Aion luovutta munasoluja!
Tänään sen tein, otin yhteyttä lapsettomuusklinikkaan ja varasin ajan psykologille ja lääkärille. Nyt on hyvä mieli.
Töissä tosin miehet mietti miten selviää mun kanssa sitten kun on hormoonit sekaisin, mutta mitäs siitä. Isot miehet. Varmasti selviää... :-D
Kommentit (24)
Eli olet fiksu, terve (ei allergioita tai muita sairauksia) ja sopusuhtainen + hyväluonteinen?
Itse olisin halunnut luovuttaa, mutta terveydellinen syy estää. Tunnen perheen, jossa on kaksi ihanaa lasta, jotka ovat luovutetuista munasoluista.
Miehillekö menit ensimmäisenä kertomaan... ??
No, ei tulis ainakaan itselle ensimmäisenä mieleen.
Naisilla se on pikkasen eri juttu kuin miehillä.....
Niinkuin synnytyskin, niin tuossakin nainen saa kokea kipua ja tuskaa.
Viidettä odotan ja tässä ne ovat. Suorastaan ihme omalla kohdalla... mutta enpä pilannut omia mahdollisuuksiani vuosien ehkäisyllä, niinkuin jotkut näistä lapsettomista.
Jospa kantaisit ensin lapsen, niin tiedät saatko sen normaalisti aikaseen.
Ei taida riittää rohkeutta siihen...
Minulla toinen rakas lapseni "saapunut" maailmaan luovutetusta munasolusta. Olet hieno ihminen ap!
Mutta kai olen rasisti kun tuli mieleen että munasoluja voidaan antaa naisparille.
Ja anteeksi ihan kamalasti: mutta en hyväksy että lesot alkaa lapsia hankkimaan.
Joten jää luovuttamatta kun olen niin pieni ihminen.
Ny voi sitten solvata! :(
Jospa kantaisit ensin lapsen, niin tiedät saatko sen normaalisti aikaseen.
Ei taida riittää rohkeutta siihen...
Ja todennäköisesti on, sillä useimmat klinikat vaativat sitä luovuttajilta.
Tosi upeeta, ap! Itsekin haluaisin luovuttaa, mutta kun omat lapset on saatu hoidoilla, niin en saa... :/
naispareille tai yksinäisille naisille.
Mutta kai olen rasisti kun tuli mieleen että munasoluja voidaan antaa naisparille.
Ja "rasisti", kuinka monta lesbo- ja homopariskuntaa tunnet? ihan vaan mielenkiinnosta kysyn (en kivitä). Itse olen hetero ja neljän äiti, meidän "norkkuperheellä" ihania lesbo- ja homopareja ystäväpiirissä (myös lapsellisia).
Ihan tosi?
Mää tajusin tän asian ihan kuukausi takaperin että kun siitä munasolusta ei pääse koskaan itse pitää huolta, niin jotenkin haluan että se asuu tavallisessa perheessä.
Siis jotenkin kuvittelen että lapsettomuudesta kärsivä perhe joka hankkii munasolun ei varmaan dokaa viinaa ongelmaksi saakka ja on semmosia tavallisia ihmisiä.
Tunnen yhden lesoparin, ihan mukavia. Mutta kylmää ajatus että siinä olisi pentuja.
Olen pahoillani: voihan lasta kiusata vaikka lihavalla äidillä tai vammasella sisarella -miten vaan- mutta jotenkin se lesbous häiritsee..
Jos sen saa valita mihin munasolu suuntaa (suomessa) niin taidan luovuttaakin.
Anteeksi jos mielipiteeni on tyly!
9
Siis en sano että lesot dokaa tai on outoja!
Mutta kyllä te varmaan valtaosa tajuatte mitä meinaan?
9
Olen terve, ei allergioita, ei perussairauksia. Olen sopusuhtainen, bmi 21. Myös mieli on terve. Ja ennen luovutusta keskustellaan psykologin kanssa ja tehdään lääkärintarkastus.
Ja ylläripylläri, minulla on kaksi tervettä lasta.
Koen myös olevani normaali, vaikka minulla onkin miehiä ystävinä joille voin puhua asiasta kuin asiasta. :-p
Ja lakiuudistus, joka tuli taannoin voimaan, on mielestäni hyvä asia. Kun luovutetuista sukusoluista alkunsa saannut lapsi täyttää 18, hänellä on mahdollisuus selvittää alkuperänsä. Ja sitten kun omat lapset ovat seurustelu iässä, kerron heille silloin viimeistään tästä. Ja todennäköisyys, että puolisisarukset kohtaisivat, on häviävän pieni. Tietenkin myönnän sen olevan olemassa.
Ja aborteista. Ajattelettko tosissaan niin että jos yksi mokaa niin kaikkia pitää rankaista. Sehän onkin kypsää ajattelua. Ja ehkäisyistä. Jos jollekin on käynyt niin ikävästi, että ollessan vastuullinen ja on huolehtinut ehkäisystä eikä sitten enää tästä syystä voikaan saada omia lapsia, on oikeutettu mahdollisuuteen.
ap
Siis jotenkin kuvittelen että lapsettomuudesta kärsivä perhe joka hankkii munasolun ei varmaan dokaa viinaa ongelmaksi saakka ja on semmosia tavallisia ihmisiä.
Lapsettomuudesta kärsivät ihmiset ovta muuten ihan tavallisia ja heissä on ainakin yhtä paljon alkoholisteja, kuin niissä perheissä, joissa lasten saanti ei ole ollut ongelma.
Mutta jos tuo kuvitelma saa sinut luovuttamaan solujasi, niin onnea vaan matkaan! Ja tosiaan, voit sanoa, että haluat solujasi luovutettavan vain heteropareille.
On kyllä uskomatonta, mitä idiootteja tältä palstalta löytyy kun katsoo näitä saamiasi kommentteja. Älä vaan välitä niistä vaan luovuta ihmeessä. Ihanaa että joku lapseton pari saa mahdollsiuuden sinun avullasi. Eikä ne lapsettomat parit kaipaa mitään huippugeenejä, kenellä meiläl sellaiset olisi? ei ainakaan näistä kommenteista päätellen kovin monella. Ihan tavallinen perusterve ihminen sopii hvyin lahjoittajaksi.
On muuten uskomatonta, mitä vääriä luuloja ihmisillä on. Ehkäisy ei aiheuta lapsettomuutta, suurimmalla osalla lapsettomuuden syy on harvoin omaa syytä (miehillä esim. steroidien käyttö). Meillä on tuttavapiirissä monta lapsetonta paria ja ihana ajatella, että joku heistä saa avun kaltaistesi avulla.
Terveisin kohta neljän lapsen äiti joka itsekin miettii, munasolujen luovutusta tämän meille viimeisen lapsen jälkeen. Tosin en tiedä, ehdinkö ennen kuin ikä tulee täyteen ennenkuin lopetan ensi vuonna imetyksen. Nyt 34 vuotta, mikähän mahtaa olla yläikäraja luovutukselle.
Minulla on juuri munasolunluovutusprosessi menossa. Ensi viikolla munasolut otetaan talteen. Minusta tämä luovutusprosessi on ollut helppo ja eipä nuo hormonipiikitkään ole kovin kummoisesti vaikuttaneet. Olo on turvonnut, mutta muutoin vointi on ok. Lähdin prosessiin siksi, että haluan sydämestäni auttaa niitä ihmisiä, joille raskaaksi tuleminen on vaikeaa. Minulle se on ollut helppoa ja kolmesta lapsestani olen ikionnellinen. Mistä sitä saisi itse paremman mielen kuin siitä, että saan auttaa jotain pariskuntaa lapsensaannissa. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että onnistumisprosentti ei ole kovinkaan suuri.
vaikuttaa mielipiteeseeni.
Yläikäraja on 35. Itse olen 32.
ap
Älä missään tapauksessa luovuta! Parempi kaikille.
Koitan parhaani pitää rasistiset ajatukseni lesbo- ja homoliittojen lapsista omana tietonani enkä niitä lapsilleni anna.
Heille opetan että ottaa toiset huomioon, on rikkaus jos on erilaisia ihmisiä. Eikä minulla ole mitään lepakoita vastaan: kivahan se on kun on joku jota rakastaa!
Olen todella ihmeissäni ajattelustani, mutta onneksi tän voi sanoa anonyymisti.
9
Maailmaltahan löytyy näitä luovutetuista alkunsasaaneita jo aikuisia ja aika monella on - joskus pahojakin - identeettiongelmia. Nythän lakimuutos mahdollistaa, että lapsi voi täysikäisenä etsiä geneettisen vanhempansa eli siis luovuttajan käsiinsä.
Tämä on se puoli, mikä mua epäilyttää enkä halua ottaa vastuuta jonkun mulle tuntemattoman ihmisen psyykkisestä hyvinvoinnista. Siis jos mun luovutetusta munasolusta alkunsasaanut ilmaantuis aikuisena oven taakse ja odottais multa jotain. Tuntuisi myös oudolta omien lasteni suhteen. Vaikuttaisihan tälläinen heidänkin elämäänsä.
Minusta ihmiset lähtee näihin luovutuksiin turhan heppoisin mietinnöin - sekä luovuttajat että hoitoihin lähtevät. Nähdään vaan se, että ihanaa kun tulee vauva. Mutta siitä kasvaa aikuinen, jota oma lähtökohta, jossa geneettinen-biologinen-sosiaalinen vanhemmuus on melko sekava paketti, saattaa pahastikin vaivata.
mutta tuskin niin teen, miellän sen jotenkin kuitenkin omaksi lapsekseni, minustahan se on lähtöisin v aikka joku muu sen kantaiskin.
Ja vaikka mahdollisuus pieni, hirvittää että oma lapseni rakastuisi puolisisarukseensa :/