Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kimppakyytiläisen "häätö"?

Vierailija
03.05.2009 |

Tilanne:

Kimppakyytiläinen on nyt jo pari kuukautta kulkenut kyydissäni töihin ja takaisin. Mitään ei ole maksanut. Syy osittain ehkä siinä, että tämän kyydityksen piti tapahtua vain silloin tällöin, eikä suinkaan olla jokapäiväistä..., niin aluksi sanoin että ei siitä mitään tarvitse maksaa kun samaan suuntaan olen itse menossa muutenkin.

Nyt siis kuitenkin tämä kyseinen ihminen on änkeämässä kyytiini jokapäivä. Lisäksi hän asuu "toisella puolella kaupunkia", että joudun päivittäin sekä töihin mennessä että tullessa, aikamoisen lenkin hänen takiaan ajamaan.

Olen myös menettänyt "ylityö"-aikaa, jota minulle yleensä viikossa kertyy n. reilun tunnin verran, kun olen ajoissa töissä. (Niitä on sitten hyvä käyttää, jos on lääkärissä käyntejä tms.) Tämä siis siksi, että hänen hakemiseensa kotoa, menee se "ylimääräinen" aika.

Ongelma nyt siis on siinä, että miten saan hänelle kohteliaasti sanottua, etten halua häntä kuskata enää, kun siitä on minulle enempi hommaa kuin hyötyä?

Kyseessä ns. hyvänpäivän tuttu.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittää erityisesti allaolevasta tekstistä, sain siitä paljon ajateltavaa!

Ja ap:lle tsemppiä. Älä lupaa kyyditä edes silloin tällöin, älä edes rahaa vastaan, sillä sitten olet henkisesti edelleen sidosksissa mokomaan tyyppiin. Ja rahaa tärkeämpää työssäkäyvälle vanhemmalle on aika. Esi esim. ole pikkujuttu hoputtaa kireänä omia lapsia aamuisin vain sen vuoksi, että ehtisi hakea jonkun turhan tyypin kyytiinsä. Ja nuo pienten saldojen keräämiset ovat erittäin tärkeää joustoa perheen ja työn yhdistämiseen! Joskus joutuu lyhentämään päiväänsä lasten takia, on siis tärkeä ehtiä joskus paiskia enemmän töitä. Hätistä ylimääräinen stressitekijä heti pois päivääsi pidentämästä ja hankaloittamasta!

i]Itse olen kantapään kautta opetellut jämäkkyyttä, kun tuntui, että monta kertaa viikossa harmitteli asioita, joita oli tehtävä, koska joku muu odotti sitä. Just kyytejä, sukulaisvierailuja, kaveriksi baari-iltoihin, vaikken halunnut jne.

Kun opin sanomaan EI ilman sen kummempia selittelyjä, elämä helpotti. Ei, en voi hakea sinua. Ei, en lähde tädin luokse. Ei, en lainaa kymppiä. Ja no höh, mikset-kyselyihin en vastannut mitään. En vaan lähde/lainaa/kyyditä. Ei siinä häijy tai epäkohtelias tartte olla, mutta määrätietoinen. Jos alkaa selittelemään, vastaväitteitä kyllä löytyy ja pian huomaat olevasi taas samassa jamassa ja vielä saat hölmön olon, kun sut saatiin taas höynäytettyä tekemään vastoin omaa haluasi.

Nyt ystäväni ja sukuni tietävät, että kun lupaan ja tulen ja teen, teen sen omasta halustani ja mielelläni. He tieävät, että velvollisuudesta teen asioita vain itseni ja perheeni eteen, siihen on turha muiden vedota. Tuntuu, että mua ja mun mielipiteitäni arvostetaan nykyään aivan eri tavalla nyt kun osaan pitää puoleni enkä ole liian kiltti ja tahdoton.

[/quote]

Vierailija
42/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä jää kiinni kuitenkin ja tekee itsensä niin hirvittävän lapseksi ettei totta ole

voisiko vain ilmaista, että et osannut arvioida tilannetta etukäteen ja nyt asiaa täytyisi muuttaa toimivammaksi. Joko niin että hän tulee matkanvarrelle tai sitten mitä ne sun ehtos ovatkaan tai sitten että se on osoittautunut työläämmäksi vaihtoehdoksi kuin arvelit ja haluat lopettaa kimppakyydin.

Saako muuten kimppakyydistä periä rahaa? Joskushan oli niin ,ettei saanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako muuten kimppakyydistä periä rahaa? Joskushan oli niin ,ettei saanut

Vierailija
44/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oikeasti ymmärrät eron, lopetat itsekin oman ja lastesi elämän pilaamisen, ei pelkästään tässä asiassa.

Ja muista että on Darwinin juhlavuosi!!! Iso hali xxxxx.

Vierailija
45/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulehan, tästä eteenpäin joudut kulkemaan töihin muulla kuin minun kyydilläni, sillä en enää aja ylimääräistä lenkkiä pelkällä kiitoksella. Bensa maksaa, ja menetän myös aikaa siinä kun koukkailen sinun kotisi kautta kun voisin mennä suoraan töihin."

Tuon kun sanot ilman mitään syyttävää sävyä, niin tilanne pitäisi olla ok.

Olet ollut liian kiltti, eikä kannata ottaa huonoa omatuntoa siitä ettet ilmaiseksi lahjoita aikaa ja bensaa hyvänpäiväntutulle, vaikka työkaverisi on.

Vierailija
46/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pysyit jämäkkänä!

Vierailija
47/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano kyytiläiselle se mitä itsekin kirjoitit, eli jousto sun omista aikatauluista mm. aamuisin ja iltapäivisin on kadonnut, kun kyyditset häntä. Lisäksi et saa enää tarvitsemaasi työaikasaldoa, kun joudut kyyditsemään häntä. Siinähän on syitä kerrakseen. Kerro myös bensakuluista, joiden odotit menevän puoliksi. Eikä se auton muukaan käyttö ole ilmaista.

Vierailija
48/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kantapään kautta opetellut jämäkkyyttä, kun tuntui, että monta kertaa viikossa harmitteli asioita, joita oli tehtävä, koska joku muu odotti sitä. Just kyytejä, sukulaisvierailuja, kaveriksi baari-iltoihin, vaikken halunnut jne.

Kun opin sanomaan EI ilman sen kummempia selittelyjä, elämä helpotti.

Itselläni on ollut tätä vikaa aina. Liian kiltisti sanon, että tottakai minä teen sitätätäjatuota. Sitten kun pikkuhiljaa opetteli käyttään ei-sanaa, niin siinähän olivat kaikki ihmeissään. Esim. työpaikan kekkereissä kaikki olettavat, että minä autoilija olen valmis toimimaan kännikuskina. En toimi enää. Ilmoitankin yleensä ENNEN kaikkia juhlia, että joo, tulen autolla ja joo, matkan varrella asuvat saavat kyydin juhlapaikalle. Mutta en tule toimimaan kännikuskina. Eka kerran moinen ilmoitus aiheutti närää (ilmoitin vasta juhlapaikalla), nykyään taitavat jo muistaa asian.

Vierailija
49/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole aina ollut liian kiltti ja muiden vietävissä monessa asiassa. Nyt vasta minäkin olen opettelemalla opetellut sanomaan ei, ja se on oikeasti helpottava taito.

Minulla on yksi ystävä, joka on käyttänyt minua vuosia hyväkseen eri tavoin. Muutaman vuosi meni ihan huomaamatta, olin melkein iloinen että saatoin olla avuksi. Sitten tajusin, että kysehän on täydestä hyväksikäytöstä, joka vain laajeni ja laajeni. Ystäväni myös kerran sanoi että "joudun näin nyt tämän kevään hyväksikäyttämään sinua, mutta koita kestää".

Silloin silmäni aukesivat. Aloin keksiä jos minkälaisia tekosyitä. Oli menoja, oli sairastumisia, oli väsymystä oli vaikka mitä. Mutta tämä ihminen ei luovuttanut. Hän oli päättänyt imeä minusta kaiken.

Tekosyitä ei voi loputtomiin keksiä, joten sanoin suorat sanat. Tosin tekstiviestillä, suoraan en pystynyt sanomaan enkä halunnut häntä edes nähdä. Laitoin pitkän tekstiviestin, jossa sanoin että tämä yksipuolinen homma ei toimi näin. Ystävyys ei toimi näin, en aio jatkaa enää tätä. Se meni jakeluun, ainakin sillä hetkellä. Tuli vuolaat anteeksipyynnöt ym.

Mutta nyt on taas alkanut tulla pyyntöjä ja vaatimuksia. En ole vastannut niihin.

AP, ole lujana. Älä anna kenenkään hyväksikäyttää sinua. Ko. henkilö varmaan tyytyväisenä leventelee tutuilleen että on saanut ilmaisen taksipalvelun. Hän varmaan tekee veroilmoitukseen vähennykset vaikka mistä kulkuneuvoista, Ja todellisuudessa sinä maksat koko lystin.

Vierailija
50/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. tunti sitten tuli kyseiseltä tyypiltä taas viesti, että pääseekö kyydissä huomenna.. (ei tänään ollut kyydissä, ja kyllä oli muuten kiva ajella:))

Tässä nyt kuumeisesti mietin, miten tekstaan takaisin, lyhyesti mutta ytimekkäästi.

Ajattelin laittaa, että kyydit eivät jatkossa enää onnistu (kuin korkeintaan silloin tällöin), koska se vie minulta liikaa aikaa, jota minulla ei yhtään ylimääräistä ole. Toivottavasti saat kyydit järjestymään jollain muulla tapaa.

Toivon hartaasti että vastaus on vaan tyyliin ok, eikä mitään jankkaamista.

ap

Vierailija
51/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soittaisin, jos olisin varma, ettei ole liian myöhä. Mutta tekstarina tuo kuulostaa ihan hyvältä.

-en muista numeroa, joku aikaisemmista kuitenkin;) -

Vierailija
52/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo silloin tällöin pois!! Et enää kuskaa ja sillä selvä. Tekstarilla on helppo olla jämäkkä, ja ystävällinenhän tuo ehdottamasi on.

Tsemppiä. Kerro, miten reagoi. Pääasia, että lopetat itsesi hyväksikäyttämisen nyt ja ainakin tuon ihmisen osalta lopullisesti.

Vierailija
53/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää vastaa. Miksi pitäisi.

Vierailija
54/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuskata sitä hyväksikäyttäjää sillointällöin?? et pääse edelleenkään eroon siitä..

se on loppu NYT. KOKONAAN.

Vierailija
55/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vaa, että valitettavasti en voi häntä jatkossa enää kyyditä. Perustelin asian sillä, että hänen kyyditsemisellä menetän ylityösaldot, ja aamut on liian stressaavia, kun on kiire muutenkin. Jatkoon laitoin vielä, että toivottavasti ymmärrät mun pienet "suuret" ongelmat.

Eli aika ystävällinen tuli tostakin viestistä...

Vastauskin tuli jo: Ymmärrän, ei ongelmaa. Nähdään.

Kyllä nyt on helpottunut olo :)

Vähän jännittää kyllä, kun näen kyseisen tyypin seuraavaksi viikonloppuna "kosteissa" juhlissa, että ei tule puheeksi tämä sitten. Ts. se, etten men itse pyytelemään anteeksi tms...

Vielä kerran kiitos kaikille tsempistä :)

ap

Vierailija
56/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
57/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian anteeksipyytelevä kyllä olit :-) Ja älä nyt vaan enää ota asiaa puheeksi äläkä ikimaailmassa nöyristele, jos se tulee puheeksi! Sama kuin antaisit joka päivä rahaa tuntemattomalle hyvin pärjäävälle ihmiselle ja sitten kärsisit tunnontuskista, kun lopettaisit rahan antamisen. Tuo tyyppi se ongelma oli eikä se, että lopetit kyyditsemisen!

Seurasin jännityksellä ketjua. Jee, olen iloinen puolestasi, ap. :-)

Vierailija
58/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sinä huolta kanna siitä.se lusmu löytää kyllä uuden höynäytettävän.... ilmaisen kuskin...

inhottavia tuollaiset iilimadot,jotka pyrkivät hyötymään kaikista.

ja jos se jsokus erehtyy pummimaan kyytiä: ET EDES YHTÄ KERTAA, koska se on kohta taas tattina joka aamu sun kyydissäsi.

Vierailija
59/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika stressaava juttu mulle, mutta onneksi se on nyt ohi :)

ap

Vierailija
60/61 |
04.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ärsyttävimpiä ovat ihmiset, jotka yrittävät jollain kieroilla keinoilla saada ihmiset ymmärtämään mitä he ajattelevat. Kukaan toinen nyt vain ei yksinkertaisesti voi arvata mitä toinen ajattelee! Se, että yrität kierrellä ja kaarrella, keksiä tekosyitä ja saada toisen ymmärtämään, on törkeää. Epäilemättä hän jossain vaiheessa ymmärtää ja samalla tuntee itsensä noloksi ja nöyryytetyksi, kun ei aikaisemmin ymmärtänyt.

Sanot siis, että olet huomannut, että hänen hakemisestaan on nyt niin paljon harmia sinulle, että et halua enää kyyditystä hoitaa. Voit ihan hyvin selittää ylityöasiat ja lasten hoitoonviemiset. Jos haluat olla erityisen ystävällinen, niin voit luvata, että kyllä sinä edelleen voit kerran, pari kuukaudessa hänet kuljettaa, jos hän ei mitenkään pääse millään muulla kyydillä, mutta et pysty näihin jatkuviin kuljetuksiin. Jos hän on fiksu, niin hän osaa arvostaa sitä, että sanoit suoraan ja teillä on välit kunnossa sen jälkeenkin.