Ärsyttää, monet (alalla työskentelevät) ei tiedä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa!
Tähän olen monta kertaa törmännyt. Olen monelle muullekin allerginen, mutta "ongelmia" on ollut eniten tuosta maitoallergiasta. Ravintolassa käydessä muutaman kerran niin yhdellä kertaa myivät heidän mielestään maidotonta pastaa, mutta todellisuudessa se oli vaan laktoositonta. Luulin, että sentään ravintoloissa oltaisiin tietoisia, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaks eri asiaa. Ärsyttää kun aina kaikki täytyy kysellä niin tarkkaan, että onko maidoton vai onko vaan laktoositon. Suurimmaksi osaksi syön kyllä kotona, mutta välillä haluaa päästä uloskin syömään, tosin tällä menolla se vähenee entisestään.
Kommentit (63)
Ei siitä ole montaa vuotta kun vielä Jorvin sairaalan potilasruoissakin piti tilata maidoton jos halusi laktoositonta, koska laktoositon olikin vain vähälaktoosinen...
Jyväskylän kaupunkiseurakunnan Vesalan leirikeskuksessa oli ainakin vielä useampi vuosi sitten ruokasalissa ihan painettu kyltti, jossa luki "VÄHÄLAKTOOSITON", mitä se sitten mahtaakaan takroittaa ;)
Kysehän ei ole vaikeasta asiasta, vaan yksinkertaisesti siitä, että ammattilaisetkaan eivät ymmärrä ja halua opetella erityisruokavalioita, vähemmistöillä ei ole väliä, heitä ei tarvitse huomioida...
Olen lastenhoitaja ja meidän kyökissä oli sijainen joskus, joka ei eroa tajunnut vaikka kävin vääntämässä rautalangasta: "Tämä lapsi on allerginen maitoproteinnille ja ei saa lainkaan maitoa..." Toinen ärsyttävä on se, kun jotkut ei tajua että laktoositon ja vähälaktoosinen ovat eri asioita. Niinpä annetaan hylaa väärälle tyypille ja lopun päivää paska haisee ja balalaika soi.
Meillä kyllä painotetaan noiden erojen älyämistä jne., mutta itse olen katsonut vierestä työharjottelussa kuinka esim. kala-allergikko on saanut mereneläviä "piilotettuna" ruokaansa ja pähkinälle allerginen jälkiruokaa, jonka pohja oli valmistettu mm. mantelijauheesta. Miehelleni on tarjottu keitettyjä papuja lisukkeena vaikka hänellä on palkokasviallergia.
ammattitaidoton lastenhoitaja päiväkodissa menee antamaan laktoositonta ruokaa maidolle hengenvaarallisesti allergiselle lapselle. Ei kuulemma haittaa, ainakaan päiväkodin mielestä.
jos olisi ollut hengenvaarallisesti allerginen niille ruoka-aineille joita hänelle on useampana kertana vahingossa syötetty. Onneksi lapseni on saanut näistä vahinkoruuista pelkästään ihottumaa ja mahansa kuralle.
Olen tehnyt asiasta huomautuksenkin, mutta sama meno jatkuu ja aina syytetään keittiöhenkilökuntaa vaikka ruokaa jakaa lastenhoitaja, jonka pitäisi asia tarkastaa viimeistään siinä vaiheessa kun lautasen lapsen eteen pistää.
Mua kans ärsyttää nuo ammattilaiset. Jos joku kotikokki ei noita ymmärrä, niin sen voi antaa anteeksi, mutta kun juurikin kahvilassa kaksikin kahvilanpitäjää katseli kuivakakkua "ei siinä näy pähkinää", niin pisti vihaksi, kun toisen henki on kuitenkin kyseessä. Onko kohtuutonta vaatia, että kahviloilla olisi raaka-ainelistat myytävistä tuotteista?
Toinen mikä ärsyttää ihan kamalasti on se, että ihmisillä on "muka-allergioita". Minäkin tiedän useita kala-allergisia, jotka voivat kyllä syödä ties mitä kaloja. Eli käytännössä eivät ole kuin henkisesti allergisia ja sitten vaativat että toisten juhlissa ei tarjottaisi kalaa, kun se hajukin ärsyttää. Tiedän kyllä että oikea kala-allergia voi aiheuttaa anafylaktisen shokin jopa pelkästä hajusta, joten sellaisen kanssa ei ole oikeasti leikkimistä.
Niin ja kolmas juttu mikä vielä ärsyttää on se, että jotkut vaativat omakeksimiensä diettien ruokavalioita noudatettavan toisten juhlissa. Tämä viime vuosien atkins-dietti, jossa suoraan sanottuna ei ole mistään henkeä vaarantavasta jutusta kuitenkaan, niin on mielestäni sellainen, että jokainen ronklatkoon kotonaan, mutta että juhlissa isoon ääneen ilmoitetaan, että "mulle ei ole täällä mitään syötävää kun kaikissa on jauhoja tai sokeria" on minusta moukkamaista. Juokoot kahvia sitten, jos ei makeat tarjottavat kelpaa. Ne kuitenkin perinteisesti kuuluvat juhliin.
Ravintola-ala on nyt vain semmoinen, että sinne pääsee töihin vaikkei koulutusta olisikaan. Sitten tulee näitä ongelmia. Olen myös törmännyt näihin kokkeihin, joita ei vain yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa mikään muu kuin se, että moneltako työvuoro nyt sattuu päättymään. Ala on väheksyttyä eikä suomessa ole se maailman parhain palvelukulttuurikaan, syvä häpeä!
Nämä ihmiset pilaavat meidän ravintola-alan ammattilaisten maineen, jotka oikeasti välitämme asiakkaista ja haluamme PALVELLA heitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Lasten puolesta tosin minä kyselen... Sekin välillä ihan ylivoimaista joillekin tajuta että maidon proteiineja on paljon muussakin kun maidossa. "Ai Liisa ei voi juoda maitoa, on meillä sitten piimää" "lapset saa sitten jälkiruuaksi jäätelöt, ai ei Liisalle käy, ottaisko sitten hedelmärahkaa" :D
Sitäkin olen ihmetellyt miksi kaupassa tuotteessa lukee laktoositon vaikka tuote olisi kokonaan maidoton. Paristakin asiakaspalvelusta olen kysellyt todellista laitaa ja sitten ihmetellyt miksei voi suoraan lukea maidoton niin vastaus on ollut että kun kaikki laktoosi-intolerantikot eivät tajua että maidoton tarkoittaa myös laktoositonta. ...
Ja mun mielestä kuitenkin aika simppeli asia... Mutta ilmeisesti ei.
Välillä tuntuu että aina ei jakseta ottaa tosissaan kun on juuri näitä "henkisesti allergisia" niin paljon hössöttämässä... Itsekin törmännyt tilanteeseen missä joku etsii jotain "jauhotonta" turhan takia ja sitten kun itse koittaa perässä kysellä ihan oikeasta syystä (=vilja-allergia, siis ei keliakia, gluteiiniton ei riitä - siinäpä vasta selittämistä) niin ei enää jakseta perehtyä koko asiaan...
Kala-allergia on vähän harhaanjohtava nimike.
Toki on paljon "muka-allergisiakin" joukossa, mutta muistakaa, että joku voi syödä ilman oireita kalapuikkoja, muttei muikkukukkoa!
Mun tyttö on maapähkinälle allerginen, mutta kyllä häneltä kiellettiin ehdottomasti myös pähkinät ja mantelit. Niitä ei saa eikä edes uskalla kokeilla ollenkaan. Maapähkinän murusesta hän sai anafylaktisen reaktion. Jätskibaareissa myyjät ovat ihan pihalla, kun kysytään, että onko tuotteessa pähkinää tai onko siinä mahdollisesti pähkinää. Kaupoissa taas irtomyynnissä olevia leivonnaisia ei uskalla ostaa, kun ei myyjät tiedä, mistä aineista ne on valmistettu.
Ei siitä muuten ole kovinkaan kauaa, kun nuori maitoallerginen nainen kuoli Jyväskylässä ravintolassa maistettuaan vahingossa maitoa.
mutta harmittaa vaikkapa pk:ssa, kun vanhemmat vaativat jos jonkinlaista erityisruokavaliota... vaikkapa maidottomalla ruokavaliolla oleva lapsi kertoo, että juo kotona maitoa... en tiedä miksi sitten pitäisi pk:ssa noudattaa. Toki lapset joskus puhuvat mitä sylki suuhun tuo. Vegaanilapset mua lähinnä säälittää.
...saattaa ajoittain kotioloissa testata maidon sopivuutta (esim. puolen vuoden välein)... saattaa olla myös niin, että sietää maitoa jonkin tietyn määrän (esim. desin ilman oireita) ja nauttivat sen desin sitten kotioloissa "valvotuissa olosuhteissa" (tarhassahan ei aina ole niin helppoa valvoa, että tuliko se määrä oikein tai mitäs jos tulikin liikaa ja lapsi esim. alkaa oksentaa sen seurauksena)...
Esim. meillä on juuri vehnän kanssa näin, että lapsi sietää HIEMAN vehnää... tarhan tätien työn helpottamiseksi tarhassa ei vehnää kuitenkaan anneta, koska asian kontrollointi olisi vaikeaa ja aiheuttaisi lisästressiä tarhassa... Eli nautti vähät vehnänsä kotona ja samalla vähän siedättyy niin sanotusti... ;)
Ja kysymys ihan hyvällä, ei vain ole käynyt mielessäkään (onneksi en ole törmännyt allergikkoihin ;))
... jos on oikein pahasti allerginen, riittää jopa vain pieni pisara suuhun...
seurauksena ns. anafylaktinen reaktio, mikä tarkoittaa laaja-alaista koko kehon allergista reaktiota... mm. limakalvot saattavat turvota, hengitys vaikeutua, oksettaa, vatsa mennä löysälle, verenpaine romahtaa, nousta kova kuume, mennä tajuttomaksi, iho punoittaa & mennä kauttaaltaan ISOILLE vesikelloille (aivan kuin olisi heitetty saavillinen kuumaa vettä päälle)...
meillä vanhin lapsi saattaa saada tällaisia oireita ainakin maidosta ja vehnästä...
Tuo nyt on ymmärrettävää vaan en puhunut sellaisesta. Olen törmännyt mm. tapaukseen, että lapsi kertoo juovansa kotona aina "tavallista maitoa" mutta juo pk:ssa laktoositonta "koska se on kivaa". Yllättävän paljon näitä on... ja miksi esim. pitäisi antaa lapselle jolla ei ole allergiaa eikä intoleranssia kauramaitoa siksi, että "se tykkää siitä enemmän?" Tähänkin olen törmännyt.
Siksi nykyisin monessa paikassa vaaditaan lääkärintodistus. Lääkärintodistuksen kun saan kouraani noudatan sitä 100%. On myös toisin päin... lapsella voi olla selviä oireita jostakin ruoka-aineesta, kuullaan että kotona ei syö, mutta vanhemmat ei vie tutkimuksiin eikä pyydä erityisrokavaliota. Kurjaa mutta kaikkia ei tunnu kiinnostavan. =(
Lainaus: "mutta harmittaa vaikkapa pk:ssa, kun vanhemmat vaativat jos jonkinlaista erityisruokavaliota... vaikkapa maidottomalla ruokavaliolla oleva lapsi kertoo, että juo kotona maitoa... en tiedä miksi sitten pitäisi pk:ssa noudattaa. Toki lapset joskus puhuvat mitä sylki suuhun tuo."
Voi olla, että lapsi puhuu omiaan, mutta voi olla tottakin ja silti järkevää, että ainoastaan kotona juo maitoa. Jos lapsi on aiemmin ollut allerginen maidolle ja nyt sietää sitä vähän, on parempi että se vähäinen määrä annostellaan kotona valvotusti kuin annetaan päiväkodissa. Näin kotona pystytään pitämään hyvin päiväkirjaa maidon määrästä ja lapsen oireista sekä seuraamaan kehitystä.
Kannattaa kysyä suoraan vanhemmilta, jos lapsi moista väittää. Voihan vaihtoehtona olla sekin, että maito jo sopiikin, mutta siitä on unohdettu ilmoittaa tai tieto ei ole kulkeutunut yhdeltä hoitajalta eteenpäin tms. Itsekään en aina ilmoita hoitajille, mikä kokeilu meillä on kotona menossa, kun kuitenkin koko ajan jotakin kokeillaan tai sitten lapsi toipuu edellisestä tai on kipeänä. Jos olen jotakin uudehkoa antanut ennen hoitoon viemistä tai aloittanut edellisenä päivänä, niin sen kerron. Yleensä aloitan uudet kokeilut viikonloppuna, ja lapsi on vasta loppuviikosta töissä (oon alkuviikon hoitovapaalla). Uudet sopivat ruoka-aineet paljastan vasta, kun niitä on 2-3 viikkoa käytetty kotona, vaikka varsinainen kokeilu kestääkin vain viikon.
Meille onneksi koulussa opetettiin todella paljon erityisruokavalioista ja painotettiin että niitä on noudatettava. Työharjottelupaikoissa kyllä huomasin että (törkeästi yleistettynä, ei päde kaikkiin paikkoihin) huonommissa rafloissa allergioihin ei kiinnitetä kovin paljon huomiota ja paremmissa paikoissa kiinnitetään. Samoin opiskelupaikalla on myös merkitystä (tai sit opiskelijaa ei vaan kiinnosta). Tuuraajat ovat aika usein sellaisia ettei heitä kiinnosta edes ottaa ruokalistasta selvää. Poikkeuksiakin onneksi löytyy. Joku mainitsi aiemmin että kun oli kysynyt vähälaktoosista tuotetta oli vastattu että valitettavasti ei mutta laktoositonta löytyy. Ymmärrän vastauksen täysin. Myös minä vastaisin näin jos sitä vähälaktoosista ei olisi mutta laktoositonta löytyisi. Syy: osa asiakkaista juo kahvinsa mieluummin mustana kun laittaa siihen laktoositonta maitoa. Tämä ei siis automaattisesti tarkoita ettei tarjoilija tietäisi eroa. Jos pyydettyä tuotetta ei ole, pahoitellaan ja kerrotaan toisesta tuotteesta joka ehkä sopisi tilalle.
Olipas hauska lukea tuosta terveyskeskustapauksesta... Selittää pitkälti sen miksi kolme kertaa kävin valittamassa ettei ruoka ole vähälaktoosista kun siitä tulee aina oireita.
aikuisten itse keksityistä allerigoista ja ruokien valikoinnista.
Ensinnäkin, allergioita on monia eri tasoja, Joku menettää henkensä pienestäkin annoksesta, joku saa vakavia oireita, joku saa lieviä oireita ja joku voi syödä isommankin määrän ja saada vain lieviä oireita.
Itse olen allerginen todella monelle eri ainekselle, ja vielä siitepölyillekin. Siitepölyaikana en voi syödä esim. raakaa omenaa, koska reagoi ristiin siitepölyjen kanssa ja saan siitä ikäviä oireita. Sen sijaan talvella voin syödä omenoita ilman oireita. Lisäksi saan joistakin ruoka-aineista sen verran lieviä oireita että saatan joskus syödä niitäkin, jos sattuvat olemaan jossain erityisen hyvässä ruoassa. Kestän sitten oireet, jotka eivät aina näy ulospäin, ja samalla saan pikkaisen siedätystä mitä muuten suositellaan nykyään aikuiselle.
Jos taas olen jo sinä päivänä vahingossa tai tahallaan syönyt jotain oireita aiheuttavaa, jätän kaikki lieviäkin oireita tekevät ruoat välistä, ettei oireet pahenisi. Välillä on myös hyvä kokeilla niitä allergiaa aiheuttavia aineita, sillä allergiat saattavat hiipua pois iän myötä.
Minulle eniten vaikeuksia tuottaa mausteet, monissa ruokapakkauksissa saattaa lukea sisällöstä vain "mausteita", mutta ei eritellä mitä. Allerginen kun voi olla muillekin kuin niille pähkinöille tai pippureille. Samoin kaikki eivät tahdo ymmärtää että olen allerginen kaloille ja muille mereneläville, jo haju saa minut lähes oksentamaan. Sitä pidetään vain nirsoiluna. Yrittäkää itse syödä ruokaa joka oksettaa jo viereisestä huoneesta, ja syömisen jälkeen saat kutsua ambulanssin.
Ulkomailla varsinkin on mukavaa. Menin erääseen perheeseen kyläilemään, ja kerroin heti alussa että en voi syödä pähkinöitä tai kalaa allergioideni takia (kerroin muutkin allergiat). Mitäs minulle sitten heti seuraavaksi kaupasta tuotiin, no pähkinäsuklaata tietenkin. Vähän myöhemmin perheen äiti kysyi että olenko aina inhonnut kalaa. Ja kielitaidon puutteestaa ei ollut kyse kuitenkaan, ei vaan mennyt perille että joku voi olla allerginen.
Termiä vähälaktoositon ei ole olemassa! Se on vain tietämättömien ihmisten käyttämä termi, ei oikeasti tarkoita mitään.
Tuote joissa on laktoosia (eli maitosokeria) vähän = vähälaktoosinen
Maitosokeria eli laktoosia ei ole lainkaan =laktoositon
Tuote jossa ei ole maitoa =maidoton, voi olla myös laktoositon mutta ei välttämättä
Maitoallergiset siis ovat allergisia maidon proteiinille. Laktoosi-intoleranssi sen sijaan tarkoittaa että henkilön elimistö ei pilko normaaliin tapaan maitosokeria eli laktoosia.
Ja maitoallerginen ei sitä voi syödä. Pakkauksessa ei voi myöskään lukea maidoton, jos tuotteessa on laktoosia.