Onko oikein saada Kelasta äitiys/vanhempainrahaa jos teen kuitenkin töitä omassa firmassa?
Voiko tästä tulla jotain verollisia haittoja tai voiko kela periä rahaa takaisin, vaikka en kuitenkaan nosta samalla palkkaa itselleni firmasta?
Vauva on 3kk ja sisarukset kokopäivähoidossa. Äitini tai joku muu hoitaa vauvaa aina syöttöjen välissä, kun minä teen töitä.
Kommentit (9)
varsinaisesti töitä? Siis siitä lähtökohdasta katsottuna, miten määritellään palkansaaja. Töitähän yrittäjä voi tehdä hikipäässä firmansa hyväksi vaikka vuorokauden ympäri, eri asia on, nostaako siitä palkkaa. Jos et nosta, ei minkään pitäisi olla esteenä äitiyspäivärahaan.
toimii osakeyhtiössä tuo ettei nosta palkkaa, mutta entä toiminimellä tehdessä? Tuolloin kaikki tuleva raha katsotaan henkilökohtaiseksi tuloksi vaikka rahaa ei yrityksen tililtä omaan käyttöön nostaisikaan (eikö olekin näin, en ole varma?).
mitä jos toiminimen suhteen menot ovat suuremmat kuin tulot, eli yritys tekee tappiota, niin onko silloin lainkaan tulojakaan mitä kela seuraisi?
mutta joo, osakeyhtiössä tms voi toki olla työsuhteessa, mutta jos ei ole palkkasuhteessa eli ei saa palkkaa työstään niin silloin ei olla virallisesti töissäkään.
Ei sillä ole merkitystä nostaako yrittäjä palkkaa vai ei. Itse olen yrittäjänä ollut 5 vuotta, jonka aikana myös äitiys- ja vanhempain vapaalla. Enkä ole koko aikana nostanut yhtään palkkaa. Otan yrityksestä rahaa yksityisottoina ja verot menee yrityksen tuloksen mukaan.
Jos yrittäjä tekee töitä yrityksessään muina päivinä kuin sunnuntaisin, niin sitten Kelalle pitäisi kuukausittain täyttää se lappu, jossa ilmoittaa minä päivinä on ollut töissä ja maksavat äitiys/vanhempainrahat sen perusteella takautuvasti.
Jos olet hakemuksessa ilmoittanut, että et tee töitä ko. äityis/vanhempainvapaanaikana, niin silloin ko. lappua ei tarvitse täyttää. Olettavat, että et työskentele ko. vapaan aikana omassa yrityksessä.
Minkälainen yrityksesi on eli pyöritätkö yritystäsi puhtaasti kotona/kotoakäsin? Jos pyörität firmaa kotona, niin aina voi sanoa tekevänsä kaikki työt aina sunnuntaisin. Itselläni on myymälä kauppakeskuksessa, joten on vähän eri tilanne.
ja Kela saa verovirastosta tiedot firmasi tuloista. Voi olla vaikea jälkeenpäin vakuuttaa Kelaa, että kaikki työ olisi tehty vain sunnuntaisin. Ja tosiaan siihen vaikuttaa firman muoto, useamman työntekijän osakeyhtiössä tosiaan varmaan saattaisi toimia, mutta yksittäisenä yrittäjänä esim toimininemmä ei mene läpi.
yritykselläsi on jos otat yksityisottoina rahaa etkä palkkana?
Kyllähän yleensä yritys tuottaa jotakin ainakin, jos se on kannattava.
Itselläni oli yrityksessä äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana sijainen, joka pyöritti muiden työntekijöitteni kanssa yritykseni sillä aikaa, kun olin kotona. Ei kelaa kiinnostanut se kuinka paljon yritykseni tuottaa tulosta tänä aikana, vaan se teenkö itse konkreettisesti töitä yrityksessäni ko. vapaan aikana muina päivinä kuin sunnuntaisin.
Verottaja kyllä sitten ottaa omansa pois, kun laskee äityis-/vanhempainrahat sekä yrityksen tuloksen yhteen.
Hoitovapaa on sitten ihan eri juttu. Kotihoidon tuen ja kuntalisän saa, vaikka töissä olisi kellon ympäri, kunhan lapsi ei ole hoidossa kunnallisessa tai yksityisessä hoitopaikassa. (Muistaakseni tämä ei koskenut isovanhempia.)
Kelasta löytyy paljon virkailijoita, jotka eivät osaa neuvoa yrittäjiä äitiys-ja vanhempainvapaa ja -raha asiossa olleenkaan. Jos asiat ei selviä, kannattaa kysyä toista virkailijaa. Toisille virkailijoille yrittäjä-äiti on edelleen punainen vaate, vaikka nykyään yrittäjä-äidit eivät olekaan niin harvinaisia kuin ennen. Ei kun rohkeasti kyselemään neuvoja, niin ei tule yllätyksiä takautuvasti.
Ainakaan toiminimellä ei itselle voikkaan maksaa palkkaa.
Yrittäjiin pätevät samat säännöt kuin muihinkin palkansaajiin eli äitiys/vanhempainvapaalla saa tehdä töitä sunnuntaisin ilman, että menettää äityis/vanhempainrahaa.
Mulle sanottiin Kelalta, että yrittäjät voivat lukea sähköposteja yms. kotona myös arkipäivisin (ei sitä voida kontroloida), mutta varsinaisesti ei saa töissä olla kuin sunnuntaisin, jos äitiys/vanhempainrahan haluaa.
Verottaja ottaa verot yrityksen tuloksen + äitiys/vanhempainrahan perusteella, vaikka et "palkkaa" tai yksityisottoja nostaisikaan.