Harmittaa...lapsen valmistujaisiin ei ilmeisesti tule ketään
Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : (
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:30"]
Mun mielestä ammattikoulusta valmistumista ei kuulu juhlia, siis jotain baariin menoa enempää. Myös ammattilakit naurattaa. Ylioppilaita kuuluu juhlia, se on mielestäni osa koko juttua - menet lukioon, saat juhlat. Ja itse kävin kummatkin tutkinnot samaanaikaan, tai amiksesta valmistuin muutamaa kk ennen lukiota.
[/quote]samaa mieltä
[/quote]
Olen valmistunut amiksesta, en pitänyt juhlia, enkä juhlinut mitenkään. Lukiosta valmistuttuani halusin pitää juhlat. AMK:sta valmistuttuani pidin juhlat kavereille.
Meillä juhlitaan pojan ylppäreitä ja kukaan ei oo perunut. Tulee hyvät paperit. Eli laudaturin yo.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:55"]
Minäkin kirjoitin melko vaivatta 7 eximiaa. Nyt opiskelen ammattikoulussa merkonomiksi (koska ajattelin sen olevan helpoin ala), opiskelu on hirveätä tuskaa ja paljon vaikeampaa kuin lukiossa. Olen jo monta kertaa ollut jättämäisilläni kesken ja todennäköisesti ensi vuonna jätänkin, mutta jos tästä selviän ja valmistun ensi keväänä niin todellakin aion juhlia!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:55"] Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : ( [/quote]Ei kai amiksesta valmistumista ole tapana juhlia? Monella on varmaan ylioppilasjuhlat samana päivänä ja ovat ehkä vähän arvokkaammat kuin ammattiin valmistumisen juhlat, joten ihmiset menevät yo-juhliin. [/quote] Missä ammattiin valmistumista ei muka ole tapana juhlia? Ja millä perusteella yo-juhlat olisivat arvokkaammat? [/quote]Täällä Pohjanmaalla ei kyllä paljon amiskoulutuksesta piitata eikä sitä juhlita. Yo-juhlat ovat perinteiset juhlat ja tietyllä tavalla arvokkaammat, sillä kyllä lukion ja yo-kirjoitusten selvittäminen on kuitenkin pikkuisen enemmän vaivaa vaativa asia kuin ammattikoulun käyminen. Lukio on yleissivistävä oppilaitos, joka valmistaa korkeakoulu- tai yliopisto-opintoihin ja on ihan senkin puolesta huomattavasti vaativampi kuin amis. [/quote] Mä olen käynyt molemmat ja kyllä se oli amis, jonka eteen piti nähdä vaivaa. Lukiosta E:n paperit tekemättä mitään. Edes kirjoituksiin en lukenut.
[/quote]
[/quote] kirjoititko pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, pitkä ruotsi ja pitkä enkku????????
Minäkin kirjoitin melko vaivatta 7 eximiaa. Nyt opiskelen ammattikoulussa merkonomiksi (koska ajattelin sen olevan helpoin ala), opiskelu on hirveätä tuskaa ja paljon vaikeampaa kuin lukiossa. Olen jo monta kertaa ollut jättämäisilläni kesken ja todennäköisesti ensi vuonna jätänkin, mutta jos tästä selviän ja valmistun ensi keväänä niin todellakin aion juhlia!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:55"] Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : ( [/quote]Ei kai amiksesta valmistumista ole tapana juhlia? Monella on varmaan ylioppilasjuhlat samana päivänä ja ovat ehkä vähän arvokkaammat kuin ammattiin valmistumisen juhlat, joten ihmiset menevät yo-juhliin. [/quote] Missä ammattiin valmistumista ei muka ole tapana juhlia? Ja millä perusteella yo-juhlat olisivat arvokkaammat? [/quote]Täällä Pohjanmaalla ei kyllä paljon amiskoulutuksesta piitata eikä sitä juhlita. Yo-juhlat ovat perinteiset juhlat ja tietyllä tavalla arvokkaammat, sillä kyllä lukion ja yo-kirjoitusten selvittäminen on kuitenkin pikkuisen enemmän vaivaa vaativa asia kuin ammattikoulun käyminen. Lukio on yleissivistävä oppilaitos, joka valmistaa korkeakoulu- tai yliopisto-opintoihin ja on ihan senkin puolesta huomattavasti vaativampi kuin amis. [/quote] Mä olen käynyt molemmat ja kyllä se oli amis, jonka eteen piti nähdä vaivaa. Lukiosta E:n paperit tekemättä mitään. Edes kirjoituksiin en lukenut.
[/quote]
[/quote] 7 Eetä ja opiskelet vaan merkonomiksi, johan pääsisit yliopistoonkin
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:39"]
AMIS = SIWA
[/quote]
pikemminki ne lukiolaiset menee siwan kassalle.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:02"]
Mitä on olla ylioppilas nykyaikana? Ei yhtään mitään. Toista se on olla valmis ammatti-ihminen. T. Ylioppilas vm. -83.
[/quote]
Lukioon pääsee vaikka vitosen keskiarvolla mutta sieltä ei kyllä helpolla pääse läpi. Ensimmäisen vuoden jälkeen potkitaan pois, jos opiskeluhaluja tai -kykyjä ei löydy. Ammattikouluun saatetaan vaatia jopa seiskan keskiarvo, mutta siellä ei paljon tarvitse välkkyillä. Idioottikin läpäisee amiksen.
Olen onnellinen kun lapseni valmistujaisiin osallistui lähes kaikki kutsutut.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:02"]
Mitä on olla ylioppilas nykyaikana? Ei yhtään mitään. Toista se on olla valmis ammatti-ihminen. T. Ylioppilas vm. -83.
[/quote]
Höpö höpö! Ei se ylioppilas ollut yhtikäs mitään 32 vuotta sittenkään!
t. yo -83
Jos joku kutsuisi minut ammattikoulusta valmistuvan juhliin niin kyllä menisin. Ja jos samana päivänä on jonkun toisen ylioppilasjuhlat johon minut olisi kutsuttu niin menisin molempiin. Jos olisi kahdet yo-juhlat ja yksi ammattikoulun valmistumisjuhla nin jättäisin toisen YO-juhlista väliin ja lähettäisin lahjan postitse, tai sitten perheemme jakaantuisi että toiset käy toisessa ja toiset toisessa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:29"]
Kyllä esimerkiksi kummeilla pitää olla todella hyvä syy, että ei saavu valmistujaisiin. Ihmettelen nykytapaa haalia kummilapsiksi työkavereiden ja naapureiden lapsia. Sitten ei edes valmistujaisiin vaivauduta.
[/quote]
Kummit on pakko haalia ties mistä, kun nykyisin niin harva kuuluu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:37"]Ylioppilasjuhlia vietetään koska ovat perinne. Sama koskee rippijuhlia. En osallistu ja lahjo koska pitäisin rippileirikoulua tai lukion suorittamista minään suurena saavutuksena, vaan koska se kuuluu tapakulttuuriin. Ateistisiin rippijuhliin tai ammattijuhliin en osallistu koska en pidä saavutusta huomionarvoisena JA vastustan ihan periaatteesta tätä nykyistä tapaa omia muiden perinteitä omaan käyttöön.
[/quote]
Etkö osallistu silloinkaan jos joku juhlii yliopistosta valmistumista?
[/quote]
Moukkamaista olla juhlimatta itselle tärkeän ihmisen tärkeää päivää!
Ja kysymyksewn: tuskinpa tuo tyyppi juhlii maistereita. Ei ole tapana.kaksi kertaa yliopistosta valmistuneena en ole pitänyt isoja juhlia. Toisella kerralla puoliso vaati ulkonasyömisen. Jotkut pitää bileet maisterivaiheessa. Mutta tohtorin tutkintoa juhlitaan isosti.
Hävetkää ihmiset! Milloin SIWA:n kassasta on tullut huono ammatti???!! Minun mielestä kunniallinen työ ja varmaan ihan kivakin. Ei kaikkien tarvitse haluta opiskella.
T. Tupla-maisteri, jolla "vaativa asiantuntijatehtävä"
[/quote]
[/quote]
Oletko tosissasi? Itse kirjoitin M:n paperit lukiosta ja yliopisto ei todellakaan ole tuskaa minulle.
Veljeni valmistui amiksesta - juhlat järjestettiin ja kaikki kutsutut saapuivat paikalle.
Minä tein kaksoistutkinnon - juhlat oli ja kaikki kutsutut tulivat taas paikalle.
Juhlissa ei ollut mitään muuta eroa kuin se, että veljelläni oli yksi ja minulla kaksi todistusta, jota isovanhemmille esitellä. Mukavat muistot on molemmista kinkereistä. :)
Toivottavasti kutsutuilla on hyvä syy mikseivät pääse paikalle!
Mielen köyhyyttä on jättää nuorelle tärkeä juhlapäivä väliin. Mikä patriarkaalinen ajattelu esim. pohjanmaalla on vallalla, onko ylioppilas siellä vielä joku nähtävyys. Itse arvostan kaikkia työntekijöitä, jotka oikeasti paneutuvat siihen mitä tekevät. Olen ollut etuoikeutettu tämän ketjun perusteella, koska ammatti-ihmisen taustaani on arvostettu siinä kuin sisaruksiani, jotka ovat tupla-maistereita.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:55"] Lapsemme on valmistumassa ammattiin ja haluaisi pitää juhlat. Ongelma on vain se, ettei melkein kaikki kutsutut ovat peruneet tulonsa. Harmittaa ja itkettää lapsen puolesta. : ( [/quote]Ei kai amiksesta valmistumista ole tapana juhlia? Monella on varmaan ylioppilasjuhlat samana päivänä ja ovat ehkä vähän arvokkaammat kuin ammattiin valmistumisen juhlat, joten ihmiset menevät yo-juhliin. [/quote] Ehkä joskus muinoin oli näin.
[/quote] No ei täällä meilläpäin kyllä amislaisia juhlita mitenkään.
[/quote]
No täälläpäin juhlitaan.
Tiedän lääkäreitä, joilla on ollut putkimiestyyppinen tausta. Ainakin käytäntö pelaa, ja se on lääkärinkin ammatissa tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:04"]
Voi harmi. Mitä jos lähtisitte vaikka pienelle matkalle juhlien sijaan? Jotakin muuta kivaa tilalle.
[/quote]
Itse ehdottaisin samaa. Joku kiva reissu, jonka kohteen nuori voisi itse päättää (kohtuus toki kaikessa...) ja viettäisitte hauskan miniloman? Ja joku kiva valmistujaislahja myös.
On kyllä todella moukkamaista käytöstä tuo "ammattiin valmistuvia ei juhlita, yo:t tärkemäpiä". Ei siellä lukiossa sitä sivistynyttä käytöstä taideta tosiaankaan opettaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:02"]Mitä on olla ylioppilas nykyaikana? Ei yhtään mitään. Toista se on olla valmis ammatti-ihminen. T. Ylioppilas vm. -83.
[/quote] No sehän on vain juhla. Älä nyt innostu! Kyllä ainakin itse koin aikoinaan ylpeyttä. Nykyisin ei YO-lakkia pidä vappuna kuin vanhukset ja aikuislukiosta kirjoittaneet. Vielä sinun aikanasi ja 90-luvullakin oli toisin.
Kyllä esimerkiksi kummeilla pitää olla todella hyvä syy, että ei saavu valmistujaisiin. Ihmettelen nykytapaa haalia kummilapsiksi työkavereiden ja naapureiden lapsia. Sitten ei edes valmistujaisiin vaivauduta.
Yksi kummi just kertoi menevänsä kokiksi valmistuvan juhliin. Nuori tekee pöytään katetun illallisen perheelle ja kummeille. Mielestäni ihana idea ja tämä kummisetä oli todella otettu kutsusta.
on AP vielä pari viikkoa aikaa, joten käänny naapureiden ja kavereiden ja ehkä kavereiden vanhempien puoleen. 4-5 vierastakin olisi juhlan tuntua..