Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko hyvistä KOETULOKSISTA koululaisille?

Vierailija
16.05.2009 |

Ja perustelut mukaan miksi maksat / miksi et maksa, kiitos.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei makseta numeroista, ei kokeissa eikä todistuksissa. Meidän mielestämme parastaan ei yritetä koulussa vain rahan takia.

Vierailija
22/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompaa maksaa naapurin kakaroille huonoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän kuin euro (tai kaksikin) kiitettävästä koenumerosta!

Roskien viennistähän selviää minuutissa, kokeeseen pitää lukea yleensä useampi tunti, tehdä läksyt ja seurata tunnilla! Kokeita lapsella on yleensä keskimäärin yhdet viikossa.

Meidän kolmasluokkalaisen "siivousvastuuna" on oma huone + lasten kylpyhuone, joiden siisteydestä hän huolehtii itsenäisesti. Ekaluokkalaisella on oma huone + alakerran vessa. Lisäksi siivoavat yhdessä lasten olohuoneen ja tietysti osallistuvat esim. siihen roskien vientiin, pihatöihin ym. ja tietysti omien jälkiensä siivoamiseen. Siivoamiseen kuuluvat tavaroiden järjestely, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, vessanpönttöjen, lavuaarien ja lattiakaivojen siivoaminen, lattioiden pesu jne. Näistä ei tule rahaa ollenkaan, mutta jos ryhtyisin sinun taksoillasi maksamaan, niin siitähän tulisi kymppejä viikossa ;-)

t. se, joka maksaa "nimellisen" euron kiitettävistä.

Vierailija
24/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ihan selvästi ahkeroi enemmän, kun saa rahaa hyvistä numeroista - kuten edellä muutama vastaaja on kertonut. Niin miksi hänelle ei sitten maksaisi hyvistä numeroista?

Meidänkin tokaluokkalainen poika on hyvin huolimaton luonteeltaan. Hän saa pari euroa siitä, että tuo matikankokeesta täydet tai liki täydet pisteet - ts. hän TARKISTAA tehtävät. Aikaisemmin hän ei tarkistanut laskuja "koska opettaja ei ole käskenyt". Kun hän alkoi samaan palkkiota, niin hän alkoi tarkistamaan.

Jos minulla olisi lapsi, joka ahkeroisi koulussa ilman palkkioitakin, niin en tietenkään maksaisi. Minusta maksaminen on kannustussysteemi. Siitä maksetaan, joka on lapselle hankalaa. Oli se sitten ihan mikä tahansa asia.

Vierailija
25/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa roskien viemisestä 10 senttiä. 50 senttiä on järjettömän iso summa minuutin tehtävästä.

27

Vierailija
26/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tiedän vasta, kun omat lapset koulussa, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että emme maksa. Syy tähän on se, että minulle maksettiin koenumeroista, 10 mk kympistä ja kymppi miikasta, 5 mk numeroista 9- ja 9,5 välillä, ja tämä (osaltaan, toki muitakin tekijöitä vaikuttamassa) kasvatti minusta suorituskeskeisen perfektionistin, joka vihasi itseään aina kun ei pärjännyt jossain täydellisesti ja väänsi itkua jopa 8+:sta; mikään numero alle kiitettävän ei tuntunut miltään. Myöhemmin sairastuin syömishäiriöön ja ties mitä muutakin pientä ongelmaa ollut, ja suurimmassa osassa ko. juttuja taustalla se kotona vallinnut, tämän maksusysteemin vahvistama käsitys siitä, että et ole mitään, jos et pärjää. No, pärjännyt kyllä olenkin, monellakin mittarilla katsoen, mutta omille lapsilleni toivon ennen kaikkea onnellista elämää ja hyvää itsetuntoa, muulla ei niin väliä.

Vierailija
27/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksettiin myös koenumeroista. Kymppiä en koskaan tainnut saadakaan, mutta ysistä sain jotain.

Ja minusta ei todellakaan ole tullut perfektionistia. Olen kaukana siitä.

Vierailija
28/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu tehdään ilman muuta lisäpalkkioitta kunnolla. Itseasiassa mullekaan ei koskaan maksettu, vaikka vanhemmat oli opettajia. He opettivat, ettei hyvistä numeroista tarvi maksaa vaan oletusarvoisesti tehdään parhaansa. Viikkorahaa sain kyllä muuten.

Vierailija
29/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus koitettiin systeemiä mutta se meni älyttömäksi ja ärsyttäväksi kun aina kun pyysi jotain apua niin vastaus oli että "no paljo maksat?" Siitä että omassa kodissaan siivoaa ei kuulu mitään maksaa ja opettaa minusta vähän väärää moraalia (mitään ei tarvi tehdä jos siitä ei itse hyödy taloudellisesti). Sen sijaan annan muksuille välillä rahaa ja tietävät että sille annan joka kotona tekee. Esikoinen tekee ja saa usein kun pyytää, on mielestäni ansainnut osuutensa perheen yhteisistä rahoista auttamalla kotona yleensä aina kun pyydetään. Toka ei saa koskaan mitään koska on niin laiska ettei viitsi tehdä mitään.

Siis olen se joka maksaa kokeista 8=3e jne. Jos kiinnostaisi muksuja itseään yhtään nuo koenumerot muuten niin ei olisi tarvetta maksaa. Eivät kyllä usein viitsi enää vaivautua kun "niistä saa niin vähän". Mitä vähän ihmettelen kun köyhän perheen lapsia kuitenkin ovat....

Vierailija
30/32 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ehkä erona juuri se, että minä puolestani sain; harvoin sain mitään alle 9-:n - maksusysteemi varmasti toimii kannustimena lapselle, joka on keskitason oppilas tai sen alle, mutta sille, joka tuo muutenkin kymppejä ja jolle raha tarkoitettu kiitokseksi/palkkioksi, se voi tuoda hirveät suorituspaineet. Minä ihan oikeasti itkin aina jos sain kokeista 8,5 tai alle.

Vierailija
31/32 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppimaan oppimista. Ihan simppeli ja oppimista tehostavan asian opettaminen on opettajille ihan vierasta. Eikö teille kasveille opeteta mitään ?

minulle maksettiin, kun olin lapsi. En näe siinä mitään haittaa.

Mikä ihmeen oppimisprosessi osaaminen - olen opettaja, enkä ymmärrä tuollaista käsitettä...

Vierailija
32/32 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausiraha tulee muuten.

Mutta kyllä koulua käydään ihan itsensä takia ja oman tulevaisuuden.

Olen satsannut lapsilla siihen, että oppivat hyviä lukutekniikoita ja iloitsevat siitä, että näkevät hyvän lukemisen vaikuttavan.

Olen nähnyt naapurissa kokeista maksun negatiiviset puoletkin. Toinen sai lukematta kymppejä ja rahaa tuli. Toinen joutui lukemaan tosissaan ja numerot oli "vain kaseja" ja rahaa ei tullut. Motivaatio lopahti kokonaan ja lapsi ahdistui ja koki itsensä huonoksi. Koskaan ei häntä kannustettu siitä, että hän yritti parhaansa ja luki taatusti enemmän kuin siskonsa.

Tämä on yhtä ihmeellinen systeemi minusta kuin tarrataulukot, missä maksetaan siitä, että lapsi pysyy kuivana yön.

Kyllä nämä ovat sellaisia perusasioita, mitä lapsi opettelee selvitäkseen elämässä, eikä vain rahan tai tavaran takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi