Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme saaneet kutsua ristiäisiin, olisiko edes pitänyt?

Vierailija
25.04.2015 |

Emme saaneet kutsua ystäviemme toisen lapsen ristiäisiin. Puolisoni on ensimmäisen lapsen kummi ja isän läheisin ystävä. En tiedä, olenko ainoa jonka mielestä on outoa ettei meitä (tai edes puolisoani) kutsuttu lapsen ristiäisiin? Olemme tekemisissä usein, lapsemme leikkivät yhdessä vähintään joka toinen viikko.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, että unohdettiinko meidät kutsua mutta ei kehdata kysyä :D

Vierailija
2/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ensimmäisen lapsen kummi, ei toisen. Siinä selitys. Eikö ristiäisissä ole läsnä vain lähisuku ja kastettavan kummit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole kastettavan lapsen kummeja, niin kutsu ristiäisiin ei ole itsestään selvää. Nehän on yleensä läheisen suvun kesken vietettävä juhla.

Vierailija
4/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin vain lähisuku ja kummit (kastettavan), eli ei musta mitenkään ihmeellistä.

Vierailija
5/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa. Itse ainakin pidin kastejuhlan mahdollisimman pienenä. Kutsuin joka kerta vain kastettavan lapsen kummit ja isovanhemmat.

Vierailija
6/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ristiäisiin yleensä kutsuta kuin vanhempien omat perheenjäsenet ja kummit. Varsinkin kotona pienissä tiloissa järjestettäviin ristiäisiin ei laiteta kovin suuria pitoja, kun se vauvakin pitää hoitaa.

Vierailija
7/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ristiäisissä ollut oman perheen lisäksi isovanhemmat, sisarukset perheineen ja vanhempien lasten kummit. Pientä perhejuhlaa ei ole koskaan juhlittu, väkeä on vähintään 30 (minulla 2 sisarusta, miehellä 3 ja lapsilla serkkuja 17 kpl, osa tosin uusperheiden bonuslapsia)

Vierailija
8/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat, vanhemmat ja kummit.Jos ette ole mitään noista, niin silloin ei ole yllättävää, ettei kutsua tule. Ristiäiset on yleensä lähisuvun juhla.

Vierailija
9/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat.

Vierailija
10/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no piti vähän kysellä täällä kun emme itse omalle lapselle juhlia pitäneet aikoinaan lainkaan :) Mutta siis ilmeisesti ihan normi käytäntö. Ap

Vierailija
11/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ristiäisissä on lapsen, isovanhemmat ja kummit sekä meidän vanhempien sisarukset. Ei kavereita tai muiden lasten kummeja.

Vierailija
12/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:09"]No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat.
[/quote]
Mies on siis ekan lapsen kummi, ei mikään vain kaveri niin luulimme että saisimme kutsun :) ap

Vierailija
13/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ristiäisiin ole koskaan ollut tapana kutsua kuin ihan lähimmät sukulaiset, serkkuja ja ystäviä ei yleensä kutsuta, muuta kuin jos nämä ovat kummeja. Eikä omaa kummiakaan ole tapana kutsua oman lapsen ristiäisiin edes. 

Vierailija
14/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riippuu ihan siitä, ketkä muut kutsutut olivat. Joillakin on ihan pienet ristiäiset lähisuvulle + kummit. Joillakin isompi juhla, joihin tulee kavereitakin jne.

Vierailija
15/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:09"]No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat.
[/quote]
Mies on siis ekan lapsen kummi, ei mikään vain kaveri niin luulimme että saisimme kutsun :) ap
[/quote] siis onko hän lähisukua? Jos ei, niin luultavasti olette perheen kavereita ja siksi valittu lapsen kummiksi. Te ette ole tälle vauvalle muita kaveriperheitä kummempi.

Vierailija
16/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri esikoisen ristiäiset. Koska minulla ja miehellä on molemmilla 3 sisarusta ja osalla näistä puolisoita, niin juhlista tuli huomattavasti suuremmat kuin itse olisin toivonut. Ideaalitilanteessa juhlissamme olisi ollut lapsen isovanhemmat ja kummit, ei muita. Nyt paikalla oli lapsen isovanhemmat, elossa olevat iso-isovanhemmat, sedät ja tädit puolisoineen jne. Minulle liikaa porukkaa, mutta eivät ne minun juhlani olleetkaan..

Vierailija
17/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Onko todella näin moni sitä mieltä että ristiäisiin ei kutsuta ton enempää ihmisiä. Mun mielestä lapsen nimenanto, lapsen ensimmäinen juhla on sellainen minne kutsutaan kaikki itselle vähänkään tärkeät ihmiset. Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa!

Vierailija
18/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "sääntöä" tuohon asiaan. Jotkut kutsuvat kaikki isompien lasten kummitkin ja lisäksi muita ystäviä vaikka nämä eivät olisi kenenkään kummeja siitä perheestä.

En kyllä ap:na loukkaantuisi jos muita ystäviä ei ole kutsuttu, jos on ja muita ap:n miehen kummilapsen kummeja (paitsi jos ovat suksua) saattaisin hiukan ihmetellä.

Vierailija
19/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri joka väitti, että olen sen paras ystävä ei kutsunut mua ristiäisiin, eikä kutsunut myöskään ennen syntymää pidettäville vauvakutsuille.

Pyysi aikoinaan ensimmäisen tytön kummiksi, mutta sitten sanoi etten olekaan kummi, kun ei lasta kastettu ev.lut. kirkkoon. Nyt taas sanoo, että olen kummi. Ollut vähän ristiriitaista hänen käytös muutenkin, joten en oikein ole pystynyt hoitamaan kummiutta kunnialla...

Vierailija
20/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:32"]

Häh. Onko todella näin moni sitä mieltä että ristiäisiin ei kutsuta ton enempää ihmisiä. Mun mielestä lapsen nimenanto, lapsen ensimmäinen juhla on sellainen minne kutsutaan kaikki itselle vähänkään tärkeät ihmiset. Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa!

[/quote]Jokainen saa kustua ihan niin paljon vieraita kuin huvittaan. mutta tuoihan  lähipiirin kutsuminen on perinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän