Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ihan sikana" - Mitä mieltä, jos aikuinen puhuu näin?

Vierailija
11.05.2009 |

.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sikana, tajuttomasti, törkeesti jne. Tajusin sen vasta kun työpaikalla tehtiin sellainen ihmistyyppimääritys: olen keltainen ihminen ja meille tyypillistä on ylisanojen käyttö, hymiöt yms. tunteiden ilmaisu.

Ja olen siis aikuinen, enkä kyllä hirveästi rajoita itseäni esim. töissä.

Vierailija
2/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia on niin erilaisia. En yleensä mitään erityistä mieltä jos se sopii sen suuhun. Sanon itsekin. Aikuinen 32v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muuten harrastan hymiöitä.

Nimim. Ikiteini -73

Vierailija
4/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ulos vanhuksen huoneesta ja sanoo isoon ääneen käytävällä muitten vanhusten ja hoitajien kuullen:

"ihan sika siisti mummo tässä huoneessa." Mitä mahtoikaan muut vanhukset ajatella ja sanoa tämän jälkeen....

kaikissa tilanteissa siis ei tarvis käyttää mitä sattuun sanoja!

Vierailija
5/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetan yliopistolla kielenhuoltoa ja prosessikirjoittamista, kirjoitan juuri tässä artikkelia erääseen kielititeelliseen julkaisuun...ja käytän silti ilmaisua "ihan sikana".

"Ihan sikana" on ihan toimiva.

Vierailija
6/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuota, tai vastaavia sanoja, siitäköhän sitten johtuu, että olen saanut kuulla, että käytän "värikästä kieltä".. Ennen en olekaan tajunnut mitä tuolla on tarkoitettu. :)

Mutta itseäni ärsyttää suunnattomasti x:sää ja w:tä kirjoituksissaan käyttävät aikuiset.. Tapa näyttää olevan yleinen 5-kymppisillä miehillä, jotka jahtaavat nuoria naisia.. 50wee jannut ja heput..

Vierailija
7/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen puhuu tuolla tavalla esim. diplomaattipäivällisillä, ajattelen tietysti eri lailla kuin jos tilanne on vaikka keskustelu jonkun nuoren kanssa.

Vierailija
8/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tota sanontaa välillä ja monia muitakin. Paras "opettaja" mulle on mun teini-ikäinen tyttäreni. Sekun hokee jotain sanontaa monta kertaa päivässä, niin kyllä se tarttuu.

Kauhein on "mitä välii". Mies sanoin yks päivä mulle jotain ja mä tokaisin sille "mitä välii". Siitä haluun kyllä eroon.

Vierailija
9/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen puhuu tuolla tavalla esim. diplomaattipäivällisillä, ajattelen tietysti eri lailla kuin jos tilanne on vaikka keskustelu jonkun nuoren kanssa.

Monetkin tutut puhuvat sika-jotakin, ollaan 70-luvulla syntyneitä akateemisia. Mutta näitä sika-sanoja käytetään vain rennoissa yhteyksissä, ei todellakaan virallisissa!

Vierailija
10/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin tavallista lähipiirissäni. Ja ihan akateemisia 70-luvulla syntyneitä pääkaupunkilaisia ollaan. Ei tosin mitään hienostelijoita kuitenkaan.

Vierailija
11/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi joskus 90-luvulla :)

Vierailija
12/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyneiden kieltä :)

Vierailija
13/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös monet muut vastaavat ilmaisut esim tajuttomasti, törkeesti, ihan hulluna...

t: akateeminen helsinkiläinen -76

Vierailija
14/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

'ihan simona' on vaan nykyajan versio tuosta 'ihan sikana'-sanonnasta...

Vierailija
15/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää tuota ilmaisua. ihan normaalina pidän. kiinnostaisi tietää, mitä ap ajaa kysymykselläään takaa? onko sinun mielestä jotenkin sopimaton aikuiselle vai mitä?

Vierailija
16/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minun kirjoittama teksti;) täällä myös helsinkiläinen-74, joka käyttää useinkin vastaavia ilmaisuja.

Vierailija
17/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhuttiin murteista ja sivuttiin myös slangia. Opettaja kertoi että helsinkiläisteinit käyttävät sanaa "sika" esim. merkityksessä "todella", esim. sika siisti. Kuulosti älyttömän typerältä. No eiköhän jotkut luokkalaiset sitten ottaneet sen omaankin käyttöön. En ole kyllä enää kenenkään kolmikymppisen kuullut käyttävän, eikä nykyteinit todellakaan käytä.

Vierailija
18/24 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikana, sika siisti ym. kuuluu ihan normaaliin jokapäiväiseen puheeseen meidän teineillä ja niiden kavereilla! Helsingissä siis ollaan.

Vierailija
19/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan normaalia viela 80+ syntyneilläkin ja ihan tänä päivänä. mut itse en ainakaan hymiöitä osaa käyttää t:poikanen -86

Vierailija
20/24 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia suomen kieltä (akateeminen vm 71)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme