isovanhempien lastenhoito
tuntuu että isovanhemmat ottavat vähän pitkin hampain hoitoon lapsenlapsiaan. eli kun pyydetään jos on vaikka kaverilla isommat juhlat, häät, synttärit tms. sitten tullaan hoitamaan vaikka puoleen yöhön asti eli just kun juhlat oikeesti alkais. taas sellainen tilanne, eli päästään kyllä menemään mutta kyllähän se ilta jää ihan tyngäksi kun joutuu reilusti ennen puolta yötä lähtemään. tekis mieli ilmoittaa ettei päästäkään tulemaan kun ei ole sitten minkäänlaista juhlafiilistä kun saa koko ajan kelloa katsoa yms. bändikin yleensä alkaa vasta puolen yön tienoilla soittaa ja siitä hauskuus alkaa. puoleenyöhön asti yleensä menee just syödessä yms. en voi ymmärtää miksei isovanhemmat voi ottaa omaan kotiinsa niin ei tarttis vieraassa paikassa kököttää ja lähteä yöllä kotiin nukkumaan kun saisivat omassa kotona tehdä mitä haluaa ja kuinka kauan haluaa. taidan perua juhlat ja hoitamiset. kiva ois kaverin juhliin päästä mut eipä taida paljoa olla juhlatunnelmaa näistä lähtökohdin.
ajatuksia, kiitos.
Kommentit (52)
Puhuiko tuo ap minkä ikäisiä nuo isovanhemmat ovat? Kun kaikki puhuu vanhuksista unilääkkeineen jne. Meillä isovanhemmat oli alle viisikymppisiä kun eka lapsi syntyi. Eli siis varsin virkeitä, mutta ei noita lastenhoito ole koskaan kiinnostanut. Itse olin siskoni kanssa lähes kaikki kesät mummoilla vuorotellen ja oli kivaa. Ihan kiva olisi jos omatkin lapset saisi joskus kokea samaa (edes yhden yönseudun kesässä).
Meilläkin tulevat tai ottavat lapsia hoitoon vain "oikean" hoitotarpeen ollessa kyseessä. Mun lapsuudenkaverin hautajaiset esim. oli tällainen kunnon syy, mutta esim. jotkut kavereiden valmistujaiset tai tupaantuliaiset ei kelpaa.(!) Me käytetään mll:n hoitajia ja tästä sitten isovanhemmilla tuntuu olevan oikeus valittaa kun niin turhaan laitetaan rahaa... Lapset on jo kaikki alakoululaisia, joten varsinaista hoitamista ei ole ollut enää vuosiin, kunhan vähän päältä katsoo. Mutta ei noita ihan keskenään uskalla vielä vuosiin jättää yöksi vaikka päiväsaikaan ovatkin keskenään ihan mielellään kotona.
MLL:stä tai joku tuttu tai naapuri tms. Ei se tietty ole helppo aina löytää hoitajaa, mutta tuskin teillä nyt tyuommoisia koko yön pippaloita joka viikko on :)
Joillekin vanhemmille ihmisille on hirveän vaikeaa olla toisten nurkissa.
Oletko kysynyt, mikseivät ota lapsia heille yökylään? Onko lapset niin pieniä?
Omalla kohdalla ei ole moisia ongelmia ollut mutta tiedän kyllä kommunikaationgelmista.
Jotkut isovanhemmat ei tule käymään "ohimennen" koskaan-"kun ei ole kutsuttu" Siis pitäisi esittää virallinen kutsu, ei riitä että sanoo että olette tervetulleet milloin vain piipahtamaan..
Jos teidän isovanhemmat ei tiedä/uskalla ehdottaa että lapset menisi heille?
Pelkäävätkö he kenties itse etteiävt pärjää/lapsi ei viihdy ?
vieraankin hoitoon. Itse jätin lapset (4-v. ja 9kk) illalla muutamaksi tunniksi nukkumaan laitettaviksi vieraan hoitoon, joka oli sitä ennen käynyt meillä kerran lasten kanssa päivällä leikkimässä (maksoin palkkaa tästä leikkimisestä). Hyvin selvisivät. Vauvakin on vieraan hoitajan kanssa ihan tyytyväinen, kun isosisko paikalla. Ensi kerralla vieras on jo tuttu hoitaja ja isommasta on kivaa kun X-lastenhoitaja tulee.
Pyydä vaan naapurintyttöä/työkaverin opiskelijalasta tms. Maksat kunnon palkan. Ekalla kerralla olet kotona, niin lapset tutustuu hoitajaan ja näet miten tulee toimeen lasten kanssa ja voit selittää tarvittavat asiat. Lapset usein saattaa jopa käyttäytyä vieraan kanssa tavallista kiltimmin. Iltarutiinit voi vaikka laittaa muistilapulle ja jos jokin menee yhtenä iltana pieleen ja lapset valvoo liian myöhään ja ovat väsyneitä seuraavana päivänä, niin ei kai maailma siihen kaadu??
että uskaltaisi jättää lapset hänen hoitoon tuntikausiksi, jopa nukuttamaan jne? Ei mun lapset edes varmaan kelpuuttaisi ketä tahansa (puhumatta itsestäni). Meidän paikkakunnalla ei MLL toimi. Pitäisi kai kehdata pyytää naapurintyttöä vaan kun heilläkin on niin rikas seuraelämä että tokkopa suostuvat?
ei siihen vanhuutta tarvita. Ja iän myötä myös yövalvominen rasittaa aivan eri tavalla. Vaikka itselle ei huonosti nukuttu yö vaikuta paljoakaan niin se voi vaikuttaa todella paljon 20-30 vuoden kuluttua.
Moni nukkuu myös huonosti muualla kuin kotonaan - esim. minä vaikka olen vielä kaukana isovanhempi-iästä :)
Ja kommentit "voihan ne nukkua seuraavana päivänä / ei kai se yksi yö haittaa" ovat niin itsekkään lapsellisia, etten usko kenenkään aikuisen sellaista kirjoittavan. Olisi kauheaa ajatella, että "minä minä maailman napa" vaihetta elävä olisi vanhempi...
Oma äitini sai minut reilusti alle kaksikymppisenä. Ei ole noita jaksamisongelmia... vaan töissäpä tuo näkyy viihtyvän ja viihtyvän. Lapsenlastaan toki rakastaa ja tulee katsomaan, kun ehtii.
ja siitä saavat kyllä vanhempani syyttää ihan itseään! Eivät ole koskaan tarjoutuneet sen kummemmin viettämään aikaa lasteni kanssa. Kun tulivat aikaisemmin käymään, äitini keskittyi keittiön siivoamiseen ja isäni oli ulkotöissä. Mieluummin olisin halunnut heidän olevan lasten kanssa. Nyt kun vanhemmat lapset ovat 7- ja 8-vuotiaita huomaa kaikesta etteivät mumma ja paappa ole tärkeitä. Miksi olisivat kun eivät ole lasten elämässä osallisina? Käymme vanhempieni luona äitienpäivinä ja jouluina, emme juuri muuten.
ovat ja jaksavat kyllä juhlia ja valvoa yöt muuten ystäviensä kanssa. ja nimenomaan käyvät lomareissuilla yms. pyysinkin että olisivat saaneet tulle heille yöksi kun äitienpäiväkin silloin sunnuntaina niin oltais voitu sitten puolenpäivän aikaan tulla äitienpäiväkahveille. tää on vaan niin vaikeeta että tarviii tulla meille hoitamaan. juhlapaikka on kaukana kotoa joten ei voida maksaa takseja niin että toinen menee taas parin tunnin päästä samaan osoitteeseen.
mut joo, olen päätynyt siihen että mennään siellä käymään kuitenkin. kelloa saa kytätä kokoajan ja aamulla herätä aikaisin lasten kanssa eli eihän siinä juhlia voi. kun oisivat ottanut omaan kotiinsa niin jokainen olisi saanut nukkua yönsä hyvin. niin lapset kuin isovanhemmat kuin mekin!
Matkustelevat ja harrastavat. Silti heillä on aikaa myös lastenlapsille, niin kiireisiä eivät ole etteikö näin olisi.
Yökylään ottavat ja katsovat muutaman tunnin perään jos on tarve tai ihan muuten vaan. Vanhempi lapsi on saanut olla heidän mukanaan lomareissussa.
Joskus ovat kieltäytyneen hoitamasta, mutta se suotakoon heille ja se on heidän oikeus, mutta ihania isovanhempia ovat.
teillähän on hyvä tilanne! Meillä mun vanhemmat eivät hoida lasta käytännössä ollenkaan. Olisin ikikiitollinen jos päästäisiin edes illaksi joskus johonkin juhlaan tuolla tavalla! Kerran ollaan oltu yön yli pois ja silloinkin siskoni hoiti maksua vastaan lastamme.
Tietenkin, jos vertaat tilannettanne sellaisiin, joilla vielä parempi tilanne, teidän tilanne voi näyttää kurjalta. Mun näkökulmasta katsottuna te pääsette jo tosi hienosti!
Jos lapsenne ovat tosi pieniä, ymmärrän hyvin, että isovanhemmat eivät ottaa omaan kotiinsa yöksi.
ihan aikuisen ihmisen tasolla. En ikimaailmassa pyytäisi mummolta lastenhoitoa äitienpäivänaamuna, ja muutenkin vaikuttaa, että taustalla on halu päästä juomaan alkoholia oikein urakalla, mikä ei sekään kovin kypsältä vaikuta,
edes tuosta "vain puoleenyöhön asti" mahdollisuudesta. Ja kiitollinen siitä, että isovanhemmat asuvat sellaisen matkan päässä, että voivat lapsianne ylipäänsä hoitaa. Meillä toiset isovanhemmat asuvat 12 tunnin ajomatkan päässä, toiset 12 tunnin lentomatkan päässä, joten todellakin osataan arvostaa sitä, että kaksi kertaa vuodessa päästään viettämään iltaa miehen kanssa aivan kahdestaan. Edes siihen puoleenyöhön saakka. Tai no, ainahan sitä voisi tilata maksullisen lapsenvahdin, vaikka joka viikonloppu, mutta pienistä tuloista lapsenvahdin palkkio vie ison siivun.
oletteko te aikuisia, lukekaa nyt mitä te kirjoitatte!