Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te voitte olla niin varakkaita täällä?

Vierailija
19.05.2009 |

ihan siksi että sellainen 5 tonnin palkka ja kolmekymppisenä maksettu yli 200 neliön talo on arkipäivää kun täällä kysytään - onko Suomi tosiaan näin varakasta?

Itsestä tuntuu että menee jo kivasti kun kämppä maksettu nelikymppisenä, muttei se oo kahtasataa neliöö eikä palkkakaan noin huikea. Kuinka te ootte sen tehny? Ei kai kaikki oo saanu perinnöksikään?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kyllä oikeasti 300m2 talo josta yli puolet maksettu. Meillä on myös velaton kesämökki ja auto. Olemme 32 ja 34 vuotiaita.

Etukäteis perintöä on saatu minun varakkailta vanhemmiltani ehkä n.270 00e. Mies tienaa oikeasti n.6500 euroa/kk nettona. On yrittäjä. Minä olen kotiäitinä enkä tienaa mitään tällähetkellä.

Yhtään yhtä varakasta tuttavaa meillä ei ole, vaikka emme ihan siihen varakkaimpaan porukkaan kuulukkaan. Eli mielestäni on aika harvinaista, että nuorilla on asiat rahallisesti näin hyvin.

Vierailija
22/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi kivasti.

tuolla veroprosentilla miehellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja nettona reilu 6000/kk, talo maksettu, kun eläkkeelle päästään.

Vierailija
24/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet töissä 15 vuotta. Ei meillä mitkään jättitulot ole kummallakaan mutta kyllä minä aina vastaan että asuntolainaa ei enää ole, koska se on totta :)

olen käynyt töissä enemmän ja vähemmän 20 vuotta. mutta ei mulla ole silti euronkaan omaisuutta!!!! ei koskaan ole ollut vakituista työpaikkaa, nytkin olen äitiyslomalla, mutta ei ole vieläkään työpaikkaa minne palata. ei velkaa- ei omaisuutta.

Vierailija
25/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ihmiset täällä ihan todellista palkkansa kertovat - ilmaa on varmasti mukana jonkin verran. Itse ihmettelen ihmisten nettopalkkoja, jotka ovat todella korkeita. Brutto nyt on helposti yli 3000, mutta että nettokin. Itseäni olen pitänyt kohtuullisen hyvätuoloisena, kun palkka on 3800 ja netto 2400, mutta jos av-mammoihin on uskominen, olen palkkakuopassa koulutustasooni nähden, vaikka asun ja työskentelen pk-seudulla (jossa palkkataso on muuta suomea korkeampi).

Vierailija
26/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot on 1500 euroa kuussa, ja melkein puolet menee vuokraan. Pojan kanssa asutaan pienessä kaksiossa. Saatin juuri auto, mikä oli iso investointi.

Nettona 1700e/kk minä, mies ja viisi lasta. Kaikesta hienosta saa vain haaveilla. Onneksi on sentään koti missä asua.

Vierailija
27/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna olemaan keskimäärin 1100-1200 € kuussa. Miehellä viime vuonna brutto 7200€/kk, tänä vuonna n. 6000 €/kk (huonommat tulospalkkiot kuin esim. vuonna 2008). Asuntolainaa melkein 100 000 € vielä jäljellä. Ei asuta omakotitalossa ja asunnon arvo ehkä noin 170 000-180 000 €. Lapsia useampi.

Vierailija
28/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on miehellä 100 000 euroa/v + bonukset ja mulla 25 000 euroa/v. Asuntolainaa on tuiki tavallisesta 130/180 m2 asunnosta jäljellä vielä 130000 euroa, lapsia on 5, joista 3 pienintä päivähoidossa (maksut n.500 euroa/kk), ruokakauppaan menee n. 1200 euroa/kk, 5 lapsen harrastukset ja vaatteet kustantavat melko paljon, vaikka ei kovin kalliita vaatteita ostettaisikaan. Taloudesta löytyy 2 tavanomaista velatonta autoa. Ulkomaan lomamatkalla käydään n. kerran vuodessa. Eli vaikka tulot ovatkin kohtuullisen suuret 125 000 euroa +bonukset vuodessa, elämme hyvin tavanmomaista elämää eikä pahemmin jää rahaa säästöön. Välillä ihmettelen, millä hemmetillä tulevat toimeen pienempituloiset suurperheet? Ai niin, verotus ja pienemmät päivähoitomaksut tasaavat tehokkaasti, ettei arkipäivän elämästä pääse isotuloinenkaan nauttimaan. Nimim. miehen vero% 50

Vierailija
29/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiiriin ei kuulu näitä ihmisiä. Olen ajatellut, että nämä, joiden miehet tienaavat 8000 e per kk on myyntimiehiä eli kaupparatsua. Kauppahan se on,mikä kannattaa.

Mutta tulot vaihtelevat joka kuukausi, joskus vähemmän, joskus enemmän. Kauppa se on, joka kannattaa :)

Vierailija
30/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävät kyllä, että meillä on kallis talo, mutta uskovat varmasti, että meillä on myös iso laina. Palkkojamme emme kellekään kuuluta, emmekä sitä, että meillä on perittyä varallisuutta aika lailla. Joten jos täällä kerron rahatilanteestamme, ystävämme varmasti ajattelevat, että he eivät ainakaan tunne tuollaisia.

Ystävämme ovat ihan tavallisia asuntovelallisia, joten tuntuu luontevalta käyttäytyä niinkuin mekin olisimme, emme halua herättää huomiota.

Vierailija
31/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan täältä löytyy valehtelijoitakin, mutta en usko, että niin paljoa kuin aina väitetään. Jotkut ehkä valehtelevat ja osaa sitten ärsyttävät ne suurituloiset ja paljon omaisuutta omaavat (tai muuten poikkeavat, kuka milläkin tavalla ketjusta riippuen) ja päättävät sitten "laittaa vielä vähän paremmaksi". Minä uskon kuitenkin, että pääsääntöisesti ihmiset vastaavat nimenomaan niihin ketjuihin, joissa voivat herättää huomiota - mitä jännää on vastata ketjuun, jossa hukkuu massaan?

Vastasin siis tuohon ketjuun ja vastaan lähestulkoon aina kaikkiin tulo- ja omaisuusketjuihin - osittain ihan vain siksi, että on hauskaa herättää huomiota. Eikä sekään ole paha, jos joku epäilee tietojen paikkansapitävyyttä tai provoksi, sehän on sitä kutkuttavampaa kun tietää tietojen oikeasti pitävän paikkansa. Nettotulomme ovat oikeasti keskimäärin 70 000 euroa vuodessa (sis bruttotuloja n. 130 000 euroa vuodessa, lapsilisät ja erityislapsen korotetun hoitotuen) ja meillä on velaton iso omakotitalo, velaton se ei tosin ole ollut kovin kauaa. Jos tulomme olisivat normi 2000 euroa kuukaudessa ja asuisimme 90 neliön velkaisessa rivarissa, niin tuskin jaksaisin tuollaisiin ketjuihin vastailla, silloin vastaisin ehkä johonkin muuhun.

Vierailija
32/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sitä haluaa tuoda esiin omaa "erinomaisuuttaan", ei huonouttaan. Rikkaat, hoikat superäidit vääristävät tilastoja:)

Kyllähän täällä niidenkin kirjoituksia näkee, joilla menee (omasta mielestäni) huonosti, mies heiluu kapakoissa, jättää ja pettää, ollaan köyhiä kolmen lapsen yksinhuoltajia...Itse en osaisi varmaan täällä tuoda raadollisia puolia elämästäni esiin, vaikka niitäkin on. Yritän osallistua täällä kivoihin ja järkeviin juttuihin vaikka siinä on välillä vähän hakemista...:)

Vierailija
33/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikki voivatkin olla täällä niin rikkaita, hoikkia ja täydellisiä. Omassa tuttavapiirissäni en sellaista tapaa.. Av:lta saa kyllä aika erilaisen kuvan ihmisistä, mitä reaalimaailmassa olen saanut..

Vierailija
34/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saisivat kiksejä tulojensa valehtelusta nimettömällä sivustolla. Valikoivaan osallistumiseen sen sijaan uskon.

Itselläni on hyvät tulot, enkä siksi arastele vastata niihin kyselyihin jos aihe muuten kiinnostaa (esim. asuntojen hintakyselyt, kun asuntojen hinnat ovat meillä ajankohtainen aihe). Sen sijaan plösähdin tosi pahasti jo ensimmäisen ja vielä pahemmin toisen raskauden kohdalla, niin pahasti ettei tähän nahkaylijäämään auttaisi kuin kirurgin veitsi (näytän todella pahalta, napa roikkuu jossain kaukana lantiolla) enkä todellakaan mielelläni edes avaa niitä keskusteluja joiden teema on että "vain laiskat ja tyhmät menettävät kroppansa raskauksien takia".

Vierailija
35/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sen pienemmät päivähoitomaksut kuin rikkaallakaan. jos mies tienaa 1500e brutto ja nainen samoin 1500e brutto niin silloin jo kuuluu korkeimpaan päivähoitomaksuluokkaan. joitain vuosia sitten mies tienasi 1600 e brutto ja minä 1400 e brutto ja täydet hoitomaksut meni.

joku kun sanoi että hoitomaksut tasaisivat tuloeroja, paskat!

Vierailija
36/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteemme on sellainen, että mieheni työllistyminen on epävarmaa ja tulot vaihtelevat. Koska seuraavasta vuodesta ei ole tietoa, elämme säästeliäästi.

Viime vuoden verotuksen mukaan perheemme bruttotulot olivat yhteensä 78 000. Asuntolainan lyhennykset yht. 10 000 €, ylimääräinen lyhennys toiset 10 000 €. Elettiin säästeliäästi, mutta tilejä seuraamatta ja vuoden lopussa huomasin, että tileille oli kertynyt 25 000 € säästöjä, osan jätän säästöön ja osalla lyhennän taas lainaa.

Näin meille tapahtuu joka vuosi, summa toki vaihtelee. Jos olisin luonteeltani huoleton, niin luottaisin siihen, että töitä löytyy aina ja kuluttaisin enemmän. Mutta toisaalta olen ei-materialisti, enkä edes pidä shoppailusta.

Tällä systeemillä alunperin 25 vuodeksi otettu asuntolainamme on maksettu kokonaan, kun olemme 36 ja 33 v, lopulliseksi laina-ajaksi tulee 8 v. Emme kylläkään asu 200 m2 talossa vaan normaalissa 4h+k rivarissa pk-seudulla.

Vierailija
37/37 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä voi jokainen olla just niin varakas kun haluaa! Mullakin on n. 10 milliä tilillä tällä hetkellä!