Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vikaa valurautaisissa paistinpannuissa on?

Vierailija
15.05.2015 |

Ne on ylivoimaisesti ja yksiselitteisesti parempia kun teflonilla pinnoitetut.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä parhaimpia paistinpannuja juuri nuo valurautaiset.

Vierailija
62/74 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapannu sopii vain verkonpainoksi. Kaikki tarttuu kiinni, vaikka miten rasvapolttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja säilytyksessä joka paikassa on rasvaa! 

No ei ole. Kuuma pannu pestään kuumalla vedellä sisältä ja ulkoa rasvat pois. Astianpesuainetta ei saa käyttää kuin pannun ulkopuolelle, jos se on huonolla hoidolla ollut.

Sisältä pannun voi muuten pestä suolalla suht kuumana.

Älkää käyttäkö kuumaan valurautapannuun muoviharjaa se sulaa.

Vierailija
64/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tooosi kätevän kuuloista kuumennella ja öljytä mennessä, tullessa ja palatessa.

Mulle sopii Kovanaama.

Vierailija
65/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten puhdistatte valurautapannun rasvaisen kalan paistamisen jälkeen? Minä en ainakaan halua kalan rasvan makua seuraavaan ruokaan.

Laitan siihen kuumaa vettä ja suolaa. Hankaan hyvin ja kuivatan kuumalla levyllä.

Itse asiassa minullakin on  kalan, kananmunan ja muutaman muun ruuan valmistamiseen toinen paistinpannu.

Ainoa "vika" valurautapannussa on sen paino.

Vierailija
66/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tooosi kätevän kuuloista kuumennella ja öljytä mennessä, tullessa ja palatessa.

Mulle sopii Kovanaama.

En ole koko elämässäni kuumennellut ja öljynnyt valurautapannua. Ei siinä kannattaisi öljyä käyttää, koska pintaan tulee jokin kalvo. Oikealla läskillä olen tehnyt rasvapolton kaasulla silloin, kun on ollut käsissä perusteellisesti ruostunut pannu. Ja hyvä tuli siitäkin.

Vierailija
67/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painava ja ällöttävä kun ei voi pestä aineella. En halua mitään ikirasvaista möykkyä käsitellä. Ja jätäpä vahingossa hieman märälle alustalle, niin on ruostetta ympäriinsä.

Ei se ole rasvainen, jos siinä on ruostetta, koska rasva suojaa ruostumiselta. Rasva lähtee riittävän kuumalla vedellä.

Vierailija
68/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:22"]

Miten puhdistatte valurautapannun rasvaisen kalan paistamisen jälkeen? Minä en ainakaan halua kalan rasvan makua seuraavaan ruokaan.

[/quote]

Pannu tulikuumana ja vettä päälle, niin se kiehuva vesi jo puhdistaa. Sen jälkeen ei kyllä ole juuri mitään jäljellä. Jos haluaa ylivarmistaa, kuumentaa pannua tuon jälkeen tai seuraavalla paistokerralla todella kuumaksi, kun se on aivan kuumana, antaa hetken vanhojen rasvojen palaa ja lopuksi laittaa uutta rasvaa. Jos haluaa, voi tässä välissä huuhdella taas.

Kaikki orgaaniset yhdisteet, jotka jättää makuaan palaa kyllä, kun antaa palaa. Lähes poikkeuksetta ne irtoaa, kun laskee vettä todella kuumalle pannulle.

Inhottaa se käry, jonka tuolla saa tartutetuksi keittiöönsä ja itseensä. Ja tarvittavan rasvan määrä. Mulla on ruostumaton teräspannu muuhun paistamiseen ja keraaminen pannu munaruuille. Kummastakaan ei irtoa ruokaan mitään, eikä tarvitse käyttää 50 g rasvaa per kerta.

Vaihtoehdot eivät ole vain valurauta ja teflon.

Vierailija
69/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan aihe vapaa -mammalla on vähän likainen pannu.

Vierailija
70/74 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painavia ja hirveä ylläpito. Teräs on ajanut asian omassa taloudessa aivan kelvollisesti.

Vierailija
71/74 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valurautapannu sopii vain verkonpainoksi. Kaikki tarttuu kiinni, vaikka miten rasvapolttaisi.

Sinulla on harvinaisen huono pannu tai et vaan osaa.

Minulla on käytössä noin 50 vuotta vanha pannu, josta ei jää rasvaa säilytystilaan eikä tarvitse mitään erityistä huoltoa ja rasvausta. Käytön jälkeen harjaan heti kunnolla ja jätän kuivumaan kuumalle levylle tai ripustan roikkumaan tiskialtaan päälle. Kalaa ja kananmunia en paista siinä, koska siihen tarkoitukseen käy paremmin pinnoitettu.

Vierailija
72/74 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin uuten kotiini, vanhan puulieden perukoilla oli hirveän näköinen valurauta pannu. Puhdistin sen, rasvapoltin, ja nyt käytän sitä lähes päivittäin!! 

Olihan se alkuun aika painava yhdellä kädellä nostella, mutta siihen tottuu.

Joskus mulla oli joku pieni Jamie Oliver emali pannu, se oli tosi hyvä, mutta hukkasin sen?!

Minun äitini tuhoaa kaikkien pannujen pinnoitteet....on hirveää katsoa kun tekee ruokaa sellaisella riekaleisella teflon pannulla. Monta kertaa saanut lahjaksi, tai jostain uuden...aina sama juttu....Tiedän, ettei viitsisi valurautaisesta huolehtia edes. En tiedä mikä paistinpannu sille pitäisi hankkia.

Vierailija
73/74 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

painavia ja kolhoja.

Vierailija
74/74 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapaistinpannu on hyvä jos se on vanha ja sileäksi kulunut.

Valurautapata itsellä.

Paistamiseen on Pyrex-paistinpannu paras.