<3 <3 Kesäkeijujen viikko 21 <3 <3
Täällä kukutaan vielä hereillä, joten päätin sitten alottaa uuden viikkopinon meille kesäkeijuille <3 Hurjaa vauhtia se kesäkuu sieltä tuleekin..ja voihan olla et jo tällä viikolla saadaan ensimmäinen kesäkeiju maailmaan...jänskää!!
helmi79: TSEMPPIÄ gradun kirjottamiseen!!!
Luuk@: Älä murehdi siitä mitä kirjottelit sairaaloista...Kuten sanottu kaikilla on mielipiteensä ja ne voi mun mielestä aivan vapaasti ilmoittaa=)) Ja joo, oli ihan mukavat juhlat:)
emmariina77: Täällä myöskin yöt risaisia...toiset yöt menee paremmin kun toiset, tosin usein olen hereillä kun kääntyminen on liitoskipujen vuoksi AINA tuskaa! Mul on alkanut kans vetää suonta jaloista yöllä...kaamee tunne...(mul ei oo ikin ennen vetän suonta jalasta..)
hanna83: Hyvä et pääset käymään asioita huomenna läpi sen kätilön kanssa, helpottaa varmasti sun omaa oloasi:)
sirunen: Täällä raskausarpia tullut ihan kiitettävästi myöskin...ei kyllä oo mulla rasvaukset auttanut... =/ Tai varmaan vähän, mutta ei hirveesti. Terkka sanoi kyllä, et se on paljon kudostyypistäkin kiinni, et kuinka herkästi tulee....eli mulla ilmesesti just sellanen kudostyyppi et tulee helposti. No mutta en mä niistä oo onneksi jaksanut murehtia/stressata...tulee mitä tulee ja toiv. mukaan ne vähän vaalenee ajan kanssa!!! :)
fanny81: No kyl mä varmaan suostuisin käynnistelyyn, jos lääkärit ois sitä mieltä ja vauva sopivan kokoinen ja kaikki hyvin. Tsemppiä sulle..jännään sun puolesta!!!
Mut nyt tää lähtee masuasukin kanssa nukkumaan :) Nati nati!
Anneh ja pieni 34+1 <3
Kommentit (42)
Heippa!
Fannylle tsemppiä ensiviikkoiseen. On varmasti kiva tietää, että viimeistään tuolloin mahan asukki tulee maailmaan ;-)
Kukahan siitä viivasta mahassa alunperin kyselikään...minulla on sellainen, niin ala kuin yläpuolella navan, linea negraksi vissiin kutsutaan. Poikahan meillä on tulossa, mutta en kyllä noihin vanhankansan uskomuksiin hirveästi usko. Myös kaverillani oli vahva viiva niin navan aa kuin yläpuolella ja tyttö sieltä tupsahti ;-)
Oli aamulla neuvolakäynti. Sf-mitta oli sama 31 kuin muutama viikko sitten (silloin mittasi lääkäri, nyt neuvolan täti), painoarvio 2,5kg. Kaksiviikkoa sitten yksi lääkäri arvioi tuon samaisen ja kätilö 2,2kg ja sitten vielä toinen lääkäri 2,3kg..jotenkin uskon tuohon alempaan linjaan, koska tuo yksittäinen isompi arvio oli mielestäni melko hutaisemalla tehty (lääkäri hösätti eikä keskittynyt, päin vastoin kuin kätilö, joka ultrasi ja mittasi pitkään ja tarkasti). Vahvistui myös minun epäilyt mahan asukin laskeutumisesta alaspäin, oli jo ihan hyvinkiinnittynyt, mutta ei kuulema vielä kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että olisi heti syntymässä. Kaverillani lääkäri arvioi kiinnittymisen jälkeen lapsen syntyvän parin viikon sisään ja niinhän siinä kävi..onko kellään kokemuksia tai kuulotietoa siitä kuinka kauan kiinnittymisestä yleensä syntymään kestää? Minä täällä malttamattomana jo odottelen ;-) tosin kyllä nuo reilut pari viikkoa olisi vielä tuon gradun kanssa tarpeelliset!! Pissa oli ok ja paineet 108/70.
Neuvolan täti myös tiedusteli onko supistellut..ja minä en oikeen osa tuohon kysymykseen vastata..onhan tuo maha ajoittain aina kovana, mutta se ei kyllä satu laisinkaan. Joku kuvaili, että nuo selkäkivut oli luettu suppareiksi..niitähän mulla kyllä ajoittain on, mutta mielestäni ei mitenkään jaksottaisia...myös häpyluiden vihlontaa ja tuikkasuja sekä kankkujen kolotusta on ajoittain kyllä isosti ilmoilla. Lieneekö joku näistä sitten supistuksen aikaan saamia..kuka tietää?
Anneh: kiitokset gradu tsemppauksesta ;-) eilen sain aikaiseksi hyvin, mutta tänään taas tökkii..kiitos huonosti nukutun yön..joten aika vaihtelevalla menestyksellä etenee..
Nyt pitää lähteä syömään ja sen jälkeen kuuntelemaan seminaareja.
Helmi + papu 35+6
Eli maanantaina käytiin ultrassa, viimeisessä sellaisessa. Syntymäpaino arvioksi tuli nyt sitten 3,2-3,3 kg, eli ihan hyvän kokoinen kaveri, vaikka aluksi veikattiin pienempääkin. Lekuri sanoi myös, että näyttäis vahvasti, että yliaikaiseksi menee. Ei mitään viitteitä, että olis vielä ulos tulossa tuo jäppinen.. :P Kai siellä mamin masussa on sitten niin kiva köllötellä. Olin myös puolisen tuntia siinä koneessa mikä mittaa suppareita ja vauvan sykettä, mistä tulee sitä paperia missä on sitä käyrää. En tiedä miksi..pikku harjoitussuppari yksi näkyi siinä, ei kummempia. Ja jäbä potkikin paristi kovaa siihen laitteeseen, ei tainnut tykätä kun oli piuhat niin tiukalla mahassa.. :D
Muuten hyvin menee täällä, ei kummempia. Eilen haravoitiin miehen kaa pihaa ja grillattiin ekaa kertaa tänä kesänä, nam! Oli todella hyvää. Nyt onkin sit tosta haravoinnista paikat tooooosi kipeät, varsinkin jotkut mahalihakset.. :/ Auts.
Tässäpä nämä tärkeimmät, en muista mitä jengi on kysellyt..pitikö vastata johonkin..?? :D
-Meevi ja Juniori 38+1-
Pari sairaalayötä on tullut vietettyä vatsa- ja selkäkipujen takia. Kaikenlaisia kokeita ja ultria on otettu, mutta mitään ei ole löytynyt. Nyt olo ihan jees (mitä nyt jalkapohjat on kipeet, mutta mitäs pienistä). Äitipolilla on käyty 3 kertaa vauvan pienuuden takia ja ens viikolla ois taas käynti. Vauvan paino tällä hetkellä n. 2 kg ja syntymäpainoarvio alle 3 kg. Huomenna on vauvan kääntöyritys, kun majailee edelleen perätilassa. Tänään kävin vielä neuvolan tätillä tarkistuttamassa tilanteen ja vähän juttelemassa käännöstä. Isäntä ei pääse huomenna mukaan (peltohommissa), joten pyysin äitiä kaveriksi. Jos vauva ei käänny tai suostu pysymään raivotilassa, niin sitten mietitään perätilasynnytystä tai sektiota. Jos sektioon päädytään, niin se tehdään n. viikko ennen laskettua aikaa (joka on 14.6.). Nyt ainakin ollaan varmuudella menossa OYS:ssiin synnyttämään, on sen verran monta syytä jo tiedossa: vauvan pienuus, perätila, vatsa- ja selkäkivut sekä siellä on lastenlääkäri koko ajan paikalla.
Ikkunat on pesemättä, äiti tosin lupas tulla auttamaan. Sairaalalaukku on pakkaamatta (pakko oli ostaa vauvalle 50 senttisiä vaatteita kotiintulovaatteiksi kun olivat niin söpöjä, vauvan sukupuolesta ei tietoa, joten ovat vaaleita...). Hoitopöytä ja sänky on edelleen miehen siskolta hakematta, jospa sitä tänä viikonloppuna... Vaatekaappia on käyty kattomassa, pitäis hakea se kaupasta.
Mutta plääh, jospa tämä tästä...
Candy78 ja vaavi 36+2
tän päivän lääkärin tuomio puhelimitse oli helpottava :)
synnytystä ei onneksi käynnistetä niin kauan kun muksu kasvaa masussa. maanantaina kuitenkin mentävä taas käymään lääkärissä ultrattavana.
proteiinit tosin kasvaa koko ajan. verikokeissa piti raskausmyrkytyksen takia käydä eilen ja ne oli kunnossa.
pienihän tuo muksu tulee olemaan. maanantaisen lääkärin mukaan sai paino arvioksi 2,5kg. mutta en ole huolissani kyllä siitä millään tavalla.. itse painoin täysiaikaisenä 2570g ja en tänäänkään ole kovin iso itsekään.
pituus on 156cm ja paino ennen raskautta oli noin 47kg. eikä tuo lähi sukukaan niin kovin isoa ole.
harjotussupistuksia tulee aika tiuhaan tahtiin edelleen ja sängyssäkin kun vaihtaa kylkeä on supistus heti päällä.
et saas ny si nähä kauan muksu sisällä pysyy. itse veikkaan että viikko ja sitten poks jos tätä tahtia nuo supistukset jatkuu.
kylkeä vaihtaessa ja sängystä noustessa pitää olla nätisti taikka tuonne lonkan seutuville vihloo todella ilkeästi.
vähän mattimyöhäisenä vastailen jonkun maito kyssäriin: maitoa on tullut tuhruna jostain viikoilta 30 lähtien.
pikkuhiljaa alkaa tuo pelkokin kadota pois siitä että että en saisi muksua mukaani sairaalasta lähtiessäni. esikoinen kun siis joutui sen 5 viikkoa sairaalassa silloin kasvaa.
toive siitä että sairaalasta pääsisi mahdollisimman nopeasti pois :) en pidä sairaaloista kovinkaan paljoa ja se "haju" saa joskus voimaan pahoin. esikoisen kohdalla olin muistaakseni 22-24 tuntia ja päästivät pois kun en ollut osastolla ollenkaan ja olokin oli hyvä.
tänään 37+5 :)
eli huomenta.
tänään oli kiire herätys kun en ollut herännyt kellon soittoon. Esikoinen kun piti saattaa taksille. Mutta sitten poika halusi jäädä kotiin kun tänään meille tulee kaivuri pihaan ja se tietysti häntä kovasti jännittää. No sovittii että saa tän päivän olla kotona. Eipä tuolla eskarissa nyt enää juuri ole mitään muuta kuin leikkiä.
kiitos (muistaakseni) Anneh, tonttis ja olikohan Fanny ja Luuk@ kommenteistanne tuosta viivasta. En ollutkaan koskaan kuullut tuota linea negra nimeä. Olen kuullut että tyttövauvallakin tuo voi tulla mutta poika vauvalla se jatkuisi navan yli ja kääntyy kuin siihen tulisi pienen pippelin kuva. Tiedä tuotakaan. Uskomuksia on monia.
mulla on häpyluut ihan uskomattoman kipeet. ei meinaan pääse enää kkunnolla kävelemään.Oliskohan nyt jo vähän vaavi laskeutunut kun paikat on näin kipeet.
ihanaa kun kaivuri tulee kohta. Meillä ollut kolme vuotta piha tuollainen mutalälli pelto ja nyt vihdoin saan oman nurmikon. Eilen rakensin kasvimaan. Minä kun verkotin sen alapuolen ja nyt aitaan sen jotta myyrät ja jänöt pysyisivät poissa viljelyksiltäni. Kevät ja kesä on ihanaa aikaa...paitsi eilen suurhyökkäyksen tehneet mäkärät. No täytyy näin aamusta tehdä mahd pajon kun niitä ei ole illalla ne vasta on ärhäkkäimmillään.
Mukavaa päivää!
t. tr02 38+1 :)
Huomenta muillekin, jotka palstalle eksyvät :o)
Lälli-pelto ympärillä on tuttu tunne itsellekin, me rakennettiin tää meiän rakas hirsitalo joen mutkaan savikkopellon laitaan (kaurapellon reunaan) ja kyllä eka vuosi tarvottiin nilkkoja myöten savessa. Nyt on asuttu tässä 1 vuosi ja melkein kuukausi päälle, ja johan on alkanu maa kantaa jalkojen alla :o) en oo puutarha-alan ammattilainen mutta pihatöistä tykkään kuin hullu jostain ja pääasiassa kokeilemalla oon istutellu pihaan kaikenlaista.... haaveena on että sit vanhana mummona ei juurikaan ois nurmikon leikkuuta ja saisin sit kiikutella ruusukaaren alla....joen mutkat ois kivettynä...ja kaikkee muuta... ja sit tässä vaiheessa listaani aina tulee toive siitä että rakas puolisoni selättäisi syöpänsä ja olisi jakamassa kanssani nämä vanhuuspäivät unelmien puutarhassa.
Kävin eilen neuvolassa, paineet on hieman nousussa kuten joka raskaudessa paria viikkoa ennen synnytystä. Ei tosin vielä sen korkeemmat kuin 88/134. Pissa puhdas, sf 35 ja painoo on viime aikoina kertyny aika lailla, nytkin 800g/vko. Kaikkiaan painoo tullu 17kg. (mut mä kyl tiiän miten ne lähtee ;o) kukaan meiän tk:ssa ei osaa tehä painoarvioita joten terkkari jäikin arpomaan josko laittais mut keskussairaala-visiitille painoarviota varten heti vai vasta ensi vkon neuvolan jälkeen. Kun nuo mun kakarat on ollu aika isoja kaikki...tai mikä se iso nykyään on, ei yli nelikiloiset mitään harvinaisuuksia mielestäni ole ja nätisti ovat kaikki potrat tyttöseni syntyneet.
Aika outoo ajatella että päivät alkaa olla jo näin vähissä....illalla iski jo suru siitä, että pian joutuu taas luopumaan ihanista iltahetkistä miehen kanssa, siis kun höpötellään ja hierotaan jalkoja lasten nukahdettua. Se ei oo yhtään niin mukavaa ja rentouttavaa jos joutuu menee olkkariin "kuhisemaan".
Aamutarinaa kerrakseen, t. tonttis
Neuvolassa ja lääkärissä tuli käytyä heti aamutuimaan. Siellä ei mitään ihmeempiä, pissa puhdas, verenpaineet ok. Laskeutunut on jo lääkärin mukaan tosi alas (itsekin oon huomannut että painaa tuonne alas ja viiltelee jostain tuolta häpyluun tietämistä). Kohdunkaula on pehmeä ja sitä on n 1cm jäljellä, kiinni kuitenkin vielä täysin. Sanoi sitten vaan koska vauva on jo niin alhaalla niin kypsytttää ja pehmentää koko ajan enemmän tuota suuta joten toivoo olis että tää ei menis kaks viikkoo yli (naurakaa vaan sit vapaasti mulle kun kiikun täällä odotuspuolella vielä heinäkuussakin...:) Ei kuitenkaan näytä vielä lähipäivinä olevan syntymässä, viikkojakin kun on vasta tasan 36. Tsemppiä ja onnee vaan kaikille joilla h-hetki on jo lähellä!
Tonttikselle tuosta lasten askarteluista. Kuulosti ihan mun pohdinnoilta:) Meilläkin noita taideteoksia kertyy tytöltä ihan kiitettävästi ja säilytys on vähän ongelma. Yleensä töitä on esillä muutama ja loput säilötään hartaudella tarkoitusta varten olevaan laatikkoon. Välillä kyllä tuntuu että joka ikinen pöydänkulma ja hylly on täynnä tavaraa, mutta toinen on niin ylpee töistään etten viitsi niitä poiskaan laittaa:)
Fannylle tuosta synnytyksessä syömisestä. Mä sain ruokaa synnytyksessä. tosin en siitä paljon sitten sen tultua pystynyt enää syömään. Sitä pahaa mehua kyllä join koko ajan.
Suolihuuhtelua mulle ei tehty, ei edes kysytty mitään. En sitten tiä miks...
Esikoisen imetyksen aikaan mulla ei ollu imetyspaitoja ja ihan hyvin pärjäsin ilmankin. Tosin nyt kesäaikaan tulee ehkä oltua enemmän ulkosalla ja ihmisten ilmoilla niin ajattelin ehkä jostain H&M:ltä jonkun hankkia...
Nyt täytyy mennä syömään jotain, rupee oleen sen verran heikko olo...
Hippiainen 36+0
lääkäri soitteli ja kertoi että proteiinit olivat laskeneet eilisen näytteen mukana.
huomenna pitäisi kuitenkin taas hakea uusi näytekanisteri ja tehä 24 tunnin näyte siihen ja lauantaina palautella sairaalalle.
maanantaina taas kuitenkin lääkäri ja siellä sitten taas mietitään mitä tehään ellei nyt satu viikonlopun aikana syntymään :P
nyt esikoista kiusimaan
viikko 37+6
Alkuun grrr, koska kirjoitin äsken megapitkän stoorin ja sit tää palvelu vaan hävitti sen:( Noh, kärsivällisesti uusiksi.
Roudasin koneen tänne parvekkeelle kun on niin kaunis ilma. Koiran kanssa täällä lekotellaan... Mies tulee kohta kotiin, ja lähdetään sit ensimmäisen hääpäivämme kunniaksi ulos syömään. Kahdestaan - vielä kun voi. Tonttis, oon miettiny kans muutamana iltana kuinka iltarutiinit parisuhteessa kohta muuttuu...mutta ilmeisesti teillä lapsia on jo useampia ja silti olette ehtineet hieromaan toistenne jalkoja? Hyvähyvä.
Neuvolassa käytiin eilen ja mitään uutta auringon alla ei tuntunut olevan, eli siis kaikki hyvin:) Vauva on tosin jo niin alhaalla, että kuulemma on valmis syntymään milloin tahansa. Merkkejä odotellessa... Joku arveli että vatsan aktivoituminen olisi yksi tällainen. Mulla on kyllä ollu aivan yliaktiivinen vatsa muutaman päivän. Mutta koska muita edellisviikoista poikkeavia tuntemuksia ei ole, en oikein osaa suhtautua vielä tähän kovin vakavasti.
Joku pohti sitä suolen tyhjennystä synnärille mennessä. Ymmärtääkseni ainakin täällä se on mahdollista, ja ainakin itse olen sitä suunnitellut. Jotenkin ajatus pöydälle kakkimisesta tuntuu tässä vaiheessa äärimmäisen kiusalliselta, mutta kai ne asiat asettuu sitten oikeisiin mittasuhteisiin, kun h-hetki koittaa...
Joku kysyi myös imetysvaatteista. Mä en ole hankkinut yhtään imetyspaitaa, koska noi raskausajan isot ja venyvät vaatteet tuntuvat sopivan tarkoitukseen siihen ihan hyvin. Kahdet liivit tosin ostin, kun löysin hyvät:)
Sain tänään vihdoin pestyä ekan koneellisen myös vauvan vaatteita. Joka kerta terkka on siitä kysynyt, ja aina olen kiemurrellut, että huomenna aloitan... Noh, onneksi äiti ja anoppi on olleet vihmerämpinä, ja pesseet heillä säilytyksessä olleita kamoja. Toin juuri meidän porukoilta ison kassillisen 70-luvun retroihanuuksia, joita mä & mun sisko ollaan käytetty. Ja onpa mukana jopa yksi meidän äidin käytössä ollut nuttu, vuosimallia 1945:) Jos tulee poika, niin puen sen päälle silti;)
Jeps, enpä enää muista mitä muuta oli mielen päällä. Mutta kaikille kaikkea hyvää ja tsemppiä jo tässä vaiheessa ensimmäisille synnärille lähtijöille!
AnumaamunA ja mini 37+5
Niin piti vielä mainitsemani, että myös mulla tuo linea negra on vatsassa, vaikka tytöltä tulokas näyttäisi. Joskus oli jossain lehdessä juttua kaikista noista sukupuoleen liittyvistä vanhan kansan uskomuksista, ja kaikki oli saatu tehokkaasti romutettua:) Mutta hauskahan noita on toki seurata.
Pakko kirjoitella taas tänne, kun mies on golfaamassa ja mulla on tekemisen puutetta.
Candy78: Hyvä ettei kuitenkaan löydetty mitään vakavaa, vaikka jouduitkin sairaalassa pari yötä viettämään! Toivotaan, että kääntöyritys onnistuu tai että vauva päättäisi vielä itse kääntyä. Perätilasynnytyskin on varmaan ihan ok, jos vauva on tulossa peppu edellä (ei jalat edellä) ja on suht pienen kokoinen.
Pluu: Hyvä, että sait lisäaikaa käynnistykselle, toivottavasti raskausmyrkytyksesi ei pahennu!
Tonttis: Taas kerran kun luin sun kirjoituksesi, ihailen, miten voimakas persoona sun täytyy olla, kun miehelläsi on syöpä ja jaksat silti ajatella asioista noin positiivisesti! Ihailtavaa! Sulla ei kyllä ole helppoa. Omat ongelmat tuntuu sun rinnalla todella pieniltä
Ja sitten tätä omaa tuskailuani... Mullahan siis ei varsinaisesti ole tosiaan mitään ongelmia, mutta tuntuu vaan tällä hetkellä jotenkin ahdistavalta lähestyvä synnytys ja ihan kuin tää mun mahakin olis taas eilisestä suurentunut. Olen niin kankea liikkumaan, istumaan ja olemaan makuulla, etten oikein tiedä miten päin olisin. Ja ei vieläkään mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä "luonnollisella tavalla". Miksei mua vois supistella tms.?! En käsitä, miksi vauva haluaa vielä hengailla mun sisällä, kun luulis nyt että siltä alkais jo tila loppua (ja että ymmärtäisi ottaa huomioon äitinsä tukalan olon tällaisen jättiläismasun kanssa). :) Lasken suunnilleen tunteja, että pääsen siihen käynnistykseen maanantaina, koska olen ihan varma, ettei tää tästä itsellään kyllä lähde sitä ennen syntymään. Pitkät 4 päivää siis tulossa...
Lisäksi yritän nyt syödä tosi varovasti ja terveellisesti, ettei vauva saisi enää yhtään lisäpainoa näiden päivien aikana. Jos vauva onnistui tasan kahden viikon välillä kasvamaan 3,4 kilosta 4,3 kiloon, on mun matematiikallani oltava nää loppuajat vähän varovaisempi ton syömisen kanssa... Vaikka tuskin mä siihen kauheasti pystyn itse enää vaikuttamaan. Kai se vauva aina omat ravintonsa ottaa joka tapauksessa. On nyt kuitenkin alkanut taas pelottaa tuo lähestyvä synnytys, nyt kun tiedän ettei sieltä mikään pienikokoinen vauva ole syntymässä. Pitäisi yrittää olla ajattelematta, mutta ei jotenkin vaan pysty. Sorry mun valitusvirteni, toivottavasti ette pahastunut.
Fanny81 +salamatkustaja (rv 37+2)
Täälläkin on tooosi tylsää, kun mies on kaverin luona pelailemassa. Voi että kun jaksais itsekin tehdä jotain. Vaikka toisaalta ajattelin jo mennä kohta nukkumaan.. :D Toivottavasti se ukko sieltä kohta tulee kotiin. Tuntuu niin väärältä, että toinen voi mennä ja tehdä kaikkea, kun itse on tällanen raihnanen valas jota vaan väsyttää.. :D Noh, aloin tänään suunnitella tekstejä ja kuoseja mitä painan noihin vauvanvaatteisiin, kun en muutakaan keksinyt. Rupes vaan väsyttää taas liikaa, et lopetin.. :P Hoho. Voi että tätä elämää, kuinka villiä.
Mäkin mielelläni jo haluaisin tämän pienokaisen kainalooni, vaikka lääkäri tosiaan vahvasti uskoo, että yliaikaiseksi menee. Alkaa vaan jo paikkoja kolottamaan, eikä saa unta.
Mullakin on tosiaan tuo linea negra, jatkuu hieman navasta ylöspäinkin, ja poikahan tännekin on siis tulossa. :) Tosin, siskollani ei ollut tuota, vaikka hänkin poikaa odotti.
Ehkäpä mä lähren tästä jo pehkuihin, ei oikein innosta taas mikään.. :P Sori tääkin valitusvirsi. Hyviä vointeja kaikille!!
-Meevi ja Juniori 38+2-
Joopa, aateltiin illalla nukkumaan mennessä Armaani kanssa että taietaanpa yllättää muksut ja tehä etukäteiskesälomareissu tykkimäelle. Ei oo vieläkään kerrottu heille mitään, on vaan "kiristetty" hoitelee aamuhommat reippaasti (pupun syöttö, huoneet järjestykseen yms) niin päästään pyhäpäivän viettoon. Pakataan sit aamuskruudin jälkeen kersat autoon ja lähetään körryyttelemään kohti kouvolaa, aikaa menee vaatimattomat 2,5 h/suunta joten itselleni siinä kestämistä...ja toisaalta sen verran olen lapsi itsekin että haluaisin käydä laitteissa mutten taia nyt pystyä/MAHTUA.... mutta nautiskelenpa nit toisten ilosta...ja ilmeisesti vesisateesta, mitä foreca niille seuduille iltapäiväksi lupaa.
Oletteko kehitelleet vauvan syntymästä ilmoittelua, onko kellään kopioitavaksi joutavaa tekstaripohjaa...? Musta tuntuu että oon käyttäny jo kaikki "hyvät" ja pää sutii tyhjää uusien ideoiden suhteen. Tuntuu niin ankeelta ajatus vain ilmoittaa "tyttö syntyi klo --- mitat ---- kaikki hyvin"
Oma ehdoton suosikkini on ollu seuraava, ehkä vähän lälly mutta mun makuuni. Mut tosiaan oon tän jo käyttäny.....
Pieni tyttö/poika meille annettiin
hän vauvalta tuoksuu on suloinen niin
päästä pieniin varpaisiin
häntä hartaina ihailtiin.
(ja alle pvm/aika/strategiset)
Huomaattekos, mä alan pikkuhiljaa siirtyä jo vauvan syntymää odottelemaan ;)
Joku kommentoi sitä aiemmin murehtimaani "miehen kanssa vietetyt ihanat iltahetket kohta historiaa". Meillä tosiaan on jo kolme tyttöä entuudestaan ja kaikki nukkuvat ongelmitta omissa huoneissaan -eli illalla mennään saduttelemaan ja silittelemään ja unilla ovat kaikki viim 21.30 (talvella aiemmin) sen jälkeen meillä on Rakkaani kanssa omat hetkemme, luetaan, hierotaan, höpötellään yms. Ja nyt ajatus näiden hetkien menettämisestä tuntuu pahalta, siis siinä mielessä että meiän oma rauhainen makkari on kohta vauvan valtaama....ja nyt sit on joka makkari täytetty joten kestää tovin ennenkuin rääpäle saadaan jonkun isosiskon kanssa sijoitettua :(
Tästä tulee romaani, sori, mut kerronpa vielä eilisestä järkytyksestäni. Tai ehkä vaan otin sen turhan raskaasti, tiiä häntä.... aiemmin vaan puhuin neuvolassa tästä perheeni epävakaasta tilanteesta, eli että mies voi joutua sairaalaan milloin tahansa ja mitä sitten teen jos pitäis mennä synnärille ja lapsille ei oo hoitajaa. Tai jos mies sairastuu sinä aikana kun olen sairaalassa. Mut kutsuttiin asian tiimoilta palaveriin ja ainoo ehdotus oli että lapsille PAIKKA SIJAISKOTIIN!!! Mä aloin oitis itkeä, totesin että mä en muksujani ventovieraille niin pitkäks aikaa hylkää yht´äkkiä, eihän pienin oo koskaan ollu ees yökylässä missään. Sanoin että yövahti kyllä löytyy, ongelma on lähinnä päivisin niinä aikoina jos kaikki lähipiirin ihmiset on töissä. Eli oisko kortillista mll-hoitajaa tai perhepäivähoitopaikkaa (jonne ne taas ei tota ekaluokkalaista huoli) ongelmaa ei helpota se että asutaan kaukana maaseudulla....sanoi miettivänsä, ja että asia siirtyy hänen lomansa vuoksi viikon päähän...(liekö sit jo myöhäistä) kerroin asian sit neuvola-tätskälle (joka sattumalta soitti ja kertoi laittaneensa mulle lähetteen keskussairaalaan vauvan painoarvioon) ja neuvolan ihminen kauhistui ja kertoi kuinka kunnassa tarvittaisiin oikeasti perhetyöntekijää tällaisia tilanteita varten ja että hirveää että ehdottavat suoraan mitään SIJAISPERHETTÄ, ihan niinkuin muksut ois isänsä syövän ja äidin synnytyksen vuoksi huostaanoton tarpeessa.
Tulipahan taas vuodatettua :p ilomielistä helatorstaita, pitäkää peukkuja ettei papu synny kouvolaan ;)
t. tonttis
Mun viime kerran kirjottelun jälkeen on tullut niiiiin paljon tekstiä, et romaani saattaa tästä sitten taas tulla, eli ne jotka eivät jaksa pitkää lukea..... :)
Fanny81: suolityhjennyksestä...mä olin kaverin synnytyksessä mukana ja häneltä silloin kysyttiin kyllä et haluaako sen vai onko vatsa toiminut sinä päivänä. Mut en tiedä et kuinka sairaala-kohtaista asia on!
Ja imetyspaidoista...mä oon ostan nyt ihan raskausajan t-paidoiksi/topeiksi 3 paitaa, jotka on myöskin imetyspaitoja.... Ostin tosin yhen setin mis oli valkonen ja musta toppi, niin sitä valkosta ei kyl pysty käyttää julkisesti, paitsi joku huppari/villatakki yms. päällä, koska siin on niiiiiin ohut se kangas ja siit kuultaa mun makuun aivan liian selkeesti imetyspaidan leikkaukset läpi! Uskoisin et noi voi olla kesällä ainakin ihan mukavia käyttää...en tiedä sitten et hankkiakko vielä jotain muita varsinaisia imetyspaitoja vai meniskö muuten ihan tavallisilla....
Voi sä tiedät jo, että saat ensi viikolla oman nyytin syliin...aikasta ihanaa<3
minä80: On kyllä tosi hyvä, et sulla on aktiivinen tukiverkosto siellä, et tiedät, että saat apua vauvan hoidossa jos on tarvista!! =) Meilläkin kaikki on innoissaan tulevasta vauvasta ja ovat ottamassa hoitoon yms...mutta meidän molempien perheet asuu eri paikkakunnilla, et sellasta "ihan heti" apua ei kyllä löydy, jos tuntuu et on kauhee väsy tms. Mut eiköhän se siitä... :) Täytyy sit vuorotella miehen kanssa=))
pipatti: Ei meilläkään sellasta varsinaista synnytysvalmennusta ollut...perhevalmennus nimellä meni ja siellä puhuttiin yleisesti synnytyksestä, kivunlievityksestä ja imetyksestä yms. Terkka sanoikin siinä, et hän ei opeta mitään oikeita hengitystekniikoita, et kätilöt sitten kertoo miten teidän pitää hengitellä!;) Meillä on sairaalaan tutustuminen edessä vasta viikon päästä perjantaina...eli aika tarkallee kuukaus ennen la:ta!!
m_maitoparta: Kiva et olet saanut kullan kotiin <3 Löytykös sieltä kengät ja sormus?!:)
helmi79: siitä kiinnittymisestä...mun toisella kaverilla vauva kiinnitty lähtöasemiin reilusti kuukaus ennen kuin sitten syntyi ja toisella kaverilla ei ollut vielä kiinnittynyt viimisessä neuvolassa ja vauva syntyi sitten noin viikon päästä siitä! Luulisin siis et aika yksilöllistä on tuokin... =)
Candy78: No hyvä et kaikki on sinänsä hyvin, eikä mitään löytynyt. Mites kääntöyritys meni?!
tr02: Täällä häpyluu on myös niin kipeä et välil kyyneleet silmissä liikun. Eilenkin kun kasailtiin uutta kaappia ja lattialta nousin ylös niin tuntui et ei vaan pysty liikkumaan, kun sattuu niiiiiin paljon :(( Mut mulla ollut niitä liitoskipuja kyllä sen n.12viikkoa jo ja lasken näitä samanlaisiin kipuihin....
Joten tsemppiä, tiedän varmasti miltä tuntuu!!!!
Pluu: Tsemppiä tulevaan...varmaan jännä seurailla et tuleeko muksu itekseen vai mitä sitten tehdään...
tonttis: Mukavaa tykkimäen reissua, toivottavasti ei sada!!! Niin ja aika karua tekstiä oot saanut kuulla et sijaiskotiin lapses joutuis!!NO HUHHUH!! Voin kyllä kuvitella vaan kuinka pahalta tuo tuntu!!! Toivottavasti keksivät PALJON JÄRKEVÄMMÄN ratkaisun!!!
No täällä ei sen kummallisempaa...kipuja on ollut nyt enemmän, kuten tossa kirjottelinkin:( Mut jotain ilon aihettakin onneksi on...haettiin eilen vihdoin äitiyspakkaus postista ja saatiin 2009 pakkaus...eli kerrankin mun kärsivällisyys palkittiin:))
Mut nyt on pakko mennä aamupalalle, kirjottelemisiin:))
Anneh ja pieni 34+4
ihmettelin että ompa viikonlopunaikana tullut vähän kirjoituksia mutta sitten heräsin että nytkän on vasta torstai...päivissä menee ihan sekaisin.
Nyt on kaivuri käynyt ja piha uudessa uskossa. Multa vain loppui vähän kesken eli huomenna tilaamaan lisää. Isäntä saa sitten trakstorin perälevyllä levittää. Jes ensiviikolla pääsee kalkitsemaan ja heittelee nurmen siemeniä. Kasvimaankin sain valmiiksi siten että aidoitus ympärillä on nyt rakennettu ja mullat sisällä. Mietin vain että miltähän näytti ulkopuolisille kun mamma ison mahan kanssa riehuu lautojen ja poran kanssa. lopuksi vielä puusuojasin sen ruskealla sävyllä..tuli hieno vaikka itse sanonkin. Tonttis on näin mukava kuulla että joku muukin on "kärsinyt " mutapihasta. Tosin meidän eskarilainen kyllä oli pahoillaan kun mullat on levitetty kun hänen crossirataansa ei enää ole. No se täytyy rakentaa johonkin muualle nyt.
Tonttis oli kyllä järkkyä tuo sijaiskoti ehdotus. Minä muistan että silloin kun itse olin pieni ja äitini oli laitoksella pikku siskoni takia niin meillä kävi päivisin kodinhoitaja. Isä kun oli töissä päivät niin sitten sen sairaalassa olo ajan meillä oli joku vieras hoitaja. Toki nykypäivänä tuntuu kaikki tuollaiset palvelut olevan kortilla. Mutta tosiaan olisko siellä mll:lla hoitajia tässä tilanteessa jos sinne soittaa.
tuntui että mulla oli paljon kaikkea kommentoitavaa mutta nyt unohdin. Tulempa uudelleen kun mieleen juolahtaa.
t. tr02 38+2
Pluu: Hyvä, ettei vielä käynnistetä, että lapsi ehtii kasvaa vielä. Meilläkin vauvan painoarvio alle 3 kg. Samanlaiset geenit mullakin: pituus 158 cm ja paino ennen raskautta 65 kg. Niin ja itse olen painanut syntyessäni 2600 g. Eikä meilläkään lähisuku suurta ole. Tsemppiä loppuodotukseen!
tonttis: Sijaiskoti/perhe kuulostaa aika radikaalilta. Eikö jostain vaan löytyis lastenhoitajia koteihin? Miten muuten Kouvolan-reissu meni?
Niin, siellä kääntöyrityksessä tuli käytyä. Yritykseksi jäi. Lääkäri 2 kertaa yritti tehdä ulkokääntöä, mutta ei onnistunut. Joutui lopettamaan, kun mulle tuli huono olo/huimausta ja mahaan sattui aika tavalla. Ennen ja jälkeen käännön vauvasta otettiin sydänkäyrä, molemmat ok. Kysäisin sitten kätilöltä, että mitä tässä on nyt odotettavissa. Sanoi, että voihan se alkaa syntymään kun on ronkittu, mutta ei se näillä viikoilla enää haittaa (36+3). Yhteensä noihin operaatioihin kului aikaa n. 4 tuntia + 3 tuntia matkoihin. Yks ultrakone oli rikki ja kiireellisempiä tapauksia meni edelle. Vähänkö olin illalla väsynyt. No sitten kaiken lisäksi vielä huono olo tuli nukkumaan mennessä, helpotti kuitenkin aamuun.
Kysäisin lääkäriltä muuten vauvan sukupuolesta. Varmaa ei pystynyt sanomaan, mutta näyttäisi pojalta. Ei kuitenkaan suositellut sinisiä tapetteja vaihtamaan.
Ens viikon torstaina ehkä yritetään ulkokäännöstä uudestaan, tuolloin raskausviikkoja 37+4. Ei kellään ois mitään ideoita, että sais ton vauvan kääntymään kotikonstein...?
Synnytyssairaalassa ei olla käyty tutustumassa, jos sais sen ympättyä tuohon ens viikon keikkaan. Pitää varmaan soitella sinne...
Candy78 ja vaavi 36+4
Piti äkkiä tulla lukemaan kuulumiset ja hieman kirjoitella omia mutta tänne oli taas tullut niin paljon kirjoituksia etten varmaan juuri muita kommentoi.
Tiistaina oli se lääkärineuvola ja lääkäri oli vakaasti sitä mieltä että pikkuinen on oikein päin joten näillä mennään ja todella toivon asian olevan noin.
Verenpaineet olivat nousseet ja painoa tullut lisää +800g/vko, turvotus on järkyttävää ja neuvolantätiä ilmeisesti huolettaa että josko tämä on raskausmyrkytystä koska laittoi heti maanantaille uuden ajan että saa otettua taas paineet ja pissan.
Kohdunsuulla ei ilmeisesti ollut tapahtunut mitään joten kai mä täällä pidän teille seuraa jonnekkin loppukuulle kunnes se sitten käynnistetään yliaikaisena ja älyttömän suurena =(.
Onkohan joku jo hakemassa omaa pientään? Eletään jännittäviä aikoja..
Nyt täytyy mennä, huusin huutiksesta brion tuplat, luulin niiden olevan käytetyt mutta olivatkin uudet, tehtaan paketissa, ja hintaa niille tuli 320,- olen siis älyttömän tyytyväinen kauppoihin =) ja nyt täytyy mennä niitä miehen kanssa kasaamaan ja ihmettelemään =).
Ruu ja masuasukki 37 tasan =)
Tonttis: Kauhea toi sijaiskotijuttu! Lapset vois olla vähän ihmeissään, kun joutuisivat hetkellisesti "sijaiskotiin"... Kuin että teidän kotiin tulisi joku hoitaja vahtimaan heitä, kunnes kotiudutte sairaalasta.Sen lapset ymmärtää, ja ottavat sen niin, että se on vaan väliaikaista, kun joku on teidän kotona. Sijaiskodista puolestaan tulee heti sellainen mielikuva, että lapset joutuisivat "hylättyinä" toiseen kotiin, ja lapset saattaisivat myös kokea tuollaisen todella ahdistavaksi kokemukseksi. Olipas tahditonta kyllä edes ehdottaa teille tuollaista järjestelyä, vaikka väliaikaisesta järjestelystä olisikin kysymys. Eikö teidän kunnalta nyt mitään hoitajaa sinne teille kotiin saataisi lapsianne siksi aikaa hoitamaan?
Anneh: No niin, sait vihdoin sen äitiyspakkauksen ja vieläpä sen uudemman! :) Oletko tyytyväinen sisältöön, nyt kun näet sen "livenä"?
Candy78: Harmin paikka ettei kääntöyritys vielä ainakaan onnistunut! Ehkä paremmalla onnella ensi kerralla? Kerroin varmaan aiemmin siitä mun kaverista, jolla oli vauva myös perätilassa ja sitä yritettiin kääntää kerran oikein päin, mutta ei onnistunut. Tää mun kaveri loppujen lopuksi päätyi yrittämään normaalia alatiesynnytystä ihan hiljattain eli 8.5., vaikka vauva olikin perätilassa. Synnytys jouduttiin käynnistämään (oli 10 päivää yli LA:n), mutta vauva ei valitettavasti lähtenyt syntymään siltikään, oli jotenkin niin ahtaasti siellä. Synnytys ei siis käynnistynyt lainkaan käynnistelyistä huolimatta. Päättivät sitten illalla, että seuraavana aamuna tehdään sektio ja niin sitten pieni vauva syntyi 9.5. aamulla sektiolla. Ei siis tehty mitään hätäsektiota, vaan ihan suunniteltu sektio. :) Kaikki meni todella hyvin, ja äitikin toipui sektiostaan todella nopeasti. Ja vauva on supersuloinen! :) Tämän jutun juonena oli siis se, että vaikkei vauvaa saataisikaan käännettyä oikein päin, voi silti normaali alatiesynnytys olla sinulle täysin mahdollinen. Ja vaikkei sekään onnistuisi, niin sitten on aina tuo sektiovaihtoehto. Kaverini oli jo heti äitienpäivänä (eli seuraavana päivänä sektiosta) liikuskellut vauvan kanssa ja hoidellut sitä ihan normaalisti.
Toisella kaverillani puolestaan on laskettuaika ensi viikolla ja vielä vähän aikaa sitten hänen vauvansa oli perätilassa... Kunnes oli nyt kääntynyt itsestään oikein päin ja nyt on siis ihan normaali alatiesynnytys tulossa. Joten sekin on täysin mahdollista, että vauva päättää vielä itsekseen kääntyä ympäri. :)
Fanny81 +salamatkustaja (rv 37+3)
Olen välillä kirjotellu..mut tälläpalstalla on kai jotain mua vastaan, kun ei viestit tule perille=(
Mut kokeillaas taas=)
Mulla nämä vikat viikot on alkanu tuntumaan ihan KAMALAN pitkille!!!Tuntuu ettei päivät nyt mene eteenpäin, vaikka hommia täällä pihaympäristössä riittää..aina voinnin mukaan sit tehny näitä töitä..peruna on tehty ja tänään saatiin kasvimaahan jo porkkanat ja sipulit..huomenna pitäis saada herneet ja salaatit maahan, sekä mansikkamaa kuosiin.Niin, ja saatiin tekastua aitan seinustalle ihan hyvän kokonen uus kukkapenkki=)
Miehellekkin puhuin, että minkähän projektin ottas tehtäväkseen, mikä veis ajatukset oikein kunnolla mennessään,,etten KOKO AIKAA mieti vain vauvaa ja kuulostele tuntemuksiani ja kroppaani, että jokohan se synnytys mahtaa olla lähellä ym ym..tuumasi ettei sellaista projektia olekkaan..ja paikkansahan se pitää..tämä vauvahan se meikäläisten pääprojekti nyt on=) Sitä pientä odottaa vaan NIIIIN kovasti!!
Neuvolatäti tuumasi viime käynnillä, että tämä raskaus voi hyvinkin olla sen kaksi viikkoa pidemmällä..merkkejä on monia..ja sitten oli tarkistanu sen varhaisultran kuvann..kuulemma senkin perusteella!? Eli sit nyt olis tasan 38vk! No sen näkee miten käy=) Syytä olis kyllä ollakkin viikkoja enemmän, koska tämän vauvan kasvu on kokoajan huidellu yläkäyrän yläpuolella reilusti..että parin viikon päästä voin alkaa jo olla hieman huolissani vauvan koosta, jos ei ala merkkejä syntymisestä tulemaan!
Nyt lähettävä tekee iltapurtavaa, mies tuli tupahan!
Sinniäinen 36vk ?
Kiitokset Tro2:lle ja Tonttikselle vastauksista kysymyksiini!
Tro2: Mulla on se pystyviiva mahassa (linea negra). Se on tosi vahva ja selvä viiva alavatsasta napaan asti, ja jatkuu vähän himmeämpänä viivana navasta ylöspäin. Jossain päin Suomea ton viivan sanotaan tarkoittavan, että tulis poika. Mulle kuitenkin veikkailtiin 20 rv;n ultrassa että tyttö sieltä tulisi. Joten teoria ei ainakaan näyttäisi meikäläisen osalta pitävän paikkaansa. ;)
No juu, sitten tämän päiväiseen äitiyspolikontrollikäyntiini: Elikkäs olin aluksi tunnin pelkopolilla keskustelemassa kätilön kanssa tästä käynnistämismahdollisuudesta, sen haitoista yms. Ja sen jälkeen mentiin kätilön kanssa yhdessä lääkärinvastaanotolle. Sattuipa vielä niin hyvin, että lääkäri oli tällä kertaa Satks:n synnytysten ja naistentautien ylilääkäri, joten asiantuntemusta ainakin piisasi. :) Lääkäri sai ultran mukaan vauvan tämänhetkiseksi kokoarvioksi 4,3 kg (!?) Apua!!! Totesi, että mukavan kokoinen vauva ja että lapsivettä on edelleen runsaasti, mutta hänestä vähemmän kuin aiemmin. Sisätutkimuksen jälkeen kuitenkin totesi, että paikat ei ole vielä hänestä parhaat mahdolliset käynnistystä ajatellen, joten halusi odottaa vielä viikon. Yritin siihen sitten sanoa, että eikö tuo paino ole viikon päästä sitten jo ihan liikaa, mutta ei pitänyt sitä vielä pahana. Kuulemma tuon kokoisia vauvoja synnytetään SUomessa vaikka kuinka paljon.
Hän päätti asian lopulta niin, että ellei vauva päätä syntyä jo tällä viikolla itsestään, niin käynnistysaika on joka tapauksessa ensi maanantaina 25.5. Menen silloin suoraan vuodeosastolle, ja heti aamulla 9:ltä aloitetaan käynnistys. Oli kuitenkin kovasti sitä mieltä, että tää vauva saattaa syntyä ennen tuota maanantaitakin. Itse en kyllä tästä ole yhtään varma, koska mun mielestä mua ei ole yhtään supistellut. Vain sellaisia vihlaisukipuja on ollut, ja nekin johtuu siitä, että vauva on niin alhaalla ja painaa alapäähän, ja välillä taas kivut tulee vauvan liikkumisesta jne. Mutta supistuksia ei ole kyllä ollut.
No, ainakin nyt sitten tietää, että meidän vaavi syntyy viimeistään ensi viikolla! :) Musta oli myös hyvä, etten joutunut itse tekemään päätöstä asiassa, vaan ylilääkäri päätti asian kyllä ihan itse, enkä saanut hänen päätään käännettyä asiassa. Se toi luottamusta mun silmissä, ettei lääkäri ollut "vietävissä".
Tällaista tänne, taidan mennä nyt ottamaan pienet nokoset, kun tuli tänä aamuna herättyä niin aikaisin tuon äitiyspolikäynnin takia.
ps. Mitenkäs Tarin ja Pluun tilanne? Jänskättää, joko on ensimmäinen kesäkeiju syntynyt?
Fanny81 +salamatkustaja (rv 37+1)