TAMMIVAUVAT toukokuun alkuun :)
Tervehdys pitkästä aikaa! Pääsinpäs aloittamaan pinon ;) Juuri lueskelin tuon edellisen läpi ja totesin etten koko viikolla ole käynyt sivuilla. Itselläkin on vähän lataantunut tämä elämä, kuten joku muukin totesi, en ole uimassakaan käynyt kolmeen (!!!) viikkoon ja karkkia ym. kuluu (tänäkin aamuna vasta karkkia ja suklaata...) Painoa on vielä liki 10kg jäljellä. Mutta minulla on kyllä aina imetysaikana ollut tosi vaikea säännöstellä syömisiäni, liittyy kai hormoneihin. Silti tämä läski ahdistaa taas. Miehellä on ollut työkiireitä vaikka muille jakaa joten olen viettänyt suurimman osan aikaa lasten kanssa kotona... naapurikaupunkiin tuulettumiskierrokselle olen haaveillut jo yli 2 viikkoa pääseväni ilman lapsia siis, eikä näytä vieläkään valoisalta kun tämäkin viikko on jos mitä hyppöötä täynnä.
Hömppäkös se kyseli uinnista, minulla ei ole vaikuttanut rintoihin kun olen yrittänyt syöttää ennen uimaanlähtöä vauvan etteivät rinnat aivan täynnä ole. Minusta se on kuitenkin paljon mukavampi liikuntamuoto imetysaikana kuin vaikka hölkkä, joka ei kai oikein suositeltavaakaan vielä ole, kun rinnat eivät hölsky uidessa :D (kuulosti niin hauskalta) Joskus kyllä altaassa tuntuu että maito alkaa herua. Uinnin jälkeen on syytä pitää yläkroppa lämpimänä koska siinä se vaaran paikka on rintatulehduksen kannalta.
Olen käynyt pari kertaa hierojalla kun tuolla lapojen välissä on joku perusteellinen lukko, johon ei enää mikään venytys tms. auta. Nyt toisen kerran jälkeen ei ole niin usein enää tuntunut äkillistä "puukonisku"kipua, seuraava kerta on kyllä vasta parin viikon päästä joten ehtiihän se vielä uudestaan jumiutumaan. Jos vaikka tällä viikolla yrittäisi sinne uimaan päästä että vähän vetreytyisi.
Touhua meillä kyllä riittää, nyt on rassannut suunnattomasti tuo valtava rapamäärä minkä lapset kantavat sisään :( Ja kun kaupunki ei sitten ottanut pyyntöäni kotiavusta vastaan niin kai sitä on yksin jaksettava elää tämän paskan keskellä. 3-v neiti on niin tintta kuin osaa vaan, ei tottele mitään eikä suostu edes syömään väilllä. Nytkin on pari tuntia yritetty syödä aamupalaa, hammashoitolan aika on tunnin päästä ja sen jälkeen ei saa syödä pariin tuntiin joten olkoon nälässä sitten iltapäivään asti. Varmasti on vastaan kaikkia kasvatusohjeita mutten enää jaksa vastata lempeydellä kun tyttö on niinkuin riivattu. Tuntuu että kaikki se aika kun pienin nukkuu vaunuissa ulkona, menee tappeluun keskimmäisen kanssa.
Meillä on tällä viikolla 3kk neuvolakin ja eka rokote. Taas jännittää, reagoiko tämä lapsi voimakkaasti rokotteisiin vai ei, kun meillä on nyt molemmat ääripäät nähty. Rotarokotteen molemmat erät on saatu ja toisesta ei oikeastaan tullut enää mitään oireita. Käytin kestovaippojakin koko ajan, kun sitä kakkaa ei ole tullut kuin 1-2krt viikossa. Kääntymisistä ym. meillä ei ole vielä tietoakaan, mutta näyttää tosiaan siltä että eka hammas (kulmahammas) pistää ikenestä! Esikoselle tuli vasta 9kk iäss, toiselle 6kk ja tälle nyt vajaa 3kk joten jos meille vielä yksi lapsi tulisi niin sillä on varmaan hampaat jo syntyessään valmiina.
Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa mutten enää muista... no jos vaikka tällä viikolla ehtisi palaamaan vielä asiaan!
eikkuli ja veikko tänään tasan 3kk <3
Kommentit (77)
Mulla on tällainen lista näistä yliherkkyyttä vähiten aiheuttavista ruoka-aineista.
Siinä turvallisimmassa ryhmässä on tosiaan maissi, riisi, tattari, hirssi (ja peruna, mutta se voi kyllä aiheuttaa masuvaivoja). Myös kukkakaali ja parsakaali. Myös bataatti on melko neutraali.
Lihoista siellä on mm. lampaan, hirven, kanan ja sian liha.
Hedelmistä/marjoista vähiten oireita tulee mm. päärynästä, meloneista, banaanista, mustikasta, puolukasta.
Mä suosittelisin tuota maissisoseella aloitusta, anna ensin ihan vaan pari lusikallista ekoina päivinä ja lisää vähitellen määrää. Siihen maissiin kun tottuu niin siihen on helppo sitten sekoittaa vaikka parsakaalia tai kukkakaalia sekaan reilun viikon kokeilun jälkeen. Vauvat yleensä tykkää maissin hieman makeesta mausta.
Tosiaan jos diagnoosi teilläkin on pelkkä atooppinen iho ja iho on nyt kunnossa niin melko turvallisin mielin aloittelisin kiinteet hitaasti edeten kun kerran 4kk on täynnä ja jatkuvasti tissillä roikkuu.
t. Jaffa
siirtelen toisten viestejä etusivulta...
Kiva, kun *Lootuskukkanen* sait juteltua miehes kanssa! Toivottavasti jatkuu elo vähän helpompana. *Minnikille* jaksuja!
Meillä on asiat yleisesti ottaen hyvin. Viime viikkoina vaan on tuntenut olonsa yksinhuoltajaksi, kun yksin pyörittää koko rumbaa eikä toisesta oo apua kotona. Mies korjaa veljensä hallissa sitä mun tila-autoa päivät pitkät töitten lisäksi pyhää arkea. Käy kotona vaan syömässä, nukkumassa ja vaatteita vaihtamassa. Mutta jotain tulostakin on tullut, moottori ja vaihdelaatikko on saatu takaisin paikoilleen, muut osat ja liitokset ym vielä niin päästään taas koko perheellä liikkeelle. Jotenkin sen on vielä kestänyt, kun tietää miksi näin nyt on. Ja ettei se enää kauaa kestä.
*Marlenen* perhetyöntekijä-kuulumisia lukisin minäkin mielelläni. Meillä kävi tänään ekaa kertaa tutustumiskäynnillä 2 sossun ptt:ää (heh mikä lyhennys) sossun työntekijän kanssa, jatkossa tulevat 1x viikossa yhdessä ja välillä erikseen. Tulivat vaan aamusta, niin ehtivät juuri ja juuri näkemään 'välimallin' muksut (=3. ja 4. eli nti 4v ja hra 2v). Nukkuivatkin tosi pitkään tänään. Mieskin oli jo ehtinyt lähteä autoa korjaamaan, mutta ei ehtinyt tulla syömään ennen niitten lähtöä.
Meillä ei vielä mietitä lisäruokia eikä kiinteitä, ehkä kk tai puolitoista niin ehkä sitten... Tavaroita menee suuhun ja istumaan on yritetty kuukausi. Kääntymistä ei vielä yritä, mutta ei kyljellään pysy, jos laittaa. Th sanoi, ettei kuulemma kääntymiseen kauan mene, tiedä sitten.
Mutta hommat jatkuu, kiireinen vkl tulossa 2v synttäreineen... Huh!
Äippä ja Juulia melkein 4kk
Meidän typy kääntyi toissa päivänä eka kerran....jee..on sitä ootettu..
Eilen ja tänään kääntyilly mutta toinen käsi tahtoo jäädä tielle.
Millonkas te ootte vieny vauvan eka kertaa saunaan? Meillä anoppi on varmaan viemässä jo lähiaikoina..heh mutta neuvolassa sanottiin että vuoden ikäsenä voi viedä.
on mua jo kivasti kaivattukki. Ei siis iha "turha jätkä" ;) vitsi, vitsi...
Eli se muidu kävi sit keskiviikkona ja viipy muutaman tunnin. Kaikista asioista jutusteltii ja mietittii ja pohdittii... ja lopputulos oli se, et mä tunsin itteni mailman tyhmimmäks ihmiseks mille vaa ei mikää riitä ja kaik on aina huonosti :( Ihan kiva se oli ja mukava oli puhella jolleki, mut jotenki mul jäi nyt aika tyhmä olo ja tekis mieli kaivautuu maan rakoo.
Ku meil kuitenki mies tekee kotona paljon, jahka on kotona loppuviikot. Hoitaa lapsia mennen tullen ilman ongelmia, pesee pyykit, siivoo... Ja meil on "helpot" lapset jotka nukkuvat yönsä kokonaan ja päivälläkin monta tuntia tuo pienempi. Ja meil on aika uus talo mis ei sillai oo mitää pakollist laitettavaa. Ja kaks ehjää ja toimivaa autoo pihas... Joten *mitä mä valitan??* Sitä yksinäisyyttä ja toisen ihmisen, aikuisen ihmisen, läheisyyttä ja sitä kaikkea "jakamisen iloa" toisen kanssa. Ja että mä pääsisin viikollaki joskus vaikka lenkille tai jotai...
Eli niin se meni. Se haluis nähä viä koko perhee yhes ja sano, et mun pitää soittaa sil alkuviikost, et mitä mielt mun mies on, et saako hän tulla. Mut mitää apuu hän ei pysty nyt järjestämää tänne ku meil kerta kaikki on niin hyvin.
Tulipa pitkä, ja ehks vähä tylsäki... mut nii se meni. Mitäköhä mun sitte piti teiän juttuihi kommentoida...
Tost *toisten kommentoinneist* sen verra, et mä en suostu nyt viemää vauvaa anoppilaa, koska se 4kk on kohta täynnä ni varmaa antais ilma lupaa sil kaikkee sosei jo. Esikoisel syötti hedelmäsosetta vajaa 3kk ikäsenä :( Mun äiti ei sano mitää tollasii neuvoi ja kommenttei, se tietää mitä mieltä mä niist oon ja kysyn jos haluun.
*Kiintei* meki varmaa alotellaa sit 4kk ikäsenä (iha ite ja rauhas!) koska korviketta ja velliä menee jo reilusti. Ja josko se hiukan auttais kans toho vatsan toimintaan, toivotaan niin.
*Miehet* ei ehkä ymmärrä tätä kotona "vaan" olemista jollei kokeile. Onneks mul on ihana mies joka ei sano mistään siivoomisista tai muista vaan hoitaa ite jos häirittee. Ja kattoo lapsii jos tarvii, ilman mukisemista. Ja taisin joskus jo mainita, et on sanonu meiän tutuil yks päivä et ei varmaa jaksais tätä mun "työtä" kovinkaa pitkälle. Äitienpäivänä sain aamiaisen sänkyy ja haleja, mieheltä. Esikoiselta askartelun. Se haluu muistaa aina äitienpäivänä mua (ja mun äitii)... omalle mutsillee viittii vaa rehun raahata (se on nii erikoine tarina etten jaksa kirjottaa, saati te lukea, ette uskois kumminkaa!).
Mä olin tänää töissä ja meen huomennaki. Ja nyt on pirteempi olo ku sellasen "tavis" kotipäivän jälkee :D Mul tekee nii hyvää oikeesti päästä välil tekee jotai.
*Vauva* tunkee sormiaa, käsiää, rättiä, purulelua, mun sormia, yms yms suuhunsa ja kuolaa iha hirveesti. Välil saa kauhei itkukohtauksii jotka saattaa tulla myös kakkaamisen jälkee, joten ehkä hampaat vaivaa kovasti massun lisäksi. Lääkettä ei oo viä tarvinnu ku hyvin saa nukuttua. Yöt meil menee yleensä 21-07, pieniä vaihteluita lukuunottamatta.
*minnikille* edelleen tsemityksii. Ja ilmota vaa jos haluut treffata, ei meil nii kauheton välimatka kuitenkaa oo :) Mielellänihän minä!
*lootuskukkaselle* onnea jutustelu tuokiosta, onnistuneesta sellasesta! Toivottavasti tästä alkaa ylämäki.
*Emmuli ja muut valvojat* koittakaahan sinnitellä ja jollei jaksa ni antakaa se paketti pullon kanssa miehelle ;)
*ANNI* sinnittelee ja jaksaa vielä maaliin asti jotta vaivat selviää ja olo helpottuu entisestään ;)
Nyt mä hilpasen täst. Taita olla jo aikamoine romaani, hihi! Josko menis perhee parii ja ehkä ulos aurinkoon! Hyvää viikonloppua mamit ja murut!!
Marlene ja vähis 3kk3vk
meiän lapset on saunonu 2vko ikäsestä alkaen kuten minä itekki aikoinaan. Alamaisella lauteella ilman löylynheittoa ja ehkä saunan oviki viä vähä auki. Ja iha muutaman minuutin kerrallaa, myöhemmi sitte voi aikaa pidentää enne ylemmäs siirtymistä :) Kovasti ovat tykänneet ja naureskelevat siällä aina!
Hienoa, että *Lootuskukkanen* oli saanut juteltua miehen kaa ja vielä hyvällä menestyksellä, kiva juttu :)
*Marlenelle* jaksuja olotilaan! Ei se sitä sano vaikka kaikki ois hyvin, niin silti mieliala voi vähän ailahdella ja olla mieli maassa.. Mulla ainakin, kun on vaan kotosalla lasten kaa ja jos miehellä omia juttuja ja on myös reissuissa välillä, nytkin oli ma-ke.. ärsytti (ja oli ikävä heti) maanantaina, kun lähti, mut toisaalta teki hyvää olla vähän erossa ja eipä ollut sotkemassa ;) Ja sit oli kiva, kun taas tuli kotiin meidän kaa <3
*3 kk neuvola* tänään ja rokotekin tuli, täytyy illalla laittaa suppo ennaltaehkäisevästi.. kyllä pieni vähän itki, kun pistettiin, oli jo nälkä ja väsykin. Pituus oli 63,5 cm ja painoa 6680 g, muistaakseni.. Painoa ehkä tullut vähemmän kuin viimeks, silti puoli kiloa..
Heräilystä ja siitä tissillä olosta aamuyöstä puhuttiin, kun rupee oma jaksaminen vähän oleen mitä on.. Joten jos illalla antais korviketta, jos tulis pitempi pätkä uniin. Muutenkin sitä korviketta, että jaksais vauva pitemmän pätkän unia sekä päiväl että yölläkin.. MUTTA mä en haluis vie sitä korviketta, KUN haluisin imettää!! :/
Mut pakko koittaa nyt siis iltasin se lisämaito, jos auttais mun uniin, ja imettää muuten! Seuraavaan neuvolaan asti näin, sitten katotaan miltä näyttää ja josko sitten kiinteet kuvioihin.
Mulla muuten hirveen huono omatunto just nyt, kun väsyttäis ja ois tuo esikoinenkin joka tarvis huomioo... kun ei oo missään hoidossakaan, kerhossa vaan kerran viikossa.. kaipais seuraa ja äitiä, mut mä oon väsy :( Huomenna mies kotona niin teen kyl jotain sit esikoisen kaa!
Mutta sit taas tuo esikoinen osaa olla myös tosi ärsyttävä, kun KOKOAJAN vauvan kimpussa.. (onko muilla näin, meillä siis 3,5 v??)... hohhoijaa.. Tulee vie tiuskittua enemmän, kun ite väsy... Koskas sitä löytyis tasapaino tähän tilanteeseen.. ehkä sit syssymmäl!?!? :)
*Mukavaa viikonloppua* ! Ja pakko tuijottaa euroviisutkin vaikka väsy, kääk.. onneks isompi poitsu pääsee mummulaan nauttiin huomiosta ja sit ite saa nukkua illalla ja aamulla, kun haluaa. Tekee kyl hyvää tähän saumaan!
Emmuli ja poitsu 3 kk
Ni tulinpas taas uudemman kerran. Niistä *scootterin* rattaista oli juttua kun en muista kuka (sori!) oli ostanu... Meil ne ostettii esikoisel tos pari vuotta sitte ja ne on ollu aivan mahtavat!! Tukevat pyörät mil pääsee iha mis maastos vaa ja köykäset ko mikä työnnel :D Päivääkää en oo katunu sitä ostosta.
Ja nyt ne on vakituiseen tuol auton takakopas ettei tarvi vaunui laahaa joka paikkaa mukaa vauvalle. Mä oon pitäny vauvaa niis muutaman kerran ku oon käyny shoppailee hetken aikaa. Koska vaikkei se menekkää iha vaakatasoo, ni parempi se on kuitenki ko pitää turvakaukalos muutama tunti... mun mielestä. Onha se kaukaloki enemmä istuvas asennos mihin ne rattaat jää. Meil on siä makuupussi minkä sisää pikkune pungetaa sitte. Hän tykkää olla siä tosi kovasti!
Eipä taasen muuta. Rupeen siirtymää sohvan nurkkaan, koht alkaa Pelastajat!! ja sit äkkii suihkuu ja nukkuu, et aamul PÄÄSEE taas vähäks aikaa töihi. Siinä neki työt sit hetkeks taas oli, mut voin sanoo, et mul on NIIN virkee mieli sen takia :D
HaliPusut ja Hyvät Yöt!
Ihan ensin *Jaffalle: Pitäisikö siis iho-oireisen vauvan kanssa alkaa maistella kiinteitä jo aikaisemmin, vai ymmärsinkö oikein?* Meillähän neiti 3vee oli täysimetyksellä 6kk ja iho-oireita jo muutaman viikon vanhasta, nyt on atooppinen iho + koivu ja heinäallergiat. Nyt olen sitten vauvalla todennut, että samalla tavalla läiskittäin alkaa, ranteista, sääristä ja kuivista poskista iho kuivumaan... Tällä viikolla taisteltiin sitkeän vaippa-ihottumankin kanssa, kuten *Anni09* kertoi, ihan kuin vesikelloille meni. Mutta löysin viimein hyvän voiteenkin, nimittäin *Lansinoh, samaa ainetta mitä sairaalasta saatiin nänninpäihin, auttoi parantamaan myös nuo varmasti kipeät vaippa-alueen laikut joista iho oli jo aivan auki!*
Kuulostaa niin samalta kuin täällä meilläkin, nuo ongelmat. Eilen ajattelin siinä puolen päivän tuntumassa, että karkaan kohta! Olin niin väsynyt että järkikin jo seisoi, ja meilläkin tuo 3vee on miltei pahin näistä kolmesta. Lisäksi Veikko on nyt ottanut tavakseen huutaa päivällä päiväunien välisen ajan, ellen kiikuta koko ajan mukana, eikä todellakaan auta istua välillä! Todella ratkiriemukkaita päiviä on vietetty viime aikoina. Sanoin miehelleni illalla että olin tänään niin väsynyt, että ajattelin että karkaan ja jätän kaikki ja mies kysyi, että minne olisit mennyt ja sanoin että ihan sama, pois vaan. Otti se sen verran tosissaan että käski mennä saman tien nukkumaan. veikko on kyllä öisin nukkunut tosi hyvin, tällä viikolla on kahtena yönä mennyt 8h putkeen mikä on todella hyvin! Itse en tahdo vaan ehtiä illasta petiin kun aina on jotain hommaa ja olisihan se kiva, että joskus olisi hetki edes sitä omaa aikaa!!! Eilen sitäkin sitten taas illalla mietin, että tämä on niin paskaa eikä sitä kodinhoitoapuakaan sitten saatu. Ristiäisiin on viimeksi siivottu ja siitä tuli tänään kuluneeksi 2kk kun ne bileet vietettiin, että toinenkin villakoira nurkissa pyörii jo :( Enpä minä pienestä epäjärjestyksestä valita, mutta tämä alkaa muistuttaa jo kaatopaikkaa... Tänään yritettiin enimpiä raivata raivopäinä, kun tässä illalla kävi vieraita, pyykkiä oli kukkura sohvallinen, niistä villakoirista puhumattakaan ym. muu sotku tasoilla ja ympäri kämppää. Tenavillekin tulee äristyä kahta kauheammin kun ei muuta silmissään näekään kun sokua ja nenä on tukossa pölystä koko ajan...
Äitienpäivänä ei tullut aamupalaa sänkyyn täälläkään, alakerrassa oli kyllä kaurapuuroa valmiina kattilassa. Olin minäkin vähän pettynyt. Lapset kyllä lauloivat ja esikoinen antoi kerhossa askartelemansa jutut jotka olivat ihania. Mies ja lapset olivat käyneet ostamassa puun joka sitten istutettiin. mutta niin turhamainen sitä nainen kai on, että iltapäivällä kysyin että eikö kakkua ole tulossa ollenkaan ja kun mies sanoi että ei, niin ilmoitin kyyneleet silmissä että olisi aiheellista äidinkin saada kerran vuodessa omaa kakkua kun kaikille muille olen jo leiponut. Niinpä mies sitten ymmärsi alkaa väkertämään kakkua... josta melkoinen lättänä tulikin :D Tarvii kyllä selvästi harjoitella sen kerran vuodessa ainakin :D
Vielä äkkiä, että Veikko ei vielä käänny, mutta on selvästi alkanut vähän sitä jo harjoitella. Nyt alkoi sujua pään kannattelukin, suorastaan punkee ylös jos vähän käsistä auttaa ja sylissä pönnää istualleen :) Anopin mukaan mies ei ole meinannut millään alkaa päätään kannattelemaan, hauskana yksityiskohtana, ja tämä kolmonen on meillä nyt myöhäisin lapsista siinä asiassa. Sormiin tarttuu kovasti tavaroita ja kaikki menee kanssa suuhun. Nyt viimein on alettu kuulla naurunpyrskähdyksiäkin, niitä onkin odoteltu! Juttelua on tullut jo 3vk iästä lähtien.
No, mutta nyt vielä vähän ulos käppäilemään kun en ole koko päivänä postilaatikkoa pitemmällä käynyt, sitten nukkumaan. Jaksuja kaikille teille urheille naisille <3
t. eikkuli kera pikkuisen kullannuppusensa 3kk 11pv
*eikkuli* : meille siis sanottiin silloin allergiasairaalassa, että kannattaa aloittaa tutustuminen kiinteisiin jo silloin 4 kk iässä että ehtii rauhassa kokeilla. Koska jos aloittaa vasta 6 kk, niin silloin lapsi jo tarvitsee oikeasti lisäruokaa, suositushan on että 6 kk ikäisellä on jo 5 ateriaa (aamupuuro, lihakasvislounas, marja/hedelmävälipala, kasvispäivällinen, iltapuuro) niin jos vasta silloin alkaa tutustumaan uusiin ruoka-aineisiin, niin vähän kiire tulee. On varmasti yksilöllistä kyllä, meillä vauva oli 4 kk iässä jo niin nälkäinen ja tiiviisti rinnalla että senkin puolesta kiinteiden maistelu oli hyvä aloittaa. Täysimetin ja tuttipullo ei kelvannut eli vellit jäi kokeilematta.
Meillä meni niin että tuolloin 4 kk alettiin maissilla, sitten parsakaalia, sitten päärynää. Nämä kolme saatiin kasaan 5 kk mennessä, yksi soseateria oli päivässä ja vain yksi maku viikossa. Sitten 5 kk alettiin kokeilla puuroja ja lihoja. Näin oli perusruokavalio maisteltu ja kokeiltu kun vauva oli 6kk. Sitten saatiin tarvittavat ateriat kasaan ja siitä taas hitaasti uusia makuja. Kalaa ei kokeiltu ennen vuoden ikää.
En tiedä oliko sattumaa, mutta meidän ihottumapotilaan iho alkoi voida paremmin kun alettiin antaa kiinteitä. Eikä siis reagoinut näihin makuihin, joilla alettiin. Perunasta tuli posket punaisiksi vaikka se on kuulemma harvinaista.
Että näin :-)
Jaffa
Ollaan oltu mummolassa reissussa niin kirjoittelussa oli melkein viikon tauko. Nyt siis piti heti ryhdistäytyä. Olitte kirjoitelleet sen verran paljon että en enää muista puoliakaan.
Lootuskukkaselle jaksamista. Kiva lukea ketjussa myöhemmin että olit keskustellut miehesi kanssa ja asiat on nyt paremmin. Aina on hyvä keskustella asioista suoraan. Tuntuu ettei nuo miehet ainakaan muuten tajua et jotain olis vialla..
Ronjakasperi tais kysellä saunomisesta. Vuodenikäisenä saa vasta viedä vauvan saunaan. Vauvojen lämmönsäätely kyky on vielä kehittymätön ja sen vuoksi ei saa ennen viedä.
Jaffa76: 6kk ikäisenä suositellaan menevän 2 ateriaa päivässä ja 7kk lähtien viisi ateriaa niin kuin olit luetellut sisällöiksi. Ei viittä ateriaa tarvitse vielä mennä 6kk ikäisenä. 6kk suositus täysimetykseen, 4kk voi aloitella kasvissoseilla, hedelmä- ja marjasoseilla. 5kk puuroja ja lihat...siitä sitten kala ja kananmuna. 10kk hapanmaitotuotteet ja vuoden iässä tavallinen maito ja siirtyminen samaan ruokaan perheen kanssa, mutta ei suolaa pienokaisen ruokaan. Teelusikallisesta aloitetaan ja siitä lisäillään pikku hiljaa annoksen kokoa. Suunnilleen ruoka-aine per viikko mut jos aloittaa kiinteet vasta 6kk niin sillloin nopeampaan tahtiin.Tosin erilaisia suosituksia on esim. keskosille joilla yleensä aloitetaan kiinteät jo aiemmin. Mut jos allergiaan liittyen suositellaan jotain tai allergiasairaala ohjaistaa aloittamaan jotain ruokia tms niin tietenkin noudattaa heidän ohjeita.
Meillä on ollut tosi kitisevä nappula lähiaikoina. Tosi usein saa itkukohtauksen kun laitan kyljelleen tuohon rinnan viereen. 3h päiväunetkin oli muutaman viikon kokonaan pois, mutta nyt on taas onneksi muutamana päivänä nukkunut. Tuolloin kun ei nukkunut niitä pitkiä unia niin otti päivän aikana vain kolmet puolen tunnin unet...huoh..
Välillä on parempia öitä että syödään vaan kaksi kertaa mut yksi yö oli ihan hirveä, neiti meni nukkuu 22, söi 23, 01, 02, 4:30, 5:30, 6:30 ja 7 aikaan olis halunnut nousta ylös...arvaatkaas oliko mulla silmät ristissä.. Onneks oltiin mummolassa niin sain nukkua hetken kun mummi viihdytti neitiä. Pitää katsoa miten on kasvanut 4kk neuvolassa..jos ei ole kovin hyvin niin aloitan kiinteiden antamisen. Edelleen saa hirveitä raivareita kun mulla lentää tissistä maitoa ja hän ei pysy samaa vauhtia perässä.
Meillä yritetään kans kovasti kääntyä. Kohta varmaan pääsee kääntymään selältä vatsalleen. Se on enää pienestä kiinni. Leikkimatolla liikkuu viisarimaisesti ja välillä on sängyssään poikittain. Huomenna on taas vauvauinti. Neiti tykkää siitä kovasti.
Mutta eipä mulla muuta asiaa tällä kertaa. Jaksamista kaikille!
Lila82 ja neiti 3kk 2vkoa ja 5 päivää (On tää tarkkaa :D )
Kamalasti asioita mihin nyt pitäis muistaa kommentoida, mut en kyllä yhtään muista kuka oli puhunu mistäkin, että anteeksi heti etukäteen ku nikit on taas hukassa.
Kalle kääntyi eilen ekaa kertaa selältä mahalleen ja tekee sitä nyt vähän väliä ja on selvästi innoissaan tästä uudesta taidosta. :)
Joku puhui siitä(tai oli puhunu anopin kaa), että kestiksen kaa bodyt pieniä... Meillä on käytössä 62/68 bodyt ja joidenkin pienempien bodyjen kaa käytän bodyn jatkopalaa mikä on ihan huippu keksintö. :D Kaivoin jotain kaikista kivoimpia 56 bodyja esiin ja voi niitä nyt käyttää jatkopalalla.
Kävin eilen itse uimassa pitkästä aikaa ja ei ollu rintojen kaa siinä mitään ongelmaa. Suojasin rintoja pukuhuoneessa yms pyyhkeellä ja puin nopsaa päälle ja lilluin lämpimimmässä altaassa. :) Eikä herunu maito missään vaiheessa. On kyllä niin ihanaa ku voi jättää miehelle vauvan ihan huoletta, ku tietää, että ne pärjää.
Meillä Kallella nyt ollu päällä parvekkeella body, sukkikset, jos on alle 10 niin äitiyspakkauksen väliaikapuku kovassa kantokopassa ja jos taas on yli 10 pitkästi niin gollegehuppari ja -housut, ohkanen kesäpipo(usein myös huppu lisäksi), tumput ja villasukat. Nämä siis lasitetulla parvekkeella ja sais olla kyllä ehkä vielä vähä vähemmän lämpiminä päivinä. Ihan pärjäis vaikka body+sukkikset yhdistelmälläkin lämpiminä päivinä. On niin kuuma-Kalle. :) Ulkona vaunuttelemassa muuten samat, mut fleeceviltti lisänä joskus ja vaunun suoja. On välillä kyllä pähkäilyä tuo pukeminen.
Kalle on alalauteella käyny n.30sekuntia lämmitteleen kylvyn päätteeksi, mut löylyihin viiän vasta vuoden iässä.
Vellikokeilu on menny täällä vaihtelevasti. Eilen veti innolla 70ml, tänään väen vängällä 50ml. Pitäis saaha tähättyä sillai se velli, että on Kallella kova nälkä, niin sillon tuntuu se velli maistuvan hyvin. Mittään vaikutusta uniin ei oo ollu. 2-3tunnin välein herätään yhä. Eka pätkäkin on taas lyhentyny, ettei oo ku 3tuntia suunnilleen. Huoh.
Kunhan saan tiistaina neuvolasta siunauksen niin aloitan potun ja porkkanan ensi viikolla. Jos sais rytmiä siten päiviinkin. Ku joskus Kalle menee 3h imetysväleillä päivisin ja joskus 1,5 ja vaihtelee kauheesti päivästä riippuen. Mut Kallen tahtisesti mennään. :)
Itse vaan otan kamalasti ressiä kaikesta...onneksi tiistaina on se neuvola, niin saa kuulla ja nähdä, että poika kasvaa ja voi hyvin.
MITÄ TEHDÄÄN 4KK LÄÄKÄRISSÄ?????
Anteeksi ku oli vähä tällanen "minä, minä, Kalle" -teksti.
Amelie ja Kalle 4kk ja risat
eilen sattui sitten kamalaa, nimittäin kaaduin vauva sylissä! Kompastuin pyykkikoriin eteisessä (grr, mies aina jättää keskelle oviaukkoa) ja lennettiin suoraan eteenpäin :( Sain suojattua niin etten kaatunut Veikon päälle mutta sitä en pystynyt estää vaan vauvan pää kopsahti laattalattiaan!!! Oltiin juuri menossa ulos nukkumaan ja päässä oli puuvillakypärämyssy, joka ei edes paljon vaimentanut. *Tuntui aivan kauhealta!* Veikko itki kamalasti, mikä tietysti oli hyväkin merkki, pää oli toiselta puolelta aivan punainen kun kurkkasin lakin alle ja nostin vauvan heti autoon ja ajoin suoraan terveyskeskukseen. Siellä tietysti joku nuori kandimies, eipä tuo kuin todennut että kuhmu tuli kun päätä tunnusteli ja mahtavat puklut/oksennukset Veikko päästi. Vasta siellä huomasin että omasta kädestäkin tuli verta ja varpaankynsi mahtaa lähteä irti kun sen johonkin löin. Viime yö nyt sitten heräteltiin parin tunnin välein mutta ainakin nyt näyttää että tästä(kin) selvittiin säikähdyksellä. Kuhmu kyllä näkyy ja tuntuu edelleen...
Että tällaista. Piti vissiin se kolmaskin kaatuminen sitten sattua, kun kaksi kertaa silloin raskausaikana kaaduin :(
Mutta on sitä vauvat lennelleet meilläkin... Esikoinen tippui kolmikuisena hoitopöydältä. Minä vain käänsin sekunniksi selkäni ottaessani vanua rähmän kuivaaminseen silmäkulmasta ja poika oli lattialla. Mulla ei silloin ollut edes puhelinta ja paniikissa säntäsin alaston vauva sylissä naapuriin soittamaan terveyskeskukseen ja äitini kuskiksi (olin tuolloin yksinhuoltaja)... Mitään seuraamuksia ei tullut paitsi koskaan en enää vauvaa jättänyt silmistäni.
Vahtimisesta huolimatta kakkonen teki samanikäisenä voltin turvakaukalon kanssa. Oli tuolilla ja vyöt auki. Siitä jotenkin potki itsensä lattialle ja saman tien lensi oksu, joten hieman säkähdin muttei siinäkään kummemmin käynyt.
Isompina kaikki ovat aina päällään jossain ilman isompia havereita, joten eiköhän teilläkin säikähdyksellä selvitä.
Miten olikaa *eikkulille* käyny! Tota mä aina pelkään kans kauheesti mut en onneks oo viä menny nurin. Meil on kans laattalattiaa tos keittiös mist mennää ain ees taas. Onneks selvisitte vissii tosi isolla säikähdyksellä.
Meiän aamu taasen alko niin, et pojat heräs enne puolt seittemää ja sit oltii kaik iha silmät ristis ku kaikkii ois kuitenki väsyttäny. Esikoine viurutti muutaman tunnin väsyään ja syötyään kaurapuuronsa kipusi sohvan nurkkaa kattomaa telkkua... Sitte se huusi lujaa "äitii!!!" ja alko itkemää. Mä juoksi kattoo ni koko poika ja sohva oli yltäpäältä oksussa :[ YÖK! Kainaloist kii ja suihkuu sekä vaatteet ja sohva pesuun... Onneks vähis oli keittiös sil hetkel ni ei lentäny sen päälle. Muutenki toivon, ettei se nyt sais mitää tollasii. Saati mä ite, koska kukas noita sitte jaksaa huoltaa... Onneks mies tulee jo keskiviikkona.
Piti tänää iltapäiväl tehä vaikka ja mitä, mut eihä me nyt minnekää päästä :( Enää se ei oo kyl oksunu, et mahtoko olla jotai pikaista... toivotaan.
Meiän vauva oli lauantai-illalla nakuilemas olkkarin lattial ja otti mun sormesta kiinni ja veti ittensä mahallee ;) Oikee nautti ko pääs pyörimää. Sit eile aamul hän käänty ite sängys ja suivaantu heti ku ei päässy enää takas selällee. Siitä se lähtee...
Piha on nyt laitettu jo vähän parempaa kuntoo. Oli nii kaunis vkl, et saatii paljo aikasee :) Pitäs soittaa tänää sil perhetyöntekijäl, et mitä me päätettii ku se sano, et jos hän tulis käymää viä ens viikol. Mut nii, et oltas koko perhe kotona. Meiä mielest saa tul jos haluu, mut mitäköhä se tääl sit tekee jollei meil oo kert mitää minkä takia hän tulis... äh, emmä tiä.
Nyt mä lähen keittää kahvii ja pitäs varma käyd halimas tota potilastaki hiuka. Sit saa taas ite men putsaamaa ja puunaamaa kätensä yms. En taho niitä pöpöjä yhtää leviimää, ettei vauvalleki tuu...
Aurinkoista päivää ja kauniita ajatuksia kaikille!!
Marlene ja Touhotin 3kk3vk2pv ;D
kyllä varmaan säikähdit! ihan varmasti tuli vauvalle kuhmu, mutta hyvä että säikähdyksellä pääsitte!! mä jätin veikan jalan painavan metallioven jäliin, vahingossa tietenki, tossa n.kuukausi sitten. voi vitsi että vauva ja äiti itki mut ei nirhaumia ja punotusta kummempaa tullu.
ihana viikonloppu takana, la ja su oltiin aamusta iltaan ulkona pihalla. sen verran vauva kävi aina sisällä ku vaipan vaihdoin. hyvin hänki viihty millon vaunuissa, millon rintarepussa ja millon sitterissä.
kyllä meijän vauva on usein alalauteella hetkiä niin päästään perhesaunaan. luonnollisesti sillon ei heitetä löylyä. niin oli aikoinaan esikoinenkin.
ja-has, nyt kirpputorille!
P
Jaksuja Eikkulille ja Veikolle! Onneksi (toivottavasti) säikähdyksellä selvisitte. Tuota kaatumista minäkin pelkään ja sitten sitä, että kävellessä kumautan Ainon johonkin oveen tms. Vahinkoja kuitenkin sattuu eikä vauvaa voi pumpuliinkaan kääriä..
Mulla muutama päivä sitten ilmaantu rintoihin nännipihojen ympärille ja yläpuolelle jotain ihme ryyhkää. Siis on semmosia punasia pieniä näppyjä, mitkä kutiaa ihan p´keleesti. Jaloissa ollu joskus samanlaista ja niihin autto kortisoonivoide, mutta enhän nyt voi sitä tisseihin tunkea. Söin myös jotain allergialääkettä siihen ihottumaan sillon. Bepanthen auttaa siksi aikaa, että kuivuu pois. Onko kellään muilla tämmöstä?
Musta tuntuu, että meidän neitistä on tulossa enemmän isin tyttö. Jos semmosta voi vielä "ennustaa". Isälleen enemmän naureskelee ja juttelee. Tai sitten se vaan tuntuu siltä ja kun mies jaksaa naurattaa ja höpsötellä ihan urakalla välillä. Tosi ihanan kuulosta sitten kun neiti ihan kunnolla hekottaa :)
Viime yö nukuttiin huonosti, kertaakaan ei vielä olla näin usein heräilty. Nukkumaan neiti meni joskus 21 jälkeen, heräs sitten kl 23.30, 1.00, 3.00 5.30 jolloin otin viereen ja vaan torkuttiin kun kätisi välillä. 8 jälkeen ei nukkunu enää ollenkaan. Saatto herätä kl 4 kin, mutten ole varma. Nyt väsyttää ihan sikana. Nostan hattua teille, joilla vauva heräilee useasti yön aikana. Meillä "ennätys" tähän mennessä ollu 2 kertaa... Ei edes nälkäsen olonen ollu, heräsin vaan siihen kun neiti jutteli sängyssään. Mietin, että vaikuttaisko sekin kun pimennysverhot ei enää näytä olevan pimennysverhot vaan päästää ihan kunnolla valon läpi. Kiva, maksoin melkein 300€ nuista verhoista just sen pimentävän ominaisuuden takia.
Saunassa ei varsinaisesti olla käytetty neitiä, vaan kylvetetään lämpimässä saunassa. Punkka on lauteilla ja sauna ollu n. 15min päällä että on mukavan lämmin, ei kovin kuuma.
Mullakin on nuita Amelien mainitsemia jatkopaloja. Anoppi tosiaan mainitsi siitä, että vaatteet käy pieneksi kestojen takia. No kävishän ne muutenkin. Mutta jatkopalojen ansiosta voidaan käyttää 62cm bodeja, kun muuten olisivat ihan liian pieniä. Hirvittää, että käytössä nyt 68cm vaatteet ja 74cm ei enää ole hukuttavan isoja.. Tietenkin poikkeuksiakin on ja jokunen 56cm vaate vielä mahtuu. On niin paljon eroja nuissa. Mutta kokolappua tärkeämpää on, että vaate on hyvä ja toimiva.
Me tosiaan ostettiin ne scooterit, vielä ei kovin paljon kokemusta, mutta pelkkää hyvää niistä olen kuullu että odotukset korkealla. Tuossa ne etuterassilla odottaa käyttöä. Vaunut käytössä siihen asti että neiti saa istua. Vaikka tarkotus on laittaa nuo scooterit autoon, että on sitten tarvittaessa matkassa. Ei nuita yhdistelmiä niin helposti mukana roudata kun renkaat pitäs irrottaa ym.
Joo, mutta neitikäinen hermostuu ja haluaa päikkäreille jo. (Tai äiti haluaa, että neiti haluaa päikkäreille että pääsee itekki vähän levähtämään) Sitten kävelylle, kun nuin ihanasti arska paistaa.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Hömppä ja Aino 3kk 3vk
Lootuskukkanen kirjoitti - 15.5.2009 08:25
Huomenta kaikille tasapuolisesti
Huonosti nukuttu yö takana, ei kylläkään vauvan takia. Minua ahdisti eilen niin kaikki asiat että otin asian "pöydälle" eilen ja me juteliin mun ukon kanssa monta tuntia. Sanoi että alkaa auttamaan minua kaikissa hommissa ja että hän kuulema haluaisi "onnellisen" vaimonsa takaisin.Saas nyt sit nähdä kui käy mut ihan hyvä alku jo tämä että keskustelimme asiasta ja vieläkin ilman riitaa :))