Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä lopettaa yövaipan käyttöä jos lapsi pissaa päivisin housuihin?

Vierailija
31.05.2009 |

Kyseessä juuri 4-vuotta täyttänyt tyttö. Pissavahinkoja tulee pari päivässä ja öisin vaippa täyttyy.

Mietin että jos lapsi on yövaipan käytön vuoksi tottunut siihen että kun pissattaa voi vain laskea alleen. ja siksi päivävahinkoja tulee niin paljon.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaa leikkinsä heti herättyään ja itse herään leikkimisääniin. Jostain syystä ei vain itse tule pois huoneesta... :D

10

Vierailija
22/34 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että päiväkastelu johtuukin yövaipan käytöstä? Että kun lapsi on tottunut siihen että välillä alleen voi laskea, ei sitten päivällä hetkessä muista ettei niin voikaan tehdä.

Sillä ajatuksella kokeilemme nyt yövaipan pois jättämistä.

Niin ja tuo viesti oli minun kirjoittamani, jossa ihmettelin sanontaa "yövaipan pitää ensin olla aamuisin kuiva"

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oppisi päiväkuivaksi. Tuon ikäisen

lapsen pitäisi olla jo päiväkuiva! Yökuivuutta

ei sen sijaan edes voi opettaa, vaan kyse

on hormonitoiminnan kehittymisestä ym.

fyysisestä valmiudesta.

Vierailija
24/34 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laskeeko hän alleen vai ei. Päivällä

hänen pitäisi kuitenkin jo tuossa iässä alkaa

tiedostamaan, että on pissahätä ja sitten

housut kastuu.

Vierailija
25/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi länsimaissa todella isot lapset kulkevat vaipoissa..... Syy on 99 prosenttisesti jotain ihan muuta kuin fysiologinen

http://www.voima.fi/content/view/full/611

Ohessa pieni pätkä tekstiä. Loput vioi lukea sivuilta:

Nykyaikainen länsimainen äiti on tottunut ajattelemaan, ettei lapsi tiedosta vessahätäänsä eikä hallitse rakkoaan tai suoltaan ennen taaperoikää. Suurimmassa osassa ei-länsimaisia äitejä moinen ajatus kuitenkin herättäisi säälinsekaista huvittuneisuutta. He tietävät, että vauva viestittää hoitajalleen vessahädästään – aivan samoin kuin hän viestittää nälästä, kivusta, väsymyksestä tai läheisyydentarpeesta. Kysymys on vain siitä, osaako hoitaja tulkita viestit ja kuinka nopeasti hän vastaa niihin.

Kenialainen äiti tietää kokemuksestaan, että vastasyntynyt oppii muutamassa päivässä tekemään tarpeensa aikuisen antamasta merkistä. Tällä tavoin vauvat säilyvät lähestulkoon kuivina ja puhtaina öin ja päivin. Kenialaisilla äideillä ei siis juuri ole vaipoille tarvettakaan.

Vierailija
26/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin omalta pojalta päivävaipan pois kun täytti 2v. Oppi viikossa kuivaksi. Samoin jätin yövaipan pois kun täytti 2v1kk ja oppi yökuivaksi kakdessa yössä. Kyllä se oppimisesta on kiinni. Kun minä olin lapsi ei kukaan pissannut 4 vuotiaana housuihin. Kuivaksi opittiin jo noin 1v ikäisenä.

Etkö ymmärrä, että tässä ei ole kyse lapsesi taidoista tai tahdosta, vaan siitä onko hän hormonaalisesti kypsä pidättämään yön yli. Juuri tuollaisella vouhotuksella saat lapselle aikaan trauman koskien ulostamista ja voit olla varma, että käyttää vielä yläasteellakin yövaippaa. Oletko hoitanut koko vaipan jätön samalla kaavalla, kun neljävuotias edelleen pissaa päivälläkin housuunsa? Anna sill lapselle aikaa.

Vierailija
27/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka vahinkoja tulee. Mutta onko siis oikeasti epänormaalia, että vahinkoja tulee päivisin? ap

Vierailija
28/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vasta 6-vuotiaana mietitään lääkitystä ym. Tosin syytä voidaan alkaa selvittämään jo aikaisemmin. Normaali 4-vuotias ei kastele joka päivä. Toki vahinko voi joskus sattua (pari kertaa kuussa) kun ei malta leikin keskeltä mennä wc:hen ym.

Ja vaikka vahinkoja tulee. Mutta onko siis oikeasti epänormaalia, että vahinkoja tulee päivisin? ap

Vierailija
29/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneen oveen ja pyydä avustajaa wc:hen???

Eikö lapsi saa itse tulla pois huonesta? Miksi täytyy koputtaa ja pyytää lupa??

me ollaan käytetty meidän elokuussa 4v täyttävällä tytöllä univaippaa yöllä lähinnä siksi, että hän ei tule aamulla pois huoneestaan lainkaan vaan aloittaa leikkimisen... itse joskus nukun niin sikeästi etten herää ensimmäisiin leikkiääniin. päätettiin kuitenkin n kuukausi sitten, että nyt on aika luopua vaipasta ja sanottiin tytölle, että hän alkaa olla jo liian iso vaippoihin ja ettei ne kohta mahdu päälle. yllättäen tyttö olikin ihan innoissaan vaipan pois jättämisestä ja tuosta päivästä alkaen on nukkunut ilman vaippaa! aamulla, jos tulee pissahätä tyttö koputtaa oveen ja pyytää päästä pissille. Tosin näin on käynyt ehkä vain pari kertaa :D

Vierailija
30/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuisiko kastelu, jos käyttäisit vähintään parin tunnin välein wc:ssä? Herätessä, syömään menneessä, ruokailun jälkeen, ulos mennessä, sisälle tultaessa, nukkumaan menessä ym. Voihan se yövaipankin pois jättäminen auttaa.

Voisiko olla, että päiväkastelu johtuukin yövaipan käytöstä? Että kun lapsi on tottunut siihen että välillä alleen voi laskea, ei sitten päivällä hetkessä muista ettei niin voikaan tehdä. Sillä ajatuksella kokeilemme nyt yövaipan pois jättämistä. Niin ja tuo viesti oli minun kirjoittamani, jossa ihmettelin sanontaa "yövaipan pitää ensin olla aamuisin kuiva" ap

Vierailija
31/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat poikanikypsyivät tuohon tilaan 3 vuotiaana.

"äiti, en halua enää vaippoja, ole jo iso"

Vierailija
32/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmuuden vuoksi, olis hyvä tarkastaa, ettei lapsella ole mitään fyysistä vaiaa. 4 v on jo aika vanha pisiismään päivällä housuihinsa.

Vierailija
33/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tytöt olisivat pissineet housuun päivittäin vielä 4-vuotiaana. Molemmat ovat oppineet kuiviksi kaksivuotiaina ja yövaippa otettiin saman tien pois. Nuorempi on nyt 4-v ja käy vessassa ihan omatoimisesti.

Vierailija
34/34 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin että vahinkoja sattuu vileä päivälläkin.

Tosin itse en usko yhtään tuohon kypsymis juttuun yökastelussa.

Muutaman äidin tiedän jotka ovat nähneet vähän vaivaa ja jokaisella lapset ollee täysin kuivia viimeistään 2 vuotiana.

Uskomatonta ,että joku oottaa siihen asti että lapsi joka on jo 3 vuotias sanoo itse olevansa valmis kuivaksi.

Meillä esikoinen (tyttö) oli täysin kuiva 1v9kk ja kuopus (poika) täysin kuiva 2v1viikkon ikäisenä. Ja kuopuksen kohdallakin itse en vain saanut aikaisemmin aikaiseksi alkaa potta harjoittelua. Molemmilla lapsilla meni n. viikko harjoitellessa.

Eli vaippa vain pois ja potta näkyville. Viikon verran täytyy muistutella potalla käymisestä sen jälkeen alkanut sujua itsestään. Niin ja palkita täytyy aluksi (eli sen n. viiko verran). Meillä tässä toiminut xylitol pastilli ja kehua maasta taivaisiin joka kerran jälkeen.

Tuntuisi kyllä todella oudolta jo meidän 4 vuotias tulisi pyytämään apua vessassa käymiseen. Kakkapyllyn pyyhin muuten toimii kyllä ihan yksin. Sama homma 2 vuotiaan kohdalla. Toki pienempää täytyy muistuttaa myös käsien pesussa,mutta ihan yksin sinne vessaa kuitenkin menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän