinkiin ja matka kestää sen melkein tunnin niin kyl saatan pitää pitkänki ajan sitä sylissä. kukaan ei jaksa sitä huutoa... Mut siis tosihan on, että turvallista vauvan olis olla vaunuissaan. Ei mulle kyllä vielä koskaan kukaan kuljettaja oo asiasta kommentoinu. Todellakin kaikki toivoo, että jotenki hiljennän pojan jos se alkaa kiljumaan koska siinä huudossa menee korvat ihan lukkoon!!
Allright, öitä!
Pantsa
Mukava kuulla että kohtalotovereitakin on noitten kiinteiden suhteen... Veikko ainakin on vaikuttanut tosi tyytyväiseltä syötyään, että kyllä lisäruoka on varmasti ihan paikallaan. Mun käsityksen mukaan ei niitä tutteleita tarvis, jos kerran itseltä maitoa tulee. Itse olen vaan niin laiska pumppaamaan ym. että taidan tehdä perunamuusinkin sitten ihan siihen keittoveteen. Onko se bataatti jotenkin "helpompi" aines ja mitä teille tosiaan on suositeltu ensimmäisiksi ruoka-aineiksi? Minustakin tuntui vähän hölmöltä kysellä että mites tämä juttu nyt menikään, mutta toisaalta on kiva kuulla ohjeita, ainahan sitä voi muuttaa toimintatapojaan jos siltä tuntuu. Minä olisin varmaan aloittanut riisivellillä ellei th olisi sitä päärynäsosetta liputtanut, no, samapa tuo, pääasia että saa ruokaa. Eilen illalla tuntui jo sose maistuvan, sitä meni tosiaan 4-5tl. Öisin on kyllä selvästi nyt vähän itkenyt mahaansa, varmasti tämä aloitus nyt kaihertaa. Mutta ehkä se taas tästä. Painokontrolli tosiaan viikon päästä, tarkistellaan ettei ainakaan enää olisi laskusuunnassa. Mitat oli 3kk 63cm ja 7380g 4kk 66cm ja 7575g, siitä viikon päästä 66.3cm ja 7525g. Muistaakseni joku nyrkkisääntö on, että puolisen kiloa pitäisi rintalapsella nousta kuukaudessa että kasvu pysyisi tasaisena.
Meillä ei vielä käännytä muttei varmaan niin kaukanakaan ole, kyljelle jo punnaa kun siltä tuntuu. Näppärästi kyllä tarttuilee leluihin ym. ja kun sai lahjaksi tuollaisen pehmeän hiiren missä on kulkunen sisällä niin se on aivan ykkönen :)
Tuosta edellisestä viestistä katosi osa, höh, ovat vissiin alkaneet rajoittaa viestien pituutta...
eikkuli ja veikkuli :)
Kirjoittelinkin siitä noin 3viikkoa sitten. Eli lääkäri sanoi, ettei bataattia kannata antaa sellaisenaan kovin pitkään. Vaikuttaa kilpirauhasen toimintaa. Eli melko pian siihen mukaan esim. kukkakaalta. Kuitenkin mieto se bataatti on ja käy hyvin kiinteiden aloitukseen. Jotkut sanoo, että paremmin kuin peruna ja jotkuthan antaa perunaa vasta paljon myöhemmin. Meidän pojulle ei ole mikään sose mitään aiheuttanut vaikka sitä sipuliakin on laitettu. Pilttipurkillinen menee ihan heittämällä. Eilen laitoin kasvissoseeseen sen tl rypsiöljyä ja sitten tuli iso ja hyvä kakka. Lihalle kun ruvetaan niin aloitan kanalla tai naudalla.
Nyt aamulla oli tarkoitus tehä kaurapuuroa, mutta olikin päässyt loppumaan joten panin just riisipuuron tulille ja kokeilen pojulle sitä.
Minä en ole mitenkään innostunut velleistä. Maito maitona ja puuro puurona. Illalla annan ennemmin hedelmäsosetta ja maitoa kuin velliä. En ole ollenkaan velliä antanut. Meillä poju söi eilen illalla klo19 sosetta ja maitoa klo20.30 maitoa ja rupes nukkuun. Sitten heräsi klo6.03 ja joi 120ml maitoa ja vieläkin nukkuu. Tuttia kylläkin kitisee yöllä.
Nyt oon sen viimeisen iltamaidon ja yösyötön antanut pullosta ja suoraan sänkyyn. Eli en ole pojua nostellut syliin vaan pannut harson posken alle jotta maito ei valu sänkyyn ja pää on paremmassa asennossa (vähän niinkuin imetys asento). Syö aikansa ja nukahtaa. En röyhtäytä. Hyvin on pelannut.
:)
Emu ja poju la 5kk
Heti alkuun piti sanoa, että olen tehnyt aivan kuten joku muukin mainitsi, eli luumusosetta olen antanut pojalle vatsantoiminnan tasapainottamiseksi. Ja tuntuu, että siitä on ollut apua, heti alkoi vatsa toimia paremman tuntuisesti, kun tuo otettiin mukaan. Nyt ollaan annettu kiinteitä kaksi tai kolme kertaa päivässä, korkeintaan se puolisen purkkia kerrallaan. Tuota luumua suosittelen muillekin yhdeksi ensimmäisistä - ja tulipa tässä mieleen, että sekin tuntuu kuuluvan niihin ruokiin, jotka useimmille allergikoillekin sopivat. Meidän tytön ruokavaliota aina ajattelen, kun tuollaisia höpötän, tiedän hyvin ettei kaikille sopivaa ruokaa ole keksittykään, aina joku voi olla ja onkin allerginen.
Bataattia ei suositella kovin pitkään ainoana ruoka-aineksena. Itse käytän tuota tytöllä niin perunan kuin porkkanan korvikkeena, lähinnä porkkanan sijasta kuitenkin. Perunan sijasta tarjoan muita sopivia kasviksia: kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, maissi, maniokki (lähinnä käytän tapioca-tärkkelysjauhoja perunajauhojen sijasta):nämä kaikki ovat sellaisia, joita voi pienellekin kokeilla.
Rypsiöljyä muuten kannattaa lisätä ruokaan paitsi kakkaamisen helpottamiseksi niin myös niillä, joilla painonnousu on hitaanpuoleista, energialisäksi. Meillä on tuolla allergikolla rasvalisä vieläkin käytössä, eli lorautan tytön ruokaan aina hieman ylimääräistä rypsiöljyä - ja silti tuppaa paino nousemaan hitaasti (4v2kk 12,8kg ja 99cm).
Anoppi kantaa tänne pannaria, pitää lähtä syömään, palaillaan........
bataattiasiasta jo sanoakin, sillävälin kun naputtelin... no tulipa toistettua...
Täällä on ollut tosi vilkasta, huh huh. Mehiz taisi kysellä onko viimeinen täysimettäjä. Täällä toinen ilmottautuu. Mites Emmuli?
Tsemiä niille imettäjille, jotka ovat aloittaneet kiinteät joko omasta halusta tai neuvolan suosituksesta. Itsekin olen periaatteen nainen, ja ymmärrän miltä tuntuu jos ei voikaan toimia siten kuin on suunnitellut. Meillä "tuomion päivä" on ensi keskiviikkona. Saa nähdä mitä neuvola sanoo.
Kestovaipoista oli puhetta. Meillä käytössä Bumgenios aio taskut ja aiot (yht. 4 kpl), lisäksi olen ommellut itse taskuja kestovaippayhdistyksen kaavoilla (joku muukin oli käyttänyt niitä). Suunnitelmissa on ommella sisävaippoja coolmax sisäpinnalla, ja käyttää niitä pul-kuorien kanssa.
Meillä matkustetaan kerran pari bussilla keskustaan. Aluksi neiti oli vaunuissa, mutta nyt siirryttiin rattaisiin. Jos itkua pukkaa, niin sylihän se on paras paikka.
Joku mainitsi neuvolan katsoneen ravintosuosituksia piltti-lehdestä. Ei kai tällä lehdellä ole tekemistä sen vauvanruokavalmistajan kanssa? Tuntuisi ettei tieto ole kovin luotettavaa, kun jääviys painaa. ;-)
Meillä yöt ovat sujuneet nyt kohtuullisen hyvin, joskin epätasaisesti. Eka unipätkä on noin 3 tuntia, seuraava sitten voi olla joko 2 tai 4. Ja aamulla tihenee kuten monella muullakin. Päiväunet tosin ovat tulleet takaisin ohjelmaan. Ekat n. 3 tuntia ja toiset alle tunnin nokoset alkuillasta.
Curious + Ida 4kk 2pv
Iso kiitos Omppulin äiti ja olikos pantsa toinen.. Anteeks jos meni väärin. Helpotti oloa teidän neuvot ja vinkit, ja jo se tieto et kyl ne muidenkin lapset huutaa vaunuissa:) Meilläkin on tollainen baby björnin kantoreppu, siinä poika välillä viihtyy, vois kokeilla sitäkin bussimatkoilla. Uusin voimin yrittämään:)
Sellainen historiallinen juttu kävi meillä, et päätin aamulla 9 aikaan pistää pojan vaunuihin ja lähte lenkille, huusi tai ei. No, pakkasin haalarit pojalle ja huusi ku syötävä, ulkonakin viel hetken, sitten laittoi lapasen suuhun ja itkien söi sitä hetken (tutti ei kelvannu, ei :) ) ja sitten nukahti! Ja tuonne eteiseen toin vaunuissa hetki sitten, ja nukkuu yhä!!! Eli sai äiti kunnon lenkin ja poika hyvät unet! Näin pitkään ei meil ole päivällä nukuttu muutamaan kuukauteen! :) IHANAA sanoisinko:)
Eilen illalla muuten vaihdettiin kanssa vaunukopan tilalle ratasistuin. Se on nyt tuollaisessa puoli-istuvassa asennossa, jospa tosiaan auttais viihtymään:)
Omanapaisesti nyt vaan, kun pitää kiiruhtaa syömään jotain niin kauan kuin poika nyt vetelee sikeitä:) Ihanan paljon muuten taas luettavaa, mukavaa kun keskustelu käy näin vilkkaana!
Kun yleesähän näitä suosituksia antaa WHO niin tämä joka oli "jutun tehnyt" oli joku joka tekee kans näitä suosituksia tai menee tämän WHO:n mukaan. En kuunnellut niin tarkkaa sitä tätiä niin siksi näin huonosti muistan..
Vesisadepäivä, niin tässä pähkäilen että kehtaanko ollenkaan ulos lähteä. Neiti just "meni" pihalle koisimaan. Pitäis kyllä jyskistä hakea tarranauhaa, että voin alkaa ommella vaippoja. Illalla sain leikatuksi koekappaleen. Imujakin aattelin tehä, mutta mulla ei ole saumuria niin ne käyn varmaan äitin koneella hurauttamassa.
Meillä ei vielä kiinteitä ole alotettu. Tarkotus olis ettei ihan heti alotellakaan, jos pystyis heinäkuun lopulle täysimetyksellä mennä kun silloin aiotaan käydä pikku reissulla. Jos ei sitten tarttis soseiden kanssa värkätä. Tietenkin ensisijaisesti katotaan miten paino nousee, unta riittää ja muuten menee. Nyt muutaman yön herätty se 2 kertaa, noin kl 1.30 ja 4-5 aikaan. Eikä mammakaan enää niin väsy ole, vissiin alkaa näihin yöheräämisiin tottua..
Mulla on ongelma, kun parin viikon päästä olis siskolla juhlat. Pähkäilen tässä, että voinko/ pystynkö lähteä kun pitäis olla kotoa poissa (ja Ainosta erossa) ainakin vuorokausi kun ovat toisella paikkakunnalla. Mies kyllä voi olla neidin kanssa ja varmaan pärjäisivätkin hyvin, mutta minä olen nyt omassa päässä kehittäny ihan hirveän ongelman tästä. Ja sitten tuo imetys, että pitäis olla koko ajan pumppaamassa.. Mietin, että olenko ihan paska äiti jos lähden ja "jätän" tytön.. Vaikka toisaalta vois meille kaikille tehä hyvää vähän hengähtää. Ja tiedän, että sisko suuttuu jos en menekään vaikka periaatteessa olen jo luvannu.. Ahistaa koko homma!
Mutta pitää lähteä tuulettamaan aivoja ja käymään siellä kaupassa että ehdin ommella vaipan ennen neidin heräämistä. Onneksi sentään päikkärit kestää (yleensä) vähintään 3 tuntia, monesti neljäkin.. Tietenki nyt loppuu ku pääsin kehumaan.
Hömppä ja Aino 4,5kk
Soseista sanon vielä sen verran, että kun meillä niitä alettiin syömään, niin kakka tosiaan alkuun oli just sen väristä kun sosekin, mutta nyt se on muuttunut sellaseksi "normaalin ruskeaksi". :D
Me tykätään syödä kiinteämpiä soseita (esim.omenasose), kun sillon ei tarvi käyttää ruokalappua olleskaan, kun neiti ei sylje sitä ulos, kait sitä on sen mielestä helpompi syödä. Sitten taas kun syödään esimerkiksi perunaporkkanaa, niin on pakko pitää ruokalappua, koska se on niin löysää että pursuaa melkeen korvistakin ulos. :D
Maanantaina ajattelin aloittaa puuron ja joskus ensi viikon lopulla lihan.
Vaunuissa olemisesta; Oona ei enään kauheesti tykkää olla makuultaan, joten oon nostanut selkänojan puoli istuvaan asentoon ja siinä neiti tykklääkin sitten kattella maailaa. :)
Autossakin matkaamisesta oli joku puhellut, niin Oona viihtyy autossa varsin mukavasti, nukkuu oikeestaan koko ajan, sitten kun herää niin tahtoo vain maitoa ja möllöttää hetken ja nukahtaa uudestaan. :) Kai se on sitten se tärinä. ;)
Ja nukkumisesta vielä tähän loppuun, että Oona tykkää ihan kauheesti nukkua mahalleen, mutta jos herää siinä asennossa, niin ei tykkää yhtään. :D
Uusimipia kuvia Oonasta löytyy osoitteesta http://irc-galleria.net/archive.php?nick=fgt-&album_id=2665379 :)
Tässä nyt kuiteskin vielä se nukkumiskuva. :)
Jadmiras ja Oona tasan viikon päästä 5kk :)))
Hei,
Minäkin rekisteröidyin uusiksi. Ilmeisesti nimimerkki meni uusiksi eli FANNI09 on entinen ANNI09. Ihania kuvia pikkuisista olette tänne laittaneet. Ja Jadmiraksen Oona on oikea söpöliini.
No meille se sitten tapahtui. Eli tein eilen raskaustestin ja olen raskaana. Siitä huolimatta, että imetetty on kyllä noin 4 tunnin välein. Täys imetys meillä loppui 4 kuukuden iässä, kun imeyts oli sitä tunninvälein imettämistä ja minä olin siihen aivan poikki. Mutta senkin jälkeen neitokainen on syönyt usein vähintään 4 tunnin välein, enkä tosiaankaan pitänyt kovin todennäköisenä että voisin tulla raskaaksi.
Mutta näin vain on, kaksi viivaa tuli ja olo on sellainen että tietää kyllä olevansa raskaana. Siis väsyttää ja väsyttää ihan kamalasti.
Ehkäisyä ei ollut käytössä, sillä toinen vauva oli kyllä ihan toiveissa. Mutta että näin pian oli kyllä yllätys. Ikäeroa tulee jotain juuri reilu vuosi, jos asiat menevät ok.
Ja nyt on monta asiaa, jotka askarruttavat? Onko hormonitoiminnan muutoksesta jotakin haittaa imetettävälle vauvalle? Kun minulla on ihan karmea olo, niin tuntuu kamalalle jos oma olotila on myös meidän pikku neidillä... Hän on kyllä ollut kohtuullisen sylityttöä niin eilen kuin tänäänkin.
Ehdin hädin tuskin töihin vauvojen välissä... Siinä välissä olisi pitänyt kirjoittaa väikkärikin loppuun, mutta nyt näyttää sen osalta huonolle. Olo on ihan ristiriitainen, vaikka toisaalta olenkin onnellinen että tulin raskaaksi kun ei se koskaan itsestään selvyys ole. Ja toinen vauva tosiaan vielä haluttiin.
täällä aivan sekaisn...
Nyt on sitten muutama päivä kestoiltu putkeen :) Näin jälkikäteen ajateltuna olihan se vähän naurettavan jännää jännittää yökestoilua ;) Mieskin yllätti eilen sanomalla mulle, että miksi Emmalla on vain sisävaippa päällä (istui sitterissä froteemuovin päällä). Olin ihan että häh, mistä hän muka tiesi että se on sisävaippa ja tarvii kuoret päälle. Mies vaan tokaisi siihen, että kyllähän tässä nyt pakolla jotain oppii kun olen jo jonkun aikaa kestoillut. Ja tänään olin Idan kanssa kaksin leikkipuistossa niin mies oli vaihtanut Emmalle sillä välin vaipan ja laittanutkin bumgeniuksen päälle. Olin ne juuri aamulla kauniisti laittanut hoitopöydälle imuineen päivineen valmiiksi :)
Mehiz, meillä myös mennään edelleen pelkällä tisumaidolla ja sinne 6kk ikään asti mennäänkin ellei unet tästä huonone tai käyrät kauheasti laske. Näin aattelin esikoisenkin kanssa ja hyvin kuitenkin pärjättiin sinne 6kk asti. Mutta kuten joku sanoikin (eikkuli?) niin eihän se maailma siihen onneksi kaadu vaikka soseet aloittaa jo aiemmin kuin 6kk, koska kyllähän se imetys voi senkin jälkeen jatkua :) Ihan noin niinku helppouden takia mekin sitä soseiden aloittamista siirretään niin pitkälle kuin saadaan.
Mun on nyt ihan pakko kertoa tännekin mun sähläyksestä. Kävin toissapäivänä kaupassa ostamassa leipää ja mietin siellä että tarviiko ostaa tölkki maitoa kun avasin juuri kotona täyden ja kuitenkin parin päivän sisään pitää käydä uudestaan ostamassa ruokaa. Nooh, ostin sen tölkin ja kun tulin kotiin niin ihmettelin miehelle missä se aamulla avaamani tölkki on. Mies ei tiennyt siitä asiasta mitään ja hetken ympärille katsottuani tuli vain siihen tulokseen että sitä maitopurkkia ei ole ollutkaan olemassa ja muistan vaan väärin. Tänä aamuna mies sen sitten löysi mun myslipussin vierestä jauhokaapista, täysinäisenä, 3 päivää siis huoneenlämmössä seisseenä :D Voi että mä olen nauranut koko päivän tälle jutulle :D Kaiken huipuksi vielä olen eilen syönyt 3 kertaa mysliä enkä ole sitä purkkia huomannut siitä :D
Sellainen juttu tähän väliin...
Emmahan on nyt sen 4,5kk ja ei kääntyile, ei oikeastaan edes yritä. Kyllähän tuo kyljellään välillä käväisee, mutta siihen se jääkin. Mahalla ollessaan kyllä peruuttelee 2-3m, ikinä ei ole siellä minne on jätetty. Pyörii myös napansa ympäri jne.
Nyt täytyy mennä, Emma hermostuu sitterissä...
Tosi paljon onnea raskautumisesta! Olen niin kateellinen, mun mies kun ei enään toista tahdo..:/ Mutta silti tosi kovasti onnea sinne. :)))
Kävin tuossa imetystuen sivuilta kopsaamassa tuon pätkän..kun alkoi itseä epäilyttämään/arveluttamaan tämä pelkkä imetys. =) En milläänlailla halua kenenkään mieltä pahoittaa tms.. jokainen menee omien ohjeiden ja mieltymysten mukaan. Meille 6kk imetys olis hyvä,kun suurempi alttius 1 tyypin diabetekseen on. Ja kerran sitä maitoa riittää. Joku mainitsi sen, että täysimetetyllä pitäs painon nousta 500g/kk, varmaan onkin niin. Meillä nyt painon tulo tasaantunut ja nyt oli tullut 600g/kk, aluksi tuli se 1kg/kk.. Mutta kiva kuulla, että muitakin pitkän kaavan imettäjiä vielä on. Helpottaa kesälomareissuakin,kun ruoka helposti saatavilla.
Tässä tää tieto pläjäys siitä kiinnostuneille.
"WHO kuitenkin korostaa, että se haluaa varmistaa parhaan mahdollisen ravinnon kaikille maailman lapsille niin kehitys- kuin teollisuusmaissa. Vaikka neljän ja kuuden kuukauden täysimetyksen vertailuun soveltuvia tutkimuksia on melko vähän, pidemmän täysimetyksen ehkäisevä vaikutus vatsan ja suoliston ja hengitysteiden infektioihin myös teollisuusmaissa on todistettu aukottomasti. Lisäksi on viiteitä siitä, että pitkä täysimetys saattaa pienentää kätkytkuoleman riskiä, vähentää atooppista ihottumaa, vaikuttaa edullisesti hermoston kehitykseen, ehkäistä ylipainoa sekä suojata lasta eräitä myöhemmin ilmaantuvia kroonisia tauteja, kuten I-tyypin diabetesta ja crohnin tautia vastaan. Usein esitetylle huolelle, että pitkä täysimetys heikentää vauvojen kasvua, ei ole löytynyt perusteita."
aivan valtavan suuret onnittelut! uskon ja ymmärrän että on ristiriitainen olo. ja itskekin aiheesta kiinnostuneena oon lukenut tuosta imetys+raskaus-asiasta, ja yksinkertaistettunahan se menee niin, et jos ei supistele niin voi imettää. eli jos saa harrastaa seksiä niin saa imettääkin:) korjatkaa toki jos jollain toista tietoa.
jadmiras, ihana nukku-kuva Oonasta:))
Tarvii mennä, poika keikkuu käsivarrella:)
Onnittelut raskautuneelle! =) Meillä kans eletään jännityksessä tulevat viikot kun päätettiin antaa vauvan tulla jos tulee. Mies on pelkkää hymyä koko ajan ja myhäilee vaan. Kuultiin vauvauutisia lähipiiristä ja sekin hieman innosti vielä meidän vauvakuumeiluja.
Käytiin vauvakinossa tänään Onnin kanssa. Oli aivan mukava reissu ja piristi olla välillä muualla kuin kotona. Oon vaan miettinyt että onko se nyt sitten lapselle ollenkaan mukavaa. Onni aina aluksi ihmettelee vaan ja katselee, syö ja ottaa unet sylissä. Herättyään jatkaa ihmettelyä ja loppuvaiheessa alkaa mennä hermo. Onhan se aikamoinen hälinä ja välke pienelle vaikka noissa näytöksissä on pienemmällä äänet ja enemmän valoa salissa.
Onni kaipailee, täytyy jatkaa myöhemmin.
t.Omppulin äiti
että jouduttiin aloittamaan ne kiinteät. Viimeinen viikko on ollut hirveä, olen itse nukkunut 4-5h yössä ja muun aikaa tissiä venyttänyt. Päivisin myös koko ajan imetystä, päiväunet pojalla ihan olemattomat jne. Ja minä kun viime viikolla neuvolassa ylistin tyytyväistä vauvaani! Alkoi hiipiä mieleen epäilys nälästä, kun vielä vkl:na yökylässä oli samanikäinen vauva joka vedettyään 100ml nannia nukkui aamuun asti niin ettei talossa olisi toista vauvaa tiennyt olevankaan...
Eilen sitten aamusta soitin neuvolaan ja pyysin päästä uusintapunnitukselle. Ja kas: veikon paino oli PUDONNUT 50g viikossa! Eihän tämän näin pitänyt mennä!!! ja tosiaan toukokuun saldo oli vain vajaat 200g plussalla. Puntari siis tuki käsitystäni joten eihän siinä auttanut kuin kurvata kaupan kautta kotiin sosepurkkien kanssa. Meitä neuvottiin aloittamaan hedelmäsoseella, päärynää oikein suositeltiin joten näin tein. Eilen ei vielä oikein luistanut mutta tänään jo paremmin. Ainun pehmeä silikonilusikka koettiin heti hyväksi. Me nyt tehdään niin, että kolmesti piävässä (lounas, välipala, päivällinen ikään kuin) koitetaan saada lusikallinen tai pari sosetta sisään ihan että tulisi useammin sitä lusikan käytön harjoittelua eikä vauva kuitenkaan väsyisi liikaa hommaan. Eilisen saldo oli yhteensä ehkä 2tl, tänään aloitettiin aamulla 1tl, päivällä 2tl ja nyt illalla meni jo 4-5tl yhteensä. En aio nyt pitää mitään kiirettä näissä ruokakokeiluissa, seuraavaksi luultavasti lanseeraan riisivellin mutta ehkä vasta viikonloppuna tai ensi viikon alussa. Th sanoi että voi tehdä kummin vaan, antaa kerralla yhden "ison" aterian tai useammin vähemmän. Meillä tuo jälkimmäinen varmaan toimii parhaiten.
Eilen olin aika maassa sitten kun kuvittelin tietysti että täysimetän 6kk kuten edellistäkin ja nyt se ei kertakaikkiaan olisi oikein järkevää, koska vaikka vauva juo ja juo niin kaipaa sitten jotain tukevampaakin. Onhan tuota pituutta tullut hurjasti joten kasvuunhan se voima menee. Palkitsevaa oli että jo eiliset päiväunet olivat 2x2h sen "lusikallisen" päälle joten kai sillä vähän edes verensokeri lähti nousuun... Yöllä syötiin 3 kertaa - vain! - ja kun välillä tosiaan nukuttiin jo niitä täysiäkin öitä...
Mutta kuten yksi tuttava sanoi, soseet alkaa ja imetys jatkuu, eihän tässä oikeasti sen kummempaa ole tapahtunut. Sitä lisämaitoa ei tässä vaiheessa oikein enää suositeltu että pysyisi oma maidontuotanto yllä ja samaa mieltä olen - esikoiselle alettiin soppaamaan NAN-jauhetta ja keittämään puuroa siihen, niinpä tuo lopetti imetyksen pian kokonaan kun oli vissiin parempaa ja helpommin saatavilla.
No mutta nyt kylvettämään ja sitten koitetan päästä unille. Jos vaikka äitikin saisi jo tänä yönä nukuttua... Viime yönä tuli KAKKA, ihan kuin joku muukin olisi sanonut että soseet vaikutti heti kakkaamiseen, niin ainakin meillä! Kovia pierujakin, että kai siellä on suolella vähän käynnistymisvaikeuksia kun on lähinnä kerta viikossa toiminut tähän asti.
Meillä ei vauvakuumetta ole, vauvakauhu paremminkin tällä hetkellä. Rehellisesti en kestäisi uutta raskautta juuri nyt, fyysisestikään. kuukautiset mahtavat alkaa 2viikon - kuukauden päästä nyt kun kiinteät aloitettiin, niin se on ennenkin minulla mennyt.
Kestovaippoja en ole nyt sen jälkene yöllä pitänyt, mutta päivät on kestoiltu täysin. Minusta tuntuu vaan vähän turhalta vetää villahousut taskuvaipan päälle vielä... Olen itse ommellut Kestovaippainfon kaavalla taskuja, mummut-kaavalla sisävaippoja, Suuri käsityölehden 1/2008 kaavalla taskuja ja itse ottamallani kaavalla bumgeniuksesta taskuja. Villahousujen pitävyyden kanssa on ongelmaa, vai liekö ongelma sitten että sisävaipoissani on liian vähän imuja mukana... Nyt en ole oikein taas ehtinyt mitään ommella, noita sisävaippoja pitäisi kyllä jo kiireesti saada lisää kun niitä meillä on vain 3kpl. Meillä mieskin kyllä laittaa kestovaipan, se vaan että tarrat ja imut on välilä päin honkia. Tosin tällä pojalla myös kertavaippa falskaa helposti, viimeksi tänään kaupunkireissulla.
Mutta nyt kylvetysreissulle! kuulemisiin, arvon naiset ja vauvat!
eikkuli ja veikko 4kk 6pv