Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hoidossa, äiti hoitaa kaupunkiasioita?

Vierailija
09.05.2009 |

tästä on varmaan puhuttu aikaisemminkin..

Mutta käyttekö esim ruokakaupassa kun lapsenne on hoidossa tai muualla omilla asioilla. Olen ymmärtänyt, että joidenkin mielestä ei sais. Tunnustan käyneeni. Lapsi oli osapäivähoidossa ja minä osapäivätöissä. Ihanaa kun oli joskus omaa aikaa hetki.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sun on hyvä vaihtaa alaa, jos et jaksa sitä, että lapset ovat päiväkodissa. Mitä se sulle loppujenlopuksi kuuluu, mitä vanhemmat sillä ajalla tekee kun lapset on päiväsaikaan hoidossa.Ilta-ajat vuorohoidossa eri asia.

Sama kun mä olisin kaupan kassalla töissä ja mua ihan oksettaisi kun joku ostaisi joskus tai usein jotain muuta ruokaa kuin perunaa, porkkanaa, jauhelihaa ja maitoa.

Vierailija
22/39 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitin pk:n tädeille käyväni kaupassa tai asioilla ennen kuin haen tyttäreni. Se sopi vallan mainiosti hoitajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten nukkuessa. Ei ollut isovanhempia tms, auttamassa lasten hoidossa edes satunnaisesti. Oli oikein työteliäs ja ahkera olo...vähän liiankin.

Nyt kun sain lapset päiväkotiin ja he tekevät siellä keskimäärin 7 h hoitopäivää, niin takuulla nautin niistä harvoista vapaahetkistä mitä saan täysin rinnoin, vaikka pihalla kahvia juoden ja lehteä lukien, jos töistä tulee vähänkin vapaata.

Kaiken muun ajan kun olen täysillä mukana lasteni elämässä.

Kyllä äitikin tarvitsee omaa aikaa jaksaakseen, tai ainakin minä tarvitsen, eikä sitä välttämättä saa jos sitä ei itse ota. En näe siinä mitään oksettavaa, etenkään, jos lasten hoitopäivät ovat pituudeltaan muutekin varsin kohtuulliset.

Vierailija
24/39 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan sitä sanoa asiakkaalle että nyt tais unohtua makkarapaketti?

Tai vaikka ehdottaa että ostaisit salaattia, et ole viikkoon syönyt kasviksia kuin pizzan sisällössä..

Jos lapsien hoitopäivä on koko päivä niin ei sitä tartte mitenkään perustella!

Omat lapset on 13 päivää kuussa hoidossa TÄYDEN päivän. En voi viedä niitä hoitoon kun sitä ei ole sovittu, aikasemmin voi hakea jos haluaa.

Ja viedä ennen ulkoilua tai ennen ruokaa. Sen jälkeen alkaa menemään hankalaksi.

Ja onko siinä pointtia jos lapsi menee hoitoon esim. 2 tunniksi jos menee iltavuoroon ja mies hakee pian?

Omat lapset ainakin sanoisi ettei tulis niin pian kun ei ehdi leikkimään.. Pitää muistaa myös se että lapsellakin on se päivä, ja se voi tuntua ikävältä liian lyhyenä!

Vierailija
25/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jain juuri aitiyslomalle kokopaivatyosta, jona aikana lapseni oli hoidossa. Asun ulkomailla ja lapseni on hoidossa yksityisella. Nyt kun en ole toissa, lapseni kay siella edelleen 2 krt viikossa. Tama antaa minulle omaa aikaa, kun nyt on kuitenkin hankalaa hoitaa kaikkia vauvaa edeltavia asioita yhdessa lapsen kanssa, kun hanen nostelemisensakin alkaa olla hankalaa. Kayn kaupassa ja ostoksilla, laakarissa, ensi viikolla kampaajalle ym. Lapsi nauttii hoitopaikasta ja kyseleekin joka paiva, koska on taas menossa katsomaan kavereitaan siella. Tama jarjestely sopii hoitajalle,joka kuitenkin viela saa maksun niista hoitopaivista,minulle,koska saan omaa aikaa ja pojalle, joka saa leikkia kavereiden kanssa.

Voin kuitenkin olla pojan kanssa muina paivina. Kylla minullakin aluksi oli olo, etta olenko huono aiti kun teen nain, mutta ainakin nyt on homma toiminut. Ei minusta olisi reilua lapsellekaan jos kaikki yhtakkia muuttuisi ja hanen tarkea sosiaalinen kontaktinsa muihin lapsiin katkeaisi. En viela ole ihan varma mita sitten kun vauva syntyy, mutta todennakoisesti lapsi jatkaa viela hoidossapari kertaan viikossa.

Vierailija
26/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös useinmiten vie lapset päiväkotiin aamulla vaikka iltavuoro

olisikin. Saatan tehdä itseäni virkistäviä asioita sillä aikaa kun lapset ovat hoidossa.Saatan myös siivota tai tehdä muita kotitöitä ja näin "säästää" perheen yhteistä aikaa vaikkapa viikonlopuiksi.

Vierailija
27/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan lasten takia on parempi, että menevät suhteellisen säännöllisesti päiväkotiin. Eli meninpä sitten aamu tai iltavuoroon niin lapset ovat päiväkodissa joka aamu 8.30. Yleensä heidät haetaan 15.30-16.30 välisenä aikana. Hoitopäiviä heillä on 12 kuukaudessa, joten vapaatakin jää mikä ei välttämättä ole ihan hyvä juttu, jos ovat kovin ripotellen keskellä viikkoa tai on pitkä vapaaputki... Päiväkotiin meno on huomattavasti helpompaa, jos hoitoajat ovat mahdollisimman säännöllisiä. Jos alkaisin viedä lapsiani hoitoon esim. vasta päiväunille tai ruokailuun niin lapset reagoisivat rutiinien puutteeseen aivan takuuvarmasti. Ehkä meillä on sitten tavallista herkemmät lapset, mutta he todella tarvitsevat samanlaisina pysyvät rutiinit. Voin hyvin kuvitella mikä show meillä olisi, jos yhtenä päivänä hoitopäivä alkaisi heti aamusta ja toisena vasta ennen päiväunille menoa...

Vierailija
28/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikansa viettävät lapsen ollessa hoidossa? Minusta on ihan järkevää pitää lapsen hoitoajat säännöllisinä eikä kuskata lasta hoitoon just ennen iltavuoroon menoa jonain päivänä ja toisena sitten aamulla kuudelta ennen aamuvuoroon menoa.

Sitä paitsi, vanhemmat maksavat siitä hoidosta. Jos sä palkkaat maalarin maalaaman seinän niin eihän maalari päätä puolestasi, että mikä väri siihen laitetaan, vaikka hänen mielestään sun valitsemasi väri olisi ihan hanurista.

Jotenkin vain ärsyttää tämä ainainen vääntö näistä hoitokuvioista. Eikö ole pääasia, että perhe voi kokonaisuudessaan hyvin? Ehkä äiditkin jaksavat paremmin, jos joskus pitävät vapaata lasten ollessa hoidossa.

Vierailija
29/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että moni lapsi viihtyy hoidossa paremmin, kuin kampaajalla tai pankissa.

Meidän 5v. pankissa olo on tuskaa, eikä jaksa odotella.

Kampaajalla tykkää olla, jos on itse asiakas, muuten ei.

Lapsen etu on olla hoidossa, eikä asioilla äidin kanssa. Hyvin yksikantainen näkemys tällä palstalla, kun lapsi pitäisi raahtaa jokapaikkaan mukaan ja yleensä se lapsi saa vain odotella ja jonotella.

Onneksi olen sinut äiteyteni kanssa, eikä minun tarvitse osallistua hyvä äiti kilpailuun.

Vierailija
30/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi lapseni on kehitysvammainen ja ollaan oltu melkein 8v. erilaisten ammattilaisten kanssa tekemisissä ja kaikki ovat sitä mieltä, että kaikki äidit tarvitsevat omaa aikaa. Näitä ammattilaisia on ollut paljon matkan varrella, eikä ykskään niistä tyrmää äidin omaa aikaa.

Oikeesti sellaiset äidit, jotka ovat kokajan ajan lapsensa kanssa marttyyri äitinä ovat jotenkin henkisesti sairaita, kireitä ja muiden elämää kyylääviä katkeria ihmisiä. jaksaakseen kyttäävät sitten muiden äitejen tekemisiä ja nostavat itsensä jalustalle, kun kukaan muu sitä ei tee.

Vierailija
31/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että ihan kun olis vankilassa kun koko ajan pitää tilittää tekemisistään jollekin.

Jos yrittää hoitaa jonkun asian työajalla, niin töissä heti auotaan päätä että minnekäs sitä nyt karataan ja miten sinulla mitään asiaa voi minnekään olla. Läppäähän se vaan on, mutta sitä samaa on hoettu jo niin kauan että ei se vitsi enää naurata.

Ja päivähoitoaikaankaan ei saisi mitään tehdä, heti on oksettavaa ja ties mitä. On se nyt jumalauta kumma että jotain puolen tunnin asiaa ei saisi hoitaa ilman että siellä on joku kurkkuaan kakomassa. Oksenna minun puolestani kutonen vaikka koko päivä.

Kuinka moni mies joutuu sietämään tämmöistä, kysyn vaan?

Vierailija
32/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka valittavat siitä, että joutuvat hoitamaan lapsia vaikka se on heidän työtään. Itse kuuluin vuosia tähän mahdollisimman heti lapset hoidosta ryhmään, enkä käynyt kampaajalla enkä paljoa muuallakaan. Pipo kireällä paahdoin tuhatta ja sataa töihin/töistä. Tyttäreni sanoi kerran kauppareissun jälkeen, että voisit äiti käydä kaupassa ennen kuin haet meidät, niin eskareidenkin äidit tekevät. Ja itse asiassa lto oli myös tämän huomannut, kun sanoi ihan suoraan, että kyllä täällä on lapsia 7-17 hoidossa, voivat olla ihan hyvin hoidossa ja kun vielä viihtyvät. Ja nyt puhun kohtuullisista hoitoajoista, joka meidän perheessä tarkoittaa noin 7 tuntia.

Niin, nyt lapset voivat olla päiväkodissa kun käyn kampaajalla tai kaupassa. Ja olin kotonakin välillä niin, että lapset päiväkodissa :) Pipo ei ole enään kireällä ja lapset ovat paljon tyytyväisempiä.

Vierailija
33/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaan hoitopäivän pidentäminen JATKUVASTI sen takia että äiti saa käydä shoppailemassa on vähän arveluttavaa. Mutta ei kai kukaan oikeasti hoida näitä ns asioitaan joka ikinen päivä ja lapset olisivat sen takia hoidossa tunteja pitempään?

Oma lapsi on päiväkodissa, jossa on myös iltahoito. Näiden asioiden hoitamisten takia ei voi tulla sitä tilannetta, että lapsi joutuisi jatkuvasti olemaan siellä pihalla yksinään odottamassa kireän hoitajan takia että tulisi nyt joku hakemaan. Siellä on henkilökuntaa vielä tunteja sen jälkeenkin ja lapsia piha täynnä.

Miksi hoitajat ei pysty ajattelemaan, että he ovat olemassa ihan kokonaisvaltaisesti helpottamassa perheiden arkea? Tuntuu että jokainen minuutti joka edistää perheen arjen toimivuutta on suorastaan rikollista.

Vierailija
34/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin kuuntelemaan lastentarhanopettajan valitusta siitä miten häntä ärsyttää, kun vanhemmat käyvät kaupassa ennen kuin hakevat lapsensa pois hoidosta. Ihan oikeasti, lasten hoitaminen on lto:n ja lastenhoitajien työtä. Enhän minäkään voi kitistä siitä, että miten en nyt viitsisi enää päivän päätteeksi käydä antamassa astmalääkettä potilaalle. Se on hoidettava ja sillä selvä. Ei tulisi mieleenkään delegoida asian hoitoa toiselle hoitajalle, jos itsellä on vielä työaikaa jäljellä. Eri asia, jos tuppaisi menemään ylitöiksi...

T. Sh

Vierailija
35/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sekin on kuitenkin niin että ylityöt (hoitajilla) ei ole pakko!

Perhepäivähoitajalla ymmärrän että päivät venyy jos yhdellä alkaa hoito kuudelta ja toisella kahdeksalta ja molemmat on 8-9 h hoidossa. Mutta käsittääkseni voi sanoa sopimusta tehdessä että viideltä suljetaan ovet?

Mutta laitokset: niihin palkataan lisää väkeä jos tulee ylitöitä.

Ihmettelen miten esim. ravintolat saa vuokraporukkaa jos joku ilmottaa olevansa sairaana, eikä hoitajalla ole muka samaa mahdollisuutta!

Kenenkään hoitajan ei ole pakko hoitaa ylitöitä. Tietty hätätilanteet on asia erikseen, mutta muuten tää on hallinnollinen asia!

Ja minusta tää pitäis olla rangaistava asia! En usko että päättäjät haluaa mennä esim. vanhainkotiin Tampereella kun tiedossa on että sielä muutama vuosi sitten lisätyllä henkilökuntamäärällä päästään siedettävälle hoitotasolle (ja lehdestä luin että meinaavat TEHDÄ LEIKKAUKSIA)!

Mihin on jäänyt moraali?

Lapsen hoitosopimuksessa sanotaan hoitoajat. Meillä tarhassa sanottu että tarha aukeaa kuudelta ja menee viideltä kiinni, voidaan sopia kuuteen saakka jos tulee tarve.

Näin voi tehdä kun henkilökuntaa riittävästi!

Lapsen hoitoaika on täysi, eli 9 h maksimissa. Aikasemmin voi tuoda, tai ennen ulkoilua aamupalan jälkeen.

Vierailija
36/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän laitoksissa hoitajat tekee pakonsanelemana paljon ylitöitä. Aamuvuorosta venytään pari tuntia kevyesti, kun ei voi jättää iltavuorolaiselle kaikkia töitä. Vajaamiehityksellä tehdään monena päivänä viikossa töitä. Vakituisiin virkoihin ei saada ihmisiä, vanhempi henkilökunta on pitkillä sairauslomilla jne...

Vierailija
37/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on liikkeellä aina kauheita natseja. Älkää äidit välittäkö. Saatte käyttää aikanne miten haluatte.

Vierailija
38/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva jaksaa ymmärtää vuorotyötä tekeviä. Oletko ymmärtänyt, että myös vuorotyötä tekevä usein pitää lapsensa kotona vapaapäivinään, joita on myös viikolla? Itse en näe sitä kovin pahana, jos hoitoon on pakko viedä ennen kuin työvuoro alkaa. Itsekin vein vuorotyötä tehdessäni n. 10-9.30. ja itse menin töihin klo 13. Jos olisin vienyt lapset klo 12, eiväthän he olisi ehtineet edes syömään sinne ja rytmiikka menisi heiltäkin sekaisin. Keskustelimme myös rehellisesti hoitajien kanssa tilanteesta ja hän itsekin oli samaa mieltä, että on järkevämpää tuoda vähän aikaisemmin. Eli kun vein lapset hoitoon klo 10 aikaan, olin kotona n. 10.30. Monesti kävin vielä kaupassa, että on illaksi kaikkea mitä tarvitaan. Klo oli äkkiä 11, ennen kuin olin kotona takaisin. Sitten pikainen siivous, suihkussa käynti ja töihin lähtö n. 12.30. Ei siinä niin kamalasti sitä turhaa omaa aikaa jää...

Kaikkien ei tarvitse ymmärtää valintojani ja hyväksyn sen, kyllä olen joskus joutunut viemään lasta hoitoon myös vapaapäivinäni, että saan virastoasioita, työhaastattelua, välttämättömiä vaateostoksia(en usko, että kauppakeskuksessa käynti lapsille on mikään nautinto, jos äiti sovittelee juhlavaatteita itselleen tai etsii niitä lapsilleen...) tms. Meillä ei ole isovanhempia toisia elossa enää ollenkaan ja toiset asuvat 500km päässä, jossa kyläilemme noin 3- 5 krt/vuodessa ja silloin tällöin he meillä. Tuntematonta lastenhoitajaa en halua hommata. Olen myös hoitanut lapsiani kotona ja koen, että he ovat ihan tasapainoisia lapsia näistä satunnaisista 1-2krt/kk tapahtuvista päivistä huolimatta. Nykyisin itselläni on päivätyö.

Lastenhoitajat jostain syystä tuomitsevat tosi herkästi vanhempia ymmärtämättä kokonaistilannetta. Naisvaltainen ala ja matala koulutustaso lukuunottamatta lastentarhanopeja, osa hoitajista nuoria, joilla ei itsellä lapsia ollenkaan. Älkää ottako hernettä nenään joka asiasta.

Vierailija
39/39 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne lapset voi mukana olla esim gynellä ja kampaajallakin varmasti riehuvat hyllyt alas asti. Eli toisinaan kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme