Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa...lapsen valmistujaisiin ei ilmeisesti tule ketään

Vierailija
15.05.2015 |

Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : (

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:59"]

Mitä sitä ammattia juhlia. Ylioppilaiden juhlat merkityksellisempiä.

[/quote]

No se riippuu siitä, miten on yo-kirjoituksissa menestynyt ja onko siinä hurraamista, jos ei tiedä vielä, että onko pääsemässä johonkin jatkokouluun. Amiskalainen on sentään valmis jo johonkin töihin, kun joku yo vasta miettii, että mitähän tekisi isona, sitten tulee jotain välivuosia, kun joillain on joku pakkomielle päästä juuri tiettyyn kouluun. Ylioppilaissa on ihan liikaa semmoisia tuhlaajatyttöjä ja -poikia, jotka sitten kuitenkin lopulta työllistyvät johonkin perusduunarialalle. Monilta ylioppilailta puuttuu täysin realiteettien taju ja sitten jossain duunipaikalla välivuosiaan viettäessään ovat todella rasittavia haihattelijoita, jotka lukevat ihan hirveästi joihinkin pääsykokeisiin pääsemättä sisään. Johonkinhan ne yo-luuseritkin pitää sijoittaa, mutta mitä ne osaavat tehdä muuta kuin haaveilla.

Vierailija
22/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:09"]

Useimmat kutsutut toivottavasti muistavat lasta onnittelukortilla ja rahalla tai joku ehkä lähettää kukkia. Laita pöytä koreaksi omalle perheelle ja jos teillä on naapureita lähellä, toivota tervetulleeksi. Voithan myös vihjaista niille, jotka eivät valmistujaispäivänä pääse, että seuraavana päivänä saa myös tulla tai muuten kesän aikana käymään. Pidä oma mieliala korkeana ja ole iloinen lapsesi saavutuksesta joka tapauksessa. Ei hänelle varmaan vieraat kotona ole tärkeintä, vaan jatkot kaupungilla muiden valmistuneiden kanssa. Onnea valmistuneen nuoren äidille:)

[/quote]Jos ei pääse paikalle, ei tarvitse antaa rahaa tai muutakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tulla jos asutte pk seudulla.Olen tälläinen pullea 30 vuotias mies.Voin tuoda lahjankin :)

Vierailija
24/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä amiksen suorittaminen kunnialla on isompi homma ku käydä lukio... Mä olen käynyt molemmat. Amikseen menin lukion jälkeen kun sillä yo lakilla ei mitään tee, ihan yhtälailla voi amiksesta mennä lääkikseen jos rahkeet riittää, jos tollasia ääliöitä valmistuu lukiosta nii ei kyllä olis esim sinne lääkikseen asiaa. Kyllä on siis ihan yhtä hieno juttu amiksen päättötodistus ku yo tutkinto. Samalla viivallahan ne laillisesti ovatkin, toisen asteen tuntkintoja molemmat. Erona se että amiksen jälkeen helpompi työllistyä hyvällä palkalla , eikä vaan siwan kassalle...

Vierailija
25/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että KAIKKI kutsutut ovat sanoneet ei. Miten teillä niin vaatimattomia ystävyys/sukulaisuussuhteita on vaan? Ette ole tainneet panostaa niihin juurikaan.

Vierailija
26/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:59"]

Mitä sitä ammattia juhlia. Ylioppilaiden juhlat merkityksellisempiä.

[/quote]

No se riippuu siitä, miten on yo-kirjoituksissa menestynyt ja onko siinä hurraamista, jos ei tiedä vielä, että onko pääsemässä johonkin jatkokouluun. Amiskalainen on sentään valmis jo johonkin töihin, kun joku yo vasta miettii, että mitähän tekisi isona, sitten tulee jotain välivuosia, kun joillain on joku pakkomielle päästä juuri tiettyyn kouluun. Ylioppilaissa on ihan liikaa semmoisia tuhlaajatyttöjä ja -poikia, jotka sitten kuitenkin lopulta työllistyvät johonkin perusduunarialalle. Monilta ylioppilailta puuttuu täysin realiteettien taju ja sitten jossain duunipaikalla välivuosiaan viettäessään ovat todella rasittavia haihattelijoita, jotka lukevat ihan hirveästi joihinkin pääsykokeisiin pääsemättä sisään. Johonkinhan ne yo-luuseritkin pitää sijoittaa, mutta mitä ne osaavat tehdä muuta kuin haaveilla.

[/quote]Mikään ei ole niin turha asia kuin huono yo-todistus. Sillä voi pyyhkiä persiinsä. Lukiossa on oltava ihan hemmetin hyvä jotta erottuu muista ja saa hyödynnettyä jatkokoulutuspaikassa koulutuksensa. Lukio todellakin tuottaa valtavan määrän bulkkitavaraa eli näitä just ja just läpi päässeitä ylioppilaita. Lukioille pitäis laittaa sisäänpääsyn keskiarvorajaksi 8,5, jotta lukio täyttäisi tarkoituksensa ja todella tarjoaisi ahkerille, fiksuille ja älykkäille sen, mitä he lähtevät lukiosta hakemaan.

Vierailija
27/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:02"]

Mitä on olla ylioppilas nykyaikana? Ei yhtään mitään. Toista se on olla valmis ammatti-ihminen. T. Ylioppilas vm. -83.

[/quote]Ei aina tarvitse vähätellä tai mollata sitä toista vaihtoehtoa vaan molemmat voi olla yhtä hyviä ja arvokkaita.Kyllä lakinsaaja ja ammattiin valmistuja on ihan yhtä arvokas.

Vierailija
28/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:13"]

Kyllä amiksen suorittaminen kunnialla on isompi homma ku käydä lukio... Mä olen käynyt molemmat. Amikseen menin lukion jälkeen kun sillä yo lakilla ei mitään tee, ihan yhtälailla voi amiksesta mennä lääkikseen jos rahkeet riittää, jos tollasia ääliöitä valmistuu lukiosta nii ei kyllä olis esim sinne lääkikseen asiaa. Kyllä on siis ihan yhtä hieno juttu amiksen päättötodistus ku yo tutkinto. Samalla viivallahan ne laillisesti ovatkin, toisen asteen tuntkintoja molemmat. Erona se että amiksen jälkeen helpompi työllistyä hyvällä palkalla , eikä vaan siwan kassalle...

[/quote]Amiksen käyneet ei todellakaan työllisty yhtään sen paremmin kuin lukion käyneet.

Vierailija
29/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin mennään mökille. Noloa saada kutsuja tutuntutuilta

Vierailija
30/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:09"]

Useimmat kutsutut toivottavasti muistavat lasta onnittelukortilla ja rahalla tai joku ehkä lähettää kukkia. Laita pöytä koreaksi omalle perheelle ja jos teillä on naapureita lähellä, toivota tervetulleeksi. Voithan myös vihjaista niille, jotka eivät valmistujaispäivänä pääse, että seuraavana päivänä saa myös tulla tai muuten kesän aikana käymään. Pidä oma mieliala korkeana ja ole iloinen lapsesi saavutuksesta joka tapauksessa. Ei hänelle varmaan vieraat kotona ole tärkeintä, vaan jatkot kaupungilla muiden valmistuneiden kanssa. Onnea valmistuneen nuoren äidille:)

[/quote]Jos ei pääse paikalle, ei tarvitse antaa rahaa tai muutakaan.

[/quote]No jo on. Silloin juuri täytyy muistaa juhliaa kirjeellä. Toivottavasti et itse koskaan ole tilanteessa, missä ei juhlijia ole ja lapsellasi on juhlat. Silloin toivot ,että muistaisivat edes sillä kortilla ja lahjalla.Mutta nuorellesi paljon onnea ja toivottavasti vieraitakin tulisi:)

Vierailija
31/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:13"]

[/quote]Amiksen käyneet ei todellakaan työllisty yhtään sen paremmin kuin lukion käyneet.

[/quote]

Anteeksi mitä? :D

Vierailija
32/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä voin tulla vaikka kaikkien valmistujaisiin jos lahjaksi riittää voikukka ja palkkioksi saan herkkuja! lääkäriltä tuli käsky lihottaa niin tässähän molemmat voittaisivat. poika saisi edes yhden vieraan ja kukkasen ja minä saisin ilmaista ruokaa lihoakseni

Vierailija
33/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:24"]

minä voin tulla vaikka kaikkien valmistujaisiin jos lahjaksi riittää voikukka ja palkkioksi saan herkkuja! lääkäriltä tuli käsky lihottaa niin tässähän molemmat voittaisivat. poika saisi edes yhden vieraan ja kukkasen ja minä saisin ilmaista ruokaa lihoakseni

[/quote]

ainiin asun turussa joten turkulaiset ei muuta kuin kutsuja tulemaan

Vierailija
34/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että ylioppilassana on kokenut täydellisen inflaation, sillä ei ole enää nykymaailmassa mitään merkitystä. Yliopistoonkin pääsee jo ammattitutkinnon suorittaneet joten on ajan ja rahan hukkaamista lukea itsensä ylioppilaaksi. Joutaisi siis lopettaa koko tutkinto. Jäänne muinaisuudesta, ei enää tätä päivää. Itselleni yo-todistuksesta ei ole ollut mitään hyötyä mutta tulipahan nekin 3 vuotta lusittua lukiossa kun ei muuta järjellistä tekemistä ollut. Ja ammattiin valmistuin silti ajallaan.

Vierailija
35/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän mietitytti aikanaan (15 vuotta sitten) kun omiinkaan amisvalmistujaisiin ei juuri porukkaa tullut, mutta kaveria, 4:n A:n papereilla valmistunutta yo:ta, juhlittiin sankarina.

Mutta eipä silti, itselläni on nykyään korkeakoulututkinto ja hyvä vakiduuni yhdessä alan parhaista firmoista tässä maassa. Hänellä ei edelleenkään ole ammattitutkintoa eikä tällä hetkellä työpaikkaakaan.

Vierailija
36/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ammattikoulusta valmistumista ei kuulu juhlia, siis jotain baariin menoa enempää. Myös ammattilakit naurattaa. Ylioppilaita kuuluu juhlia, se on mielestäni osa koko juttua - menet lukioon, saat juhlat.

Ja itse kävin kummatkin tutkinnot samaanaikaan, tai amiksesta valmistuin muutamaa kk ennen lukiota.

Vierailija
37/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:30"]

Mun mielestä ammattikoulusta valmistumista ei kuulu juhlia, siis jotain baariin menoa enempää. Myös ammattilakit naurattaa. Ylioppilaita kuuluu juhlia, se on mielestäni osa koko juttua - menet lukioon, saat juhlat. Ja itse kävin kummatkin tutkinnot samaanaikaan, tai amiksesta valmistuin muutamaa kk ennen lukiota.

[/quote]samaa mieltä

Vierailija
38/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:55"]

Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : (

[/quote]Ei kai amiksesta valmistumista ole tapana juhlia? Monella on varmaan ylioppilasjuhlat samana päivänä ja ovat ehkä vähän arvokkaammat kuin ammattiin valmistumisen juhlat, joten ihmiset menevät yo-juhliin.

[/quote]

olipas vittumainen kommentti sulta vai halusitko vähän provoilla?

Vierailija
39/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:55"]

[/quote]Ei kai amiksesta valmistumista ole tapana juhlia? Monella on varmaan ylioppilasjuhlat samana päivänä ja ovat ehkä vähän arvokkaammat kuin ammattiin valmistumisen juhlat, joten ihmiset menevät yo-juhliin.

[/quote]

Missä ammattiin valmistumista ei muka ole tapana juhlia? Ja millä perusteella yo-juhlat olisivat arvokkaammat? 

[/quote]Täällä Pohjanmaalla ei kyllä paljon amiskoulutuksesta piitata eikä sitä juhlita.

Yo-juhlat ovat perinteiset juhlat ja tietyllä tavalla arvokkaammat, sillä kyllä lukion ja yo-kirjoitusten selvittäminen on kuitenkin pikkuisen enemmän vaivaa vaativa asia kuin ammattikoulun käyminen. Lukio on yleissivistävä oppilaitos, joka valmistaa korkeakoulu- tai yliopisto-opintoihin ja on ihan senkin puolesta huomattavasti vaativampi kuin amis.
[/quote]
Mä olen käynyt molemmat ja kyllä se oli amis, jonka eteen piti nähdä vaivaa. Lukiosta E:n paperit tekemättä mitään. Edes kirjoituksiin en lukenut.

Vierailija
40/140 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jo yli kaksikymmentä vuotta sitten juhlinut amiksesta valmistumista, sen jälkeen AMK:sta valmistumista ja aina on vieraita käynyt mukavasti. Sivistymätöntä porukkaa teillä ystävinä. Itse olin suvusta ainoa amiksen kävijä, että varmaan maisterit olivat niin hämmentyneitä, että ilolla paukkasivat pöytähopeat kainolossa minua onnittelemaan. Surku lapsesi puolesta, mutta juhlikaa ilman vieraita, menkää ravintolaan syömään ja vielä vaikka teatteriin sen jälkeen! Onnea!!