Saamelaisneuvosto vaatii kansallispuvun poistoa hittipelistä
Voi luaja ku hullua touhua tuo saamelaisten touhu.
Nyt ne mielestään omistaa jo ruutu kuosinkin.
Kommentit (23)
Loimaan Taisto ja Thaimaan Loisto kirjoitti:
Onko tää maailma menossa oikeasti noin sekaisin, että uhriudutaan ja loukkaannutaan kaikesta. Pelissä ei edes ole saamelaisasua eikä sitä edes sanota pelissä siksi.
Hoilottaisivatpa hahmot jotakin etäisesti nunnuka nunnukalta kuulostavaa.
Minulla on todistetusti esivanhempia Inarista ja Sodankylästä. Olen asunut koko ikäni kuitenkin Hämeessä. Näytän aivan pohjalaiselta kyllä.
Saanko minä laulaa yhtä joikua jonka opin jo lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todistetusti esivanhempia Inarista ja Sodankylästä. Olen asunut koko ikäni kuitenkin Hämeessä. Näytän aivan pohjalaiselta kyllä.
Saanko minä laulaa yhtä joikua jonka opin jo lapsena?
Tietysti saat. Mäkin saan vaikka en ole päivääkään lapissa asunut.
Huomaa kyllä, että jos ei ole oikeita ongelmia, ne kyllä keksitään.
Mä kunnioitan kyllä kaikkia ihmisia, mutta tää on jo naurettavaa touhua alkuperän kanssa vehtaamista.
Kaikista paras, jos saamelaisia ei muut huomioi mitenkään. Ei mitään puhetta mistään saamelaisten jutuista, niin eivät vahingossakaan loukkaannu. Ei osteta saamelaisten myymiä tuotteita missään muodossa tai tueta saamelaisten liiketoimintaa. Haluavat olla ihan erillään omassa kuplassaan, niin olkoot.
Minusta nuo puvut ovat todella hyvää mainosta ja promoa saamelaiskulttuurille. Jos Suomalaisista olisi vastaava niin hihkuisin tyytyväisyydestä!
En myöskään enää ymmärrä tätä mielensäpahoittamista.
Ennemmin niin, että näin saamelaiset saavat näkyvyyttä.
Mutta kai se nyt sitten on tämän ajan juttu, loukkaantuminen.
Voi kuinka kaipaankaan niitä hyviä vanhoja aikoja,
kun oikeat murheet oli ne asiat mistä murehdittiin.
Kyllä ihmisen pitää voida vaihtaa "etninen" taustansakin vähintään kerran vuodessa kun sukupuolensakin saa vaihtaa.
Riittää kun kokee olevansa saamelainen.
Missäänhän ei väitetä että hahmot olisivat saamelaisia. Epämääräisesti viitataan johonkin pohjoiseen kansaan. Turhaa kitinää taas kerran.
Nuo pelin asut eivät ole saamenpukuja. Niiden rakenteessa on huomattavasti enemmän elementtejä Aasian puolelta. Neulotut sukat ovat yleis Eurooppalainen ilmiö, samoin maiharit. Helman kuvionauha esiintyy kaikkialla Itämeren piirissä. Takkiosaa ei saamelaisilla ole koskaan, se on aasialaisvaikutteinen. Päähine on samoin Aasian suunnalta.
Hulluksi on mennyt tämä maailma. En voi välttyä ajatuksella, että tässäkin loukkaantumisen sijaan on todellisuudessa kyse toiveesta päästä jotenkin hyötymään peliyrityksen käärimistä rahoista. Tapa vain on täysin naurettava ja väärä. Tuo pelihän on leikkiä, jossa nämä satuhahmot nyt ovat saaneet vähän vaikutteita saamelaisesta kulttuurista, mutta heitä ei edes väitetä saamelaisiksi. Ihmiskunta on kautta aikain lainannut muilta kulttuureilta kiinnostavia asioita. Ymmärrän, ettei kenenkään kulttuuria, perinteitä tai historiaa saa loukata, mutta millä tavalla se hyödyttää saamelaisia, että eristävät itsensä sellaiseen kuplaan, ettei kohta kukaan uskalla katsoa heihin päinkään ilman pelkoa syytteistä? Jo nyt saamelaiset käsityöläiset ovat liemessä, kun turistit eivät uskalla ostaa heidän myynnissä olevia tuotteitaan, koska pelkäävät saavansa syytöksiä kulttuurisesta omimisesta?
Viime talvena kävimme pohjoisessa hiihtolomalla ja tyttäreni ihastui saamelaishattuun. Olihan se kaunis, mutta ei hänelle nykypäivänä sellaista voi ostaa kun sitä ei uskaltaisi pitää.
Sääliksi käy käsityöläisiä.
Miksi saamelaisilla on oikeus uhriutua kaikesta, mutta kantasuomalaislle ei ole oikeutta edes omaan kulttuuriin? Jos katsoo ihonväriin ja rotuun niin eihän saamelaisia nykyään edes erota perus-valkonaamasta kadunkuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Hulluksi on mennyt tämä maailma. En voi välttyä ajatuksella, että tässäkin loukkaantumisen sijaan on todellisuudessa kyse toiveesta päästä jotenkin hyötymään peliyrityksen käärimistä rahoista. Tapa vain on täysin naurettava ja väärä. Tuo pelihän on leikkiä, jossa nämä satuhahmot nyt ovat saaneet vähän vaikutteita saamelaisesta kulttuurista, mutta heitä ei edes väitetä saamelaisiksi. Ihmiskunta on kautta aikain lainannut muilta kulttuureilta kiinnostavia asioita. Ymmärrän, ettei kenenkään kulttuuria, perinteitä tai historiaa saa loukata, mutta millä tavalla se hyödyttää saamelaisia, että eristävät itsensä sellaiseen kuplaan, ettei kohta kukaan uskalla katsoa heihin päinkään ilman pelkoa syytteistä? Jo nyt saamelaiset käsityöläiset ovat liemessä, kun turistit eivät uskalla ostaa heidän myynnissä olevia tuotteitaan, koska pelkäävät saavansa syytöksiä kulttuurisesta omimisesta?
Hyvin kirjoitettu. Olen 100% kanssasi samaa mieltä.
Nuo nyrkillätapettavat tunturineekerit vois painua hevonvittuun täältä joka iikka.
Eikö ne ihmiset ymmärrä, että ne pelithän mainostaa Lappia ja lisää esim matkailua. Nyt joku ajattelee, että pitäköön tunkkinsa, tuonne en ainakaan rahojani tuhlaa.
Onko joku kuva mainitemastasi ruutukuosista? Linkin jutussa oli vaan kuva jonka asu jäljitteli saamelaisille tyypillistä kuviointia.
Eikö me kaikki olla alkuperäiskansaa kun ollaan samasta alkulähteestä?
Miksi joku on toista erityisempi nykyään.
Onko tää maailma menossa oikeasti noin sekaisin, että uhriudutaan ja loukkaannutaan kaikesta. Pelissä ei edes ole saamelaisasua eikä sitä edes sanota pelissä siksi.