Onko lapsellasi ulkomaalaistaustaisia ystäviä?
Suomessa asuvat. Tiedättekö aina mistä maasta lapsi tai lapsen vanhemmat on kotoisin ? Voinkohan huoletta antaa lapsieni leikkiä kenen kanssa vaan välittämättä tämän kulttuurista ?
Luulen, että lapsieni uusin kaveri on kotoisin jostain lähi-idän maasta tai hänen vanhempansa. Luultavasti ovat muslimeja. Pitäisikö ainakin kieltää, että tämän lapsen kotiin ei saa mennä ja en päästä häntä meille ?
Lähinnä siksi ettei tule ongelmia tuon kulttuuri eron vuoksi vai voiko niitä ongelmia edes mielestänne tulla ?
Kommentit (65)
että Suomessa syntyneistä lapsista ei yksikään ole saanut äidiltään hiviä, kiitos suomalaisen neuvolajärjestelmän ja onnistuneen hiv-äitien hoidon
Olen itse kasvanut monikulttuurisessa ympäristössä (kävin vieraskielistä koulua) ja se on ollut minulle rikkaus.
Suomessa kukaan lapsi ei ole saanut äidiltään hiviä JOS äiti on saanut raskauden aikana antiretroviraalista lääkitystä. Lääkityksen kanssa lapsen riski saada hiv äidiltään on alle 1 %, ilman lääkitystä noin 30 %. Suomessa on kuitenkin syntynyt myös lapsia, jotka ovat saaneet hivin äidiltään, tällöin äiti ei ole saanut raskauden aikana hoitoa ja lääkitystä.
että Suomessa syntyneistä lapsista ei yksikään ole saanut äidiltään hiviä, kiitos suomalaisen neuvolajärjestelmän ja onnistuneen hiv-äitien hoidon
Nykyinen hoito on erittäin kallista, yhden potilaan hoito maksaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Hepatiitti B (jos kroonisena) ja C vaativat raskasta interferonihoitoa mikä on myöskin erittäin kallista. Juu hiv ei tartu hiekkalaatikolla, tiedän kyllä sen, mutta mielestäni tässä ketjussa on nyt yleisesti vaan otettu esille ulkomaalaisten suuri osuus hiv-tartunnoissa kun joku siitä edellä mainitsi. Mielestäni on ihan hyvä olla tietoinen asiasta, aivan samalla tavalla kuten esim. homoyhteisössä on tärkeää tietää, että homomiehillä esiintyy hiviä monikymmenkertaisesti verrattuna heteromieheen.
HIV-testi ei ole pakollinen äideille, siitä voi kieltäytyä, suurin osa ei kieltäydy, mutta sinulla oli väärää tietoa, että se muka tehtäisiin automaattisesti kiakille odottaville äideille.
Mistä sinä tiedät somaliperheen asiat? Suomessa ei julkaista tartunnan saaneiden kansallisuuksia muuten kuin ainoastaan Suomen kansalaisten osalta, loput ovat sitten ulkomaalaisia. Mutta varmasti jokainen osaa päätellä, että esim. saksalaiset tuskin ovat kovin yliedustettuina hiv-tilastoissa vaan kyllä ne ongelmakansalaisuudet ovat jotain aivan muuta...
Ja samalla kun katsoo miten moni somalimies käyttäytyy mm. asematunnelissa ja muualla niin en nyt viitsisi huudella ihan noin suoraan ja ehdottomasti etteivätkö somalit kävisi koskaan vieraissa....