Pienyrittäjät - kannattaako yrittäminen?
Luin ilmaisjakelulehti City:stä, että joku kampaaja oli tienannut vuodessa 42 000€, mutta verojen ym. kulujen jälkeen käteen jäi 12 800€, voiko tämä pitää paikkansa? Miten yrittäjyys yleensä voi kannattaa Suomessa jos näin on? Tuli paha mieli näiden yrittäjien puolesta, jotka tekee hulluna töitä ja maksaa sitten ALV:ia 24% ja vielä palkastaankin verot. Suomihan suorastaan kusettaa näitä yrittäjiä.
Kommentit (64)
Miten yksityisyrittäjä voi olla edes vuotta ilman palkkaa? Millä se elää? Pyhällä hengelläkö muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosi väärin jos yrittää työllistää itsensä niin maksuja ja velvotteita on enemmän kuin jaksaa kantaa tai kukkaro jaksaa maksaa. Alvit alas pienyrittäjiltä!
Tämä pitäisi saada läpi hallitukseen!
Vaikka miten sanotaan että tuotteen/palvelun maksajahan sen alv:in maksaa, niin se on yrittäjän kuitenkin huomioitava omassa hinnoittelussa. Lähes yksi neljäsosa (siis alv) ei tule tuotteesta/palvelusta sille yrittäjälle plus muut verot siihen päälle ym ym. Hallituksen pitäisi ehdottomasti tajuta että yrittäjyys voisi työllistää monet ihmiset. Mitä valtio voisi tehdä sen eteen että yrittäjyys olisi riskittömämpää ja jo pienikin yrittäminen olisi kannattavaa?!
http://www.vasemmisto.fi/kansanedustajat/liandersson/vasemmiston-kolme-…
http://www.vasemmisto.fi/politiikka/pienyrittaejaeohjelma-turvaa-ja-jat…
Vierailija kirjoitti:
Miten yksityisyrittäjä voi olla edes vuotta ilman palkkaa? Millä se elää? Pyhällä hengelläkö muka?
Olen ihmetellyt samaa, varastaako ne firman kassasta.
klanilasta kun huutaa ja ulkopuolelta vielä ohimeneville linjureille, saa kyllä wiiman kimppuunsa sieltä varikolta. Jätä mieheni rauhaan kun huutelet siellä valoissa!
Itse käytän kevytyrittäjäpalveluita. Oma motivaatio ei riitä kirjanpitoon ja mielellään maksan sen jollekkin. Hinnat ovat nykypäivänä kohtuullisia. EYL-maksu tarvitsee maksaa, jos tulosi ylittävät 7800€ ja ALV 10 000 euron jälkeen. Helppo tehdä normaalityön ohessa sivutuloja, eikä tarvitse itse hoitaa byrokratian raskaita rattaita. Vahva suositus : www.laskutaitse.fi
Kyllä yrittäjyys on riskaapelia Suomessa. Verottaja ja Yel-yhtiöt n*ssivat rahat häikäilemättä.
Tähän AP:n kysymykseen ei ole yksielitteistä vastausta.
Huomioon täytyy ottaa vastausta punnitessa mm (jätän mainitsematta lukuisia muita)
-Mikä tuote/palvelu? -Onko sesonkituote, vai saako kauppaa ympäri vuoden. Onko riski että markkinat täyttyvät alueella, jolloin kauppa sakkaa, ja käytännössä loppuu?
Onko mahdollista laajentaa tuote/palveluperhettä samoille jo kertaalleen hankituille asiakkaaille?
-Millainen kulurakenne? - Juokseeko kulut vaikka myyntiä ei tule, vai onko kulut minimissä jos tuote/palvelu ei mene kaupaksi?
Onko asiakaskunta käytännössä yksityishenkilöitä, vai yrityksille suunnattu?
Mikä on kate per tuote/palvelu (hinnoittelusta riippuen /h, tai per projekti)
Paljonko keskimäärin maksaa hankkia 1 asiakas? (liittyy katteeseen)
Voiko kuluja karsia/laittaa jäihin helposti, eli voiko yrityksen toimintaa skaalata vapaasti kysynnän mukaan?
Nämä ovat ne mitä täytyy ensimmäisenä punnita, kun tuote/palvelu on kehitetty.
Oman yrityksen taustaa:
Valmistan tuotteita tilauksesta yksityisille. - sesonkituotteita pääosin, mutta kysyntää keskimäärin kuukausittain.
Tämän lisäksi myyn tuotteistani erillistä palvelua yrityksille, jossa taas aika tasainen kysyntä.
Nämä luovat tasapainoa, huonona myyntikuuna saan silti suht tasaisesti tuloa myymästäni palvelusta, ja hyvänä myyntikuuna jää rahaa puskuriksi yritykseen, jolla omat, vaatimattomat tuloni voi tasoittaa.
Yritys ja tunnettavuus kasvaa hyvin hitaasti, mutta varmasti. Mainostan harvakseltaan, lähinnä huoniona myyntikuukausina, sillä en halua kasvattaa kysyntää yli mahdollisuuksieni tarjota. Ja koska yritys on käytännössä minun taitoni varassa, työntekijän palkkaaminen ei käytännössä auttaisi, eikä pelkkien sivutoimien hoitelemiseen ole mitenkään kannattavaa palkata ketään.
Menot ovat minimissä, minulla on tuotteiden valmistamista varten oma tila kotona (kaksi huonetta), työkoneet ja laitteet on maksettu jo aikapäivää sitten, huollot olen opetellut tekemään itse, ainoastaan itse materiaalit maksavat erikseen, ja niitäkin voi hankkia tarpeen mukaan, ja hyvänä kuuna varastoon.
Nettisivut olen luonut itse, ja ainoastana verkkosivut ja verkkokauppa maksaa kuukausittain.
Muutoin juoksevia kuluja ei ole tällä hetkellä.
Tienaan keskimäärin nettona n. 1900€/kk, yrityksellä on varoja huonompia aikoja tai lomia varten, ja työaikaa (sivutoiminineen ja hankintoineen) menee n. 30-50h/kk tilanteesta riippuen.
Pidän keskimäärin 3-4 viikon kesäloman ja talvella jokusen pidemmän viikonlopun.
Olen onnekas että minulla on tuoteperhe ja palvelu joka menee kaupaksi.
Tervehdys,
Työkyvyntutkimuspoliklinikka, HUS järjestää yrittäjille paljon koulutusta tukeakseen yrittäjien jaksamista työelämässä.
Uusin pienten yritysten käyttöön räätälöity koulutus koskee epäkelpojen, mahdollisesti mielenterveysongelmaisten työntekijöiden erottamista tai ohjaamista pois yrityksen palveluksesta.
Aikaisemmin koulutus on ollut tarjolla isommille yrityksille (300 tai enemmän työntekijöitä), nyt se on tarjolla kaikille yrittäjille. Koulutus on rakennettu viranomaisille ja terveydenhuollon toimijoille käytetystä koulutuksesta.
Kaikki tietävät kuinka taloudellisesti ja henkisesti rasittavaa on mahdollisista mielenterveysongelmista kärsivä työntekijä. Minkälaiset riskit joutua oikeuteen mm. työpaikkakiusaus tapauksista. Taloudelliset riskit ovat todella suuret.
Koulutuksen käyneet ovat alkaneet kutsua tätä tehokasta kurssia nimellä 'Puhdas tusina', joka kuvaakin hyvin koulutuksen tehokkuutta toiminnan parantamisen suhteen. Koulutuksessa käydään läpi mm:
-mitä on sallittu syrjintä - kuinka vältetään riskosilmoitukset
-väkivalta, mitä saa tehdä - esimiehen sallitut voimatoimet käydään läpi ja harjoitellaan käytännössä
-onko henkinen väkivalta kiusaamista? Neuvotaan esimiesasemassa toimivalle sopivat keinot ja menetelmät lääketieteen asiantuntijoiden toimesta
-provosointi auttaa pääsemään tavoitteeseen - provosoimalla saadaan paljon tulosta, henkinen rasite ja mahdollinen sallittu voimankäyttö, käytännön harjoituksia
-näin neuvot lakimiestä ja työterveyshuoltoa ja estät rikosilmoitukset - terveydenhuollon asiantuntijat kouluttavat
Kurssin hinta 4500 € alv. 0%
Kurssi järjestetään 14-15.10 Dipolin kokoustiloissa Espoossa.
Lisätietoja kurssista voi kysyä yhteyshenkilöiltä.
Mikäli teillä on ollut aikaisemmin vastaavia ongelmia, mahdollisesti oikeustapauksia, voitte lähettää aineistoa ja kysymyksiä yhteyshenkilöillemme sähköpostitse.
Työkyvyntutkimuspoliklinikka, Pasila
09 471 75451
Kurssin vetäjä
Katinka Tuisku, HUS
katinka.tuisku@hus.fi
050 427 0354
Asiantuntijat
Annika Jalli
annika.jalli@mehilainen.fi
Helena Galkin-Jokinen
helena.galkin-jokinen@mehilainen.fi
Ihan oikea havainto tehty edellä, mitä tulee ALViin. Asiakas sen maksaa, mutta kun se on osa myyntihintaa, niin myyntihinta voi sen vaikutuksesta nousta kohtuutoman korkeaksi, ettei sitä pysty asiakkaalle perustelemaan.
Kaikkein pahin on ALVilla kikkailu, eli se, että Suomessa on alennettuja ALV kantoja, kuten elintarvikkeet, lehdet, kirjat, terveydenhoito.
Totta kai on helppo perustella kyynel silmässä, miten lääkäripalkkio pitääolla ALV nollahintainen, että köyhä kansakin voi mennä lääkäriin. Tosiasiassa lääkärisema pistää taskuunsa tuon alvin verran rahaa. Eli käynnit on hiinoiteltu tappiin, koskei alvia tarvitse siihen päälle enää laskuttaa. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Pienessä yrityksessä pitää myyntiä olla 100 tonnia per lärvi/vuosi, ennen kuin homma oikeasti kannattaa, eli pystyy maksamaan pari tonnia palkkaa kuukaudessa.
Se on suunnilleen näin ja suurin osa ihmisistä jotka arvostelee esim huutokauppakeisarin ostoja ja myyntejä, ei tajua kuluista yhtään mitään. Kuvittelevat että se 300€ on puhtaana käteen mitä jostain kuparipannusta maksetaan.
Riippuu yritystoiminnasta. Itse en viitsinyt alkaa vinkumaan pienistä palkkatulositani kuten tässä maassa tuntuu olevan tapana. Olen edelleen palkkatöissä mutta perustin sivutoimisen yrityksen. Mietin mitä parhaiten osaan ja rekisteröin Oy:n. Asiakkaiden hankinta ei ollut alkuun helppoa. Eikä tietysti tarvitse ollakaan, vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään. Opettelin kirjanpidon ja tilinpäätöksen tekemisen ettei tarvitse tällaisista perusjutuista maksaa ulkopuoliselle. Aika hyvä pohja tuohon on saatu jo peruskoulusta ja lukiosta joten pienellä täydennyksellä alkoi tämä sujumaan näin pienessä firmassa missä ei ole työntekijöitä eikä paljon muitakaan kuluja. Töiden tekemiseen tarvitsen vain kannettavan tietokoneen. Toimitila tms. kuluja ei siis ole. Laskuista maksetaan alv. ja tuloksesta 20% veroja valtiolle. Loppu jää käytännössä puhtaana käteen kun hoitaa sen niin, että maksaa verottomia osinkoja itselleen. En tarvitse enempää koska saan kuitenkin palkkaa. Mitään YEL:iä en tietenkään maksa koska ei tarvitse. Vuositasolla firma tekee puhdasta tulosta suunnilleen 20-30 t€. Eihän se mihinkään riitä mutta kun se tulee päivätöiden kuukausipalkan päälle niin hyvä lisä se on. Itsestään se ei tietenkään tule, edellyttää töiden tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu yritystoiminnasta. Itse en viitsinyt alkaa vinkumaan pienistä palkkatulositani kuten tässä maassa tuntuu olevan tapana. Olen edelleen palkkatöissä mutta perustin sivutoimisen yrityksen. Mietin mitä parhaiten osaan ja rekisteröin Oy:n. Asiakkaiden hankinta ei ollut alkuun helppoa. Eikä tietysti tarvitse ollakaan, vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään. Opettelin kirjanpidon ja tilinpäätöksen tekemisen ettei tarvitse tällaisista perusjutuista maksaa ulkopuoliselle. Aika hyvä pohja tuohon on saatu jo peruskoulusta ja lukiosta joten pienellä täydennyksellä alkoi tämä sujumaan näin pienessä firmassa missä ei ole työntekijöitä eikä paljon muitakaan kuluja. Töiden tekemiseen tarvitsen vain kannettavan tietokoneen. Toimitila tms. kuluja ei siis ole. Laskuista maksetaan alv. ja tuloksesta 20% veroja valtiolle. Loppu jää käytännössä puhtaana käteen kun hoitaa sen niin, että maksaa verottomia osinkoja itselleen. En tarvitse enempää koska saan
Näin se hoituu eikä kyse ole muusta kuin viitsimisestä ja laiskottelun lopettamisesta. Sekä siitä, että käyttää niitä älylaitteita johonkin hyödylliseen eikä johonkin turhanpäiväiseen somepaskaan.
Minun tyttöystävä on kampaaja ollut 5.5 vuotta. Sen käteen jäävät tulot olleet alle 20 000 euroa vaikka tekee 8 tunnin päiviä. Verot on isot mutta myös vuokrat on isot 1500 euroa vuokra kk parturitilalla. Sitten muita kuluta on myös joten ei se netto ole kovin paljoa. Minä olen tienannut nettona vuodessa noin 34000 euroa rakennusvirastossa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu yritystoiminnasta. Itse en viitsinyt alkaa vinkumaan pienistä palkkatulositani kuten tässä maassa tuntuu olevan tapana. Olen edelleen palkkatöissä mutta perustin sivutoimisen yrityksen. Mietin mitä parhaiten osaan ja rekisteröin Oy:n. Asiakkaiden hankinta ei ollut alkuun helppoa. Eikä tietysti tarvitse ollakaan, vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään. Opettelin kirjanpidon ja tilinpäätöksen tekemisen ettei tarvitse tällaisista perusjutuista maksaa ulkopuoliselle. Aika hyvä pohja tuohon on saatu jo peruskoulusta ja lukiosta joten pienellä täydennyksellä alkoi tämä sujumaan näin pienessä firmassa missä ei ole työntekijöitä eikä paljon muitakaan kuluja. Töiden tekemiseen tarvitsen vain kannettavan tietokoneen. Toimitila tms. kuluja ei siis ole. Laskuista maksetaan alv. ja tuloksesta 20% veroja valtiolle. Loppu jää käytännössä puhtaana käteen kun hoitaa sen niin, että maksaa verottomia osinkoja itselleen. En tarvitse enempää koska saan
Se onkin noin helppoa jos on jo työpaikka ja osaa itse kirjanpidon tehdä eikä ole toimitila-tai vakuutuskuluja. Täysin eri asia alkaa työttömänä yritystä perustamaan. Suurimmalle osalle täysin mahdotonta kun jollakin rahalla pitäisi elääkin.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Kannattaa, jos osaa ottaa asioista selvää itsenäisesti ja härkäpäisesti.
Tuon kampaajaesimerkin luulen johtuvan hölmöstä yrityssuunnittelusta ja sitäkin typerämmästä verosuunnittelusta. Luulen että melko pienellä vaivalla tuommoisen pienyrityksen vaihto voisi olla +100k/v ja nettotulot luokkaa 60-70k vuodessa jaoteltuna osinkoihin ja palkkatuloon. Valtaosa yrityksen kuluista on suoraan verovähennettäviä. Liiketiloistakin voisi tehdä lainoitetun yritysomistuksen. Yksityisenä toimijan ei välttämättä edes kannata olla rekisteröity yrittäjä vaan työntekijän ja yrittäjän välimaastossa liikkuva laskuttaja.
t: Yksityisyrittäjä konsultti
kirjanpidon voi opetella ja joku laite teillä työttömillä on millä tännekin kirjoitatte. Kuten ylempänä sanottiin, kyse on viitsimisestä. Tekosyitä voi keksiä loputtomiin. Kokeilkaa taipuuko oikea käsivarsi pään yli niin, että saatte itseänne niskasta kiinni.
Helppoa se ei ole mutta vaikeitakin asioita voi tehdä.
Kyllähän Suomessa kannattaa jokaisella olla oma firma jos ei halua maksaa näitä täysin kohtuuttomia veroja millä ei saa vastineeksi paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu yritystoiminnasta. Itse en viitsinyt alkaa vinkumaan pienistä palkkatulositani kuten tässä maassa tuntuu olevan tapana. Olen edelleen palkkatöissä mutta perustin sivutoimisen yrityksen. Mietin mitä parhaiten osaan ja rekisteröin Oy:n. Asiakkaiden hankinta ei ollut alkuun helppoa. Eikä tietysti tarvitse ollakaan, vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään. Opettelin kirjanpidon ja tilinpäätöksen tekemisen ettei tarvitse tällaisista perusjutuista maksaa ulkopuoliselle. Aika hyvä pohja tuohon on saatu jo peruskoulusta ja lukiosta joten pienellä täydennyksellä alkoi tämä sujumaan näin pienessä firmassa missä ei ole työntekijöitä eikä paljon muitakaan kuluja. Töiden tekemiseen tarvitsen vain kannettavan tietokoneen. Toimitila tms. kuluja ei siis ole. Laskuista maksetaan alv. ja tuloksesta 20% veroja valtiolle. Loppu jää käytännössä puhtaana käteen kun hoitaa sen niin, että maksaa verottomia
Työpaikan saaminen tuskin on mikään ongelma. TE-toimiston sivut on työpaikkoja täynnä. Kuten ei ole ongelma kirjanpidon opettelukaan. Työttömänä on hyvää aikaa kehittää osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu minulta meni YELit vaikka oli sivutoimisia yrittämistä ja paljonkin muitakin kuluja, joista et mainitse sanallakaan. Osakeyhtiön kirjanpito ei myöskään ole ihan helppoa jos sen haluaa oikein tehdä.
Jotkut tekevät sijoituksia ja laittavat rahaa mm eläkerahastoihin, osakkeisiin yms.