Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten keskiansio on 2880 euroa

Vierailija
29.05.2009 |

Jos perhe tienaa 6000 euroa kuukaudessa bruttona, on perhe siis keskituloinen, jos saavat kuukausipalkkaa. Täällä kun aina ihmetellään, että miten noissa palkkaketjuissa kaikilla on niin järjettömät tulot - 8000 euroa per perhe ei siis ole mikään kovinkaan ihmeellinen.

Keskimäärin palkansaaja tienasi alkuvuonna 2 880 euroa, kun mukaan lasketaan säännöllisen työajan keskiansio. Miehet ansaitsivat 3 210 euroa ja naiset 2 590 euroa. Säännölliseen ansioon lasketaan mukaan säännöllisen työajan ansio ilman tulospalkkioita ja muita epäsäännöllisesti maksettavia kertaeriä.

Kuukausipalkkaisten keskiansio oli noin 3 010 euroa ja tuntipalkkaisten laskennallinen kuukausiansio 2 420 euroa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bruttopalkoissa, mutta nettona enää n. 200 euroa. Sellaista se verotus tekee...

Olen sitä mieltä että veroja pitää maksaa mutta mielestäni juuri se, että keskiluokkaa rankaistaan koviten, on huonoa veropolitiikkaa.

Vierailija
42/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku on niin tyhmä, ettei onnistu tienaa tarpeeksi fyrkkaa toimeentuloonsa, ei kai siitä tartte kaikkia rangaista????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se opettajan hyvä palkka jää oikeasti kauas keskipalkan alapuolelle...

Ja niin jää moni muukin. Vaikka olen jopa miesvaltaisella alalla...

Vierailija
44/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä noita palkastaan valittajia. Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua lähes alalle kuin alalle, siinä ei raha vielä merkkaa mitään. Jos tuntuu etä kouluun pääsy on vaikeaa niin aina voi yrittää korottaa numeroita. Kaikki on omista valinnoista kiinni.

Mä käytin opiskeluun monen monta vuotta ja nyt olen työssä josta pidän ja saan vaativuuden mukaista palkkaa. Opiskelut kannattaa aina!

Vierailija
45/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä noita palkastaan valittajia. Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua lähes alalle kuin alalle, siinä ei raha vielä merkkaa mitään. Jos tuntuu etä kouluun pääsy on vaikeaa niin aina voi yrittää korottaa numeroita. Kaikki on omista valinnoista kiinni.

Mä käytin opiskeluun monen monta vuotta ja nyt olen työssä josta pidän ja saan vaativuuden mukaista palkkaa. Opiskelut kannattaa aina!

Vierailija
46/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä noita palkastaan valittajia. Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua lähes alalle kuin alalle, siinä ei raha vielä merkkaa mitään. Jos tuntuu etä kouluun pääsy on vaikeaa niin aina voi yrittää korottaa numeroita. Kaikki on omista valinnoista kiinni. Mä käytin opiskeluun monen monta vuotta ja nyt olen työssä josta pidän ja saan vaativuuden mukaista palkkaa. Opiskelut kannattaa aina!

ja pidän työstäni. Juuri sen vuoksi työhöni olen kouluttautunut. Peruskoulutus on yliopistotasoinen ja lisäksi olen opiskellut kaksi lisätutkintoa yliopistossa ammattitaitoni kehittämistä ylläpitääkseni. En halua vaihtaa ammattiani, vaikka palkka ei vastaakaan koulutusta eikä työn vaativuutta = päiväkodin työntekijä. Eli ei se opiskelun määrä takaa aina hyviä tuloja.

Vierailija
47/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä kannattaa valittaa, jos palkka ei korreloi työn vaativuuden tms kanssa!

Itse en kouluttautuisi suin surminkaan alalle, joka ei kiinnosta pätkääkään, mutta rahaa tulisi ovista ja ikkunoista. Mitä iloa sellaisella rahalla, jonka vuoksi olisi myytävä sielunsa?!

Oma valintani on ollut oikea, mutta työn arvostus ei vaativuuteen nähden ole kohdallaan. Monet akateemiset paikat ovat tällaisia. Minäkin käytin opiskeluun monen monta vuotta ja olen työssä josta pidän, mutta sen vaativuutta ei arvosteta eikä siksi siitä makseta. Joten totta ihmeessä ilmaisen tyytymättömyyteni!

Vierailija
48/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 99 000 tienaa tonnin ja 1000 tienaa 10 000€/kk, keskipalkka ei ole sen enempää kuin (99 000 x 1000 + 1000 x 10 000)/100 000 = 1000 x (99 000 + 10 000)/100 000 = 109 000/100 = 1090 eur/kk eli ei suurtuloiset sitä kovin paljoa nosta.

Keskipalkka on tosiaankin aivan eri asia kuin mediaanipalkka. Mediaanipalkka on totuudenmukaisempi. Mediaani kertoo sen, mitä ihmiset noin yleensä saavat. Keskipalkka on kuvaajana vääristynyt kun siinä on kymmeniätuhansia kuukaudessa tienaavat mukana.

Minäkin olen DI ja tienaan yksityisellä sektorilla tällä hetkellä noin 3700 euroa.

Vierailija
49/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mukaan lasketaan miljonäärit ja satoja tuhansia vuodessa tienaavat. empä tunne kun ehkä kaksi jotka tienaavat tuon tai vähän enemmän..

Vierailija
50/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita palkansaajia on 2,3 miljoonaa.

Vierailija
51/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehillä 2 994 euroa ja naisilla 2 281.

Tämä tilasto on vuodelta 2007, tuoreempaa en löytänyt tähän hätään. Samaan aikaan kuukausipalkkaisten keskipalkka oli 2 929 euroa.

http://www.stat.fi/til/yskp/2007/yskp_2007_2008-09-23_tie_001_fi.html

Vierailija
52/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mukaan lasketaan miljonäärit ja satoja tuhansia vuodessa tienaavat. empä tunne kun ehkä kaksi jotka tienaavat tuon tai vähän enemmän..

Mutta MISSÄ te oikein liikutte? Jos ette siis tunne kuin niitä huonosti tienaavia? En oikeasti ole itsekään suurituloinen (jään tuon alle) mutta kyllä kai nyt kaikki tuntee jotain rehtoreita ja lääkäreitä ja juristeja, joilla on tuota parempi palkka!

Vierailija
53/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain itähelsingin lähiöstä, ja siellä asuu edelleen, ja suku alunperin jostain pikku maalaiskylästä, työskentelee lähialepan kassalla niin ei sitä välttämättä tunne ketään korkeasti koulutettua, hyvin tienaavaa, jos omasta kaveripiiritä ei kukaan ole lähtenyt opiskelemaan.

Mutta MISSÄ te oikein liikutte? Jos ette siis tunne kuin niitä huonosti tienaavia? En oikeasti ole itsekään suurituloinen (jään tuon alle) mutta kyllä kai nyt kaikki tuntee jotain rehtoreita ja lääkäreitä ja juristeja, joilla on tuota parempi palkka!

Vierailija
54/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä esimerkiksi minun lukioluokastani on tullut lääkäreitä ja juristeja ja ekonomeja. Ei kukaan ole töissä alepan kassalla. Tietenkin siinä on ehkä sekin puoli, että pienellä paikkakunnalla ei ole rikkaiden ja köyhien kouluja tms. vaan kaikki ovat yhdessä lukiossa jne.

jostain itähelsingin lähiöstä, ja siellä asuu edelleen, ja suku alunperin jostain pikku maalaiskylästä, työskentelee lähialepan kassalla niin ei sitä välttämättä tunne ketään korkeasti koulutettua, hyvin tienaavaa, jos omasta kaveripiiritä ei kukaan ole lähtenyt opiskelemaan.

Vierailija
55/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä esimerkiksi minun lukioluokastani on tullut lääkäreitä ja juristeja ja ekonomeja. Ei kukaan ole töissä alepan kassalla. Tietenkin siinä on ehkä sekin puoli, että pienellä paikkakunnalla ei ole rikkaiden ja köyhien kouluja tms. vaan kaikki ovat yhdessä lukiossa jne.

Vierailija
56/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta just johonkin Hesan lähiöön voi jäädä "jumiin" ja viittauksella maalaiskyliin tarkoitis sitä että isovanhemmat esim. ovat sieltä lähtiöisin, eikä suvussa ole aiaknaankaan ollut koulutusperinnettä.

Olen kotoisin Pohjois-Suomesta, maalaispitäjästä ja kyllä esimerkiksi minun lukioluokastani on tullut lääkäreitä ja juristeja ja ekonomeja. Ei kukaan ole töissä alepan kassalla. Tietenkin siinä on ehkä sekin puoli, että pienellä paikkakunnalla ei ole rikkaiden ja köyhien kouluja tms. vaan kaikki ovat yhdessä lukiossa jne.

Vierailija
57/64 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten isoissa kaupungeissa ihmiset on tottuneet homogeenisempään sosiaaliseen jakoon. Esimerkiksi työkaverini joka on kotoisin Tampereelta ja ylemmästä tuloluokasta, ei ole kuulemma koskaan edes jutellut alemman luokan ihmisten kanssa. Hän on asunut hyvällä alueella koko ikänsä ja luonnollisesti ollut tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa.

Meillä taas pankinjohtajan ja puliukon lapset istui samoilla tunneilla ja leikki samalla hiekkiksellä:D

mutta just johonkin Hesan lähiöön voi jäädä "jumiin" ja viittauksella maalaiskyliin tarkoitis sitä että isovanhemmat esim. ovat sieltä lähtiöisin, eikä suvussa ole aiaknaankaan ollut koulutusperinnettä.

Olen kotoisin Pohjois-Suomesta, maalaispitäjästä ja kyllä esimerkiksi minun lukioluokastani on tullut lääkäreitä ja juristeja ja ekonomeja. Ei kukaan ole töissä alepan kassalla. Tietenkin siinä on ehkä sekin puoli, että pienellä paikkakunnalla ei ole rikkaiden ja köyhien kouluja tms. vaan kaikki ovat yhdessä lukiossa jne.

Vierailija
58/64 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä tienaan amk-taustalla hoitoalalla 1890 brutto, mies suunnilleen saman verran duunarin töissä kuukauden työvuoroista riippuen. Käteen jää jotain 1400 molemmilla. Kaksi autolainaa ja asuntolaina päällä, mutta ollaan pärjätty. Tietty jos jostain sais 3000 kouraan, niin passaisi mulle... Sehän olis heti tuplat nykyiseen tulotasoon.

Vierailija
59/64 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni butto vähän yli 4400 ja netto vähän yli 2700.

Itselläni on bruttopalkka/ veronalainen kk-ansio sisältäen vapaan autoedun 6700€/kk ja käteen saan 2900€/kk. Ja veroprosentti on ihan oikein, (palautuksia tuli viime vuonna 8€) ja on asuntolainaa paljon.

Vierailija
60/64 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kuukausipalkka on 3200 € ( rahapalkka ) + lounarit, josta käteen jää 2600 €. Tulospalkkiota tulee vuodessa n. kahden kuukausipalkan verran ( rakennusmestari ).

Vaimoni kuukausipalkka on 2600 € josta käteen jää 2000 €. Hän saa vuodessa 1 kuukausipalkan verran "bonusta". ( sairaanhoitaja yksityisellä puolella )

Uudellamaalla asutaan. Pitkät työmatkat ja asuntolaina pienentävät veroastetta.