Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei saa kiivetä liukumäkeä ylös?

Vierailija
07.05.2009 |

Olen ihmetellyt monta kertaa puistoissa sitä, kun äidit kieltävät lapsiaan kiipeämästä liukumäkeä alhaalta ylös. En vain ymmärrä, miksi sitä ei saisi tehdä, varsinkin jos kukaan ei ole laskemassa liukumäessä. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällainen kielto on niin yleinen. Minusta se on vaan lapsen motoriikalle hyväksi.

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meilläpäin lapsilla on tapana käyttää leikkipuistojen välineitä aika luovasti. Onneksi. En mitenkään voi nähdä, että liukumäen kiipeäminen olisi erityisen vaarallista, kun sitä on tullut seurattua edelliset 6 vuotta päivittäin. Eikä kehenkään ole sattunut. Lapset laskevat myös sylikkäin, päällekkäin, pää edellä, pää edellä selällään ja päällekkäin, ei siis vielä yhtään vammaa kuuteen vuoteen ole tullut todistettua. Eli empiirinen aineistoni viittaa siihen, että toiminta on suht turvallista. Toisaalta pihassa tapahtuu jatkuvasti pyöräilyvahinkoja, jopa tikkejä on laitettu, eikä sitä hommaa silti kukaan ole kieltänyt.

Tulepa tänne meidän leikkipuistoon havinnoimaan hetkeksi. Teillä taitaa olla aika hiljaista siellä.

Voipi olla. Olen valmis rajaamaan oman aineistoni pätemään tilanteisiin, joissa liukumäkeä käyttää kerrallaan alle 6 henkilöä.

Vierailija
22/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako moottoritietäkin ajaa väärään suuntaan, jos ei ketään tule vastaan? Eihän se tie siitä kulu ja natsit ne vaan turhia rajoittelee. Jännä, että aina löytyy näitä, joille yhteiset säännöt ei vaan kelpaa, kun me ollaan niin luovia ja vapaita ja meillä on niin kehittyneet lapset.

Täytyykin kokeilla noita TKU-HKI motarin tunneleita väärään suuntaan. Ehkä minustakin kasvaa vieläkin rohkeampi keski-ikäinen ja pääsen irti natsismin värittämistä ajatuksistani. Mitä sitä suotta muitakaan sääntöjä noudattamaan! Turhaan rajaavat yksilön oikeuksia. Vedänpä tästä kännit ja lähden ajelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 16-vuotias ja tuskin sekään, enää. Mutta varmasti on sitä joskus tehnyt.

Vierailija
24/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että ei saa kiivetä, kun se on liukumäki, eikä kiipeilyteline! Ja että kiipeilyteline on se paikka missä kiivetään. Enpä voi muuta todeta, kuin jotkut ihmiset vaan ovat rajoittuneita, eikä sille mitään mahda. Ihan toiset sitten ovat niitä, jotka käyttävät luovuuttaan ja vievät tätä maailmaa eteenpäin...

Vierailija
25/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut, että lapset jotka saavat sitä tehdä kun laskijoita ei ole

niin tekevät sitä myös kun toiset laskevat. Joko asia on kielletty tai sallittu.

Lapsi ei muista koska saa kiivetä ja koska ei.

Vierailija
26/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tie siitä kulu ja natsit ne vaan turhia rajoittelee.

Jännä, että aina löytyy näitä, joille yhteiset säännöt ei vaan kelpaa, kun me ollaan niin luovia ja vapaita ja meillä on niin kehittyneet lapset.

Niin se on. Toiset ihmiset ovat turvallisuushakuisia virkamiestyyppejä, jotka eivät uskalla edes liukumäkeä kiivetä ylös, ja toiset riskejä pelkäämättömiä yrittäjätyyppejä, jotka tylsistyvät nopeasti siinä liukumäessä jopa ilman kiipeilykieltoja. Onneksi meitä on erilaisia. Aikuisina ne virkamiestyypit jakaa valtion rahoja saamattomille ihmisille, ja ne rohkeammat tienaavat ne verotulot.

Vierailija
27/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksaisi kiinnittää moiseen edes huomiota, mitä tahansa voi leikkiä, jos ei tule riitaa. Saa kiipeillä, saa hyppiä keinussa, saa roikkua puussa, saa tasapainoilla leikkimökin katolla, saa kiivetä mäkeä ylös ja saa juosta sieltä alas.

Oleennaista on se, ettei oma touhu ole kellekään haitaksi. Eli ei saa hyppiä toisten niskaan, ei saa sotkea toisten leikkejä jne.

Vierailija
28/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Toiset ihmiset ovat turvallisuushakuisia virkamiestyyppejä, jotka eivät uskalla edes liukumäkeä kiivetä ylös, ja toiset riskejä pelkäämättömiä yrittäjätyyppejä, jotka tylsistyvät nopeasti siinä liukumäessä jopa ilman kiipeilykieltoja. Onneksi meitä on erilaisia. Aikuisina ne virkamiestyypit jakaa valtion rahoja saamattomille ihmisille, ja ne rohkeammat tienaavat ne verotulot.

Nyt tuli sitten jo virkamieskorttikin! Ei asiat ole kuule noin mustavalkoisia, että olisi kaksi ihmistyyppiä vallalla ainoastaan. Minun lapseni kyllä USKALTAISI kiivetä (kuten itsekin uskallan), mutta en anna, koska hän on liian pieni, vaaraksi itselleen ja muille.

Terv. laskuvarjohyppyjä harrastava virkamies (ilmeisesti sinusta vaikka rohkeutta), joka tienaa verotuloja 4500€ bruttopalkallaan ihan kivasti. Et ihan taida tuntea virkamiesten toimintaa, kun kuvittelet, että kaikki julkisella puolella työskentelevät virkamiehet jakavat rahaa "saamattomille". Itse olen opettaja, joten koulutan kuule sinunkin mukulasi.

Vierailija
29/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että ei saa kiivetä, kun se on liukumäki, eikä kiipeilyteline! Ja että kiipeilyteline on se paikka missä kiivetään. Enpä voi muuta todeta, kuin jotkut ihmiset vaan ovat rajoittuneita, eikä sille mitään mahda. Ihan toiset sitten ovat niitä, jotka käyttävät luovuuttaan ja vievät tätä maailmaa eteenpäin...

MInä en kans ihan tajua. Keksiihän lapset kattilankansillekin muuta käyttötarkoitusta kuin mihin fiksu designeri ne on suunnitellut, miksei siis liukumäkeäkin voisin käyttää eri tavalla.

Ja: mun lapset saa kiivetä liukumäkeä ylös, ellei ol emuita piakalla. Ja ovat äärimmäisen tarkkoja siitä, ettei muitten läsnäollessa saa niin tehdä. Tajuavat kyllä, että sääntöjä noudattamalla yhteispeli sujuu isommassa porukssa. Ja pienemmällä pourkalla voi ottaa vähän säännöistä etäisyyttä.

Vierailija
30/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että liukumäki on laskemista varten, ostoskärryt *ostosten* kuljettamista varten, kaupassa ei syödä ennenkuin on maksettu, pummilla ei ajeta... Ei ihme että nykylapset eivät enää kunnioita mitään eivätkä ketään, kun on tuollaisia vanhempia kasvattamassa.

Vierailija
31/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, ja luovat tyypitkö ovat vallankahvassa. Niinpä niin.

Vierailija
32/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on varmaan pakko käyttää luovuuttaan jos ei ymmärrä liukumäen ja kiipeilytelineen tarkoitusta...

Vierailija
33/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ovat uskoneet kun olen kieltänyt eikä kukaan ole päätään aukonut. Ei mua haittaa vaikka näen lapsien kiipeilevän leikkimökin katolle tai pelaavan keinupersistä keinuissa. Luovuutta peliin, mutta muut pitää ottaa huomioon. Puistossa missä me käydään lapset keinuvat välillä seisten, välillä istuen, jotkut menee siihen mahalleen makaamaan jne.

Ei maailman kaadu siihen että joku juoksee liukumäen ylös. Lapset on lapsia ja ei toi ole edes mikään paha asia.

Vierailija
34/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että liukumäki on laskemista varten, ostoskärryt *ostosten* kuljettamista varten, kaupassa ei syödä ennenkuin on maksettu, pummilla ei ajeta... Ei ihme että nykylapset eivät enää kunnioita mitään eivätkä ketään, kun on tuollaisia vanhempia kasvattamassa.

kyllä minulle sopii, että olen huono kasvattaja, äiti ja ihminen. Silti en käsitä, miten lapseni ei osaisi huomioida muita, jos muiden ollessa laskemassa, näin ei toimita. Vai kokevatko nämä muut lapset mahdollisesti sen olevan heiltä pois, jos lapsemme yksinään kiipeilevät mäkiä ylös?

Minulla on kyllä suuria ongelmia noudattaa tyhmiä sääntöjä, oli ne sitten äitien luomia, lakiin kirjattuja tai esimieheltä tulleita.

Vierailija
35/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset onneksi ymmärtää, että on ihan eri asia kiivetä mäkeä ylös silloin kun ei ole muita paikalla kuin silloin jos on muita. Hmph, onkohan toi kaksivuotias jotenkin yliälykäs ku sen tajuaaa?

Näyttäisi tästä asiasta tulleen nyt kärpäsestä härkänen... ;-)

- Mielestäni jokainen äiti määrittää säännöt omille lapsilleen, joskus yhteistyössä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja joskus yksin (esim. jos on ekana puistossa, niin meillä ainakin sallitaan tämä jonkun mainitsema ns. luova leikkivälineiden käyttö, johon kuuluu myös liukumäen kiipeäminen, ja kun paikalle tulee muita niin yhdessä katsotaan onnistuuko se enää, vai keskitytäänkö muihin touhuihin mieluummin). Joskus meillä menee puistossa iso litania lapsia ylös mäkeä ja portaita alas ja taas uudestaan! :-)

- *Kaksisuuntainen liikenne ei ole tietenkään sallittu, eli jos yksikin haluaa laskea, niin sitten ei enää kiivetä. Kyllä tämän voi lapselle selvästi puhumalla perustella.* Toistaiseksi ei ole kenenkään johdonmukaisuus tästä kärsinyt, esimerkiksi meillä on 1-8 -vuotiaat lapset, ja kaikille pystyy omalla tasollaan puhuen perustelemaan eri tilanteissa erilaisia sääntöjä.

- Meilläkin esikoista pidettiin ihan pumpulissa, mutta kun tuli vuoden ikäerolla toinen villikko, joka puolivuotiaana jo suunnilleen kiipesi seinää pitkin, huomasimme että isoveli alkaa jäädä ylisuojelun takia jälkeen motorisesti. Tässä vaiheessa hölläsimme selvästi pipoa, vaikka edelleen meillä aika tarkkoja rajoja ja sääntöjä onkin. Nyt olen neljän lapsen kokemuksella huomannut, että se on aika lyhyt se opetteluvaihe, jolloin pienellä täytyy hengittää niskassa varmistelemassa, että kiipeilyt yms.sujuu turvallisesti. Muutaman viikon jälkeen jo taidot ovat 1-vuotiaallakin ihan erilaiset, ja voi napanuoraa jo vähän löysätä. Toki olen paikalla puistossa (ja muuallakin) niin isompia kuin pienempiäkin lapsiani varten, ja puutun kyllä ongelmiin heti. Onneksi meillä on pieni asuinalue, jossa paljon lapsia ja samanhenkisiä (?) vanhempia, joten puistossa sääntöjen luominen ja valvominen sujuu hyvässä hengessä. Koko kylä kasvattaa! :-)

Vierailija
36/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraisilla saappaillaan siinä kiiveilleet... Se lika tarttuu kyllä paljon tiukemmin likaista mäkeä laskettaessa kuin likaisessa maassa istuessa.

Vierailija
37/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli sitten jo virkamieskorttikin! Ei asiat ole kuule noin mustavalkoisia, että olisi kaksi ihmistyyppiä vallalla ainoastaan. Minun lapseni kyllä USKALTAISI kiivetä (kuten itsekin uskallan), mutta en anna, koska hän on liian pieni, vaaraksi itselleen ja muille. .

Niin että osu ja uppos.

Vierailija
38/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraisilla saappaillaan siinä kiiveilleet... Se lika tarttuu kyllä paljon tiukemmin likaista mäkeä laskettaessa kuin likaisessa maassa istuessa.

Jos äidin elämän tehtävä on varjella lastensa puhtaita vaatteita ulkoillessa, niin ei ole mun ongelma

Vierailija
39/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ostoskärryissä ollut yksikään lapsista, ei ole kaupassa syöty eikä matkusteta pummilla.

Liukumäkeä silti käytämme muuhunkin kuin laskemiseen. ;-)

t. 71

Vierailija
40/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi on 5 v ja nuorempi 3 v ja varsinkin nuorempi on tosi ketterä kiipeilemään ja kiipeää innokkaasti erilaisia liukumäkiä ylöspäin, JOS annan luvan. Ja luvan saa vaan, jos liukumäessä ei ole muita, eikä vieressä ketään pieniä katsomassa mallia. Myös isompi osaa noudattaa tätä sääntöä. Jos liukumäessä on muitakin laskijoita tai vieressä pieniä lapsia ihmettelemässä, laskevat meidän lapset alhaalta ylös, eivätkä kiipeä ylhäältä alas.

Vähän sama juttu pää edellä laskemisen kanssa. Kun lapseni olivat pienempiä, en antanut heidän laskea pää edellä, koska eivät osanneet nähdä, milloin olivat sellaisessa liukumäessä, mistä on turvallista laskea myös pää edellä ja milloin olivatkin sellaisessa liukumäessä, mistä oli 50 cm pudotusta maahan. Nyt kun ovat isompia, saavat laskea tietyistä liukumäistä pää edellä, mutta taas vain jos vieressä ei ole pienempiä ottamassa mallia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme