Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vikaa valurautaisissa paistinpannuissa on?

Vierailija
15.05.2015 |

Ne on ylivoimaisesti ja yksiselitteisesti parempia kun teflonilla pinnoitetut.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painava, hankala puhdistaa, mahtaako edes sopia induktioliedelle? Lättyjen paistoon puuhellalla kylläkin ihan ykköspannu.

Vierailija
42/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:28"]

Mun valurautapannu painaa ihan helvetisti :D ei siinä muuta vikaa olekkaan. Okei vittumainen puhdistaa, tuntuu ettei rasva irtoa kunnolla.

[/quote]

No voi helevata kun rasvan on tarkoitus pysyä pannulla. Puhdistat sen käytön jälkeen vedellä, tiskiharjalla ja paperilla ja kuivaat hellan levyllä minimilämmöllä.

[/quote]

No onpa hankalaa. Miksi, kun teflon pannu on paljon helpompi?

[/quote]

Millä tavalla helpompi? Valurautapannun voi kuumentaa oikein kunnolla ja laittaa ruoat uuniin siinä. Todella helppoa, kun yksi astia riittää, eikä siihen uunissa tartu kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:06"]

Painava, hankala puhdistaa, mahtaako edes sopia induktioliedelle? Lättyjen paistoon puuhellalla kylläkin ihan ykköspannu.

[/quote]

se on rautaa. Miksi ei toimisi induktiolla?

Vierailija
44/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painava ja ällöttävä kun ei voi pestä aineella. En halua mitään ikirasvaista möykkyä käsitellä. Ja jätäpä vahingossa hieman märälle alustalle, niin on ruostetta ympäriinsä.

Vierailija
45/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko se hankala puhdistaa? Mä pesen omani vedellä ja patasudilla. Ei tunnu vaikealta.

14

Vierailija
46/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläs tefnoliin verrattuna. Mulla on molemmat mutta valurautaista tulee käytettyä äärimmäisen harvoin.

Vierailija
47/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautaan ei koskaan pesuainetta. Maailman helpoin ja parhain pannu!

Vierailija
48/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Onko se hankala puhdistaa? Mä pesen omani vedellä ja patasudilla. Ei tunnu vaikealta.

14

[/quote]

Saatko muka esim. voimakkaat maut, vaikka sipulin, pestyä pelkällä vedellä? Entä onko pelkällä vedellä pesty rasvainen pannu turvallinen keliaakikolle, jos sillä on tehty vaikka vehnäjauhokastiketta?

Vierailija
49/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurauta on ikuinen. Kunnon valurautapannun saa puhtaaksi paperilla. Mä käytän uunissa pannaria tehdessäni, on ihan ehdoton! Hiiliteräspannu löytyy myös.

Vierailija
50/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teflonpannulla ei voi paistaa pihvejä, sitä ei voi laittaa uuniin tai grilliin eikä se kestä muutenkaan kovia lämpöjä.

[/quote]

Ehkei niillä halvemmilla markettipannuilla. Minä olen paistanut teflonisella 20 vuotta pihvejä. Sujuu hyvin, kun on siihen tarkoitukseen sopiva pannu. Valurautapannuakin käytän, mutta pihvien ajoitus ja etenkin voin vaahdotus sen kanssa onnistuu minulla parhaiten vähän kevyemmällä. 

Enkä tarkoita, etteikö valurautainen olisi loistava. Sillä tulee monet ruoat, mutta mm. Lättyjä varten oma kevyempi pannunsa on hyvä, pihvejä, ja etenkin broiler pihvejä tykkään tehdä muilla. Valurautainen on aamulla loistava omeletissa, ihan peruspaistetussa kananmunassa, sienissä ja monessa ruskistuksessa. Etenkin, kun ruskistuksen päälle ruoka menee uuniin.

Vierailija
51/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:28"]

Mun valurautapannu painaa ihan helvetisti :D ei siinä muuta vikaa olekkaan. Okei vittumainen puhdistaa, tuntuu ettei rasva irtoa kunnolla.

[/quote]

No voi helevata kun rasvan on tarkoitus pysyä pannulla. Puhdistat sen käytön jälkeen vedellä, tiskiharjalla ja paperilla ja kuivaat hellan levyllä minimilämmöllä.

[/quote]

No onpa hankalaa. Miksi, kun teflon pannu on paljon helpompi?

[/quote]

Teflonpannulla ei voi paistaa pihvejä, sitä ei voi laittaa uuniin tai grilliin eikä se kestä muutenkaan kovia lämpöjä.

Hiiliteräspannut tosin voittavat valurautaiset mielestäni. Kaikki valuraudan hyvät puolet mutta noin puolet kevyempiä, paremmat non-stick ominaisuudet eivätkä ime makuja läheskään niin helposti.

[/quote]

Miten niiin? Kyllä meidän tefloneilla paistuu pihvit ja voi lattaa myös uuniin. En ole valurautapannuja kaivannut. On tuolla kaapissa yksi, jota ei käytetä koskaan.

Vierailija
52/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisen ruoanlaiton rakastajana melkein hävettää sanoa, että valurautapannua ei enää (ainakaan meillä) tarvita. Nykyaikaiset pinnoitepannut ovat paisto- ominaisuuksiltaan yhtä hyviä, ja plussapuolina tulevat lisäksi keveys ja pesun helppous. 

Tosin laatu maksaa. Jos haluaa pinnoitepannun jossa voi paistaa todella kuumissa lämpötiloissa ja laittaa vaikka uuniin, pitää sijoittaa. Ja myöntää se, että pannun joutuu kuitenkin uusimaan joskus- valurautapannua ei tarvitse uusia koskaan jos sen huoltaa kunnolla. Toisaalta, nykyiseen elämänmenoon ei oikein istu eri välineiden huoltaminen rutiinina- kaikki vaan pesuun ja uudelleen käyttöön. Kukaan tuskin enää viettää aikaa rasvapolttaen pannuja, hioen veitsiä ja kiillottaen hopeita. (Minun lapsuudessani kaikkia näitä tehtiin säännöllisesti)  :D

Minun valintani ovat kunnolliset pinnoitepannut. 

Vierailija
53/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:10"]

[/quote]

14

[/quote]

Saatko muka esim. voimakkaat maut, vaikka sipulin, pestyä pelkällä vedellä? Entä onko pelkällä vedellä pesty rasvainen pannu turvallinen keliaakikolle, jos sillä on tehty vaikka vehnäjauhokastiketta?

[/quote]

Kun se pannu on rasvainen, se ei päästä sisäänsä niitä makuja. Perheessämme ei ole keliaakikkoja, enkä kyllä toisaalta tee pannulla vehnäjauhokastikkeita.

Vierailija
54/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:56"]

Kymppi luettelee kaikki taitamattoman valurautapannun käyttäjän mokat!

[/quote]

No enhän minä mikään kokki olekkaan.

-10-

Vierailija
55/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tässä keväällä äidiltäni valurautapannun jonka äitini on saanut omalta äidiltään muutettuaan pois lapsuudenkodistaan vuonna -58. Paistinpannu on ollut käytössä jos silloin kun äiti oli lapsi, joten pannulla on ikää ainakin 60 vuotta. Se on paras paistinpannu mitä mulla on ikinä ollut.

Vierailija
56/74 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se huolto on naurettavan helppoa. Kun on paistanut, pistää hanan alle ja harjaa tiskiharjalla (vesi kiehuu).
Sitten pistää levyn jälkilämmölle kuivumaan. Pistää rasvaa pintaan ajoittain.

Ihan ylivoimainen

Vierailija
57/74 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pese ollenkaan koneessa, käsinpesussakin riittää kuuma vesi.  Jos on jotain ruokaa jäänyt pintaan, niin älä liota vaan hankaa vaikka puulastalla puhtaaksi.  Kuivaa hyvin, mahdollisesti haalealla liedellä ja rasvaa kevyesti ja jäähdytä ennen kaappiin laittoa.

Ei valurauta mikään teflon ole, mutta oikein käytettynä toimii ja varmasti terveellisempi. Toinen vaihtoehto on hiiliteräspannu. 

Vierailija
58/74 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä tee mitään kun edellisen ruoan aromit siirtyy uuteen ruokaan.

Vierailija
59/74 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teflonpinta aiheuttaa syöpää, koska siitä irtoaa pieniä ainesosia ruokaan ja nämä häiritsevät ihmisen normaalia hormonitoimintaa.

Valurautapannusta ei irtoa ruokaan yhtään mitään.

Vierailija
60/74 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapannuista on tosiaan monenlaisia kokemuksia. Jos perinteinen valurauta tuntuu työläältä, kannattaa harkita moderneja vaihtoehtoja, kuten Fiskars Brasserie -pannua. Se on helppohoitoisempi mutta säilyttää silti valuraudan hyvät ominaisuudet, kuten lämmön pidon. Täällä on lisää kokemuksia https://minasydankoti.fi/kokemuksia-fiskars-brasserie/.