Suomalaisten keskiansio on 2880 euroa
Jos perhe tienaa 6000 euroa kuukaudessa bruttona, on perhe siis keskituloinen, jos saavat kuukausipalkkaa. Täällä kun aina ihmetellään, että miten noissa palkkaketjuissa kaikilla on niin järjettömät tulot - 8000 euroa per perhe ei siis ole mikään kovinkaan ihmeellinen.
Keskimäärin palkansaaja tienasi alkuvuonna 2 880 euroa, kun mukaan lasketaan säännöllisen työajan keskiansio. Miehet ansaitsivat 3 210 euroa ja naiset 2 590 euroa. Säännölliseen ansioon lasketaan mukaan säännöllisen työajan ansio ilman tulospalkkioita ja muita epäsäännöllisesti maksettavia kertaeriä.
Kuukausipalkkaisten keskiansio oli noin 3 010 euroa ja tuntipalkkaisten laskennallinen kuukausiansio 2 420 euroa.
Kommentit (64)
Bruttotulo hieman vajaa 4200 ja netto 2600. Tuohon lukuun päätyy, kun ei ole velkaa ja näin ollen ei saa asuntolainan korkovähennyksiä yms.!
itse 4700 ja käteen 3000. Jotain mätää on nyt tuossa brutto 4200 ja netto 2600 -jutussa.
Mulla aivan samat nettotulot, mutta brutto huomattavasti korkeempi..(ja maksan asuntolainaa)?
Bruttotulo hieman vajaa 4200 ja netto 2600. Tuohon lukuun päätyy, kun ei ole velkaa ja näin ollen ei saa asuntolainan korkovähennyksiä yms.!
itse 4700 ja käteen 3000. Jotain mätää on nyt tuossa brutto 4200 ja netto 2600 -jutussa.
on korkea koulutus ja olen myös korkeissa tehtävissä työskennellyt työehtosopimusten mukaisilla palkoilla enkä koskaan ole tienannut enempää kuin 1730 e kuukaudessa ja se on siis mun korkein palkka jota olen pitänyt jopa hyvänä. olen siis tradenomi + paljon muuta ja olen työssä johdon sihteeri isossa firmassa isossa kaupungissa.
Uskomattomia summia ihmiset ilmeisesti tienaavat. Itse tienaan bruttona vakituisesta kokopäivätyöstä vain 1000 €, ja sillä on pärjättävä.
Mun brutto on 6500 ja netto (lounas- ja puhelinetu) 3900...
Itselläni on bruttopalkka/ veronalainen kk-ansio sisältäen vapaan autoedun 6700€/kk ja käteen saan 2900€/kk. Ja veroprosentti on ihan oikein, (palautuksia tuli viime vuonna 8€) ja on asuntolainaa paljon.
Me tehdään kumpikin täyttä työpäivää, miehen palkka on nettona 1400e/kk, minun 1000e/kk, noilla on velat ja kaikki menot viiden hengen perheessä maksettava.
Oltais rikkaita jos yhtäkkiä päästäis töihin josta kumpikin tienain n.3000e/kk
on kulutustottumuksissa vikaa. Eli jos on sellaiset tulot niin ei enempää tartte. Ylimääräiset luksukset pois niin pärjää,niin me köyhemmätkin joudutaan tekemään!
ymmärtänyt lukemaansa. Suomalaisen keskitulot tosiaan ole eivät ole oikeasti edes 1900 euroa. Sen sijaan TYÖSSÄKÄYVIEN TÄYTTÄ TYÖVIIKKOA tekevien (joita on vain osa kansasta, monillahan ei ole mitään työtä) on tuota luokkaa.
päin pyllyä.
Joku vastasi (en muista nroa), että miehensä 3900€ bruttopalkasta jää käteen 2300€. Miten tämä voi olla mahdollista? Jäikö mainitsematta suuret bonukset tai jotain muuta?
Oma mieheni tienaa 3500€ ja käteen jää sama 2300€.
Kyllä ne lääkärit tienaavat helposti sen 5000-7500 kuussa, per pää, siis lääkäripariskunta saa ainakin sen 10000, yleensä helposti 12000 kuussa. Nettotulot sitten vaihtelevat riippuen vähän miten kehtaavat tulojansa pääomatuloiksi muuttaa ja valefirmoilla osinkoja itsellensä maksella. Siitä kelpaa sitten maksella 100 tonnin asuntolainoja vuodessa-parissa pois, kun 'pihistää' ja elää 'tavallisen palkansaajan' elämää. Kunnolla kun tekee päivystyksiä keikkafirman kautta, niin 9000 bruttona pitäisi ylittää yksinkin.
Että mitä ihmeen lääkäreitä sinä oikein tunnet?
siivooja ei ole siivoaja.
t. 50 000/v siivoamalla.
keskiansio on täysin eri asia kuin mediaani ja mediaani on se, joka kertoo totuuden...ja on myös pienempi summa.
t. minipalkkainen (1750 euroa/brutto/kk/kokopäivätyö hoitoalalla)
Mikähän tämä mediaani on? keskiansio on täysin eri asia kuin mediaani ja mediaani on se, joka kertoo totuuden...ja on myös pienempi summa.
t. minipalkkainen (1750 euroa/brutto/kk/kokopäivätyö hoitoalalla)
Mediaani on lukusarjan keskimmäinen luku. Eli otetaan palkat:
1.2000e
2.2100e
3.2100e
4.2500e
5.10000e
Näistä mediaani on palkka nro 3 (2100e), joka kuvaa hyvin keskituloa.
Keskiarvo olisi 3740e, joka taas ei anna ollenkaan oikeaa kuvaa.
Keskipalkkaa nostaa juuri nämä 20000e/kk tienaavat, joita ei ole kansasta kuin murto-osa.
mikähän luku se mahtaa tässä tapauksessa olla. Ei me matalapalkkaisetkaan ihan tyhmiä olla.
t. se minipalkkainen hoitoalalta
Ihan turha kenenkään valittaa jos monen tonnin palkasta jää käteen "vain" pari tonnia. Itse tulen toimeen, ainakin yritän tulla, n. 900 eurolla. Ja sitten pitäisi lapsi elättää kun syntyy. Tietenkin tulee vielä lapsilisä päälle. Vuokra on yli 600 e, pääkaupunkiseudulla. Että sen takia maksatte veroja ettei minunkaltaisteni (en ole mikään pummi muuten) tarvitse kuolla nälkään. Onko se niin kauheaa?
No ei vaan=) Mutta siis ymmärrät varmaan, että kyllä se vähän ottaa aivoon, kun palkka nousee ja veroprosentin noustessa käteen ei saa kuitenkaan yhtään enempää?
Me ollaan täsmälleen muuten keskituloisia, mun palkka on 2050 euroa kuussa (akateeminen asiantuntijatyö järjestökentällä) ja miehen 3 900 euroa kuussa (valtiolla). Mä saan 1600 e kuussa nettona ja mies 2 300 euroa.
Mun mielestä progressio Suomessa jyrkkenee liian nopeasti, eli keskituloisia verotetaan liikaa. Mielestäni on todella väärin, että melkein puolet menee veroa jo jostain 5 000 euron kuukausipalkasta. Loppujen lopuksi, on ihan sama onko palkkasi 2 500 euroa vai 5 000 euroa kuussa bruttona, kun kaikki saa käteen saman verran. Se ei varsinaisesti kannusta työelämässä. Toki itselleni palkkaa tärkeämpää on se, että koen työni mielekkääksi, työssä on mukavaa, saan tehdä asioita jotka koen tärkeäksi, työajat on joustavat ja ei tarvitse tehdä paljon ylitöitä.
ei kai kenellekään se oman alan huono palkkaus tule ylältyksenä? Miksi hakeutua moiseen ammattiin, jos liksa on tärkeä ja tietää ettei sitä paljoa kyseisestä työstä saa?
ja minulla on jopa vanhanajan syrjäseutulisä.
tienaa 2800 euroa kk:ssa, vaihdan kyllä raskaan ja vastuullisen kolmivuorotyön perushoitajana työpaikkaa jos kyseessä on päivätyö, hoitaja tienaa lisineen n. 2100e bruttona.
T.ph
bruttopalkoissa, mutta nettona enää n. 200 euroa. Sellaista se verotus tekee...
Ihan turha kenenkään valittaa jos monen tonnin palkasta jää käteen "vain" pari tonnia. Itse tulen toimeen, ainakin yritän tulla, n. 900 eurolla. Ja sitten pitäisi lapsi elättää kun syntyy. Tietenkin tulee vielä lapsilisä päälle. Vuokra on yli 600 e, pääkaupunkiseudulla. Että sen takia maksatte veroja ettei minunkaltaisteni (en ole mikään pummi muuten) tarvitse kuolla nälkään. Onko se niin kauheaa?