Vieras ihminen kävi "kädestä pitäen" ojentamassa lastani
Lapsi leikki kaupan ovella, laittoi ovea kiinni. Ei tietenkään ollut hyvä, että teki niin, kun ihmiset olivat ostoksineen menossa ulos. Eräs nuori nainen kävi pojan luona ojentamassa tätä, ja kaukaa katsottuna näytti siltä, kuin olisi käynyt läppäämässä lastani kädelle tai puristamassa häntä kädestä. Sanoi jotain kipakasti siinä samalla. Lapsi sanoi, että täti painoi häntä kynnellä sormeen.
Onko tuollainen teidän mielestänne kohtuullista ulkopuolisen ihmisen puuttumista lapsen toimintaan??!!
Itse en päässyt siinä tilanteessa lapseni luo enkä nähnyt naista enää sen jälkeen, mutta paha mieli jäi.
Kommentit (63)
Sanoa saa ja pitääkin, jos joku lapsi tekee tuhmuuksia.
Lapsella on kuitenkin oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Just tuon takia että lapseen ei saa hipaistakaan tää maa on täynnä kurittomia kakaroita.
kirjoittaa tismalleen samoin!
AP:han oli niin pitkällä, että ei nähnyt eikä kuullut mitä oikeasti tapahtui, tästä tietysti seuraa kysymys MIKSI?
Jos mun pitäisi päästä kauppaan, ja siinä joku pentu leikkisi ovilla, ja mä en pääsisi menemään, niin aivan varmasti siirtäisin sen pennun pois tieltä.
Pitäkää ne pentunne lähellänne jos ette kestä sitä, että niiden häiriökäyttäytyessä jotkut siirtävät ne sivummalle.
Ja kyllä on oikeasti maailma mennyt kummalliseksi, kun mammat on oikeasti sitä mieltä, että pentu saa tehdä mitä tahansa, mamma saa katsella taivaan lintuja siinä samalla, mutta kukaan ei saisi koskettaa lapseen.
Eikä kovin kummoisia lapsiakaan tule tuolla metodilla, neuroottisia mt-ongelmaisia "mutkuäiti sano ettei mun ole koskaan pakko mitään eikä kukaan saa mulle sanoo tai koskee"-tyyppejä.
hänen piti päästä ovesta niin hän otti lasta kädestä ja meni ovesta?
Eihän ap voi tietää mitä tuo nainen sanoi tai teki kun kerran itse oli niin kaukana ja vaikeassa paikassa ettei itse voinut oma lastaan kieltää!!
Mun sympatiat ei siis todellakaan ole ainakaan ap:n puolella!!
Ensin tuo nainen otti vain kädestä kiinni ja "painoi kynnellä"...Jäikö jälki vai uskotko pelkästään lasta? ja sitten tuo nainen yhtäkkiä läpsikin lasta!?:O
Hei haloo ap...ottaako koville kun omaa pilttiäs joku edes kasvattaa?!:)
jotka tilanteesta mitään tietämättä kuitenkin tunnutte tietävän kaiken jopa hänen lastenkasvatustaidoistaan. Keskenänne taidatte tätä kuviota nyt jauhaa.
Viestissä 36 on sanottu se, mitä itsekin ajattelen.
Minusta se on ok , jos aikuisia ei haittaa, että heitä ojennetaan samalla tavalla. Aikuiset kuitenkin ovat sikamaisempia kuin lapset: ajavat punaisia päin, ylinopeutta, tuhoavat maailmaa olemalla ahneita ja syömällä enemmän kuin tarve, käyttämällä ja ostamalla enemmän kuin tarve ym
Eli jos aikuisia ei haittaa että käyn kädestä kiinni ottaen selittämässä mitä saa ja mitä ei, niin ok tehdä noin pienemmälle ja heikommallekin.
Lapsi leikki kaupan ovella, laittoi ovea kiinni. Ei tietenkään ollut hyvä, että teki niin, kun ihmiset olivat ostoksineen menossa ulos. Eräs nuori nainen kävi pojan luona ojentamassa tätä, ja kaukaa katsottuna näytti siltä, kuin olisi käynyt läppäämässä lastani kädelle tai puristamassa häntä kädestä. Sanoi jotain kipakasti siinä samalla. Lapsi sanoi, että täti painoi häntä kynnellä sormeen.
Onko tuollainen teidän mielestänne kohtuullista ulkopuolisen ihmisen puuttumista lapsen toimintaan??!!
Itse en päässyt siinä tilanteessa lapseni luo enkä nähnyt naista enää sen jälkeen, mutta paha mieli jäi.
Vaikka olisit joutunut kovalla äänellä sen tekemään niin ok.
..Kun et itse edes kunnolla nähnyt tilannetta. Jos nainen kävi lastasi käsiksi, painoi kynnellä käteen, ei se ole oikein. Kädestä ottaminen tai sanominen mielestäni on. Olihan tuo kuitenkin myös vaaratilanne lapsellesi. Olisi voinut jäädä sormet oven väliin tms. Naisen puuttuminen tilanteeseen todennäköisesti lopetti lapsesi touhut, jos oikein käsitin?
Lisäksi kaikilla ihmisillä, myös heikommilla, on oikeus siihen, että KUKAAN ei koske häneen jos hän ei halua.
Tekisin rikosilmoituksen moisesta väkivallasta.
Minusta se on ok , jos aikuisia ei haittaa, että heitä ojennetaan samalla tavalla. Aikuiset kuitenkin ovat sikamaisempia kuin lapset: ajavat punaisia päin, ylinopeutta, tuhoavat maailmaa olemalla ahneita ja syömällä enemmän kuin tarve, käyttämällä ja ostamalla enemmän kuin tarve ym
Eli jos aikuisia ei haittaa että käyn kädestä kiinni ottaen selittämässä mitä saa ja mitä ei, niin ok tehdä noin pienemmälle ja heikommallekin.
Pidä se kuriton kakarasi vaikka valjaissa. JA tiedätkö mitä? Mä luulen, että se lapsesi OPPI NYT OLEMAAN RÄMPPÄÄMÄTTÄ OVIA. SInuna olisin kiitollinen sille naiselle.
AI mut av-mammojen mukaanhan lapsella on aina oikeus toteuttaa idioottimaisia temppujaan (esim. purra toisia) loputtomasta, mutta lapseen itseensä ei saa koskea.
Mites kaikkien muiden fyysinen koskemattomuus?
[b]Sovitaankos sitten tämmöinen "sääntö", että kuka vain, joka näkee teidän itsenne tekevän väärin, saa tulla ottamaan teitä kädestä kiinni ja puhumaan teille järkeä?
Saako kannatusta?[b]
olisi saanut komentaa,jos olisi ollut huolestunut sun lapsestasi??? mutta ei vain siksi,että se häiriköi muita ihmisiä toimillaan?
hyvä vaan,että edes joku kasvattaa ja opettaa sitä sun lastasi! edes ventovieraat.
ja minä kyllä teen samoin,otan vaikka vierasta lasta kädestä kiinni,ja poistan paikalta,jos on tarpeen. JOS kerran sen omat vanhemmat ei osaa sitä tehdä.
JA--NÄIT TILANTEEN--SULLA OLISI SIIS KUITENKIN OLLUT ÄÄNI KÄYTÖSSÄ,OLISIT HUUTANUT SILLE KASVULLESI,ETTÄ NOIN EI TOIMITA!!
Loistavaa, että joku ojensi väärin tekevää lastasi. Itse olisin hyvilläni, että muutkin puuttuvat. Ja _ihan varmasti_ ei satuttanut lasta fyysisesti. Kädestä voi mielestäni ottaa kiinni lasta. En nyt ollenkaa ymmärrä näitä juttuja "käsiksi käymisestä" ym. Eihän siitä ole ollenkaan kyse.
Niin kuin joku jo sanoikin, lapsi keksi että häneen sattui jotta saisi sympatiasi.
puristaako oma elämä? mua naurattaa tämä ketju. kuinka ollaan niin vihaisia ja suuttuneita siitä, että lapsi on ollut ovella leikkimässä. kauankohan se siinä oli ehtinyt olla? teidän mielestänne varmaan puoli tuntia? pieni lapsi saattaa tehdä jossain hetkessä jotain typerääkin, vaikka sen omat vanhemmat on kieltäneet ja se tietää, että niin ei saisi tehdä. vai väitättekö, että teidän lapsenne ei koskaan missään tilanteessa tee yhtään mitään typerää ja että aivan joka sekunti tiedätte, missä ne ovat ja mitä puuhaavat. ai niin, ehdin jo unohtaa, että täällä vastaavatkin ne feikki-ihmiset, jotka luovat itselleen virtuaaliminänsä, joka on muita parempi ja joilla on ennen kaikkea suuri ego. sillä itsetunnolla sitten pystyykin vastaamaan muille päin naamaa ihan mitä vain.
Eli mun mielestä kukaan ei todellakaan saa tulla fyysisesti kajoamaan!
Täällä on ihmisillä aina jotenkin syyttävä asenne, oli asia kuin asia.
Kysymys kuitenkaan ei ollut että lapsi olisi pahuuttaan särkenyt jotain, sattui vain jonkun heikko hermoisen tielle...eli teidän mielestä vaan lapset hiljaa riviin seisomaan? Kyllä lapset saa olla lapsia ja äitikin on vailn ihminen eikä mikään ropotti joka on kaikkialla kaiken aikaa!!!!
että vertaa pientä lasta ja aikuista keskenään? Huvittavia nämä "eihän aikuiseenkaan saa koskea" kommentit.
Tuo nainen toimi aivan oikein - olettaen ettei satuttanut lasta - jos lapsen huoltaja ei itse ole paikalla huolehtimassa siitä, että lapsi osaa käyttäytyä niin silloin jonkun muun täytyy tehdä se. Yllättävän paljon palstalla näyttää olevan näitä äitejä, joiden lapsukaiset saavat tehdä mitä vain eikä siihen saa puuttua.
Ja niille jotka ajattelevat sen kosketuksen olleen kauhea lapselle: jos lapsi on niin rohkea, että lähtee kauemmas äidistä ja leikkii ja puuhastelee vieraiden ihmisten keskellä, kestää hänen psyykkeensä myös sen, että häntä asiasta komennetaan ihan kädestä ottamalla. Eri asia olisi jos vieras menisi koskemaan lapseen, joka arkana piilottelee äidin selän takana.
Toivottasti ap nyt tajusit, ettei lapsesi voi touhuta omiaan. Kaupassa käynti ei ole ylitsepääsemätön kokemus edes useamman pienen lapsen kanssa eikä pakkaamis- ja maksamisvaihe ole koskaan ollut ongelma edes kahden vilkkaan pojan kanssa. Ei olisi tullut edes mieleen, että lapset saisivat lähteä kauemmas ja touhuta omiaan niin kaukana, etten pystyisi asiaan puuttumaan. Ja olen kauppareissuilla _aina_ yksin lasteni kanssa (yh kun olen).
MUTTA minä en vedäkään hernettä nenääni jos joku muu siitä lapselleni huomauttaa!! Ottakoon vaikka sitten kädestä kiinni jos tarve vaatii!!
Ja sille joka kyseli, että saako aikuisille tehdä samoin? SAA, poliisit tekevätkin joka ikinen päivä;)
puristaako oma elämä? mua naurattaa tämä ketju. kuinka ollaan niin vihaisia ja suuttuneita siitä, että lapsi on ollut ovella leikkimässä. kauankohan se siinä oli ehtinyt olla? teidän mielestänne varmaan puoli tuntia? pieni lapsi saattaa tehdä jossain hetkessä jotain typerääkin, vaikka sen omat vanhemmat on kieltäneet ja se tietää, että niin ei saisi tehdä. vai väitättekö, että teidän lapsenne ei koskaan missään tilanteessa tee yhtään mitään typerää ja että aivan joka sekunti tiedätte, missä ne ovat ja mitä puuhaavat. ai niin, ehdin jo unohtaa, että täällä vastaavatkin ne feikki-ihmiset, jotka luovat itselleen virtuaaliminänsä, joka on muita parempi ja joilla on ennen kaikkea suuri ego. sillä itsetunnolla sitten pystyykin vastaamaan muille päin naamaa ihan mitä vain.
Mitä helvettiä se lapsi teki YKSIN siellä kaupan ovilla??? ihan on oikein että joku lastasi ojensi.
joka yksistään tehtailee näitä vastauksia tänne. Jaksaa ja jaksaa jankuttaa samaa asiaa viestistä toiseen oikein tehostesanojen kera.
Erinomainen esimerkki siitä, kuinka alkuperäinen viesti luetaan tahallaan väärin ja katsotaan asiaa aivan eri näkökulmasta kuin mitä aloituksessa tarkoitettiin. Sitten koetaan oikeutetuksi vastailla tänne näitä samoja tusinaviestejä.
Kuka teistä vastaajista oli paikalla näkemässä tilanteen ja tietää, mitä siinä tarkalleen tapahtui? Kaikki nämä vastaukset kuulostavat siltä, että te tiedätte.
Ihminen on kyllä äärimmäisen subjektiivinen olento, se tulee tässä jälleen todistetuksi.
Aikuisen pitäisi pystyä verbaalisesti hoitamaan konfliktitilanteet.
Fyysisen voimankäyttö ei ratkaise ongelmia.
Pahoinpidelty lapsi pahoinpitelee muita lapsia ja jatkaa
väkivallan kierrettä myös aikuisena. Jos lapsi on tottelematon,
aikuisen pitäisi hoitaa tilanne fiksusti puhumalla. Aikuinen
voi pyytää rauhallisesti, mutta napakasti, lasta lopettamaan
ovessa keikkumisen ja väistämään, että hän pääsee ulos tms.
Lapseen ei saa kajota kuin äärimmäisessä hädässä, jos esim.
lapsi aikoo juuri juosta auton alle tai lyö lapiolla toista lasta
päähän. Ap:n kertomassa tilanteessa ei todellakaan ollut kysymys
tällaisista äärimmäisistä tilanteista!
Sanoa saa ja pitääkin, jos joku lapsi tekee tuhmuuksia.
Lapsella on kuitenkin oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.Just tuon takia että lapseen ei saa hipaistakaan tää maa on täynnä kurittomia kakaroita.
Minusta tuo vieras nainen toimi omituisesti. Itse voin vieraalle lapselle kyllä sanoa, jos hän jotenkin häiritsee... en kyllä koske toisen lapseen, ellei hän nyt ole juuri juoksemassa auton alle tai vastaavaa. Ja ymmärrän erittäin hyvin että pienten lasten kanssa kaupassa on tosi vaikeaa! Varsinkin tuota tavaroiden pakkaamisvaihetta ainakin meillä tuntuvat käyttävän hyväkseen, kun tietävät etten heti voi lähteä perään juoksemaan... Tai voin tietenkin mutta sitten tavarat jäävät siihen kassalle ja jono vain kasvaa...