Ärsyttää kun ei täällä Espoossa voi rakentaaa mitään Designtaloa tms.
kun ei tonttien kaavamääräykset oikein istu tuollaisille valmistaloille.
Ja lisäksi sen kokoiset tontit, joihin saisi esim. joku 200 k-m2 rakentaa jonka meidän perhe tarttis, maksaa jo joku 200t eur ainakin.
halvempi siis ostaa kuitenkin joko vanha talo (tosin remppaan menis sitten hirveästi rahaa), ja silti ne (n. 400t eur kohtuuhintaset okt:t, tai sitten tontit), on aina jostain "syrjästä".
Jotenkin ei raskisi täältä meren läheltä etelä-Espoosta muuttaa, vaikka lisätilan tarvetta olisi.
Kai se täytyy vaan yrittää tässä asua, en halua mihinkään metsään missä ei ole palveluita ja ois pakko olla 2 autoa.
Ideoita??? Pitäisi siis saada 1 huone lisää, mutta missä ois lähellä kaikki kivasti ja kohtuuhint. asunnot.
Espoosta me ei muuteta pois, täällä on mm. parhaat kotihoidontuen kuntalisät.
Kommentit (42)
ytimekkäästi:
SAAKO Espoosta tonttia hintaluokassa 100-150 t eur, jonka rak.oikeus n. 180-200 kerrosneliötä, ja pystyisi helposti Design-talon rakentamaan (tontin muoto ja pohja) ja kaavamääräykset ei estä???
Itse en ole sellaista oikein nähnyt. (Tai sitten on jossain Kalajärven perällä tms.)
(ärsyttää vaan kun muutamat tutut jostain muualta aina vouhkaa, miten kannattais meidänkin rakentaa - ne ei tajua että täällä tontit MAKSAA.
Ne ei taida tajuta alueen arvon merkitystä ollenkaan.)
ap
reilu parikymmentä kertaa ja koskaan en ole ajatellut, että olisi jokin paikkaunta, jonne en koskaan voisi muuttaa. Ulkomaillakin tuli asuttua ja hyvinhän siellä meni. Aika asennevammainen ja keskenkasvuinen ajattelutapa ap:llä miehineen, luulisi muuallakin palveluiden pelaavaan kuin jossain Espoossa. Ja jos sieltä ei mieleistään asuntoa voi saada, niin korvien välistä sen muutoksen on lähdettävä..
siitä että Espoo on paras ja muut huonoja :)
Todelliset järkisyyt miksi MIELELLÄÄN asuttaisiin jatkossakin täällä, on
- kotihoidontuki paras
- työmatkat pitenisi huomattavasti muualta (molempien työpaikat täällä)
- vanhemmat lähellä
- lapset juurtuneet tänne (koulut, kaveripiiri jne. )
(- meri on lähellä, antaa henkistä rauhaa jotenkin mun miehelle etenkin, jolla ollut masennusta + burnouttia)
ap
Kyllä kuules sitä lapsiperheet joutuvat okt:n saadakseen muuallakin kuin Espossa tinkimään jostain, usein juuri sijainnista.
Emme asu pk-seudulla, mutta muutimme suuresta kaupungista naapurikuntaan saadaksemme haluamamme talon.
Itse tietysti päätätte kuinka tärkeää teille on asua Espoon kalliilla alueilla, mutta aika hullua loukkaantua tuollaisista kommenteista.
(ärsyttää vaan kun muutamat tutut jostain muualta aina vouhkaa, miten kannattais meidänkin rakentaa - ne ei tajua että täällä tontit MAKSAA.
Ne ei taida tajuta alueen arvon merkitystä ollenkaan.)ap
..vähän haastava yhdistelmä.
Eli haluaisitte asua Espoossa, mielellään lähellä merta, isossa okt:ssa, mutta teillä ei ole varaa kuin johonkin ihan muuhun.
Kun teidän nyt kuitenkin pitää mitoittaa nuo asuntohaaveenne varoihinne, niin silloin Vantaan joku kivoista alueista on teille erinomainen vaihtoehto. Ellette siis halua muuttaa jonnekin kauemmaksi. Pk-seudulta kun vaihtoehtoja tuolla budjetilla ovat vain Espoon perukat, jotka ovat ihan jumalan selän takana ja yhteydet surkeat tai sitten Vantaa. Näistä ei muuta kuin valitsemaan tai sitten säästämään lisää.
P.S. Anteeksi vain mutta hieman huvittavaa kun puhut koko ajan tukien määrästä Espoossa. Laskepa nyt ihan oikeasti paljonko tukien erotus (esim. Espoo vs. Vantaa) on ja sitten paljonko enemmän asunnot maksavat Espoossa. Ei mitään suhteellisuuden tajua..
Ei designtaloa tarvitse kirjoittaa isolla kirjaimella. Ja hauskoja noi huudetut osuudet + peräkkäisten kysymysmerkkien käyttö.
Sähän vastasit itse itsellesi tossa (oliko 24) kommentissa... Hmmm.
Faktat kai on tiedossa vai haetko täältä jotakuta, joka pilkkahinnalla tonttia myy... Eli fyffee pöytään tai tontti sieltä "perukoilta". Koska aika mahdoton toi sun dilemma. Sorry nyt vaan, mullekin tulee keskenkasvuinen mieleen. T. haukilahtelainen omakotitalolainen.
jaossa Espoossa - entäs vuokratontti? Johan tontit meillä Kirkkonummellakin on reilusti yli 100k€ jos hyvän yli 1000m2 haluaa.
Aika hauskoja asennevammoja - itse olen stadilainen joka joutui rakennusaikana asumaan pakosta Espoossa Haukilahdessa vuoden - ja halusi kiireellä pois! Mä en missään tapauksessa haluaisi asumaan sinne:) Mutta töissä on pakko käydä Espoon puolella:) Kirkkonummi on ihana, täältä en muuta enää lähemmäs Helsinkiä koskaan!
Kannattaa asua sivummalla Suomessa..... omarantainen tontti maksaa 20000 euroo ja kuivanmaan tontti 5000 euroo. Lisäksi saa rakentaa sellaisen torpan kun huvittaa
Ja sitäkään taloa ei tehdä avaimet käteen ihan valmiiksi 250 000 eurolla, kuten ap luulee.
eikö teille voisi rakentaa lisähuonetta? oletteko miettineet sitä?
Me tingimme sijainnista.
Rakennamme Espooseen ja tulevan talomme luota on palveluiden pariin on n. 6 km matkaa. Ja tonttimme on 7900 neliötä jossa rakennusoikeutta oli 400 neliön talolle+100neliön talousrakennukselle.
Tontti maksoi vuonna 2008 150,000 euroa.
Ps. Emme asu Kalajärven perukoilla...
ja Vantaalta muutimme pois ihan siksi, kun niiden pitkäjännitteinen poliittinen linja on ajaa pois hyvätuloiset lapsiperheet. Viimeinen pisara oli, kun meidän tontin rajalle pieneen puistikkoon rupesivat puuhaamaan ison rakennusfirman pääkonttoria ja 5-kerroksista parkkitaloa - keskelle okt-aluetta.
Espoossa on ok-tontteja, mutta fakta on, että kun rannoille on tulijoita enemmän kuin tontti/talotarjontaa, hintataso pysyy korkeana. Meidän ratkaisu oli ostaa aikoinaan vanha talo ja rempata se. Ja se ehdottomasti kannatti. : ) Rakennusvalvonta nimen omaan pientalojen osalta on tarkkaa, ehkä siksi kun isot firmat tekevät niin kuin lystäävät, niin on sitten kiva kyykyttää pienrakentajaa. Esimerkiksi tuolla taivaansinisellä sählyhallikuplalla ei taida vieläkään olla rakennuslupaa, mutta siinäpä vaan on jököttänyt jo vuosikaudet ja tuskin mihinkään lähtee Tapiolasta.
kannattaakin valita. Olen syntyperäinen espoolainen, asunut sielä 20 vuotta elämästäni. Sen jälkeen olen asunut Helsingissä, Kirkkonummella ja nyt kolmatta vuotta Vantaalla - ja ihan totta - tämä Vantaa ei ole "paskempi paikka". Hyvällä sijainnilla, kivalla alueella, kohtuuhintainen asunto, palvelut lähellä. Kunnan palveluissakaan ei ole moitittavaa. En edelleenkään tajua mikä "Vantaa-fobia" Espoossa vallitsee. Vantaa on yhtä paljon pelkkää Hakunilaa, Koivukylää tai Martinlaaksoa kuin Espookin on pelkkää Suvelaa, Kirstinmäkeä, Karakalliota, Kuitinmäkeä tai Matinkylää.
p.s. Vantaa se vasta köyhä ja velkainen kunta on ja nimi kuulostaa rumalta. :)
ja tosiaan Espoon Rava on aika kyykyttäjä, kokemusta on muilta tiimoilta + tuttujen kokemukset, tiedä sitten jaksaisko niiden kanssa todellakaan vääntää niin ísoa proggista kun koko talo on - ja etenkin jos ois joku Design-talo (isolla kirjoitettuna kun on firman nimi! huom sinä joku joka asiasta huomauttelit).
Meinaan ne ravan rouvat (ja herrat) on aika hienopeppuja, ei ne tykkää kattella jotain perus"juntti"taloja, arkkitehdin yksilöllisesti piirtämiä heille pitäis varmaan olla.
Sitä tässä lähinnä pähkin, että
- jäämme tähän ja tosiaan tingimme tilasta
- tai sitten tingimme sijainnista, mutta oiskohan sillon järkevämpää pysyä kuitenkin täällä Espoon "perämetsissä" vai suoraan muuttaa johkin Vantaalle tai Pohjois-Helsinkiintms.
(Ja Vantaalla tosiaan se kunnalisverokin ON vähän korkeampi edelleen, ja meidän työmatkat pitenisi. Samantien sitten joku Tuusula/Nurmijärvi....)
ap
valitessa?!?
Onneksi täällä Vantaalla saa asunnon kohtuuhintaan. Ei tarvitse itkeä muutaman tonnin menetystä minkä kuntalisän muodossa menettää Espooseen verrattuna!
t. tyytyväinen vantaalainen
Meillä 3 lasta ja 140 m2 kämpässä kärvistellään Tapiolan lähellä. Enemmän säilytystilaa ja isompi piha kiinnostaisi, mutta emme haluaisi muuttaa kauemmaksi. Nyt pääsee fillareilla töihin. Asunnon hinta on tuossa tiedän haarukassa.
nämä avaimet käteen talot sisältävät yllättävän paljon hommaa asiakkaalle. Helpoimmalla pääset, kun ostatte valmiin.
t. avaimet käteen taloa rakennutava
muuten kaikki on lähes täydellistä täällä, mutta ois kiva jos ois 1 huone enemmän ja tietty säilytystilasta on aina krooninen pula. Mutta eipä tule kerättyä niin paljon turhaa tavaraa.
ap
luulen että jopa Design-talo tms. saattaisi olla liikaa meidän hermoille, ainakin nyt.
Helpointa varmasti oiskin ostaa valmis, vaikka sitten rempatakin joutuisi.
On vaan niin vaikea löytää sellaista että olisi kiva ja meille sopiva pohja (tosin kompromissejahan ne d-talotkin ois).
No, aina kun on ostettu asuntoa, on kierretty joku 50-100 näyttöä, jotta lopulta löytynyt oikea hinta/sijainti/pohja/koko -yhdistelmäkompromissi...
Harmi vaan, kun näillä suhdanteilla ei uskalla ensin ostaa ja sitten vasta myydä. Jos ensin myy, ei kuitenkaan löydy sopivaa tarpeeksi pian, ja pakko muuttaa vuokralle (niin tosin pitäisi varmaan rakentaessakin..)
ap
no ei vaan, jos ihan totta puhutaan, olen monesti miehelle esitellyt Vantaalta olevia asuntoja ja käyty joskus jotain katsomassakin, mutta HÄN vasta ONKIN asennevammainen, eli MIES vastustaa sinne muuttoa verisesti =D.
siis paljon enemmän kuin minä.
No, ei sitä tiedä vaikka joskus muutettaisiinkin.... never say never.
ap