Mistä saisi apua kun loppuraskaudessa ei pärjää kotona esikoisen kanssa? ov
minusta se ainakin oli ihana juttu. 5 päivää oltiin sairaalassa, oli ihana päivät silitellä vauvaa. Vaikkakin esikoista oli kova ikävä vaikka päivittäin kävivät katsomassa
Mutta meidän vauva ei ainakaan ole kärsinyt aikaisista viikoista huolimatta
Kommentit (75)
Ja suurin osa saamistani vastauksistako ei sitä ole?
siellä on muistaakseni ilmoituksia myös niiltä jotka ovat halukkaita hoitamaan lapsia. Toinen paikka voisi olla vaikka ihan lähikaupan ilmoitustaulu.
Se on aina paras väylä. Sitä kautta meille on löytynyt siivooja, hoitaja, tiedot parhaista päiväkodeista, kouluista, lastenvaateliikkeistä jne.
lasten teko on oma vapaa valinta
Minut yllätti kolmannen raskauden vaikeus, kaksi aikaisempaa meni hyvin mutta kolmannessa jouduin vuodelepoon jo rv 29 ja sairaalaan raskausmyrkytyksen takia rv 36. Olisi kyllä pitänyt aavistaa tuollainen etukäteen ja jättää se kolmas hankkimatta! :-D Kunhan raskausajasta selvisin niin kaikki sujui loistavasti kolmen kanssa, mieskin oli aika vähän apuna kun reissaa paljon. Meillä tosin ikäeroa lapsilla 3v ja 4v joten sekin vähän helpotti.
Tsemppiä ap, ota nyt vielä asia puheeksi miehen kanssa. Suoraan sanoen on noloa joutua hakemaan ulkopuolista apua jos mieskin kykenisi auttamaan! Tuskin saat perhetyöntekijääkään sillä perusteella että miehen pitää saada nukkua 9 tuntia yössä, ja voin kyllä kuvitella mitä sairaalassakin ajatellaan kun selostat tilanteen.
Tuskinpa tuo yöheräily ja väsymys mitään supistuksia aiheutaa.
Valvoin nuorimmaista odottaessani viimeiset pari kuukautta öisin, joka paikkaan särki niin ettei nukkumisesta ollut tietoakaan; iskias, venyvät kohdunkiinnikkeet ja liitoskivut. Lisäksi KAKSI lasta heräili öisin (2.5v ja 1v). Siltikin vauva meni yliaikaiseksi.
Eli vaikka ap:n mies hoitaisi lasta yöt niin supistukset tuskin sillä häviäisi. HERÄILEMINEN EI AIHEUTA SUPISTUKSIA.
Ja kyllä se on kuule kaikilla ihan yhtä rankkaa hoitaa pikkulapsia ja olla viimeisillään raskaana. Ja siitä selviää hengissä. Jos tuo on noin rankkaa nyt niin mitenköhän jaksat niiden kahden pikkulapsen kanssa sitten....voit joutua valvomaan vauvan kanssa kaiket yöt ja esikoinen herääkin jo kuudelta pirteänä leikkimään, eikä siinä mitään ilmaista hoitoapua kunnalta tms saa.
Kun mietit tuota sairaalaan nukkumaan pääsemistä niin silloinhan esikoinen menisi päiväkotiin? Miksei siis voisi laittaa häntä sinne ihan vaikka itse olisit kotona? Sairaaloihin ei oteta vuodepaikkoja täyttämään pelkkien supisteluiden ja väsymyksen takia ja hyvä niin.
Jos et saa yöllä levättyä riittävästi, sitten on levättävä päivällä.
sovi naapurin tai ystävän kanssa, että voit mennä heille lepäämään pariksi tunniksi heti kun miehesi tulee töistä. Kannattaa valita tuttava, jolla ei ole pieniä lapsia. Makaat vaikka joka toinen päivä naapurin vierasvuoteella pari tuntia. Me ollaan siskoni kanssa harrastettu tätä vuoronperään, nyt siskon lapset ovat eskari-ikäisiä, jotka leikkivät mielellään ulkona. Mä käyn koisaamassa siellä tunnin pari, olen alkuraskauden väsymyksessä.
Varaat ensi viikonlopuksi ainakin perjantain ja lauantain väliseksi yöksi itsellesi hotellin, mies varmasti pärjää yhden yön 2-vuotiaan kanssa. Jos hotelli tuntuu pahalta, niin kannattaa verrata siihen paljonko maksaa vaikka viiden päivän lepo sairaalassa.
Viikonloppuna on muutenkin helpompi järjestää lepohetkiä, mies lapsen kanssa ulos heti aamu-yhdeksältä ja sinä lepäilet.
Kotityöt pitää ulkoistaa nyt muutamaksi viikoksi ainakin. Varaat teille siivoojan vaikka kerran viikkoon pariksi tunniksi siivoamaan pahimmat alta pois. Kustannus ei ole kovin paha, ja miehesi voi vähentää ansiotuloja tienaavana kotitalousvähennyksen verotuksessa.
Sukulaisilta voisi kysyä ruoanlaittoapua. Jos molempien vanhemmat ovat työelämässä, niin päivittäinen konkreettinen apu ei välttämättä onnistu, mutta muutama rasia lihapullia, makaroonilaatikkoa, lasagnea jne. pakkaseen taas voisi onnistuakin melko helposti. Kannattaa kysyä. Mä soittaisin anopille ensimmäisenä ja selittäisin tilanteen.
Ja jos tarvitset sairaalalepoa, niin se onnistuu just sen terveyskeskuslääkärin kautta, joka sinulle neuvolassa neuvottiinkin.
Lastenhoitoapua saa pk-seudulla ainakin todella monesta paikasta. Yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on yksityinen firma. Palkkaat siellä esikoiselle hoitajan vaikka pariksi aamupäiväksi ja lepäilet itse kotona. Jos lasta hoidetaan kkotona (=esim. oma piha), niin siitä saa myös sen kotitalousvähennyksen. Tämä voi olla hyvä palvelu tietää myös sitten kun vauva on syntynyt. Myöskin se MLL on hyvä. Sen etu on vielä se, että se on ihan sikahalpa.
Jos et saa nyt levättyä, elämä on muutaman viikon kuluttua sen vastasyntyneen kanssa kahta kamalampaa. Tosin siinä vaiheessa hormonit auttaa jonkin verran.
Jos miehestä ei ole apua, niin sitten on todella otettava lusikka kauniiseen käteen ja pyydettävä apua naapureilta, ystäviltä ja tuttavilta. Rahalla pystyy myös paikkaamaan aika montaa asiaa.
Jos kustannukset ahdistavat, niin kannattaa tosiaan verrata siihen, että paljonko maksaa se, että sinä joudut sairaalaan lepoon ja mies jää vapaalle töistä hoitamaan esikoista ilman liksaa.
Viikkoja nyt 35+6 ja olo on muuttunut tosi huonoksi. Supistuksia on koko ajan, ja uutena vaivana on tullut mukaan pahoinvointi, en nyt varsinaisesti ole oksentanut mutta käynyt pöntön laidalla yökkimässä.
Esikoisen (2v) yövalvomiset ja aikaiset heräämiset vievät voimat kokonaan, monena aamuna on jo heti noustessa ollut sellainen olo että tästä päivästä en selviä (siis fyysisesti). Iltaisin supistuksia on niin paljon että en saa unta kuin vasta puolenyön jälkeen, ja esikoinen herää jo klo 6 jälkeen ja siihen päälle vielä 1-2 yöheräämistä.
Mistä voisi saada apua päivisin että jaksaisin? Mies ei auta yöheräämisissä tai aamuherätyksissä (vaikka meneekin usein aika myöhään töihin), perusteluna on se että hänen pitää käydä töissä, minä saa olla kotona ja nukkua päivällä kun esikoinen nukkuu päiväunet. Sekä omat että miehen vanhemmat ovat töissä eivätkä edes asu kovin lähellä, enkä tunne ketään jolla ei olisi omia pieniä lapsia ja joka pääsisi päiväsaikaan auttamaan. Voiko jostain MLL:sta tilata hoitaja vaikka on itse kotona? Onkohan se kovin kallista?
Onko siitä jotain haittaa että olen näin loppu? Jos lapsi syntyy etuajassa (mutta täysaikaisena eli rv 37 jälkeen) niin onko se huono asia? Onko loppuraskaudessa PAKKO levätä jos tuntuu ettei jaksa?
Miehen on kyllä nyt herättävä enemmän huolehtimaan isommasta lapsesta. Onko sinulla esim kotiäitiystävää, jonka luona voisit vierailla niin, että lapsesi leikkisi ja sinä nukkuisit? Voisiko tämä ystävä tulla lapsineen teille ja sinä lepäisit silloin?
Vauvan syntymän jälkeen nuo yöheräämiset vaan lisääntyvät... Miksi 2v. heräilee yöllä? Siihen olisi hyvä saada muutosta... ei ole välttämätöntä että 2v. heräilee öisin ja häiritsee omaa untasi. Olisiko unikoulu paikallaan?
MLL: hoitaja maksaa sellaisen 7-8 euroa tunnilta eli ei ihan halpaa. Kaikki apu maksaa yleensä esim. perhetyöstä jne.
Miksi miehesi ei oikeasti ole apuna? Olisiko aika keskustella yhteisestä arjesta jossa kohta kaksi lasta? Kuulostaa oikeasti aika huonolta, ettei miehesi ole apuna nytkään... entä jatkossa?
eivät osanneet oikein sanoa mitään. Sieltä kyllä annettiin ymmärtää että 2-vuotiaan yöheräilyt (alkoivat muutama kk sitten) ovat täysin normaali asia eikä niille voi tehdä mitään. Ei kyllä mitkään unikoulujutut auta, tassuttelu kyllä saa lapsen nukahtamaan mutta sitten taas seuraavana yönä herää. Monenlaista on kokeiltu, neuvolassa tosiaan oltiin sitä mieltä että kuuluu asiaan.
Kotiäitikavereita ei ihan lähistöllä asu, kaikki ovat palanneet jo työelämään.
Mies ei suostu auttamaan koska tarvitsee kuulemma niin paljon unta (vähintään 9 tuntia yössä) että pärjää töissä. En kyllä tiedä miten pärjätään kun toinen lapsi syntyy. Osaksi varmaan oma vikani kun en valita oloani tarpeeksi. Nykyäään pillahdan itkuun joka aamu kun herään mutta ei sekään auta. Mies perustelee sitä aina sillä että kotona minulla on helppoa kun ei tarvitse oikeastaan tehdä "mitään", ja saan nukkua kun lapsi nukkuu. Mutta mies ei tajua että 13 kg kantaminen sylissä kun supistelee koko ajan on raskasta, ja että vaikka saisinkin hetken päivällä nukkua, on minun kuitenkin oltava aamulla yli 6 tuntia liikkeellä vaikka olo olisi miten paha.
Miten yleistä muuten on että raskauspahoinvointi palaa näillä viikoilla takaisin? Sitä ei ole ollut enää viikon 12 jälkeen, mutta nyt tosiaan on.
ap
Kova pahoinvointi, päänsärky jne.. kannattaa varata aika ihan lääkärille. Toki sekin vaikuttaa ettet saa nukuttua ja levättyä tarpeeksi. Ja mitä mieheen tulee.. niin sinä, viimeisilläsi raskaana oleva nainen tarvitset huomattavasti enemmän niitä yöunia kuin miehesi. Eli tiukka keskustelu asiasta.
Sais mies sitten hoitaa lapsen ihan oikeasti.
Ethän tee tollaselle kusipäälle enää enempää lapsia?
ei mies kyllä mikään kusipää ole minun mielestäni, tässä asiassa ei vaan valitettavasti tule apuun ennen kuin on liian myöhäistä.
Millä tavalla "osastolle" oikein pääsee?? Enkai voi vaan soittaa sairaalaan ja sanoa että kun en saa kotona nukkua niin pääsenkö sairaalaan??? :D
ap
soittaa sairaalaan ja kertoa tilanteesi. Jos pyydät päästä osastolel nukkumaan, niin sinne pääset. Itse olin edellisestä raskaudesta viikon verran sairaalassa lepäämässä ja ihan omasta pyynnöstäni. Kerran olen ollut myös pari yötä omasta pyynnöstä, kun en kotona saanut nukuttua ollenkaan lasten heräilyjen vuoksi.
Se kun on ollut edelleen tosi alhainen.
Tiukkoja keskusteluita on kyllä käyty miehen kanssa, mutta ei niistä ole apua. Jos mies jonain aamuna on suostunu lapsen kanssa heräämään niin sitten olen saanut kuulla valitusta kolme päivää siitä miten hän on niiiiin väsynyt ja saa aivoverenvuodon ja burn outin... Mies ei kertakaikkikaan suostu auttamaan, se ei näköjään ole vaihtoehto. Nyt kaipaisin vinkkejä että mistä saisin apua päiväksi. Onko muita paikkoja palkata hoitajaa kuin MLL?
ap
Ja tosiaan, onhan sinulla mahdollisuus päiväuniin kotona ollessa, käytä se tilaisuus hyväksesi.
MLL:ltä voit kysyä hoitoapua, jos MLL:lä on toimintaa paikkakunnallasi.
poika kun on kovin sylinkipeää sorttia. Eikö kenenkään muun 2-vuotiaat heräile yöllä tai halua syliin???!!! Olen luullut että meidän poika on ns. "helppo lapsi" mutta ei näköjään.
Sinä joka kirjoitit että soitit osastolle ja pääsit sinne, soititko siis synnytyssairaalaan vuodeosastolle vai minne? Itse olen menossa Kättärille synnyttämään, sinnekö soitan, vai minne? Voiko sinne siis mennä ilman sen kummempia lähetteitä?
ap
Ensinnäkin en tajua mistä joku keksi että kannan lasta öisin. Syliin otan päiväsaikaan kun on pakko. Poika nyt sattuu olemaan aika mammanpoika ja syliinkaipaavaa sorttia, ehkä olen sitten liian pehmo kun nosta syliin silloin tällöin kun lapsi niin haluaa. Jätän tästälähtien sitten lattialle parkumaan sylin perään.
Vein ilmoituksen läheisen terveydenhuolto-oppilaitoksen (tms.) ilmoitustaululle, jospa joku opiskelija haluaisi tulla muutaman tunnin kerrallaan auttamaan.
Miehen kanssa on asiasta puhuttu uudelleen, mutta en kerta kaikkiaan jaksa kuunnella sitä marttyyrivalitusta siitä miten hän ei pärjää töissä jos ei saa nukkua. Mies ei näköjään tajua että raskaana oleva voi tarvita lepoa. Tänään melkein nukahdin rattiin kauppareissulla, saa nähdä herättääkö sekään miestä. Ehkä käskee mennä bussilla kauppaan jatkossa?
Mies on muuten hyvä mies ja auttaa ainakin välillä kotitöissä yms., mutta nukkuminen on asia mistä hän ei mielestään voi tinkiä.
Ja kertokaa nyt ihmeessä te kaikkitietävät että miten 2-v:n heräämiset saa loppumaan?!?!?!??! Ehkä aletaan molemmat nukkua korvatulpilla ja jätetään lapsi yöllä huutamaan yksin jos sen ikäisen ei kerran kuulu herätä, niinkö? Eihän siihen auta mikään unikoulu jos lapsella on taipumusta herätä öisin. Ettekö oikeasti tajua etteivät kaikki lapset nuku noin pieninä heräämättä?
Täällä riehutaan että en suostu ottamaan apua vastaan, mutta kyllähän minä suostuisin jos tulisi edes joku oikea ehdotus. Kun nyt kertakaikkiaan mieheltä ei saa apua, niin sitä on saatava muualta. Neuvolaan soitin, sieltä ei kyllä osattu mitään apua tarjota (en kyllä osannut mitään perhetyötekijää kysyäkään), sanottiin että pitää mennä omalle tk-lääkärille jos on supistuksia.
Lasta en päivähoitoon haluaisi laittaa, se olkoon viimeinen keino. Voisiko joku vihjaista että mistä niitä lastenhoitohaluisia abiturientteja voisi tavoittaa??
ap