TAMMIVAUVAT toukokuun alkuun :)
Tervehdys pitkästä aikaa! Pääsinpäs aloittamaan pinon ;) Juuri lueskelin tuon edellisen läpi ja totesin etten koko viikolla ole käynyt sivuilla. Itselläkin on vähän lataantunut tämä elämä, kuten joku muukin totesi, en ole uimassakaan käynyt kolmeen (!!!) viikkoon ja karkkia ym. kuluu (tänäkin aamuna vasta karkkia ja suklaata...) Painoa on vielä liki 10kg jäljellä. Mutta minulla on kyllä aina imetysaikana ollut tosi vaikea säännöstellä syömisiäni, liittyy kai hormoneihin. Silti tämä läski ahdistaa taas. Miehellä on ollut työkiireitä vaikka muille jakaa joten olen viettänyt suurimman osan aikaa lasten kanssa kotona... naapurikaupunkiin tuulettumiskierrokselle olen haaveillut jo yli 2 viikkoa pääseväni ilman lapsia siis, eikä näytä vieläkään valoisalta kun tämäkin viikko on jos mitä hyppöötä täynnä.
Hömppäkös se kyseli uinnista, minulla ei ole vaikuttanut rintoihin kun olen yrittänyt syöttää ennen uimaanlähtöä vauvan etteivät rinnat aivan täynnä ole. Minusta se on kuitenkin paljon mukavampi liikuntamuoto imetysaikana kuin vaikka hölkkä, joka ei kai oikein suositeltavaakaan vielä ole, kun rinnat eivät hölsky uidessa :D (kuulosti niin hauskalta) Joskus kyllä altaassa tuntuu että maito alkaa herua. Uinnin jälkeen on syytä pitää yläkroppa lämpimänä koska siinä se vaaran paikka on rintatulehduksen kannalta.
Olen käynyt pari kertaa hierojalla kun tuolla lapojen välissä on joku perusteellinen lukko, johon ei enää mikään venytys tms. auta. Nyt toisen kerran jälkeen ei ole niin usein enää tuntunut äkillistä "puukonisku"kipua, seuraava kerta on kyllä vasta parin viikon päästä joten ehtiihän se vielä uudestaan jumiutumaan. Jos vaikka tällä viikolla yrittäisi sinne uimaan päästä että vähän vetreytyisi.
Touhua meillä kyllä riittää, nyt on rassannut suunnattomasti tuo valtava rapamäärä minkä lapset kantavat sisään :( Ja kun kaupunki ei sitten ottanut pyyntöäni kotiavusta vastaan niin kai sitä on yksin jaksettava elää tämän paskan keskellä. 3-v neiti on niin tintta kuin osaa vaan, ei tottele mitään eikä suostu edes syömään väilllä. Nytkin on pari tuntia yritetty syödä aamupalaa, hammashoitolan aika on tunnin päästä ja sen jälkeen ei saa syödä pariin tuntiin joten olkoon nälässä sitten iltapäivään asti. Varmasti on vastaan kaikkia kasvatusohjeita mutten enää jaksa vastata lempeydellä kun tyttö on niinkuin riivattu. Tuntuu että kaikki se aika kun pienin nukkuu vaunuissa ulkona, menee tappeluun keskimmäisen kanssa.
Meillä on tällä viikolla 3kk neuvolakin ja eka rokote. Taas jännittää, reagoiko tämä lapsi voimakkaasti rokotteisiin vai ei, kun meillä on nyt molemmat ääripäät nähty. Rotarokotteen molemmat erät on saatu ja toisesta ei oikeastaan tullut enää mitään oireita. Käytin kestovaippojakin koko ajan, kun sitä kakkaa ei ole tullut kuin 1-2krt viikossa. Kääntymisistä ym. meillä ei ole vielä tietoakaan, mutta näyttää tosiaan siltä että eka hammas (kulmahammas) pistää ikenestä! Esikoselle tuli vasta 9kk iäss, toiselle 6kk ja tälle nyt vajaa 3kk joten jos meille vielä yksi lapsi tulisi niin sillä on varmaan hampaat jo syntyessään valmiina.
Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa mutten enää muista... no jos vaikka tällä viikolla ehtisi palaamaan vielä asiaan!
eikkuli ja veikko tänään tasan 3kk <3
Kommentit (77)
Ei varmaan suostuis mies lähtemään perheneuvolaan tms. - "miten sitten mitään ehtisi tehdä/ei oo aikaa (sellaseen)", eli ei tulis kuuloonkaan.. En tuosta perhetyöntekijästäkään nyt mitään ole hänelle maininnut, jotenkin sellanen olo, et mitä se hänelle kuuluu/häntä mitenkään liikuttaa. Ja jos alkais siitäkin naputtaa, ni olkoon, näkee ehkä sit, jos tääl joku joskus on jotain seuranani hääräämäs. Olis kyl huippua, jos joku ulkopuolinen sais taottua ukon päähän, et mulla(kaan) ei tääl oo helppoa!! Miestä lainatakseni "sä oot vaan päivät kotona, sul on aikaa siivota, kokata yms. yms." Nuo on ne pahimmat sanat! Joo, on totta, et oon "vaan" päivät kotona, mut en tiedä miks täällä silti on kuin kaatopaikalla!? Vaikka kuinka yritän _jatkuvasti_ siivota sotkuja! Huoh.
Välillä tulee kyllä myös niin onnen tunteitakin! Kuten nytkin joku kirjoitti, että kyllä kelpaa kun muksut on terveitä. Tuo on niin totta! Olen sanoinkuvaamattoman onnellinen, et meidänkin muksut on terveitä! Ja tietty itse myös.
Jaha, vaunuista kuuluu jotain, pitäis pyykkikonekin tyhjentää, joten menoks.
Minne lapset laitetaan perheneuvolan ajaksi? Onko aikoja vain päivällä? Miten sinne sit töissä käyvä mies pääsee? Meillä alkaa olla aika sietämätöntä tää yhteiselo joten apua tarvittais...
Niin kyllä tää kotonaolo on työtä, lähes pelkkää työtä. Monesti "oikeissa" töissä pääsee helpommalla! On ainakin lakisääteiset kahvi- ja lounastauot :-)
Ainakin kun esikoisen jälkeen palasin työelämään (melko vaativa työ kuitenkin) niin totesin, että onpa täällä töissä helppoa! Ja silloin lapsia oli tosiaan vain se yksi.
JB72 viesti on NIIN totta!
Nytkin täällä meilläkin on esikoisen askartelusilput pitkin poikin, välipala-astiat pöydällä ja keskimmäisen kaatunut mehu pyyhkimättä. Vauva itkee sitterissä ja nuo kaksi vanhinta sain juuri ulos "tappelemasta"! Ruokaa pitäis laittaa ja pyykit odottaa.... tuttua varmaan! Ja mies on töissä koko pitkän illan.
Mutta kuitenkin tää on NIIN ihanaa samalla ja lapset kasvaa kokoajan!
Pari hauskaa sanaa ja sattumusta voi pelastaa päivän, kun lapset sanoo esim että oot maailman paras äiti!
tai mitä sanotte tästä keskimmäisen tokaisusta:
"Äiti, tulisitko nyt pliis leikkaan nää rimpuilevan kakkamaakarin kynnet"
(vauvan)
Ja arvatkaa mitä isommat maanantaina keksi?
Satoi vähän vettä pitkästä aikaa (tosi vähän) ja räystäsrännistä sitä sitten valui. No, menivät laittamaan päät rännin alle ja arvatkaapa minkä näköiset päät oli kun kaikki pöly, noki ja muu p***a oli molempien päässä! Itse olin väsynyt mutta ei siinä voinut kun nauraa ja viedä tytöt hiustenpesulle.
Yes, mutta työt kutsuu!
T,Jaffa
jotenki tuntuu nii huojentavalta kuulla, et ei se arki muillakaa nii ruusuil tanssimista oo. Vaik mieski on kotona, tai siis... ju nou. Nyt must alko tuntuu, et turhaa oon urputtanu tätä tasase paksuu ja tylsää elämääni. Meil menee kuitenki parisuhde paremmi ku ehkä ikinä ennen ja lapsetkin on tosiaa tervei. Mun mies yllätti tos yks päivä sanomal, ku meil oli vierai, et hän ei oo varma jaksaisko vaihtaa mun kaa paikkoja kokonaa. Ku mul on tasan varmasti rankempi duuni tässä ku hänellä siällä. Mä jäin vähä monttu auki, mut oli se ihana kuulla, et toinen arvostaa sitä mun panosta täällä kuitenki. Vaik mul onki omasta mielestäni usein aika vaatimaton rooli...
Mut toinen juttu oli se: Onk teil tullu kutsu siihe pneumokokki-tutkimuksee? Ootteko osallistunu? Mä täs pähkäilen sitä ja haluisin kuulla teiän mielipitei...
Koska saa vauvalle antamaa vettä? Must tuntuu et meiä vauval on ainaki kova jano vaa välil ku herää vaikka vaunuista iha hikisenä.
Nyt sitteri rätisee sihe mallii, et on nälkä ja tahtoo nukkumaa...
Marle ja mukelot
Me ei osallistuta pneumokokkitutkimukseen. Otettiin se rota-rokote, joten päätettiin että noita rokotteita tulee ihan riittävästi ilman tuotakin, kun nyt 3 kk neuvolassa laitetaan rota toisen kerran ja sitten tulee ne normi rokotteet.
Curious
Meillekin tuli kirje siitä pneumokokkirokotetutkimuksesta, mutta en ole siihen jaksanut perehtyä, enkä usko, et osallistutaan siihen.
Olen taas jutellut puhelimessa neuvolan tätin kans, ja se oli nyt selvittänyt, et miten saisin (maksutonta) kodinhoitoapua. Ei onnistu muutoin kuin siten, että minä teen itsestäni lastensuojeluilmoituksen! Joo-o. Että näin "helposti" sitä apua sais.. No, kyllä hän kovasti vakuutteli, että vaikka kuullostaakin negatiiviselta ja hurjalta, niin se ei sitä tosiaan ole, vaan se ilmoitus on ikäänkuin "lähete", jota vastaan apua voidaan tarjota, ilman sitä on vaan mahdotonta. Miten voi olla näin vaikeeks tehty tääkin asia? Pitää nyt miettiä..
tulin *Minnikiltä* kysymään, miksei se neuvolan täti sitten voisi tehdä sitä ilmoitusta ja syyksi esim. äidin jaksaminen? Teillä ei kunnassa ilmeisesti oo samanlaista juttua vielä kuin meidän kaupungissa, eli teidän pitää heti mennä sosiaalitoimen puheille. Meillä on neuvolassa perhekeskus, johon kuuluu th:iden ja lääkärin lisäksi psykologi, sos.työntekijä, puheterapeutti ja perhetyöntekijä, ja kodinhoitajaltakin ainakin puoli virkaa (toinen puoli on sosiaalipuolen käytettävis). Ajatuksena sillä on auttaa ennaltaehkäisevästi, ettei tulisi tarvetta lastensuojeluilmoitukseen.
Mulle neuvolan th ehdotti kodinhoitajaa vuosi sitten, kun olin nuorimman herran 1v neuvolassa ja totesin, että meille taitaa tulla viides. Se oli silloin ihan uus juttu, vasta perustettu virka ja työt alkoi kesäkuusta, joten vähän silläkin kysyi, että sais kh:lle tekemistä heti aluksi. No, asiat eteni vähitellen nykyiseen pisteeseen (eli kuitenkin ls-ilmoitukseen), josta oon ihan tyytyväinen, kun vaan saa apua esikon ongelmiin ja helpotusta muuhun arkeen. Itse asiassa en tiedä kenen nimi/nimiä on siinä ilmoitukses, joka meistä tehtiin (kysyttiin meiltä saisko sen tehdä), mutta siinä oli yhtenä syynä huoli äidin jaksamisesta. Tosin Juulia ei ollut vielä syntynyt silloin ja se laitettiin siihen vähän niinkuin lisäksi. Esikon syyt olis jo riittäneet hyvin.
Sekin on muuten hurja juttu, että sitä ls-ilmoitusta pitää vähän niinkuin huostaanottomääräyksenä, vaikka siitä ei olekaan kysymys. Meilläkin on todettu asioiden olevan hyvin, mutta avuntarvetta on, ja sitä yritetään järjestää muilla keinoilla. Tällä hetkellä meille ne keinot on kodinhoitaja ja perhetyöntekijä. Lisäksi meille ehdotettiin nuoremmille, 2v ja 4v, päivähoitoa joko osa- tai kokopäivähoitona parina päivänä viikossa. Sitä vielä mietitään, mutta tällä hetkellä siihen ei ole tarvetta enkä ole oikein halukaskaan, kun siitä olis tässä vaiheessa mulle enemmän vaivaa kuin hyötyä. Ja kaikki on meille maksutonta.
Mieti ja harkitse vakavasti. Ihan oman jaksamisesikin kannalta, ja miksei lastenkin. Kun äiti voi hyvin, on lapsillakin parempi olo. Nimim. kokemusta löytyy... :-D
Ja sitten vähän muuta äkkiä lisäksi, kun Juuliakin heräsi vihdoin uniltaan... Meille tuli myös se pneumokokkitutkimus, mutta en usko, että osallistutaan. Lisäksi tässä nyt jännätään tuleeko Juulialle vesirokko, kun sitä on tässä naapuristossa liikkeellä. Juulia kun on meillä ainut, jolla sitä ei vielä ole ollut.
Mutta nauttikaa ihanista kevätpäivistä ja ihanista (ja välillä NIIIN raivostuttavista) lapsistanne! ;-P
Äippä ja Juulia 3,5kk + ne 4 muuta ihanan raivostuttavaa kullanmurua...
Täällä on ollut aika hiljaista viime aikoina...onkohan tuon ilman syy :) mä oon ulkoillu ihan sikana lasten kanssa ei oikeestaan haluaisi ollenkaan tulla sisälle!!!
Me ei osallistuta siihen pneumokokkirokote juttuun, mulle riittää ne rokotteet jotka on ohjelmassa... Tyttö kasvaa koaa vauhtia ja on oppinut ottamaan tutin pois suusta ja työntämään sen takasin jos on lähellä suuta :) melkeen yksi päivä käänty mahalle mut ei sit kuitenkaan...
Tänään on ollut kiukku päivä ja nukkunut tosi huonosti, yläientä kun hankaa niin tykkää ja kun lopettaa niin kova huuto, luultavasti hammas/hampaita tulossa.
Esikoinen teki aina 4 hammasta kerrallaan eikä kyl ollut moksiskaan asiasta.
Ei nyt sitterissä taas huudetaan eli moro ja hyvät viikonloput kaikille
Lähinnä piti tässä tuolle STIINAlle vastailla tuohon pullontotuttelujuttuun!!Elikäs sitkeästi vaan tarjottiin tytölle pulloa ja aluksi se meilläkin oli pelkkää huutoa.Maito valui pitkin kaulaa ja loppujen lopuksi sen sai kaataa viemäriin,kun ei kertakaikkisesti Netta suostunut syömään.Eli 2dl:n Tuttelipurkista n 90% meni aina hukkaan vaikka siis vrk:n säilyykin jääkaapissa...
Sitten kerrain kokeilin pulloa,kun tyttö ei ollut ollenkaan nälkäinen (edellisestä syötöstä vain n tunti kulunut) ja oli tosi hyväntuulinen.Silloin hän suostui sitä maistelemaan ja siitä se pikkuhiljaa lähti.El kuitenkaan silloin,kun oli jo "sikanälkäinen",vaan piti ennakoida hyvissä ajoin.Välillä annettiin ensin pullosta,sitten imetin,välillä taas toisinpäin. Aluksi Netta ei suostunut juomaan pullosta kun isänsä häntä syötti vaan kiljui vaan kauheasti. Ja niinpä siitä tuli miehelleni sellainen negat.juttu "anna sä pullosta,kun se ei multa huoli...".Eli minun juottamana vain pullo kelpasi! Sitten kerran taas kun tyttö oli kovin hyväntuulinen,annoin hänet isälleen ja kehoitin syöttämään ja kappas,sitä lähtien on kelvannut iskänkin syöttänä Tultteli!! Niin, ja meillä tuota pullontuputtamista on tehty,kun Netalla tuo paino on noussut aika vähänlaisesti eli ihan lisämaidon takia!!
Tuo pullon kelpuuttaminen isältään on selvästi vaikuttanut mieheni suhtautumiseen ja hoivaviettiin tyttöä kohtaan.Nyt hän sanoo minulle helpostikkin,että mene vaan jonnekkin,mä anna Tuttelia,jos Netalle tulee nälkä. Ja niin hän on sitten tehnytkin ja saanut tytön syömään!Myös isän ja tyttären suhde on muutenkin parantunut tuon myötä;nyt isä ottaa tyttären "vapaaehtoisesti" itse syliinsä ja juttelee ja leikittelee hänen kanssaan (toki hän saa myös vastakaikua Netalta,kun tyttö "juttelee" ja naureskelee tyytyväisenä). Lisäksi mieheni on alkanut kysellä lähes päivittäin,että eikös annettais Netalle ja vähän sosetta...Eli hän ilmeisesti haluaa päästä tyttöään syöttämään!Suloista oikeasti!!!
Mieheni pitää ensi viikon isyyslomaa! Se onkin vasta eka viikko ja odotan sitä kovasti! Itselläni on nimittäin tarkoitus tehdä vähän suurempaa siivousprojektia ja ikkunoiden pesua;saa isä hoitaa tytärtään imetyksiä lukuunottamatta.Lisäksi hän saa viedä ja hakea eskarilaista;minä aion aamuisin nautiskella ja lukea lehteä kahvikupin ääressä PITKÄÄÄÄN!! Lähdemme tosin ekaksi risteilylle sunnuntaina koko perheen voimin.Eskarilaisemme on jo pakannut Netan "valitsemat" lelut omaan kassiinsa ja kovasti kertoilee Netalle,millaista siellä laivassa on...
Ei vaan,nyt täytyy vielä viimeiset juhlavaatteet silittää aamuksi kuntoon.Vanhin kummilapseni,veljenpoikani,pääsee huomenna ripille.
Mukavaa Viikonloppua kaikille!!
T:Kotiäityli + yöuniaan uinuva Netta-tyttönen(3kk&1vko)
Ei oo paljoo tullu viimeaikoina koneella oltua kun tosiaan mekin vaan tykättäis tuolla ulkona touhuta lasten kanssa. Ihanaa kun tulee kesä! Olen ehdottomasti kesä-ihmisiä. Johtuneeko siitä että olen syntynytkin juhannuksena..
Venla kasvaa ja kehittyy muutenkin kovaa vauhtia. Aivan ihana vauva! Eilen oltiin 3kk neuvolassa ja rokote saatiin. Mekään ei luultavasti osallistuta siihen rokotetutkimukseen. Venla onkin muuten pitkän huiskea tyttö. Pituus oli 62.5cm ja paino 6130g. On jopa veljiään edellä pituudessa. Esikoinen oli vastaavassa iässä 62cm ja tällä hetkellä kulkee pituudessaan +1 käyrällä. Samoin toinen poikamme myös. Taitaa tulla pitkiä lapsosia. Hyvä vaan.
Nukkumiset on myös alkanut menemään loistavasti. On pari kertaa nukkunut jopa 7h putkeen! Vellejä en ole antanut, mutta korviketta illalla menee 150ml.
Mutta nyt kuuluu kutsu. Typy herää yöunilta...
miuwau + Venla reilut 3kk
Täällä taas oon hereillä vaikka muu perhe nukkuu. Tai siis onhan kello jo melkein puol yhdeksän, mut en ymmärrä mikä ihmeen sisäinen herättäjä mulla on joka herättää välillä 7.00-8.00. Ja tosiaan ku meijän perhe on aamu-unista sorttia niin mielelläni minäki nukkuisin =(. Tuli eilen illalla istuttua miehen kanssa melkein puolille öin terassilla ja poltettiin ulkotakkaa ja nautittiin viiniä =). Sangen kivaa!!
Mä oon sillä maidottomalla ja munattomalla dieetillä edelleen ja ai että meillä nukutaan yöt hyvin!! Nyt esi. muutama viime yö niin vauva menee klo 20.30 nukkumaan (nukahtaa itsekseen omassa sängyssään) ja herää ekan kerran syömään siinä klo 4 tienoilla. Tää on meille ihan luksusta ku ilman tätä dieettiä herätyksiä on se 10 yössä ja tissillä vaan rauhottu.Edelleen kuuden aikaan aamulla vauvalla on sellanen "kähinähetki" noin puolisen tuntia ja sitten jatkaa unia. Sen kähinähetken aikana mä en oikein saa unta, joten siitäkö sitten alan nukkumaan sitä koiranunta että herään usein seiskan aikaan. Niin piti sanomani, että mä pidin muuutaman päivän paussin tolta dieetiltä ja yöt palautu ihan kamaliks heti. ja heti myös korjaantu ku alotin uudelleen. Myös pojan hurjat ihottumaläiskät katosi heti. Kyllä nukkuminen on luksusta =). Meillä on vasta kuukauden päästä ne prick-testit, joten sitten ku ne näyttää jotain (kuulemma näin pienellä ne ei välttämättä näytä mitään) tai sitten ihan maitoaltistus tehdään (eli vauva juo tuttelia tai nania) saa B-lausunnon jolla saa niitä apteekin maitoja edullisesti. Nyt kävin ihan sit reseptillä ilman sitä lausuntoa hakemassa yhen almiron pepti tonikan (koska välillä oon poissa niin mies voi antaa juomaa)niin litra makso 8 euroa. Pari viikkoa sitten ostin sellasen soijamaito tonikan apteekista ja se soija ei sitten käynyt alkuunkaan neidille, oksensi ihan järkyttävästi sitä juotuaan.
Ärsyttävää, tilasin extra filmiltä sellaset kuvajulisteet mummoille äitienpäivälahjaks (siis lasten kuvista) eikä ne lupauksista huolimatta tullut viime viikon aikana. No, saavat sitten vähän myöhässä!
Meijän pojasta tulee todennäkösesti jonkin näkönen kirkonmies, koska on jatkuvasti kädet ristissä tuossa kasvojen edessä ja ihailee niitä =). Leluihin ei vielä oo tajunnut tarttua, mutta toisella kädellä toiseen käteensä tarttuu hienosti. Vatsalta kääntyy selälleen, selältä kääntyy kyljelleen ja siitä sitten saattaa kiepsahtaa vatsalleen. Juttelee ihan hurjan kovaan ääneen ja nauraakin ääneen. Se on sitten mainion kuulosta! Sisko saa edelleen parhaimmat hymyt já naurut. Meijän koiraa se sitten myös jaksaisi tuijottaa pitkiäkin aikoja.
Jahas, lopetanpa tämän romaanin ja toivottelen mukavaa lauantaipäivää!!
Pantsa ja poika 3kk ja 2vko
Tuosta miuwaun tekstistä.. mä oon syntynyt syksyllä ja tykkään syksystä ihan hirveeti! Et oisko sillä vaikutusta koska syntyy.. Tykkään kyl kaikista vuodenajoista :) Mut enemmän oon jopa talvi-ihminen kuin kesä..
Meillä poitsu on nyt huomannut kätensä, kattoo niitä ja sit laittaa suuhun :) Muutenkin hirveesti suussa kädet, tuttia en oo antanutkaan kun un ille, varmaan pitäis ettei opi nyrkkiä syömään..
Ja täällä vaan kääntyillään masulleen, ei usein mut sit kun sen taas muistaa ja on jotain mielenkiintoista katsoittavaa pään takana :) On sitä vaan niin ihana seurata tuota kehitystä!
Sitten on ruvennut nosteleen jalkoja kauheesti ja tuntuu, et ois kiire jo liikkeelle.. o-ou ;)
Eipä mulla muuta, vähän meidän kuulumisia.. omaa napaa taasen, mut niin muillakin :) Ei ees muuta nyt kerkeis, on omenapiirakka uunissa, joten se tarvis mennä ottaa just pois ja kinkkukiusaus tilalle.. mä oon ollu ahkera, on hyvä meilikin, kun saa aikaseks vaikka oonkin väsynyt..!!
Emmuli ja poitsu ensviikol 3 kk. On partsilla nukkumassa, sateen ropinaa kuunnellen nukkunut melki 3 h :)
Meille kaikille tasapuolisesti! =D
Toisessa isomummulassa on tänään käyty, nyt kaks nuorinta nukkuu päikkärit tässä kotona, sit taas menoks - toiseen isomummulaan ja illalla viel mummolaan (sään salliessa) grillaamaan. =) Niin, ja pitää varmaan viel kahden isomummun haudoillekin keritä viemään kukkia ja kynttilöitä.
Oli pakko tulla teille kaikille toivottelemaan. Toivottavasti on sujunu mukavasti päivä kaikilla, niinku tietty koko viikonloppuki.
Meil eile siivottii kaik yhes (paitsi vauva joka tuhisi päikkäreitään kiltisti vaunuissa sen aikaa). Esikoinen oli järkyttävän pahalla päällä lähes koko päivän ku ei lainkaa sade loppunu, et ois ulos päässy... siellä ku odotti juuri ostetut ja kasatut polkuauto ja trampoliini. Illemmal onneks pääsi ulos grillailee.
Vauva on ku pieni heiluri, nii menee ees taas lattialla, kyljeltä toiselle selällee. Käänny ei ympäri, ku muutaman kerran vahingossa. Taitaa toi ienten kutina olla edellee aikamoista kun kuolaa tulee niiku saavist kaatais ja nauraa räkättää ku niitä menee kutittelemaa :D Aika villin kuulosta toi äänee nauramine!
Meilläki on aamutuimaa käyty ylämummolla ja äske tultii meiän äitiltä syömästä. Kohta tarvis lähtee anoppilaan lättykesteille... arvatkaas onk mahas enää yhtää tilaa?? No ei :) Mä sain aamupalan sänkyyn ja esikoisen tekemän kortin/lahjan, jota tuo on halunnu näyttää jo perjantaista asti ;) Kauniisti oli askarrellu kukkakorin! Mites te ootte yleensä noita omia äitejänne muistellu? Mä yleensä ostan meiän äitille jonku korun, korvikset tms. Nyt valitsin sellasen Nomination- rannekorun johon niitä palasia saa ostettua eriksee sitte. Se oli iha liikuttunu siihe :) Anopille mies ei ole koskaa halunnu muutaku kukkaa, sekää ei koskaa muista muita ku noita lapsen lapsiaan (jos niitäkää).
Mut nyt pitää alkaa pakkautuu vaihteeks autoo jotta päästää syömää, taas :P Voi ähky!! Vähä jänskää se keskiviikko ku se perhetyöntekijä tulee...
Marlene ja vähis 3kk2vk1pv ;) on se tarkkaa!
Ps. *Mites minnikki jakselee??*
Nyt on viikonlopun tuntunut olevan pää vähän enemmän kasassa, ja mielikin parempi, vaikka tää kämpän kaaos vähän väliä ahdistaakin. Pitäs osata vaan ottaa rennosti, ja hyväksyä kaaos, koska ei se stressaamalla muuksi muutu, ja ehdin kyllä lopun elämäni siivoilla, kun nyt saisin nää muksut ekaks kunnialla kasvatettua kelpo kansalaisiksi. =) Helpommin vaan sanottu kuin tehty.. Yritän kuitenkin. Ja katsotaan nyt, saanko jotain apua jostain, vai jatketaanko näin. Mies muuten pesas ikkunat eilen! Ei se lopputulos kyl ollut ihan vimpan päälle, mut näkyy niistä nyt kuitenkin paremmin läpi, enkä tosiaankaan valita! Ite kun en olis nyt tuonkaan vertaa saanut aikaiseksi.
Tulipa tänään trampattua mummuloissa. Nyt on melkein ähky, kun joka paikassa pakko jotain maistella. Typy jätti pitkät päiväunensa nukkumatta, ja sen kyllä huomasi illan tullen. No, toivottavasti nukkuu yön yhtä hyvin kuin pari viime yötä (n.21-09, siinä välissä vaan kerran syönyt, n.klo 06). Oli kyllä huippua, kun muut muksut oli pe-la yön mummolassa, niin sain itekin nukkua aamulla pitkään (esikoinen kun herää aina viim. klo 08).
Jeps, nyt nukkumaan! Huomenna kerhoaamu, joten "aikainen" herätys.
Venla sitten eilen oppi kääntymään äitienpäivän kunniaksi mahalleen. Kyllä se pitkään sitä pungersikin ja lopulta sitten onnistui. Oikein itseänikin jännitti että pääseekö vai ei ja hirveästi olisi tehnyt mieli auttaa toista=). Se vaan että lopulta kun siihen asentoon pääsee niin sitten kohta hermoilee sitä kun ei jaksaisikaan siinä asennossa olla. On se tuo vauvan elämä niin rankkaa;).
Sain tänään houkuteltua pojat kerhoon. Tai siis pienemmän kun hän ei haluaisi sinne aina lähteä vaikka siellä kuitenkin on sitten kivaa ollut. Ja isompi kun ei suostu lähtemään ilman pikku-veljeä, vaikka kovasti siellä muuten tykkäisi käydä. Veljekset kuin ilvekset on nämä meidän pojat. Ilman toista ei voi minnekään lähteä vaikka olisi kuin kivaa. Tai siis isompi ainakin on tätä mieltä.
No siis puoliväkisin vein ne sinne ja ihan iloisella mielellä pienempikin sinne jäi. Ja kivaa oli ollut kuulemma. Katsoo nyt miten ensimaanantaina käy.
Marlenekos se oli trampoliinin hommannut. Mekin on sitä mietitty, mut kun on niin pirskatin kallis ja tärkeämpiäkin rahareikiä olisi. Tuskin siis tulee hommattua kumminkaan. Lapset kyllä tykkäisi siitä ja hauskahan siinä olisi itsekin pomppia..
Vaihdettiin muuten autoa. Ostettiin se volvo v70 mistä joskus taisin täällä ääneen haaveilla. Vuosimallia -05, ettei nyt ihan uutta kumminkaan. Ja nyt mahtuu minunkin takalisto ahtamatta takapenkille. Ihan luxusta on nyt matkanteko! =)
Jaksamisia teille kaikille tasapuolisesti toivottelen minäkin. Uhmista on meidänkin lapsilla aika-ajoin enemmän ja vähemmän ja todellakin tiedän miten rasittavia osaa nuo omat ihanukset joskus olla! Nyt pitää sännätä ruoan laittoon joten morjens tältä erää!
miuwau ja Venla 3kk6pv
eikä kukaan ole alottanut uutta viikkopinoa, joten minäkin kirjoittelen tähän. Meillä on nyt menossa se "tiheän imun kausi", olen siis jo kolmatta viikkoa herännyt kahden tunnin välein. Huoh. Ei kai tätä enää kovin kauan kestä... neuvolasta sain sellaisen ohjeen, että jos jaksan, niin täysimetyksellä eteenpäin, mutta jos jaksaminen tuntuu hankalalta, niin sitten perunat kehiin. Yritän siis tuota ekaa vaihtoehtoa. ;-) Toivottavasti muutkin tiheästi heräilevät ovat jo saaneet pidemmät yöunet.
Eilen käytiin 3 kk neuvolassa ja mitat olivat 7255 g ja 63,8 cm. Että kasvettu on, ja ilmankos on yölläkin näläkä!
Autoista oli puhetta. Täytyy pikkasen kehua meidän Octaviaa, siihen mahtuu Brion perusvaunut ilman pyörien irroitusta. Koppa tietysti pitää ottaa erikseen. Mutta kätevää.
Meillä ei ole trampoliinia, esikko käy pomppimassa kavereidensa luona. Oishan se ihan kiva, mutta vie aika paljon tilaa.
Jaksamista toivottelevat
Curious ja Ida 3 kk 3 pv
Pitkästä aikaa tullee kirjoteltua tänne..päivät menee noppeesti.
Meidän typyllä oli mittaa viime neuvolassa 6570 g ja 60.5.
Me osallistutaan pneumokokkirokotejutskaan mutta ei thl:n vaan se on joku tampereen yliopiston tutkimus mutta siis samasta rokotteesta...saatiin sitte rotavirus ilmatteeksi..oltas kyllä muutenki se laitettu.
Miten puette vauvat näin toukokuussa..jos esim. kymmenen astetta lämmintä..Hitto ku musta tuntuu välillä että laitetaan liikaa...tänään käytiin vaunuileen niin oli päällä body, potkarit, kypärälakki, lakki, fleecepuku, äippäpakkauksen pussi ja vaunuissa kovassa kopassa plus sitte tietenki se jalkapeite...
Parin viikon päästä saa alkaa antaan kiinteitä...ajattelin potulla alottaa, miten muut, aloitatteko potulla vai muulla?
Me ollaan annettu vauvalle ihan alusta asti vettä..tai oisko ollu kuukauden ku eka luulin että ei saa antaa mutta kaikki tutut sano että saa antaa..aluksi ei millään ois juonu mutta nykyään juo reippaasti.
Jokos teidän vauvelit kääntyy? Meidän ei..kovasti yrittää mutta ei oo vielä kääntyny.
Ronjakasperi kera ihanan peikkoprinsessan
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=6fa7c9e5-3f0f-11de-8957-…!
Ei "Ronjakasperit" mun ymmärtääkseni vauvat oikeesti tarvii vettä. vasta sitten ku kiinteitä syö niin voi alkaa pieniä määriä antamaan. Eikä välttis alussa tarvii lainkaan ku alkuunhan se on sitä lusikallinen/per kerta ruokaa. Toisaalta en tiiä onko siitä haittaakaan, mut hyötyä epäilen. Meilläki puoltoista viikkoa niin herra on 4kk. En kyl alota vielä kiinteitä ku ei oo mitään tarvista. Muistan esikoisesta ku oli niin pieni (4kk neuvolassa sillon 4,9kg) niin piti alottaa sillon kiinteiden syönti ja toisella meni muutama kuukaus ennenku mitään tajua lusikalle. *huokaus*. Toisaalta tää jäbä on sellanen himosyöjä jo tissilläkin että ehkä sille uppoo =). Mä alotin esikoisella bataatilla, perunaa sai vasta ehkä noin kymmenentenä makuna.
Tää mamma lähtee huomenna ystävien kanssa päiväristeilylle Tallinnaan. Aamupäivällä lähtö ja illalla tulo. Meinataan ihan rehellisesti vaan syödä ja juoda. Ei nyt siis "ryypiskellä" mutta nautitaan viinin hienostuneesta mausta ja juodaan pari isoa tuoppia Tallinnassa kävelyn jälkeen janoon. ja kaikki nää tehdään RAUHASSA!! eli kukaan ei halua välillä pissalle ja pyyhittäväksi, ketään ei tarvii välillä imettää, ei tarvii ite tehdä ruokaa...lista on loputon. Ja sit on maailman ihaninta tulla kotiin ja pusutella lapsia ja miestä!! Ja mies otti etäpäivän töistä ja on molempien lasten kanssa koko päivän kotona. Hurraa!
Mä ku laitoin esim. tänään pojan vaunuihin nukkumaan niin päällä body ja potkikset sekä todella ohut kevätpuku (ei äp:n vanupuku vaan vieläki kevyempi), villasukat ja äp:n valkonen pipo. on makuupussissa eikä muuta päällä, Hyvin nukkuu ku löytää hyvän tasapainon vaatetuksen kanssa.
hyviä öitä!
Pantsa
Olipa ihanan piristävä JB:n viesti!
*Minnikille* jaksamista! Suostuisko sun mies lähtemään perheneuvolaan? Olis tärkeää saada puhuttua ennenku ristiriidat menee niin suuriksi, ettei enää puhuminen riitä/auta. Tai sitten jos saisitte sen perhetyöntekijän, niin sitten jos mies vois olla joskus paikalla, että voisitte kolmestaan puhua. Ei tosiaankaan ole reilua, että työpaikan paineet kaadetaan sitten sinun niskaan. Tulee inhottava kierre. Mutta älä anna periksi vaan vaadi sitä apua ihan oman jaksamisen takia.
Ku mies on ollu nuissa reissuhommissa, niin meillä on joskus sitten viikonloput ollu yhtä tappelua. Jotenkin olen kasannu viikon paineet ja pettymykset ja sitten viikonloppuna kaatanu ne miehen niskaan. Kaikissa elämäntilanteissa on omat ristinsä. Toivottavasti saadaan kaikki omamme selviteltyä että voitais nauttia elämästä ja lapsista.
Neiti meni päikkäreille, niin mulla taas sitä omaa aikaa... Pitäis imuroida ja siivota keittiö mutta taidan mennä sohvalle pitkäkseni...
Hömppä taas...