Ärsyttää, monet (alalla työskentelevät) ei tiedä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa!
Tähän olen monta kertaa törmännyt. Olen monelle muullekin allerginen, mutta "ongelmia" on ollut eniten tuosta maitoallergiasta. Ravintolassa käydessä muutaman kerran niin yhdellä kertaa myivät heidän mielestään maidotonta pastaa, mutta todellisuudessa se oli vaan laktoositonta. Luulin, että sentään ravintoloissa oltaisiin tietoisia, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaks eri asiaa. Ärsyttää kun aina kaikki täytyy kysellä niin tarkkaan, että onko maidoton vai onko vaan laktoositon. Suurimmaksi osaksi syön kyllä kotona, mutta välillä haluaa päästä uloskin syömään, tosin tällä menolla se vähenee entisestään.
Kommentit (63)
Se on merkillinen juttu, että noissa tuotteissa ei mainita, että se on samalla sekä laktoositon että maidoton! Luulis, että se olis jopa myyntiä edistävä tieto, mut kun Suomessa ei tarvitse sitä ilmoittaa, sen sijaan laktoosipitoisuus pitää. Laktoositon Flora on maidoton kuten myös Laktoositon Keiju!
Laktoosia on voitu lisätä ruokaan ilman, että on lisätty maitoa. Laktoosi on yksi sokerin muoto.
ei ole välttämättä allerginen kaikille kaloille/mereneläville ja tuosta pähkinäallergiasta: oliko allerginen maapähkinöille? Jos oli, niin ne ovat eri asia kuin muut pähkinät ja maapähkinöille allerginen ei välttämättä ole allerginen muille pähkinöille. Lisäksi voi olla eri asteisia allergioita. Minä ainakin mielelläni välttelen ruoka-aineita, joista tulee ikäviä oireita, mutta joille en ole pahasti allerginen.
Meillä kyllä painotetaan noiden erojen älyämistä jne., mutta itse olen katsonut vierestä työharjottelussa kuinka esim. kala-allergikko on saanut mereneläviä "piilotettuna" ruokaansa ja pähkinälle allerginen jälkiruokaa, jonka pohja oli valmistettu mm. mantelijauheesta. Miehelleni on tarjottu keitettyjä papuja lisukkeena vaikka hänellä on palkokasviallergia.
Keittiöpäällikkö itse totesi, että "ruoka on tottakai laktoositonta tai hylaa" (siis aivan kuin ne olisi sama asia) KUN MAIDON JOUKKOON ON LISÄTTY VETTÄ.
Samoin Lihakeitto on sen jälkeen kasviskeittoa kun lihanpalat on ongittu pois.
*itku*
Tunnen monia hyviä ja ammattitaitoisia ihmisiä mutta pelottaviakin mokia kyllä kuullut ja kokenut. ...
Laktoosittomalle olen valmistanut aina täysin laktoosittoman aterian ja kas kummaa kun se toinen ruoka näyttää paremmalta niin ottaakin sitä.
Samat tyypit ovat toistuvasti osa-aika ronklaajia ja murtavat uskottavuutta niiltä joilla oikeasti on joku todellinen rajoite.
Itselleni ei ole tuottanut vaikeutta erottaa eri dieetit toisistaan - olinkin luokkani priimus johtuneeko siitä.
ravintolakokki
Ostin irtosuolakurkkuja lihatiskiltä. Myyjältä puuttui ne isot pinsetit, jolla niitä kurkkuja napsii tynnyristä. SIinä katseli ja otti sitten kaloista sellaisen tilalle, kun muuta ei löytänyt ja upotti sammioon. Sanoin, että ei kiitos sittenkään, sotkitte ne kalaan. Perheessämme on yksi hyvin herkkä kalalle. Emme enää ostele irtokurkkuja laisinkaan.
Ravintoloissa itse koemaistan teinilleni ruuat kalan mm. piilotettujen katkarapujen suhteen (hyvin yleistä), jotta hän voi ylipäätään syödä siellä. Pizzat mm. tehdään aina vain kotona. Niihin kun usein eksyy ikäviä sattumia pitserioissa. Luulisi nyt ettei se ravintoloillekaan ole eduksi, kun asiakas alkaa haukkoa happea suunpalasen jälkeen.
Noi vaan lisäykseksi kun tuosta HYLA nimikkeestä oli puhe.
Itsekin käytän herkästi hyka-sanaa se on kätevä ja lyhyt :) ja tosiaan moni tajuaa sen merkityksen-yleensä
hyla-tuote on sellainen, jossa laktoosisokeri on pilkottu pienemmiksi paloiksi, sen sokeri on erilaista, siksi se maistuu makeammalta. Oisko niistä sitten osa jäänyt laktoosisokeriketjuiksi kuitenkin eli kokonaan ei ole laktoosia hävitetty? Siksi laktoosia on vähän ja tästä tuotteesta voidaan ehkä sitten käyttää nimitystä vähälaktoositon. Muuten ei selity se, miksi hyla olisi vähälaktoosista.
Vähälaktoosisena pidän taasen tuotetta, josta osa laktoosista on otettu pois, jolloin sen osuus on jäänyt hyvin vähäiseksi.
Laktoositon on sellainen, josta kokonaan on otettu pois laktoosisokerit.
(Olenko ihan väärässä?)
Maidoton tosiaan voi sisältää myös laktoosia. Olikohan se jossakin muroissa, joissa törmäsin tällaiseen tuoteselosteeseen.
Terv. yksi lievä laktoosi-intolerantikko.
Ja kysymys ihan hyvällä, ei vain ole käynyt mielessäkään (onneksi en ole törmännyt allergikkoihin ;))
Mikä tahansa allergia tarpeeksi pahana voi tappaa.
Olen tosiaan törmännyt vain näihin lapsuusajan maitoallergisiin jotka saavat iho-oireita. Sen toki tiedän itsekin allergisena että allergia voi tappaa =). Meillä kuudesta perheenjäsenestä kolmella on Epipen käytössä, eli ei todellakaan ole tarkoitus aliarvioida =).
Ensinnäkin hyla on valion ns. tuotemerkki vähälaktoosiselle ja tarkoittaa samaa kun vähälaktoosinen ja ingmannilla on into joka myös sama kuin vähälaktoosinen
Laktoositon, tässä ei ole yhtään laktoosia
Maidoton EI voi sisältää laktoosia
Ostin irtosuolakurkkuja lihatiskiltä. Myyjältä puuttui ne isot pinsetit, jolla niitä kurkkuja napsii tynnyristä. SIinä katseli ja otti sitten kaloista sellaisen tilalle, kun muuta ei löytänyt ja upotti sammioon. Sanoin, että ei kiitos sittenkään, sotkitte ne kalaan. Perheessämme on yksi hyvin herkkä kalalle. Emme enää ostele irtokurkkuja laisinkaan.
Ravintoloissa itse koemaistan teinilleni ruuat kalan mm. piilotettujen katkarapujen suhteen (hyvin yleistä), jotta hän voi ylipäätään syödä siellä. Pizzat mm. tehdään aina vain kotona. Niihin kun usein eksyy ikäviä sattumia pitserioissa. Luulisi nyt ettei se ravintoloillekaan ole eduksi, kun asiakas alkaa haukkoa happea suunpalasen jälkeen.
Minä olen pahasti kalalle allerginen, ja tuo suolakurkkujuttu kuulostaa pelottavalta! Joskus olen lihatiskillä huomauttanut kuinka edellisen asiakkaan ostamaa kalaa punnittiin vaa'alla niin että lientä vain roiskui ympäriinsä. Sanoin että voin siitä ostamani broilerin paketista saada reaktion, jos siinä pinnalla on sitä kalalientä.
Ja nuo pizzan sattumat ovat tuttuja. Mieheni pizzassa oli kerran katkarapu, vaikkei sellaista ollut tilannut. Hiukan arvelutti syödä omaa pizzaani. Laivalla olen joskus jäänyt seisovassa pöydässä ilman ruokaa, kun teemaviikoilla oli jokaiseen ruokaan sotkettu jotain anjovislientä. Siitä annoin kyllä tulenkatkuista palautetta.
itse pahasti muna-allergisena kysyin pullasta esittelijältä onko tässä munaa? vastaukseksi sain: ei, tää on laktoositonta: !!!!
Meillä poika ei kestä lainkaan laktoosia, mutta kotona juomme laktoositonta maitojuomaa, josta kotona puhumme ihan vain maitona, joten saattaapi selittyä sillä nuo kotijuomiset....
Ensinnäkin hyla on valion ns. tuotemerkki vähälaktoosiselle ja tarkoittaa samaa kun vähälaktoosinen ja ingmannilla on into joka myös sama kuin vähälaktoosinen
Laktoositon, tässä ei ole yhtään laktoosia
Maidoton EI voi sisältää laktoosia
itse voi syödä kalaa jos se on uinut vapaana meressä tai järvessä.. mutta jos kala on kasvatettu niin silloin se on syötetty kalaravinteilla ja ne sisältää viljaa joten enpä voi syödä ....
Ite olen niin allerginen olento, että välillä oikeasti pelottaa mennä jonekkin "vieraaseen" ravintolaan syömään jos en tasan tiedä ettei siellä tungeta mun lautaselle jotain vilja possua.. Ja juu vilja-allergisen ruoka pitää olla luontaisesti gluteeniton, pelkkä gluteeniton ei riitä.. mutta eihän tätä kukaan tajua, niinkuin ei tota kala allergia asiaakaan...
saattaahan se lapsi juoda kotona vaikka kauramaitoa. Lapselle saattavat sanoa yksinkertaisesti sen olevan maitoa.
mutta harmittaa vaikkapa pk:ssa, kun vanhemmat vaativat jos jonkinlaista erityisruokavaliota... vaikkapa maidottomalla ruokavaliolla oleva lapsi kertoo, että juo kotona maitoa... en tiedä miksi sitten pitäisi pk:ssa noudattaa. Toki lapset joskus puhuvat mitä sylki suuhun tuo. Vegaanilapset mua lähinnä säälittää.
Itsekin pääsen varmasti pian taistelemaan tämän asian takia, kun pojalla 7kk on todettu maitoallergia.
Ystäväni kanssa juuri yksi päivä naureskelimme, kun hän oli kerran kesätöissä suurehkon terveyskeskuksen keittiössä. Siellä oli tarkoitus tehdä sitten vähälaktoosinen makaronilaatikko ja tämän pulman 50-60-vuotiaat keittäjät ratkasivat siten, että laittoivat kaksi litraa täysmaitoa ja kaksi litraa vettä, näin siitä tuli vähälaktoosista! ;) Olivat sitten kovasti ottaneet nokkiinsa, kun 20 vuotta nuorempi ystäväni oli asiasta huomauttanut. "Näin me ollaan tehty vuosikymmenen!"
Huhhuh... :D
Olin itse aikoinaan maidottomalla - munattomalla - viljattomalla imetysdietillä. Kerran kaupungilla menin Chicosiin, tutkin ruokalistaa aikani ja vain varmistaakseni että olin löytänyt oikeanlaisen ruuan (pihvi + kasvislisuke + perunaa) halusin varmistaa että ruoka oli oikeasti "sallittua". Kysyin tarjoilijalta onko ruoka maidoton ja hän lähti sitä keittiöstä varmistamaan. Kului pieni tovi ja tarjoilija tuli takaisin kertoen samalla että "meillä on tämä merkki täällä menussa laktoosittomien tuotteiden kohdalla". Jesh - mä halusin maidotonta, en laktoositonta!!!