Lapseni olisi parempi ilman minua...:(
olen surkea äiti. ei ole ammattia. retkahdin tupakkaan takaisin imetyksen loputtua ja mieheni valittaa minulle siitä joka päivä. en jaksa siivota ja syön liikaa karkkia. rakastan kyllä lastani valtavasti mutta alkaa tuntua että hänen olisi parempi ilman minua :( .
Kommentit (19)
Lapsellesi olet koko maailma, häntä ei haittaa, ettei sinulla ole ammattia tai syötkö liikaa karkkia!
Rakas ihminen, hae apua jos tuollaiset ajatukset vaivaavat. Mene vaikka vaan terveyskeskuslääkäriin, sieltä pitäisi ohjata eteenpäin.
Lapsellesi sinä olet kaikki kaikessa. Vanhemman menettäminen lapsuusiässä on yksi suurimmista traumoista, mitä ketään voi kohdata, vaikka vanhemmassa olisi mitä puutteita. Ja meissä kaikissa on. AIVAN kaikissa.
Halaus sinulle.
(PS. Liika karkki muuten saattaa pahentaa ahdistuksen oireita, koska sokeri saa verensokerin heittelemään. Koita alkuun lopettaa karkin syönti päivittäin. Parin päivän karkkilakon jälkeen sitä ei tee niin koko ajan mielikään.)
äidin ei kuulu polttaa ollenkaan (poltan tietenkin ulkona, mutta kuitenkin) ja äidin pitäisi olla muutenkin parempi esimerkki esim. ruokavalioltaan -ap
Hän saa sinut masentumaan ja tuhoaa itsetuntosi. Ryhdy taistelemaan oikeuksistasi olla sellainen kuin olet. Jos ei muu auta niin ota ero.
Nuo mainitsemasi seikat eivät kerro mitään siitä oletko hyvä vai huono äiti!
Itse asiassa, jos nuo ovat ainoat negatiiviset asiat äitiydessäsi niin olet todennäköisesti todella hyvä äiti!!!
Anna miehen lässyttää, älä välitä.
Vaikka sinusta tuntuisikin, että lapsesi olisi parempi olla ilman sinua. Voin vakuuttaa käsi sydämellä, että sinä olet lapsellesi maailman tärkein ihminen!
vetäisi röökiä, mutta se on minun ja kumppanini välinen asia. Lapsen ja vanhemman välit ovat sitten eri juttu. Eli älä sotke sinun ja lapsesi välejä ongelmiin miehesi kanssa. Mainitsemasi asiat eivät haittaa äitiyttäsi. Selvitä välisi miehen kanssa erikseen - äläkä anna lapsesi kärsiä ongelmista hänen kanssaan.
Ikävä sanoa, mutta miehesi on oikeassa. Kaikki nuo asiat vaativat itsekuria ja olisi sinulle itsellesi hyväksi jos huolehtisit itsestäsi vähän paremmin. Lapsesi hyötyy myös äitinsä hyvinvoinnista.
Lopeta myötätunnon kerjääminen täältä ja ryhdy toimeen. Aloita liikunta, lopeta mässäily ja hanki se ammatti. Itsekin tiedät, että se on parasta.
Olet surkea IHMINEN, jos et saa itseesi tuon enempää ryhtiä. Älä sitä äitiyteen sotke.
tästä meinaa tulla loppua : `(. en kerjää sääliä vaan minun on pakko "kertoa" jollekin nämä tunteet sillä tosissani suunnittelen että ehkä lapseni olisi parempi mieheni kanssa vain. en kykene näköjään mihinkään. en ole minkään arvoinen äitinä enkä ihmisenä. en jaksa huolehtia itsestäni, olen jotenkin henkisesti väsynyt ja vauva valvotti ensimmäiset kuukaudet, nyt hän tosin on jo 9 kuukautta. rakastan lastani hirveästi ja hän on parasta maailmassa mutta hän ansaitsisi paremman äidin. miehenikin on sitä mieltä pohjimmiltaan :( . päivän suurin ilo on hetket lapsen kanssa, kirjan lukeminen, sylissä pitäminen ja leikkiminen, ja lapsen nauru. mutta hänen ja mieheni olisi parempi jonkun muun kuin mun kanssa :( ap
http://www.aima.fi/
http://apua.info/fi-FI/apuanopeasti/
Valtakunnallisen kriisipuhelin 01019 5202
ma-pe 9-06, la 15-06 ja su 15-22
Kriisipuhelin päivystää tälläkin hetkellä, soita sinne. Vaikka heti.
Älä kuuntele mollaajia täällä. ÄLÄ KUUNTELE NIITÄ.
Äiti on lapselle äiti, se ainoa. Jos sinulle tapahtuu jotain, lasta jää AINA nakertamaan suru, se kysymys "miksi", se etkö rakastanut häntä tarpeeksi hakeaksesi apua, mksi jätit hänet, eikö hän ollut tarpeeksi hyvä, tarpeeksi tärkeä Tämä on kovaa puhetta ihmiselle joka on niin hauraassa tilassa kuin sinä nyt, mutta nyt on pakko jaksaa. Ja minä lupaan että se ei aina tule olemaan noin vaikeaa. Lupaan että tulevaisuudessa - vaikka se on nyt niin mahdoton uskoa - tulet iloitsemaan elämästäsi ja lapsestasi.
Synnytyksenjälkeistä masennusta on mahdollista hoitaa ja siitä voi toipua. Miehesi pitäisi tajuta lopettaa jäkätys, se pahentaa asiaa.
Varaa lääkäriaika. Puhu neuvolassa. Ja ÄLÄ kuuntele ihmisiä jotka purkavat omaa pahaa oloaan mollaamalla sinua täällä.
Olet hyvä, olet arvokas. Kunhan saat hoitoa, olosi paranee 100%. Sitä on vaikea kuvitella nyt, mutta se on totta,
Halaus.
Mutta siihen voi hakea ja saada hyvin tehokasta apua.
Lakataanpas syyllistämästä ihmistä, joka on heikossa tilassa, ok?
rakastavani häntä hirveästi mutta että joku muu nainen olisi parempi äiti kuin minä? oikeastaan melkein kuka tahansa nainen. ja uskokaa pois, mies näkee minua joka päivä ja joka päivä sanoo minulle varsinkin tupakoinnistani, mutta myös kaikista pienistä asioista joita teen huonosti äitinä, kuten kun lämmitän lapselle maitoa mikrossa enkä vesihauteessa. mies oli lukenut että jotain ainesosia häviää mikrossa ja huusi minulle kun en jaksa lämmittää vettä pullolle. mies näkee minut oikeasti ja aidosti kaikkine puolineni ja hän varmasti ei turhasta valittaisi jos olisin edes vähänkään kelvollinen äitinä. tiedän myös etten ole ihan täysin kunnossa tällä hetkellä, senkin takia joku muu olisi parempi äitihahmo lapselleni. jo raskausaikana mies valitti karkin syönnistä ja sanoi että aiheutan diabeteksen lapselleni. en tee mitään oikein. ap
mutta usko rakas ihminen, että IKINÄ ei lapselle ole parempi vaihtoehto menettää äitiään. Sinä tarvit nyt apua ja kun ilmiselvästi miehesi ei apua anna, vaan jatkuvasti pahentaa tilannetta typerillä ja ilkeillä kommenteillasi, niin sinun ON PAKKO pyytää apua ulkopuolelta. Ja epäilen raskaasti, ettei miehesikään ole kunnossa. Ei terve mies käyttäytyisi tuolla lailla lapsensa äitiä, puolisoaan kohtaan. Pyydä apua ja tee se HETI!
Äläkä missään tapauksessa tee itsellesi mitään. Eihän lapselle voi olla parempi olla sellaisen isän kanssa, joka on saanut äidin murtumaan. Ajattele, miten hän voisi kohdella lastanne?
Ota vastuu itsestäsi ja sitä kautta lapsestasi.
Jos apua tarvit, niin hae sitten sitä. Raivostuttaa
lukea tekstiasi kun pyorit vain itsesäälissa koko
ajan RYHTIA!!!
Kuule, *sinun arvosi ei ole kiinni siitä mitä mies sanoo* eikä hänen mielipiteensä ole mikään jumalan sana. Toista se nyt itsellesi ensi alkuun kymmenen kertaa. Miehesi kuulostaa ylikriittiseltä, ja pienikin kritiiki on masentuneelle ihmiselle hyvin vaikea vastaanottaa. Jos olisin siellä, käskisin miehesi ihan ensiksi pitää suunsa kiinni.
Kirje ei lasta auta. Yhtään. Se ei ole edes murto-osa kaikista niistä päivistä ja vuosista jotka hän viettää ilman äitiään. Jos teet itsemurhan (puhutaan nyt sitten asioista niiden oikeilla nimillä), se aiheuttaa lapsellesi emotionaalisen haavan, josta hänen on vaikea toipua. Siinä ei auta edes miten hyvä äitipuoli, eikä ole ollenkaan sanottua että sellainen edes kuvioihin ilmaantuu.
Niin että itsemurha vaihtoehtona on nyt kerta kaikkiaan poissuljettu. Se vain on.
(Halaaap:tä kanustavasti.) Ja nyt eteenpäin. Ruvetaan katsomaan jäljellejääviä vaihtoehtoja.
Ensimmäinen juttu on hakea sinulleapua. Mistä?
Onko sinulla *ystäviä tai perheenjäseniä* joille voisit soittaa huomisaamuna ja sanoa, että voimat ovat nyt loppu, tulkaa apuun? Avunhuuto voi vaikuttaa heikkoudelta, mutta masentuneelta ihmiseltä kysyy paljon voimaa hakea apua. Jos kykenet siihen, saat olla itsestäsi YLPEÄ.
Jos saat tukea sillä tavalla, pyydä että he varaavat sinulle lääkäriajan. Ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri on mahdollinen paikka lähteä liikkeelle. Siellä sitten sanot että sinulla on itsemurha-ajatuksia, tarvitset apua. He voivat myös ottaa puolestasi yhteyttä mielenterveystoimistoon ja kysyä toimintaohjeita.
Mikäli sosiaalinen turvaverkko puuttuu tai et luota siihen, neuvola on toinen vaihtoehto. Soita neuvolantädille. Hänen pitäisi tietää miten toimia.
Voit myös itse varata lääkäriajan.
Kun haet apua, muista sanoa, että miehesi ei tajua tilannetta. Hänelle olisi nimittäin asiaksi lukea vähän (synnytyksenjälkeiseen) masennukseen liittyvistä jutuista. Masentuneen ihmisen kanssa on raskas elää - hän saattaa tarvita omaakin ulkopuolista tukea - mutta *sinun* ensisijainen vastuusi on nyt tiivistetty kahteen asiaan:
1. sinä ja
2. lapsi.
Mies saa nyt terveempänä osapuolena koittaa jaksaa ja toivottavasti yrittää edes olla jotenkin hyödyksi, avuksi tai tueksi (kunhan oppii miten).
Mikäli itsemurha-ajatus käy liian voimakkaaksi, voit myös mennä suoraan psykiatriseen päivystykseen.
Oletko jo soittanut kriisipuhelimeen?
Hei! Sinä olet tärkein lapsellesi. Tupakoinnilla ym. ei ole hänelle merkitystä nyt. Sillä on, että ymmärrät merkityksesi. Lämmitettäänkö lapsen maito mikrossa vai hauteessa ei itseasiassa ole merkitystä, netistä löytää mitä haluaa. Usko minua ja unohda miehesi jorinat. Myöhemmin kun olet taas vahvoilla naurat koko jutulle. Rakasta lastasi, se on tärkeintä.
t:lastensuojelun sossu
1. masennuslääkettä
2. terapiaa/keskusteluapua
3. ero tai pariterapia
Ongelmasi on miehesi, ei se että olisit huono äiti tai ihminen. miehesi kuulostaa hirveältä ihmiseltä. et sinä. uskon että lapsesi olisi parempi kahdestaan sinun kanssasi, ei miehesi ja uuden naisen kanssa. mitähän tollainen mies tekee lapsen itsetunnolle, jos äitiäkin jo mollaa noin?
sinuna hakisin mahdollisimman pian apua, enkä uhkailisi itsemurhalla tai yrittäisi sitä. saattaa huonontaa mahdollisuuksiasi saada lapsen huoltajuus myöhemmin mahdollisen eron tullessa. enkä tietenkään tekisi itsemurhaa - haluatko että miehesi tekee saman lapsesi itsetunnolle mitä on jo sinulle tehnyt? et voi jättää lasta tuollaisen miehen armoille.
nyt soitto kriisipuhelimeen ja nyt tai huomenna lääkäriin. pyydät heti masennuslääkkeet. sitten alat pyrkiä terapiaan ja pariterapiaan. voimia.
on ihan totta. Eihän lastasi haittaa tupakointisi, siivottomuus tai karkin syöntisi eikä sekään, ettei sinulla ole ammattia.