Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kuulen, että lapsi saa useita kymppejä todistukseen,

Vierailija
30.05.2009 |

väistämättä ajattelen, että vaatiikohan hänen vanhempansa sitä. Mitä tavoittelemisen arvoista on kymppirivissä? Tietysti on lahjakkaita lapsia, joille koulu voi olla helppoa. Mutta pitäisi musta olla tarkkana, ettei opeta tuota suorittamista lapselleen hyväksynnän ehtona.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeista lukematta.

Pitäiskö mun sanoa, että vastaa väärin, ettei joku ole kateellinen.

Vierailija
2/33 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset ovat vain lahjakkaita ja saavat niitä kymppejä sen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kirjat hukassa ja melkein aina läksyt hups unohtuu ja jos ope kirjoittaa asiasta lapun, niin sekin häviää matkalle.

Mutta kun lahjakas niin on lahjakas. Oppii hyvin ja muistaa "kaiken". Kymppejä olisi varmasti enemmänkin ilman tuota hosellystä.

Vierailija
4/33 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen hyvä työssäni. En vain halua tehdä asioita hutaisemalla (paitsi kotitöitä, siksi meillä onkin siivooja + au pair), en äitiyttäkään.

Osaan kyllä makoilla riippumatossa kirjoja lukemassa, joten renotoutuminen ei ole ongelma.

Vierailija
5/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani eivät kymppejä vaatineet. Minä olen

ihan itse aina ollut perfektionisti, täydellisyyden ja tavoittelija ja ylisuorittaja. :)

Vierailija
6/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista toinen sai 11 kpl ja toinen 12 kpl kymppejä. Kahdentoista kympin tytön perheen tiedän ja eivät todellakaan vaadi niitä lapseltaan.

Lahjakkuudesta ja hyvistä geeneistä on kyse jos todistuksessa komeilee noin paljon kymppejä.

Tuollaiset tulokset ei tule pelkästään lukemalla, pitää olla älyä.

Vierailija
7/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella oli yhtä ysiä lukuunottamatta kaikki kymppejä ja toisella jopa kaksi seiskaa. Isä kielsi siinä vaiheessa "huonommalta" kaikki harrastuksetkin (2 urheiluharrastusta), että vaan kaikki aika menee kouluun ja alkais niitä kymppejä tulla...

Vierailija
8/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kymppiä, mutta ei niitä ole "vaadittu" eikä edellytetty. Ihan naurettava ajatuskin.

Vierailija
9/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väistämättä ajattelen, että vaatiikohan hänen vanhempansa sitä. Mitä tavoittelemisen arvoista on kymppirivissä? Tietysti on lahjakkaita lapsia, joille koulu voi olla helppoa. Mutta pitäisi musta olla tarkkana, ettei opeta tuota suorittamista lapselleen hyväksynnän ehtona.

Eli erittäin hyvää. Hän oli kolmannella ja sai stipendin; oli luokkansa priimus. Poika on fiksu, mutta kyllä aika ajoin tarvitsee "pyllylle potkijaa" siis minua. Asiasta on paljon keskusteltu, ja poika kokee huolehtimiseni

pelkästään hyvänä. Hän haluaa olla paras.

Hän on myös omassa urheilulajissaan nuorten SM- tasolla. Kaipa toiset vain ihan oikeasti haluavat olla parhaita : ) ei heitä todellakaan tarvitse pakottaa!

Vierailija
10/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli kolmannella ja sai stipendin; oli luokkansa priimus.

Ainakin meidä tyttöjen koululla stipendin saa yleensä kaksi joka luokasta, toinen menee taito-/taideaineissa hyvälle oppilaalle ja toinen jossain asiassa parantaneelle oppilaalle. Ei ei aina vain niille kympin oppilaille, vaikkei meillä kyllä numeroja todistuksessa olekaan.

Lukiossa ymmärrän kyllä tuon (vain) priimusten palkitsemisen, mutten ainakaan vielä alakoulussa.

Vierailija
11/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ainakin meidä tyttöjen koululla stipendin saa yleensä kaksi joka luokasta, toinen menee taito-/taideaineissa hyvälle oppilaalle ja toinen jossain asiassa parantaneelle oppilaalle. Ei ei aina vain niille kympin oppilaille, vaikkei meillä kyllä numeroja todistuksessa olekaan. Lukiossa ymmärrän kyllä tuon (vain) priimusten palkitsemisen, mutten ainakaan vielä alakoulussa.

[/quote]

eli luokkansa paras oppilas kaikissa oppiaineissa. Tarjolla oli yhteensä kolme stipendiä; yksi luokan parhaimmalle, yksi tsempparille ja yksi henkilölle joka oli parantanut / eikä ollut saanut yhtään muistutusta esim: unohduksista.

Mutta kaipa tämäkin on kovin koulu kohtaista. Koulussa on vahva yhteishenki, olemme kaikki olleet kouluun erittäin tyytyväisiä :)

Vierailija
12/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylisuorittaja ja tavoitella vain parasta? Siitä voi olla aikuisiällä tuloksena aivoverenvuoto tvs.

Vierailija
13/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitytöt ja -pojat on usein juuri niitä, joilla on todella huono yleissivistys, tiedetään vain koulun opettamat asiat.

joista toinen sai 11 kpl ja toinen 12 kpl kymppejä. Kahdentoista kympin tytön perheen tiedän ja eivät todellakaan vaadi niitä lapseltaan.

Lahjakkuudesta ja hyvistä geeneistä on kyse jos todistuksessa komeilee noin paljon kymppejä.

Tuollaiset tulokset ei tule pelkästään lukemalla, pitää olla älyä.

Vierailija
14/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kymppejä tulee mutta muistakaa kuitenkin se että jos lapsi lukemalla lukee ja pänttää ja tavoittelee niitä kymppejä niin oikeasti eihän niistä ole juurikaan hyötyä... jatko-opintoja varten riittää kunhan on perushyvä todistus ja useinhan painotetaan tiettyjä aineita vaan. Ja sitten yliopistossa olen törmännyt näihin pänttääviin kympin oppilaisiin jotka eivät tajua että siellä ei enää numeroilla ole mitään merkitystä, riittää kun läpi pääsee, ja sitten polttavat itsensä loppuun tai junnaavat opinnoissaan kymmenen vuotta kun opettelevat ulkoa joka tenttikirjan.

Vierailija
15/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mun mielestä on kyse jostain mutkikkaammasta, eli kateus tuntuu usein liian helpolta vaihtoehdolta.

Mutta tällä kertaa täytyy sanoa, että onpa kateellisia ketjussa.

Koulumaailma on niin täysin muokattu tietyntyyppisten lasten ja oppijoiden ympärille, että joillekin se koulussa menestyminen vain on todella helppoa. Toisenlaisella luonteella ja oppimistyylillä joutuu tekemään enemmän työtä.

Koulumaailmassa pärjäävät parhaiten kuulemalla ja hieman lukemallakin oppivat. Luonteenpiirteistä arvostetaan sosiaalisuutta, mutta sillä ei kuitenkaan saa hyviä numeroita, vaan ne tulevat keskittymiskykyisille ja paljon toistoa sietäville.

Vierailija
16/33 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylisuorittaja ja tavoitella vain parasta? Siitä voi olla aikuisiällä tuloksena aivoverenvuoto tvs.

Vierailija
17/33 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mun mielestä on kyse jostain mutkikkaammasta, eli kateus tuntuu usein liian helpolta vaihtoehdolta.

Mutta tällä kertaa täytyy sanoa, että onpa kateellisia ketjussa.

Koulumaailma on niin täysin muokattu tietyntyyppisten lasten ja oppijoiden ympärille, että joillekin se koulussa menestyminen vain on todella helppoa. Toisenlaisella luonteella ja oppimistyylillä joutuu tekemään enemmän työtä.

Koulumaailmassa pärjäävät parhaiten kuulemalla ja hieman lukemallakin oppivat. Luonteenpiirteistä arvostetaan sosiaalisuutta, mutta sillä ei kuitenkaan saa hyviä numeroita, vaan ne tulevat keskittymiskykyisille ja paljon toistoa sietäville.

Vierailija
18/33 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin itse noita kymppirivistön lapsia. Tulivat suht pienellä vaivalla ja tykkäsin koulusta :-). Lähinnä vanhempani toppuuttelivat, etten liikaa keskittynyt kouluun. Mikä oli silloin, ja nytkin, mielestäni hassua.

Omista lapsistani yksi taasen sitten sai nyt viime todistuksessa yhden kympin ja loput olivat ysejä. Lukee ihan tavallisesti läksyt, lukee kokeisiin jne, mutta ei mitenkään stressaa koulua.

Ajattelumallisi lähinnä paljastaa sen, että sinusta kymppiin vaaditaan ihan hirveästi työtä :-).

Mitä tavoittelemista on kymmpirivissä? No se, että sillä on helpompi hakea sittemmin jatko-opintoihin. Ensin ylä-asteelta lukioon (ts. voi vapaasti valita lukionsa) ja sitten lukiosta yliopistoon tms jatko-opintoihin. Toki lukion jatkoon vaaditaan sitten vielä pääsykoe, mutta helpompi silti pyrkiä, kun pohjapisteet ovat parhaat mahdolliset.

Ennemmin minä ihmettelen, että mitä vikaa on siinä, että jaksaa nähdä vaivaa koulun (= lapsen sen hetkinen "työ") suhteen? Itse olen enemmän huolissani siitä lapsestani, jota ei ihan hirveästi tunnu koulu kiinnostavan.

Vierailija
19/33 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumaailma on niin täysin muokattu tietyntyyppisten lasten ja oppijoiden ympärille, että joillekin se koulussa menestyminen vain on todella helppoa.

Samaa mieltä: nykyinen, ja entinen, koululaitos perustuu hyvin pitkälti verbaalisen lahjakkuuden arvostamiselle jne. Se, että oppii kuulemalla, ts. muistaa asiat kun kuunteli tunnilla (ja jaksoi kuunnella tunnilla), helpottaa hirveästi.

Omilla kouluajoillani käytin läksyihin minimiajan :), meni 15-30 minsaa per päivä - toki tein läksyt, en niitä olisi jättänyt väliin. Sillä tavalla mm. yläasteen päästötodistus oli 9.8 keskiarvolla, lukion 9.6. En mitenkään kauheasti nähnyt vaivaa, mutta sen verran, etten ihan slarvannut.

Osa ihmisistä oppii nopeasti - toki jos ei yhtään vaivaudu ja esim. tunnilla tekee vaan niitä näitä, ei se tue oppimista. Mutta pienellä vaivallakin saa ihan hyviä tuloksia, joskus.

Vierailija
20/33 |
01.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitytöt ja -pojat on usein juuri niitä, joilla on todella huono yleissivistys, tiedetään vain koulun opettamat asiat.

No eikä ole - "vain koulun opettamat asiat"kin kuuluvat yleissivistykseen. Sitä paitsi esim. ylioppilaskirjoituksissa oletetaan, että oppilas seuraa myös sanomalehtiä jne, eli aiheet ovat usein ajan ilmiöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi