Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko hyvistä KOETULOKSISTA koululaisille?

Vierailija
16.05.2009 |

Ja perustelut mukaan miksi maksat / miksi et maksa, kiitos.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten eritasoiset lapset huomioidaan? Riittääkö toiselle vaikka kasit, kun paremmalta vaaditaan kymppejä?

Vierailija
2/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 tai 9 = 5e

10 = 10e

pienemmillä numeroilla ei saa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehdottomasti aion maksaa, kun ensi vuonna tulee numerot. Ajattelin, että kympistä vitonen ja ysistä jotain.

Kyllähän se lapsi pitää huomioida. Ei ole tasa-arvoa, että kaikki pistetään samaa muotiin. Tasa-arvoa on se, että yksilöllisyys huomioidaan.

Miksi maksan? Miksi en maksaisi?

Vierailija
4/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä numero on palkka tehdystä työstä, siis oppimisesta.

T: kahden opettajan lapsi, joten arvata saattaa mistä tämä on opittu.

Vierailija
5/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari edellistä vastaajaa on sanonut maksavansa kympistä enemmän kuin ysistä, minusta siinä ei ole järkeä. Ysi on ihan yhtä hyvä numero ja jotenkin terveempi suoritus, en kannustaisi lasta pyrkimään täydellisyyteen!

Terv, äiti itse mallia "kympin tyttö, kuusi laudaturia", jonka lapsetkin kieltämättä kiikuttavat niitä kymppejä kotiin ... mutta se, että lapset tekevät parhaansa ja ovat onnellisia riittäisi minulle

Vierailija
6/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois ehkä tarkistaa tuota taulukkoa vähän. Maksan siksi että kiinnostaisi edes vähäsen lukea kokeeseen. Valitettavasti pelkkä hyvä numero ei riitä palkkioksi noille poitsulle joita ei koulunkäynti ja siinä menestyminen hirveästi kiinnosta.

Vierailija
7/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on todella outo asenne, kaikki on vain suorituskeskeistä.

Vierailija
8/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä koulun loputtua aina käymme jatskillä tms. juhlistamassa loman alkua, mutta numeroista se ei ole kiinni mitenkään. Kun tekee parhaansa, se riittää ja jos ei ymmärrä tehdä parastaan, sille ei sitten voi mitään. Meillä toinen pojista on ysin oppilas ja on jo yläasteella, toinen ala-asteella ja kasin oppilas.

Vierailija
9/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle maksettiin, kun olin lapsi. En näe siinä mitään haittaa.

Mikä ihmeen oppimisprosessi osaaminen - olen opettaja, enkä ymmärrä tuollaista käsitettä...

Vierailija
10/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen ei saa vielä mitään, mutta kun alkaa saada numeroita kokeista, niin sama systeemi.

Viikkorahoja tms. meillä ei makseta eikä myöskään siivoamisesta tai muista kotitöistä, eli koenumerot ovat meidän lapsille ainoa tapa ansaita rahaa kotona.

Ja miksi näin? Minun mielestäni koulunkäynti on lapsen työtä. Haluan opettaa lapsilleni, että hyvällä koulumenestyksellä on merkitystä elämässä selviämisen kannalta. Tyhjästä ei rahaa tule eikä sitä tule omien normaalien kotitöiden tekemisestä - kellekään perheenjäsenelle. Rahaa hankitaan työllä, jota tehdään kodin ulkopuolella ja mitä paremmin siinä työssä menestyy, sitä enemmän rahaa tulee. Lasten kasvaessa summia voidaan tarkistaa, tällä hetkellä summa on lähinnä symbolinen, kun lapsi ei rahaa varsinaisesti mihinkään tarvitsekaan.

Vierailija
11/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koe on mennyt hyvin, siis ylittänyt odotukset ja vastaa sitä työtä, mitä sen eteen on tehty, niin vähän juhlitaan. Joskus paistetaan lettuja tai ostetaan pieni suklaalevy.

Todistusrahaa on joskus annettu, sekin enemmän sellaisena kannustimena ja kesärahana. Yleensä ostan jonkun kirjan, mitä lapsi on tovonut.

Mä ajattelen myös niin, että oppiminen itsessään on se varsinainen palkka ja palkinto. Nää pienet kannustimet sitten on sellaisia arjen piristyksiä ja motivaation ylläpitimiä.

Vierailija
12/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lahjo lapsiani ja siinä on syy miksi koetuloksista ei makseta.

ps. meillä olisi tullut konkurssi jos hyvistä numeroista olisi tapana maksaa rahaa

Vierailija
13/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, kun esikoisella alkoi tulla todistukseen numeroita, aloin maksaa hyvistä todistusnumeroista: 5e ysistä ja 10e kympistä. Näin siksi, että itse ysi-kymppityttönä kärsin aikanani siitä, kun monet kaverit saivat huonommillakin todistuksilla taskurahaa enkä itse koskaan saanut. Sama käytäntö otetaan käyttöön sitten jokaisella lapsella sitä mukaa kun alkavat saada todistusnumeroita. Ja samat maksut riippumatta lasten lahjakkuuksista!

Vierailija
14/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetuloksista en maksa, sen kummin, kuin kotitöistäkään. Meillä ei vielä lapsi saa edes viikkorahaa, joten todistuksessa jokaisesta parhaassa kohdassa olevasta ruksista on annettu kolme euroa. Kummasti motivoi koulun käyntiin. Tyttö on ekalla. Oli neiti onnessaan viime jouluna kun sai 21 e ihan omaa rahaa. Kotityöt ja koulu kuuluu meillä omiin velvollisuuksiin, jotka hoidetaan ja näin ollen niistä ei rahaa tule. Mikäli tyttö löytää esimerkiksi pulloja ja palauttaa kaupaan, ne rahat saa pitää. Isänsä kanssa tytöllä on diili, että kotona tyhjenevät limpparipullot tyttö palauttaa isälleen ja saa niistä rahat itselleen. isi vie sit ne pullot kauppaan.

Vierailija
15/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pet shop -pikkupaketin tai muuta pientä.

Palkinto on vähentänyt tytön huolimattomuusvirheitä kokeessa. Aiemmin virheet olivat juuri huolimattomuutta, esimerkiksi unohtanut kokonaan tehdä jonkun tehtävän. Nyt kun on pikku porkkana, tyttö malttaa tarkistaa koetehtävät.

Vierailija
16/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 3.luokkalainen poika, jota ei koulunkäynti kiinnostanut ekalla ja tokalla tippaakaan. Opettaja harkitsi luokan kertaamista molempina keväinä. Kolmosella sitten aloin maksaan pientä kannustusrahaa ahkerasta kokeisiin lukemisesta ja kas kummaa, se auttoi. Nyt on huonoin numero ollut 8,5. Opettajakin minulle ihmetteli, mistä moinen menestys on peräisin.

Meillä taksa on vain nimellinen 10=2€, 9=1,50€ ja 8=1€

Minä sain myös lapsena rahaa koenumeroista 8 ylöspäin ja se oli kannustavaa ja kivaa. En näe siinä mitään huonoa puolta.

Meillä ei kotitöistä maksata, eikä viikkorahaa. Minusta onkin paljon järkevämpää maksaa työstä(lapsille koulunkäynti). Miksi joku maksaa viikkorahaa, sitä en ymmärrä. Tuntuu että eikö se opeta turvautumaan sosiaaliapuun aikuisena. Ja kotitöistähän ei saa palkkaa aikuinenkaan, miksi siis lapsi saisi. Ne kuuluu muutenkin koko perheelle.

Myös minä haluan opettaa, että työtä tekemällä ja ahkeruudella elämässä menestyy.

Niin, ja minun opettaja vanhempi maksoi meille koetuloksista rahaa, kun täällä joku opettaja mielipidettään ammattilaisena mainosti.

Vierailija
17/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuuden nimissä meillä tulee kaikki lapset saamaan samasta numerosta saman määrän rahaa. Minusta sekin on epäreilua, jos toinen leimataan huonommaksi oppilaaksi ja maksetaan enemmän kuin toiselle.

Ei hyvä!

Vierailija
18/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu hoitaa koulu niin hyvin kuin osaa. Kuukausiraha käytössä.

Vierailija
19/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-luokkalainen saa 50 senttiä roskien viennistä, ja minusta se on aivan oivallinen summa. Lapsestakin se on melko iso raha, joten en ole edes harkinnut summan korottamista. Toisaalta lapsi ei käytä rahaa itsekseen mihinkään, vaan kaikki ostokset teemme vielä yhdessä. Koetuloksista en maksa, tosin hänen koulussaan ei kokeista anneta numeroitakaan. Meillä lapsen oma hyvä mieli ja vanhempien kehut ovat riittäneet motivaattoriksi.

Meillä taksa on vain nimellinen 10=2€, 9=1,50€ ja 8=1€

Vierailija
20/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en maksanut. Tuntuu aika oudolta, ihan samoin kun joku raha, että siivoat... Hyvin ovat elämässä pärjänneet. Olen äiti 48v ja lapset 22, 16 ja 9. Perusteluni siis, sehän kuuluu elämään käydä koulua ja siivota jne. Ehkä tässä on joku ikäpolvisysteemi, kun minusta tämä "rahalla tai tavaralla" motivointi on aika outoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme