Vieras ihminen kävi "kädestä pitäen" ojentamassa lastani
Lapsi leikki kaupan ovella, laittoi ovea kiinni. Ei tietenkään ollut hyvä, että teki niin, kun ihmiset olivat ostoksineen menossa ulos. Eräs nuori nainen kävi pojan luona ojentamassa tätä, ja kaukaa katsottuna näytti siltä, kuin olisi käynyt läppäämässä lastani kädelle tai puristamassa häntä kädestä. Sanoi jotain kipakasti siinä samalla. Lapsi sanoi, että täti painoi häntä kynnellä sormeen.
Onko tuollainen teidän mielestänne kohtuullista ulkopuolisen ihmisen puuttumista lapsen toimintaan??!!
Itse en päässyt siinä tilanteessa lapseni luo enkä nähnyt naista enää sen jälkeen, mutta paha mieli jäi.
Kommentit (63)
Mutta teistä ilmeisesti on hienoa, että kuka tahansa ulkopuolinen käy läpsimässä tai vaikkapa tilanteen vaatiessa ravistelemassa muiden "kurittomia mukuloita"...?
Kysymys oli että aikuinen lähimmäinen puuttui lapsesi tekemisiin koska sinä et puuttunut. Milloin sinun lapsesi turvallisuuteen saa puuttua? Silloin kun leikkii liukuportaissa, kiipeilee kaupan hyllyille vai juoksee parkkipaikalle?
kukaan ei ole ex-vaimo. Jos olisi niin kukaan muu ei saisi komentaa lasta kuin isä ja äiti!
Ja ei liity asiaan, tiedän, kunhan kommentoin.
Sanoa saa ja pitääkin, jos joku lapsi tekee tuhmuuksia.
Lapsella on kuitenkin oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Miksi ihmeessä äidit hermostuvat siitä, jos joskus törmäävät tällaiseen. Lapsille parasta, että "koko kylä kasvattaa".
kuin vain omille lapsilleen. Onhan se sellaista yhteisvastuullisuutta.
Ajatuksena ihan kaunis tämä "koko kylä kasvattaa".
Mutta tuossa ap:n kertomassa tilanteessa fyysinen puuttuminen ei mielestäni ollut tarpeellista eikä oikeinkaan, jos kerran tilanne ei ollut mikään sellainen, että lapsi olisi pitänyt käydä fyysisesti ohjaamassa pois vaarallisesta tilanteesta.
Sanominen olisi ollut ihan ok.
tekemisistä, mutta kenelläkään ei ole oikeutta läpsiä eikä satuttaa lasta. Siinä menee raja. Satuttiko nainen tahallaan lasta, vai oliko hänellä vain pitkät kynnet jotka vahingossa painoivat lapsen kättä?
Kyllä maailmassa on kaikenlaisia hullujakin liikkeellä, tai ihmisiä, joilla ei ole arviointikykyä eikä käsitystä siitä, mitä saa tehdä toiselle ihmiselle.
Ei aikuisuus tee ihmisestä oikein käyttäytyvää, vaan kyllä aikuisetkin toimivat väärin. Ilmeisesti tuo nainen toimi juuri niin, jos tahallaan satutti lastasi.
ihan yllätyin näistä kommenteista! Kyllä kenelläkään ei ole mitään oikeutta toisen lapseen tarttua kiinni, vaikkei olisi satuttanutkaan niin kyllä jokaisella oma tilansa on eikä sinne tunkeudu kuin ne joilla siihen on oikeus! Olisin itse ollut erittäin vihainen jos joku olis mennyt minun lapseeni koskemaan. Sanominen ei sinänsä niin paha, vaikka ei nyt joka tilanteessa ihan sopivaakaan.
oletkohan ap ihan selväjärkinen?! Kerrot että yleensä et anna lapsesi juoksennella ja häiritä muita. Mistä hitosta tämä nainen siellä kaupassa olisi voinut tämän tietää?! Siis että YLEENSÄ sun lapses ei terrorisoi muita kaupassakävijöitä. Ihan oikein että tämä nainen laittoi lapsesi kuriin. Kyllä se on sinun ja vain sinun tehtäväsi huolehtia siitä, että lapsesi pysyy vieressäsi kaupassa ollessanne. Jos päästät pentusi juoksentelemaan, ei ihme että joku vähemmän lapsista innostunut kieltää lastasi tai vaikka tönäisee vahingossa tiellä olevaa lasta.
Enkä tippaakaan usko että tuo sivullinen olisi lastasi "kynsinyt". Eiköhän ole siirtänyt lapsesi pois edestä, ja tämä pikku herranterttusi on sitten suurennellut juttua saadakseen äitimammalta sympatiat. Ja hyvin näköjään onnistui. Että jatka vaan tuota linjaa kasvatuksessasi niin hyvä tulee...NOT.
Tai muuten oudosti asioihin reagoivia ihmisiä.
Itse yh-äitinä teen ostokset aina yksin kaksi ja puolivuotiaan lapseni kanssa. Lapsi ei ole aina täydellinen kaupassa koska tosiaan aina en voi mennä kauppaan silloin kun lapsi on täydellisesti levännyt ja aina optimaalisesti maha täynnä ja virtsarakko tyhjennetty (toki tuohon pyritään). Käsitin kyllä ap:n tekstin eritavalla ja tuntuu kuin tänne olisi yksi ja sama ihminen vastannut ja valittanut ap:n lapsen käytöksestä. Käsitin, että ap:ta ei olisi haitannut ojentaminen mutta tädin vihaisuus ja kynnellä painaminen oli kyllä mielestäni asioita joita ei tehdä edes omalle lapselle. Ok vihainen saa olla, mutta fyysinen rangaistus on väärin.
Tsemppiä ap:lle ja tunnen sympatiaa sinua kohtaan, aina ei vilkkaan lapsen perään katsominen ole niin helppoa.
monestakin syystä. Yksi syy on se, että en halua lasteni joutuvan kohtaamaan pahoja tai sairaita aikuisia, joita todella on. Mitä vain voi tässä maailmassa tapahtua, koska hulluja on monenlaisia.
toimi täysin oikein - itse en jaksa uskoa, että olisi läpsäissyt tai raapaissut (ne olisivat olleet väärin). Kädestä kiinni ottaminen ei ole väärin, varsinkin vilkkaalle lapselle konkreettinen fyysinen kosketus on tehokkaampaa kuin pelkkä sanominen. Koskettaminen pysäyttää lapsen kuuntelemaan.
Ihmettelen suuresti miksi lapsesi sai leikkiä ovilla ja ilmeisesti estää ihmisten kulkua (tai ainakin hankaloittaa sitä) ja sinä et päässyt puuttumaan tilanteeseen. Opeta lapsesi käyttäytymään ja pidä lapsesi lähelläsi siten, että pystyt tarvittaessa puuttumaan. Ei kaupoissa ole muutenkaan tarpeellista touhuta omiaan kaukana vanhemmista.
t. 2 lapsen yh
Minun puolestani lastani saa komentaa vieraskin, jos hän tekee selkeästi jotain väärin. Se on aivan selvää. MUTTA raja menee siinä, ettei lapseen kosketa fyysisesti OLLENKAAN (ja nyt ei sitten puhuta mistään vaaratilanteista). Että nämä koko kylän kasvattajat sitten muistaa, että jos näppinsä laskevat muitten lapsiin, niin sanomista voi tulla myös sieltä lapsen äidin puolelta.
Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että ap on aivan oikeasta asiasta harmistunut.
Ilkeitä aikuisia riittää.
Sitä paitsi lapseen ei saisi koskea lainkaan, sillä lapsi voi tulkita
hyväntahtoisenkin vieraan ihmisen kosketuksen erittäin negatiivisena
asiana. Enkä tosiaankaan edes "usko", että kosketus oli hyväntahtoinen.
Päinvastoin.
toimi täysin oikein - itse en jaksa uskoa, että olisi läpsäissyt tai raapaissut (ne olisivat olleet väärin). Kädestä kiinni ottaminen ei ole väärin, varsinkin vilkkaalle lapselle konkreettinen fyysinen kosketus on tehokkaampaa kuin pelkkä sanominen. Koskettaminen pysäyttää lapsen kuuntelemaan.
olevan vaaratilanteessa niin en nosta häntä pois, enkä kiellä. Koko kylä kasvattaa on ihan puppua.
Tässä ap.n tapauksessa kakara on seisonut ovella ja pitänyt ovea kiinni niin ettei kukaan ole päässyt ovesta sisään, eikä ulos. Lapselle olisi voinut käydä huonosti kun joku kiireinen olisi vahingossa paiskannut oven auki.
Ap.n mielestä kullanmurun olisi pitänyt saada pitää ovea kiinni ja ihmisten odottaa kärryjensä kanssa kaupassa niin kauan, kunnes kullanmuru olisi ollut valmis päästämään ihmiset ulos ja sisään.
ilman valvontaa riekkumassa ovissa ja vanhemmat seilaa jossain niin kaukana, etteivät voi pienia lapsiaan valvoa. Olisi voinut käydä tosi pahastikin.
ihan yllätyin näistä kommenteista! Kyllä kenelläkään ei ole mitään oikeutta toisen lapseen tarttua kiinni, vaikkei olisi satuttanutkaan niin kyllä jokaisella oma tilansa on eikä sinne tunkeudu kuin ne joilla siihen on oikeus! Olisin itse ollut erittäin vihainen jos joku olis mennyt minun lapseeni koskemaan. Sanominen ei sinänsä niin paha, vaikka ei nyt joka tilanteessa ihan sopivaakaan.
Mitäs jos joku lapsi hakkaisi omaa lastasi eikä tottele vaikka kuinka sanot? Oletko edelleen sitä mieltä että koskea ei saa?
hänen piti päästä ovesta niin hän otti lasta kädestä ja meni ovesta?
Eihän ap voi tietää mitä tuo nainen sanoi tai teki kun kerran itse oli niin kaukana ja vaikeassa paikassa ettei itse voinut oma lastaan kieltää!!
Mun sympatiat ei siis todellakaan ole ainakaan ap:n puolella!!
Ensin tuo nainen otti vain kädestä kiinni ja "painoi kynnellä"...Jäikö jälki vai uskotko pelkästään lasta? ja sitten tuo nainen yhtäkkiä läpsikin lasta!?:O
Hei haloo ap...ottaako koville kun omaa pilttiäs joku edes kasvattaa?!:)
mutta eihän tässä tapauksessa näin tehtykään.