Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMIVAUVAT toukokuun alkuun :)

04.05.2009 |

Tervehdys pitkästä aikaa! Pääsinpäs aloittamaan pinon ;) Juuri lueskelin tuon edellisen läpi ja totesin etten koko viikolla ole käynyt sivuilla. Itselläkin on vähän lataantunut tämä elämä, kuten joku muukin totesi, en ole uimassakaan käynyt kolmeen (!!!) viikkoon ja karkkia ym. kuluu (tänäkin aamuna vasta karkkia ja suklaata...) Painoa on vielä liki 10kg jäljellä. Mutta minulla on kyllä aina imetysaikana ollut tosi vaikea säännöstellä syömisiäni, liittyy kai hormoneihin. Silti tämä läski ahdistaa taas. Miehellä on ollut työkiireitä vaikka muille jakaa joten olen viettänyt suurimman osan aikaa lasten kanssa kotona... naapurikaupunkiin tuulettumiskierrokselle olen haaveillut jo yli 2 viikkoa pääseväni ilman lapsia siis, eikä näytä vieläkään valoisalta kun tämäkin viikko on jos mitä hyppöötä täynnä.

Hömppäkös se kyseli uinnista, minulla ei ole vaikuttanut rintoihin kun olen yrittänyt syöttää ennen uimaanlähtöä vauvan etteivät rinnat aivan täynnä ole. Minusta se on kuitenkin paljon mukavampi liikuntamuoto imetysaikana kuin vaikka hölkkä, joka ei kai oikein suositeltavaakaan vielä ole, kun rinnat eivät hölsky uidessa :D (kuulosti niin hauskalta) Joskus kyllä altaassa tuntuu että maito alkaa herua. Uinnin jälkeen on syytä pitää yläkroppa lämpimänä koska siinä se vaaran paikka on rintatulehduksen kannalta.

Olen käynyt pari kertaa hierojalla kun tuolla lapojen välissä on joku perusteellinen lukko, johon ei enää mikään venytys tms. auta. Nyt toisen kerran jälkeen ei ole niin usein enää tuntunut äkillistä "puukonisku"kipua, seuraava kerta on kyllä vasta parin viikon päästä joten ehtiihän se vielä uudestaan jumiutumaan. Jos vaikka tällä viikolla yrittäisi sinne uimaan päästä että vähän vetreytyisi.

Touhua meillä kyllä riittää, nyt on rassannut suunnattomasti tuo valtava rapamäärä minkä lapset kantavat sisään :( Ja kun kaupunki ei sitten ottanut pyyntöäni kotiavusta vastaan niin kai sitä on yksin jaksettava elää tämän paskan keskellä. 3-v neiti on niin tintta kuin osaa vaan, ei tottele mitään eikä suostu edes syömään väilllä. Nytkin on pari tuntia yritetty syödä aamupalaa, hammashoitolan aika on tunnin päästä ja sen jälkeen ei saa syödä pariin tuntiin joten olkoon nälässä sitten iltapäivään asti. Varmasti on vastaan kaikkia kasvatusohjeita mutten enää jaksa vastata lempeydellä kun tyttö on niinkuin riivattu. Tuntuu että kaikki se aika kun pienin nukkuu vaunuissa ulkona, menee tappeluun keskimmäisen kanssa.

Meillä on tällä viikolla 3kk neuvolakin ja eka rokote. Taas jännittää, reagoiko tämä lapsi voimakkaasti rokotteisiin vai ei, kun meillä on nyt molemmat ääripäät nähty. Rotarokotteen molemmat erät on saatu ja toisesta ei oikeastaan tullut enää mitään oireita. Käytin kestovaippojakin koko ajan, kun sitä kakkaa ei ole tullut kuin 1-2krt viikossa. Kääntymisistä ym. meillä ei ole vielä tietoakaan, mutta näyttää tosiaan siltä että eka hammas (kulmahammas) pistää ikenestä! Esikoselle tuli vasta 9kk iäss, toiselle 6kk ja tälle nyt vajaa 3kk joten jos meille vielä yksi lapsi tulisi niin sillä on varmaan hampaat jo syntyessään valmiina.

Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa mutten enää muista... no jos vaikka tällä viikolla ehtisi palaamaan vielä asiaan!

eikkuli ja veikko tänään tasan 3kk <3

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihis mun piti kommentoida... No ainakin tohon vesiasiaan. Meidän äiti kysyi pari päivää sitte, että eikö Kalle oo ikinä saanu vettä. Oli ihan kummissaan, ku ennen neuvottiin neuvolassa antamaan vettä janojuomana. Mut tosiaan nykysuosituksethan on, että ei tarvii antaa. Ja sehän pitäis olla keitettyä vettä, jos antaa ennen kiinteiden aloitusta. Ei oo Kalle saanu ikinä vettä siis. Enkä aio antaakkaan vasta ku tarvis on sitte myöhemmin.

Mut ei oo täällä kyllä mihinkään loppunu tämä kuukauden kestänyt tiheän imun kausi ja äiti alkaa olemaan aikas naatti. Odotan ensi viikon neuvolaa, jossa pääsen kyselemään asiasta ja saamaan siunauksen perunan ja porkkanan aloitukselle. Pakko saaha joku ratkaisu tähän hommaan... Velliä on kokeiltu parina iltana ja heti ku annettiin vähä enemmän (hissukseen aloteltiin, eikä mitään oireita), niin sitte kauhee huuto yhtäkkiä aamu kuuden aikaan oli yks päivä. Nyt pidetty vähä taukoo ja huomenna kokeillaan taas vaikka 40 ml illlalla.

ONKOS TEILLÄ KUKAAN VAAVI ALLERGINEN KUMILLE? Kokeilin Kallella luonnonkumivellituttipullontuttia ja ekoilla kokeiluilla ilmestyi hetkeksi ylähuulen päälle punaista rusotusta. En tiiä sitte johtuko siitä.

Sitte oon miettiny, että johtuuko Kallen heräilyt mun syömisistä, ku joinakin öinä ne heräilyt on pierujen syytä. Pitää yrittää jättää ekana vaikka suklaa ja herkut pois, jos auttais. En usko, että maidosta tms ois, koska kuukausi sitten yöt sujui todella hyvin ja join sillonkin maitoo, mut söin ehkä vähemmän herkkuja.

Ihan epätoivoinen alan kyllä oleen tän tilanteen kans... Onneksi mies hoitaa Kallea päivällä, että saan nukkua edes hetken. (tai siis saanhan mää yölläkin nukkua, mut kaipaisin yhtenäistä unta, ku tunnin-kahden välein pitää herätä) Ja eilen pääsin vanhojen tyttöystävieni kanssa näkemään pitkästä aikaa...käytiin syömässä hyvin ja juteltiin ja voi luoja, kuinka paljon voi antaa voimaa tuollainen parin tunnin reissu. Ja mies oli pärjännyt loistavasti ja yöunillekkin oli Kallen saanu ilman mitään ongelmaa.

Mulla alkoi sitte menkat...tai joku ihme tuhruvuoto ja yhdistän tän nyt minipillereiden aloitukseen. Katselen tilannetta pari kuukautta ja jos jotain tällästa ärsyä tuhruvuotoa jatkuu vaan, niin saa olla koko minipillerit....menee kortsuilla sitte siihen saakka, kunnes ei enää imetä.

Ja kaiken "hyvän" lisäksi Kalle tekee hampaita...ihan just tulee alaikenestä eka läpi. Kauhee kiukku-Kalle on sen takia ja koko ajan pitäis jotain saaha jyrsiä ja mieluiten äidin sormia. :) Ja nyt oli 37,7 lämpöäkin ja posket helotti niin laitoin supon yöksi ku tuntui olevan kipeät ne ikenet.

Toivottavasti huominen olisi vähän valoisampi päivä. Kotikin on aika kaaos, mut suljen silmät siltä nyt, ku ei vaan jaksa ressata.......... huoh!

Amelie ja Kalle ylihuomenna 4kk (joka muuten kääntyy masulleen ihan justiinsa...on jo niin lähellä välillä. :D)

Vierailija
42/77 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Ronjakasperit* : Teidän typyllä on näköjään tukka pysynyt päässä, meidän neiti kun harvensi aika reilusti hiuksiaan - takaraivolla kalju, sivuiltakin lähti + "pulisongit", ohimot ja otsa tuli lähes paljaiksi. Uskon kyllä, että kasvaa vielä entistä tuuheampana pehko takas. =)

Minnikki ♥ tutteri tasan 4kk tänään! =D ♥ (neiti kääntyilee kun sille päälle sattuu, vettä ei olla annettu, kesäkuumalla voin hiukan antaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta vedenjuonnista...ei me siis sitä vettä hirveesti anneta..sillon tällön...ei etes joka päivä ja ihan on keitettyä vettä. En etes neuvolasta kysyny tosta veden annosta...jostain luin ite että ei vauva tarvi vettä vain ainoastaan äidin maitoa tai korviketta mutta ku kaikki tosta puhu että ettekö oo antanu niin alettiin antaan. Ja alussa oli vähän kieli vaalee niin puhdisti. Ja anoppi jaksaa joka kerta sanoa että antakaahan vettä niin se puhdistaa elimistöä...plää plää...ompa siltä kaikkia neuvoja tullu mutta eipä niitä olla noudatettu...heh!

Välillä kyllä menee hermo ku kuulee kaikkia ihme neuvoja ihmisiltä.

Minnikki: Joo typyllä on pysyny tukka päässä..ja toivottavasti pysyy vieläkin...kaikki sitä aina ihmettelee..on vanhemman näkönenki ku on tota tukkaa.

Syntyessään oli ihan musta mutta kyllä se nyt on vaalentunu tosi paljon.

Vierailija
44/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää ihanat sukulaiset (varsinkin) on ahkeria kommentoimaan ja arvostelemaan lähes tulkoon kaikkea. Meijän poitsu ku melkein aina vielä joku aika sit piti noin minuutin huutokonsertin ku laitettiin turvakaukaloon kiinni niin johan tuli "toi on niin huono toi kaukalo vauvan asennolle", "ne on ihan varmasti ne turvavyöt liian tiukalla", "voi voi voi". Mun mummoni mielestä KAIKKI meijän vauvan päällä olevat vaatteet kiristää vauvaa, niin sukat kuin housutkin, kuminauha kuulemma kaikista pois. *huokaus*. ja mitä siunailuja tuli ku kuulivat, että vauva nukkuu mun vieressä!! "ei oo hyväks", "tulee mammanpoika", "ei oo hyväks parisuhteelle" plaaplaa. Ja jos mä käyn jossain ja mies (eli siis lasten isä!!!) jää niiden kanssa keskenään niin mun äitin mielestä se kyllä on vähän liikaa isälle, pärjääköhän ne ja enkö mä nyt voi toista lasta ottaa kauppaan mukaan.. PRKL, se on isä ja hyvin pärjää omatakin mielestä!! miestä onneks lähinnä huvittaa noi kommentit =)

No, mutta mukavaa päivää ja mä suunnistan nyt päiväristeilylle sinne Tallinnaan =)

Vierailija
45/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Vettä* mä oon kaks kertaa antanu makustella ku on hikipääs heränny vaunuist tai autosta tullessa...

*vaattei* meil on täl hetkel tuol ulkona vaunuissa: lyhythihane body, sukat, housut ja takki jonka huppu on päässä. Makuupussi auki ja jalkapeite päällä sekä tietty ötökkäverkko ;) ja tällä kertaa tuuppasin vankkurit tonne varjoselle terassille ku muute on hiki. Jos oisin aurinkoon vieny ni oisin jättäny takin pois. Meil on koko äijäkööri hyvinki lämpöstä porukkaa ja kovia hikoilemaa.

Meiän mutsi kerran sano et pärjääks isi laste kans, ku mä olin lähös jonneki ni mä katoin sitä ja sanoin, et pää kii pönttö... Se rupes nauraa ja sano, et ei hän sitä nyt iha sillee tarkottanu ku vaa lipsahti ja se meni iha noloks :) Mä oo nii iteppäine ainaki, et on iha turha tulla neuvomaa. Mä kysyn sit jos silt tuntuu. (ja mieluite sellaselt jolla on vähä nuorempii lapsii ku mä tai mun mies :D )

Toivottavasti *Pantsa* viihtyy? Ihanalle kuulosti sun matkailu, iha kade oon. Mut elokuuhun ku malttaa ni pääsen minäki Tallinnaa. Ollaa lähös kaverin kans sinne Madonnan keikal :D

Missäs *Jadmiras* ku ei oo kuulunu?? Se yleens nii reippaana äitinä pitää pinoa pystyssä. Jaksais itekki...

Vähä mahanpohjas kutittaa ku jänskää se perhetyöntekijän tulo. Tunti viäl. Imuroisinki jo aamutuimaa vaik ei ois ehkä tarvinnu... Postista odottelen kovasti sitä kirjettä, et pääsenkö pääsykokeisii vai en, tulis jo!

Mä muute luovutin ja ostin sitä mallasuutetta ku ei enää mikää muu tuntunu auttavan. Apteekin täti neuvo, et voi antaa kerran päiväs ylläpitoon. Mut en mä silti oo teelusikallist laittanu ku lirun vaa joka päivä. Nyt ei ollu ku 4 päivän kakkaväli sitte, jippii!! Ja meinaan aina ol iha hukas sen kakkatouhun kans ku sitä tulee ja tulee ja sit tulee pissatki ja sit on koko hoitotaso ja pöytä ja vaatteet märkinä ja mun kädet kakassa ja... Pitäs toivoo et kakka tulis useemmi ja vähemmi tai sit tosiaa olla innoissaa et se tulee noi harvon ;)

Meil ei käännytä viäl, muutama kerra vahingos. Mut mite sitä harjotteliskaa kauheesti ku ei kauaa viihdy lattial. Kovasti puhelias ja seurallinen on, eikä ainakaa toistaseks oo ketää vierastanu vaa kaikille väläyttelee hymyjää. Must kyl tuntuu, et täst versiost tulee enemmän äitin mussu ku edellisest joka on isin poika aika kovasti. No, onpa sitte molemmille omat mussukat vaik yhteisii onki.

Nyt äkkii ehkä kaivaa pakkasest jotai kahvin kans, hyvä syy itekki sit mässää pullaa ;D

Palaillaa,

Marlene ja vähis n.3,5kk

Vierailija
46/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mää täällä seuraillut kovasti taustalta teidän kirjoituksia, mutta ei oo ollu itellä oikeen mitään uutta kerrottavaa, ja netti pätkii niin pahasti koko ajan, että hermot menee kun tänne yrittää saada kirjoitustaan. :D

Toissapäivänä neiti oppi kunnolla kääntymään itte mahalleen, tosin hermostuu melkeen heti kun ei tykkää olla, silti aina vaan pakko kääntyä uudelleen ja uudelleen. :D Perunaporkkanasosetta aloin antamaan neidille eilen, lusikallinen päivässä siis, vaikka 4kk tuo täyttää ensi viikon maanantaina.

Tänään oli neuvola ja lääkäri piti olla samassa, mutta neuvolatäti sai just katottua painon ja pituuden, kun meni sitten neidin naaman eteen jotain höpisemään ja tää sitte alkoi vierastamaan ihan kauheasti ja huusi niin mielettömästi. Sitten kesken huudon tuli nälkä ja meni neiti niin yliväsyneeksi, ettei lääkäri saanut tehtyään tarkastustaan, joten piti ottaa uusi aika.

Neiti on siis 64,5cm pitkä ja painaa 6.2kg, iso tyttö siis jo. :) Kaikki mistä saa käsillään kiinni menee suuhun. :)

Mies on nyt tän viikon koulussa toisella paikkakunnalla, eli viikon olen yksin neidin kanssa ja tuntuu niin kamalan rankalta, kun neiti saattaa iltasin saada yhtäkkiä sellasia ihme raivokohtauksia, ettei sitä saa rauhoittumaan millään ja me täällä itketään sitten molemmat. Tuli mulla itku tänään neuvolassakin kun neiti huusi ihan kun olis johonkin oikeen kovasti sattunut ja ittel tuli niin avuton olo siinä..:(

Vedestä vielä, niin oon antanut aina välillä, jos vaikuttaa neiti vaan janoiselta, esim päikkäreitten jälkeen.

Mutta nyt on pakko kiiruhtaa vielä suihkuun ennenkuin neiti herää päikkäreiltää.

Jadmiras ja Oona maanantaina 4kk. :))

Vierailija
47/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin syödään kahden tunnin välein vuorokauden ympäri. Nyt on jatkunut reilun viikon tämä homma. Ei kai se tiheän imun kausi näin kauaa voi kestää, eikös se ole vaan parin päivän tehoimupäivät. On vähän väsyttävää kun ei saa yhtään pidempää unijaksoa.

Meillä neuvola on perjantaina, saattaapi olla että alan antaa kiinteitä jo, kun tuntuu ettei tuo rintamaito pidä nälkää kauempaa. Ehkä maissilla aloittelen, eihän siihen 4 kk ikään meillä ole enää kahta viikkoa. Kahdella ekallakin oon aloittanu kiinteet 4 kk iässä.

Tai jos nää yöt paranis niin jatkaisin vielä täysimetyksellä kyllä tuonne 5 kk saakka. Sittenhän saa jo puurotkin kehiin!

Jaksuja sulle ja muillekin, joilla tiheesti heräillään / muuten on rankkaa

T. Jaffa

Vierailija
48/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on alettu nyt kakkaamaan harvemmin, mutta sitä kakkaa tulee kyllä senkin edestä! Ja se kakka ei enään haise silleen samalta kun aikasemmin, että sen huomais heti jos on kakat housussa, vaan nyt sen huomaa joko jos menen "pissavaippaa" vaihtamaan tai sitten jos on läpi tullut. Ja yleensä se kerkiää tuleen läpi, kun sitä tosiaan tulee kun saavista kaatamalla. :D

Vierailija
49/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen vain taustaillut ja lukenut tammikuisten kuulumisia aina silloin tällöin. Keskusteluista on kyllä saanut tukea omaan jaksamiseen ja on ollut mielenkiintoista seurata lasten kehitystä. Nyt sitten jokunen rivi täältäkin.

Meillä on joitakin iho-ongelmia lukuun ottamatta mennyt ihan kivasti, pikkuinen kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia. Painoa oli 3 kk neuvolassa 5325 g ja pituus 58,9 cm, mutta nyt siitä alkaa olla kuukausi ja maanantaina saadaan uudet lukemat.

Noista iho-ongelmista. Kaikki alkoi siinä noin 6 viikon iässä. Hormoninäppylät joita oli kauttaaltaan, mutta etenkin kaulassa tulehtuivat. Saatiin siihen antibioottikuuri. Kuurin jälkeen viikko ok, jonka jälkeen tilanne kaulalla meni samaan kuin ennen antibioottikuuria ja myös muut taipeet olivat kurjaa katsottavaa, punaiset ja nestettä erittävät. Sen jälkeen rampattiin useampi kerta lasten/ihotautilääkärillä ja saatiin lähete iho- ja allergiasairaalaan. Yksityisellä puolen tuo lastenlääkäri laittoi minut ensin kananmuna ja maito dieetille, sen jälkeen dieetistäni pudotettiin myös vehnä, ohra, ruis, soija, pähkinät. Neidin iho oli välillä parempi ja välillä huonompi. Mutta en kyllä osannut arvioida oliko syömisilläni mitään osuutta asiaan. Iho- ja allergiasairaalassa tehtiin prick-testit ja ne osoittivat kananmuna-allergian, mutta onneksi muita allergioita ei löytynyt. Maitoaltistuksesta luovuttiin, kun lähes parin kuukauden lisämaitojakson (tosin vähäisinä määrinä) jälkeen omaa maitoa alkoikin tulla niin ettei lisämaitoja tarvittu. Välillä syötettiin lisämaitona apteekin allergiatuotteita ensin Almiron pepti valmistetta ja sitten vielä puhtaampaa aminohapoista valmistettua Neo Cate valmistetta (60 euroa purkki). Koska maitoaltistusta ei tehty jäi nyt vielä epäselväksi maitoallergian kohtalo, mutta nyt näyttäisi sille ettei ainakaan minun syömästäni maidosta tulisi mitään oireita.

Viimeisen kuukauden ihon kanssa on ollut selkeästi parempi jakso. Olisiko sitten auringolla jotakin tekemistä asian kanssa... Lisäksi päädyin rasvaamaan ihottuma alueet sinkkivoiteella ja laittamaan päälle perunajauhoa. Ainakin meillä se toimi erinomaisesti. Lastenlääkärikin sanoi, että heillä omilla lapsilla perunajauho oli ollut parempi kuin talkki. Ja nyt en omassa ruokavaliossani vältä muuta kuin kananmunaa. Mikä helpotus!

Meilläkin on tuo yösyöttö rumba aika raastavaa. Neiti syö noin kahden tunnin välein ja välit tihenevät aamua kohden jolloin sitten syödään tunnin välein. Ainakin meillä ollaan aika väsyneitä. Tai siis minä, mies ei tiedä tuon taivaallista yöheräämisistä. Viime yönä nukuin paremmin, mutta tänäänkin vaan väsyttää. Jotenkin hassusti menee niin, että sitten illalla kun pitäisi mennä nukkumaan ei sitten enää väsytäkään. Ja yhtenä yönä valvoin, vaikka lapsi nukkui. No onneksi viime yönä nukuin sikeästi muutoin paitsi ne syötöt.

Tästä johtuen aion aloittaa kiinteän ruuan antamisen pikkuiselle heti kun tuo 4 kk tulee täyteen. Minä olen itse vain niin väsynyt jatkuvaan syöttämiseen, että siihen täytyy tulla jonkinlainen muutos. Ja oma painokin on pudonnut jo lähtöpainon alapuolelle, eikä painonpudottamistarvetta muutenkaan ollut. Mutta katsotaan nyt suostuuko neitimme syömään sitten mitään.

Anni ja neiti lähes 4 kk

Vierailija
50/77 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä vain kaksi yösyöttöä, klo 3 ja 5.20. Voi kun tämä olisi todellista harvenemista eikä vain tilapäistä... täytyy katsoa miten ensi yönä käy. Mullakin olisi aikomus mennä täysimetyksellä kesän yli, mutta saa nähdä miten jaksaa. Ida on nyt kuitenkin jo reilu 7-kiloinen puntti... maito kyllä riittää, mutta jaksamisesta ei voi olla ihan varma. ;-) Ajattelin että täysimetyksellä kesälomareissut olisivat vaivattomampia, ainakin lohensoutureissu olisi suunnitelmissa (kukas täällä olikaan pohjoisesta...).

Mulla ei ole hajuakaan miten kiinteät aloitetaan. Ei minkäänlaista mielikuvaa esikoisen ajoista. Pitänee netistä etsiä tietoa ja kaipa neuvolakin sitä jakaa. Maissin aloittaminen onnistuisi tietty vellinä, eikö?

Curious

Vierailija
51/77 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille, mulle on iskenyt jokin ihme laiskuus, enkä vähään aikaan ole saanut aikaiseksi pahemmin edes lueskella keskustelua saati sitten kirjoittaa,

Tervetuloa joukkoon uutena, Anni09, niin tutulta kuulostaa tuo kirjoittamasi ihon kanssa kamppailu. Meillähän edellinen lapsi, nyt nelivuotias tyttö on laajasti allerginen mm. kaikille luettelemillesi, soijaa lukuunottamatta. Meillä soija on pitkälti tytön ruokavalion pohjana. Nyt tällä nuorimmallakin on alkanut olla hieman kuivahkoa ihoa ja taipeet punoittavat, kutinaa ei ole ollut, joten allergiaa en vielä hänellä epäile. Tilanne selvinnee kuitenkin sitten, kun kiinteitä aloitellaan, minkä olen ajatellut tehdä vasta tuossa myöhemmin kesällä n.5-6kk:n iässä. Rasvaamalla ollaan selvitty, eikä poika raavi itseään kuten tyttö teki samassa iässä ja jo pienempänäkin, lisäksi nukkuu huomattavan hyvin.

Meillä tuo syöntiväli vaihtelee, välillä tuntuu,että olen koko yön vauvan vieresä tissiä suuhun lykkimässä ja toisinaan nukkuu etenkin alkuyöstä jopa 4-5 tunnin pätkiä. Päivällä saattaa ensin nukkua pari tuntia ja sitten vielä olla hyväntuulisena hereillä tunninkin ennen kuin on nälkä, eli ihan hyvin kyllä tuntuu kylläiseksi tulevan maidosta, joten siksi en kiinteiden kanssa kiirettä pidä. Mitenhän se oikein onkaan näin, ekan kanssa aikanaan oli kiire kaikkiin uusiin vaiheisiin ja malttamattomana odotti jos jotakin, mutta tämän nelosen kanssa toivoo lähinnä sitä, että saisi pitää pitkään vauvana.

Meillä jutellaan ja ollaan mahdottoman hyväntuulisia. Poika MELKEIN kääntyy itse mahalleen, muttei aivan vielä pääse vaan jonkun pitää hieman auttaa. Isommat lapset mieluusti jumppauttavat pikkuveljeä ja huutelevat sitten aina minulle, että "Matti kääntyi mahalleen", kun menen kysymään ihanko itse sen teki niin vastaus on aina "Mä vähän autoin".

Kakka-asioita sen verran, että meilläkin nykyään tuota tulee joka kolmas tai neljäs päivä ja sitten sitä tulee ja tulee niin, että pursuaa yli vaipasta. Ja sitten vaippaa saa liotella ja pestä ihan tosissaa, että sen liman saa irti. Meidän tiedostava kuusivuotias tässä yhtenä päivänä sanoi, että yhtään kertakäyttövaippaa en enää saa kotiin kantaa, joten kestoilla mennään nyt sitten täysin (tosin jo ennenkin minä jo lähinnä noita laitoin, mutta mies tuppasi aina kertakäyttövaippaa). Mökillä poikeuksellisesti käytetään sitten kertavaippoja, meidän mökki kun on sähkötön ja vesi kannetaan jyrkkää mäkeä ylös järvestä niin olisi liian kova homma alkaa siellä vaippapyykille.

Voimia kaikille erilaisten ongelmien kanssa painiville. Itse olen sen verran elämässä vaikeuksia kohdannut, että uskon asioiden loppujen lopuksi aina kääntyvän parhaiten päin vaikka sitä välillä onkin vaikea uskoa.

Vierailija
52/77 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia asioita opitaan ja varmaan alkaa kohta tulemaan hampaitakin vaaveille!

Mä nyt oikeestaan vaan tulin tänne valittamaan mun elämästä...kaikki menee oikeestaan ihan päin puuta. Alan itse olemaan niin loppu etten tiedä millä tavalla haluaisin jatkaa yhdessä olo ukon kanssa :( SIIS koko ajan saan kuulla kun kotona niin sotkusta ja jos muksut kiukuttelee niin ukko aina kysyy et miks en saa niitä rauhoittumaan??? Siis kaikki kotihommat ja lastenhoito on mun harteilla....Mulla meni äitienpäivä niin et kahvin sain itse ottaa pannusta, ei aamupalaa sänkyyn eikä ees kukkia...ei mitään. Todella masentavaa sellanen. Siis mun täytyisi vaan olla tämmönen monitoimikone.,...Välillä oon mieinyt et ero olis paras asia :(tää on melkeen jo niin kun ukko paljon töissä eikä mikään kiire oo kotiin...aina vaan sanoo että olisi helpompaa töissä.

Mitä mulla sit on LUKSUSTA vai aina kotona 3 muksun kaa? Mihinkään en pääse ilman muksuja....Nyt oikeesti alkaa taas harmittamaan niin paljon et taidan mennä parvekkeelle pikkasen tuulettumaan, sinne pääsen yksin ku nojaan oveen ja kukaan ei pääse sinne..

Anteeksi tää valitus mut ei oo muuta paikkaa mihin tästä kertoisin.

Vierailija
53/77 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon NIIN väsynyt! Valvominen ei oo kivaa.. saati jos ois allergiaa, et toisaalta mulla vielä kaikki hyvin. Vaikkakin meillä syödään usein tai ollaan vaan tissillä ja lutkutetaan, kun on niin kiva olla äitin viekussa tissillä <3 ..no joo, mut äitiä vähän väsyttää.....

*Lootuskukkaselle iso hali* , toivottavasti saisitte asioita sovittua ja sä sitä omaa aikaa.. ja mies arvostais sua!! ..toi sun mies kuullostaa kyllä aikas paskalta jätkältä, *sori* ..mut jos valittaa sotkua yms, huhhuh.. ei tosiaan taida ymmärtää millasta kotona on..

Meilläkin välillä taistellaan miehen kaa lasten kaa olosta, mut silti pitää sanoa, et mulla hyvä mies! ..nytkin laittaa tuo nakkikeittoa. Että en vissiin sais täällä valittaa väsymystäni, kaikkihan tässä hyvin on meidän perheellä!

Ja toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä, ei ollut tarkoitukseni! ..vaan tsempata teitä.. joten jaksamisia kaikille sitä tarvitseville!!!!

Huomenna neuvola, joten sitten sitä oikeeta vauva-asiaa :)

Emmuli ja poitsu aikaslailla tasan 3 kk

Vierailija
54/77 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Marlene* :Tulepas kertomaan, miten meni perhetyöntekijän kanssa??

*Lootuskukkanen* : Ymmärrän sua niin 100%:sti! Mulla ihan sama tilanne. Monesti tuntuu, et olen vain robotti, jonka tunteet on säädetty off -tilaan. Minäkin olen "vaan" kotona kaiket päivät muksujen kans, ja mies rukka "raataa" töissä.. Argh, kun pistää vihaks tuo ajattelutapa! En osaa neuvoja antaa, mutta TSEMPPIÄ, toivottavasti saat pian iloa elämääsi. Itselläni on olo kohentunut, vaikka ei minuakaan paljoa äitienpäivänä huomioitu.. Tai 2 isointa oli kerhossa tehnyt kortit ja kirjanmerkit, ne oli niin ihana saada! Mutta mieheltä ei mitään (enhän ole hänen äitinsä, on kuulemma muksujen homma huomioida mut äitienpäivänä).. Autossa sain kuunnella manauksia, kun joka paikkaan pitää raahautua, vaikka olis kotona miljoona hommaa (hän kävi meidän kanssa yhdessä isomummulassa, lopuissa kävin minä yksin muksujen kanssa..).

Jep, mutta nyt iltapuuhiin!

Vierailija
55/77 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kyllä voin sanoa, että vaikka eilen aamulla hirvitti lähteä päiväreissulle sinne Tallinnaan ja jättää vauva päiväksi niin ihan HUIPPUreissu!! Hävettää myöntää, mutta kertaakaan en reissussa murehtinu miten pärjäävät vaan me kolme naista nautittiin täysin "rinnoin" (huomatkaa, jossain vaiheessa päivää olin erittäin täysin rinnoin ennen pumppausta..) rauhallisesta syömisestä!! Me siis tosiaan syötiin laivalla ja juotiin viiniä, syötiin Tallinnassa ja istuttiin terassilla koko se 3 1/2 h mitä se maissa oli. Ja paluumatkalla tietenki taas istuttiin pubissa ja syötiin vähän iltapalaa =). Parannettiin maailmaa koko reissu. Kotiin kun sitten saavuin kymmeneltä niin mies totes vaan, että päivä meni hyvin, mutta rankkaa oli! Se ei voinut ymmärtää miten mukamas tässä lastenhoidon ohessa olis voinu hoitaa kotitöitä tai tehdä ruokaa tms. Monta kertaa tänäänki sanonut, että hattua mulle nostaa. oikein kiva kuulla ja oikeestaan ihan kiva, että pääs huomaamaan ettei tää äitiys"loma" mitään lomaa ole. Vaikka ei kyllä ikinä niin oo väittänytkään!

Jees, hyviä öitä!

Pantsa

Vierailija
56/77 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pantsa: Ihanaa, kun sinulla on mies, johon voi luottaa niin ettei tarvi pelätä pärjääkö lasten kanssa. Sitähän varten rentoutumisreissu on, että rentoudutaan eikä surra miten kotona menee. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että miehelle tekee hyvää olla joskus hetki vastuussa kodista ja lapsista niin ei enää pahemmin tule niitä sammakoita:"Etkö muka ole ehtinyt pestä ikkunoita ja silittää mun alushousuja (näin kärjistäen), kun täällä olet lekottelemassa lasten kanssa päivät pitkät." Mun mies oli aikanaan viikon lasten kanssa ennen kuin sai apua hätiin, kun minä jouduin kolmosta odottaessa sairaalaan vuodelepoon. Ja sen jälkeen ei kyllä ole asiattomia kommentoinut, päinvastoin ottaa pyytämättäkin reilusti osaa kotitöihin.

Minnikki ja Lootuskukkanen: Sympatiani ovat puolellanne, teidän miestenne silmät pitäisi jotenkin avata. Tuo äitienpäivänä huomiotta jättäminen on tosi ikävää. Kuka niille lapsille sen äidin huomioimisen opettaa, jos ei mies! Ja sitä paitsi kyllä minusta mies voi ihan hyvin huomioida vaimoaan äitienpäivänä etenkin silloin kun kerran on YHTEISIÄ lapsia. Oma mieheni tosin huomioi minua jo silloin, kun yhteiset olivat vielä syntymättömiä, mutta ottaessaan minut hän otti myös esikoiseni omakseen... Esikoinen ei ole koskaan tavannut biologista isäänsä, joka häipyi toiselle puolelle maapalloa kuultuaan raskaudesta.

Vierailija
57/77 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Lootuskukkanen* ja *minnikki* kurja juttu, ettei nuo teidän miehet osallistu eikä edes ymmärrä. Ei oikein ole auttavia sanojakaan, varmasti mielessä välillä käy että olis helpompi yksin... jaksuja teille! Mutta ei se tilanne siitä itsekseenkään parane, jotenkin ne miehet pitäis saada älyämään. Lähtekää tekin päiväksi tai pariksi pois, niin ymmärtäisivät! mun mies on ollut niin paljon lasten kanssa, ettei kyllä koskaan sano et mä vaan oon kotona. Tietää tasan, jos täällä on kaaos päällä, ettei kannata mitään kommentoida vaan alkaa itse siivoomaan. Plus että meillä käy kotisiivooja kahden viikon välein.

*Emmuli* teilläkin heräillään.... sama täällä. Jaksuja sinnekin.

Menikö *curiouksen* toinen yö paremmin? Meillä edelleen se kahden tunnin rytmi.. huoh! Neuvolassa kävin tänään ja oli sijainen, sanoi että voi tehdä miten tykkää... alkaa antaa kiinteitä tai sitten ei, jos jaksaa tätä vielä. Eipä paljon siis kättä pidempää tullut sieltä. Ehkä katson vielä pari viikkoa ainakin. Maissisoseet on kyllä valmiina kaapissa, tuttipullosta en ala velliä antamaan kun se tuttipullo on vastahakoinen kapistus! Painoa neidillä oli tasan 6 kg ja pituutta 61 cm, ikää siis 3,5 kk. Kaksi kertaa on kääntynyt vatsaltaan selälleen. Toisinpäin ei vielä, kyljelleen jää kyllä keikkumaan. Nyt alkanut pungertaa istuvaan asentoon.

*Pantsa* kiva kun reissu sujui hyvin, niin sitä pitää! Mäkin yritän kesän aikana tehdä jonkun päiväreissun, yön oon poissa vasta kun tää imetys on loppu.

*Anni09* Sulle haluan kertoa mun keskimmäisen ihottuma/allergiakokemuksen, koska kuulostaa NIIN tutulta: ihottumaa alkoi tulla 2 kk iässä, kaula, posket, navan ympärys ja taipeet ihan auki ja tulehtuneen punaiset. Iho kuiva kauttaaltaan -> lähete allergiasairaalaan ja itsellä maidoton / munaton dieetti. Mun ruokavaliolla ei kuitenkaan tuntunut olevan suurta merkitystä, välillä tuntui että kun söi vaikka tomaatin, niin vauvan posket lehahti punaisiksi. En päässyt selville, mikä aiheutti mitäkin. Iho-allergiasairaalassa tyttö oli pari päivää, tehtiin pric-testit ja ainoastaan muna reagoi vähän. Maitoaltistustulos negatiivinen. Siellä tytölle rasvakylpyjä useita kertoja päivässä. Iho saatiin kuntoon hydrocortison-kuurilla ja aloittamalla säännöllinen rasvaus 2 krt / pvä ja joka päivä nopea suihku, jolloin vanhat rasvat huuhdeltiin pois. Siis sitä rasvaa todella laitettiin hirmu paksu kerros, ihan valkoiseksi asti iho ja näin jätettiin. Tytön iho tuli kuntoon ja parani entisestään kun aloin vielä kiinteitä antaa. Alettiin miedoilla ruoka-aineilla eli päärynällä ja maissilla. Hitaasti edettiin. Sen takia aloitin heti 4 kk iässä, että ehtii rauhassa tutustua yhteen laatuun sen 2 viikkoa. Diagnoosi oli vain atooppinen ihottuma. Mutta kun neiti täytti yhden vuoden, voitiin tuota rasvausta jo vähentää ja sen koomin ei ole juuri iho-ongelmia ollutkaan. Eli tsemppiä vaan! Toivotaan ettei ole allergioita ja että teilläkin menis rasvauksella kuntoon. Voi se parantuakin siis aikaa myöden!

Joo, mutta eikun jatkamaan muita hommia,

Viikonloppuja!

Jaffa

Vierailija
58/77 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden hyvin nukutun yön jälkeen viime yö oli taas yhtä tissillä roikkumista, tutin suuhun laittamista ja ihan läskiksi meni koko yö omien yöunien osalta. Mutta koska sentään kaksi edellistä yötä ovat menneet ihan hyvin niin ei tässä nyt ihan katastrofia tänään tullut.

Voi Jaffa, kiitos viestistäsi! Minä tässä olen juuri aprikoinut miten iho mahtaa reagoida kiinteisiin, mutta lopputulos voi siis olla myös hyvään suuntaan. Tänään meillä siis 4 kk. Olin ajatellut aloittaa sen kiinteän ruuan antamisen tänään, mutta olen ollut jotenkin epävarma sen aloituksesta... Jos iho sittenkin reagoi siihen ja sitten taas alkaa uusi ihottumarumba, joka nyt kuitenkin tällä hetkellä tuntuisi olevan erittäin hyvällä tolalla. Toisaalta olen aivan uupunut jatkuvaan tissillä roikkumiseen etenkin öisin. Mutta kiva kuulla teidän kokemuksista. Meilläkin tosiaan epäily on tällä hetkellä vain atooppisesta ihottumasta ja se on nyt tosiaan paljon paremmalla tolalla, eikä ole tarvinnut käyttää pitkään aikaan kortisonivoiteita.

Meilläkin vietettiin sunnuntaina ensimmäistä äitienpäivää. Eipä kuulostanut kovin kaukaa haetulta tuo lapset muistavat omaa äitiä äitien päivänä juttu. Minäkin sain ensin sellaisen vastauksen, kun jotenkin yritin varovasti ennen äitienpäivää tuoda tuon ensimmäinen äitienpäivä asian esille. En kyllä ymmärrä tuota miesten ajatusmaailmaa... Ja tuleehan siitä pahamieli, kun se asetelma on miehellä jotenkin se oma äiti juttu. PLAAH. Mutta lopulta minä sain sen aamupalan sänkyyn.

Aurinko paistaa, me lähdemme ulos!

Vierailija
59/77 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme se on, että jotkut kuvittelevat sen olevan ÄITINI päivä. Sehän on siis päivä, jolloin muistettaan kaikkia äitejä! Ja miehelle luulisi olevan selvää, että silloin muistetaan sitä omien lasten äitiä myös! Sehän on osoitus siitä, että arvostaa vaimoaan myös lastensa äitinä ja sitä työtä, mitä vaimo lasten kanssa tekee. Samoin me äidit muistamme lastemme isiä isänpäivänä (paitsi sitä mun esikoisen biologista isää, joka raskaudesta kuultuaan häipyi toiselle puolelle maailmaa saatesanoina "olisit tehnyt abortin", mutta tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän.)

Sen huomioimisen ei tarvi olla iso, kiitos ja halaus riittää.

Kertokaa terveiseni miehillenne te, joiden ukot eivät asiaa tajua!

Vierailija
60/77 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissut reissattu ja ihana palata mukavan viikon päätteeksi kotiin. Tosi kivaa oli, mutta kyllä oma sänky vieraan voittaa! Automatkat oli tuskaa, kun neiti ei oikein viihtynyt, mutta muuten hyvin meni. Eilen kotimatkalla melkein 100km välein piti pysähdellä. Ei aina edes nälkä, mutta kun penkistä pääsi hetkeksi pois niin jo helpotti. Joskus pelkkä auton pysähtyminen hiljensi neidin. Tiedä sitten mikä oli ongelma. Mutta todellakaan *kaikki* vauvat ei viihdy autossa!

Voimia *Lootuskukkaselle* ja *Minnikille* ! Kuulostaa tosi rankalta, kun mies ei kunnioita teidän työtänne kotona. Ei tosiaankaan lisää luottamusta ja jaksamista. Toivottavasti minnikki saa apua kotiin ja kaikki muutkin jotka sitä tarvitsevat!

Onneksi mulla mies tajuaa ettei ole helppoa olla kotona, vaikka meillä onkin "vaan" yksi lapsi. Käskee aina levähtämään kun Aino nukkuu ja sanoo ettei tartte siivota jos siltä tuntuu. Ja jos hänestä on likaista, niin enpä ole imuria mukana kuljettanu että vapaa käyttöoikeus on jokaisella. Hän on kyllä antanu täydet valtuudet palkata siivoojakin jos siltä tuntuu. Todennäkösesti niin tehdään viimeistään kun palaan töihin.

Mites *Marlenen* kävi perhetyöntekijän kanssa?

Meillä vietettiin jo viikko sitten äitienpäivää, kun oli se reissuun lähtö. Mies tarjoili jäätelöä ja kahvit ja Ainon kanssa antoivat lahjan. Aino tossut :) Ihana lahja ja vielä kun sunnuntaina oli mun rakkaan nimipäiväkin <3 Sunnuntaina toivotti hyvää äitienpäivää, mutta kahvin ja kakun sain itse hakea kun hänellä illan juhlat venähti pidempään ku minulla. Lauantaina kylläkin pullolle nukutti neitikäisen, että minä pääsin naisten kanssa saunaan. Niin sitä äitiä huomioidaan, pienin elein ja teoin.

Paino viikossa noussu reilun kilon, niin lenkille pitäis lähteä. Huomaa heti ettei ole tullu liikuttua juuri ollenkaan. Tänään taidan kuitenkin keskittyä tähän kämpän järjestelyyn kun on ku pommin jäljiltä ja pyykkiä pitää pestä ihan kunnolla kun viikon kamppeet likasena. Täytyy maanantaina lähteä uimaan kunhan tästä taas arki alkaa.

Ostettiin muuten ne emmaljunga scooterit vaikkei sovellukaan vielä näin pienelle. Hyvä hinta-laatusuhde vaikutti olevan. Kavereilla oli semmoset ja lainattiin Ainolle. Tyyny laitettiin pyllyn alle, niin ei ollu niin jyrkkä kulma ja tosi hyvin niissäkin nukku päikkärinsä. Turvakaukalon saa myös hyvin laitettua että voi kauppareissullekin nostaa niihin vaikka nukkuisi.

*Pantsako* se mainitsi siitä kun kaikilla on jotain kommentoitavaa vauvan vaatetuksesta, turvakaukalosta ym. ihan mistä tahansa. Mullahan anoppi on just semmonen, että teen kaiken väärin. Toisen miniän kanssa keskusteltiin asiasta, enkä tosiaankaan ole ainoa joka näin tuntee. Neuvoo ja kommentoi hänellekin kaikesta. Meidän kestovaippailusta oli jotain myös maininnu, kun vievät vaatteista niin paljon tilaa että käyvät niin äkkiä vaatteet sitten pieniksi. Ja kuulostaa, että pitäis äkkiä alottaa puuro Ainolle. Jankkaa siitä nyt. Ja siitä että hän on alottanu perunan syötön miehelle tämän ollessa 2kk! Imettää ei kuulemma kannata. Jäkäti jää. Meillä imetetään ja kestoillaan, ajatteli anoppi siitä mitä tahansa. Ja en ole syksyllä antamassa Ainoa yökylään vaikka hän niin kuvittelee.

Sanoin miehelle, että jos mulle tapahtuis jotain eikä hän pystyis huolehtimaan Ainosta, niin haluan että neiti olisi sitten minun siskon luona. Eilisestä Emmerdalesta tuli tämäkin mieleen..

Nyt pakko alkaa hommiin että tämän tavaranpaljouden sais joskus järkkäiltyä. Epätoivoinen urakka siis edessä.. Ja kaapit huutaa tyhjyyttään niin kauppaankin pitäis raahautua.. Mies lähti johonkin omille teilleen. Hyvä niin, koska taitaa olla eka yksinäinen hetki mulle viikkoon. Ihanaa hiljaisuutta..

Mukavaa viikonloppua kaikille ja paljon jaksamista sitä tarvitseville!

Hömppä ja Aino 3,5kk