Kimppakyytiläisen "häätö"?
Tilanne:
Kimppakyytiläinen on nyt jo pari kuukautta kulkenut kyydissäni töihin ja takaisin. Mitään ei ole maksanut. Syy osittain ehkä siinä, että tämän kyydityksen piti tapahtua vain silloin tällöin, eikä suinkaan olla jokapäiväistä..., niin aluksi sanoin että ei siitä mitään tarvitse maksaa kun samaan suuntaan olen itse menossa muutenkin.
Nyt siis kuitenkin tämä kyseinen ihminen on änkeämässä kyytiini jokapäivä. Lisäksi hän asuu "toisella puolella kaupunkia", että joudun päivittäin sekä töihin mennessä että tullessa, aikamoisen lenkin hänen takiaan ajamaan.
Olen myös menettänyt "ylityö"-aikaa, jota minulle yleensä viikossa kertyy n. reilun tunnin verran, kun olen ajoissa töissä. (Niitä on sitten hyvä käyttää, jos on lääkärissä käyntejä tms.) Tämä siis siksi, että hänen hakemiseensa kotoa, menee se "ylimääräinen" aika.
Ongelma nyt siis on siinä, että miten saan hänelle kohteliaasti sanottua, etten halua häntä kuskata enää, kun siitä on minulle enempi hommaa kuin hyötyä?
Kyseessä ns. hyvänpäivän tuttu.
Kommentit (61)
Sinulla ap on riittävästi stressiä ihan oman työsi hoitamisessa ja perhe-elämässä. Ei sinun tarvitse kuljettaa aikuista ihmistä töihin. Tuo kyytiläinen on aika kumma tyyppi, jos hänelle ei tule mieleen, että joudut tekemään lenkin hänen takiaan. Hankkisi polkupyörän ja ajaisi sillä sinne bussipysäkille, jos ei jaksa kävellä.
Ja vielä tosiaan lisäykseksi se, että kaveri ei ole edes samassa työpaikassa kuin minä, eli joudun siellä työpaikan päädyssäkin vielä hänen takiaan koukkaamaan. En yhtä paljon kuin kotipäässä, mutta kuitenkin...
Lisäksi hän on melkein aina myöhässä, kun herää monesti vasta silloin kun ajan pihaan...
Nyt kun nämä kaikki asiat on tullut kirjoitettua tänne, niin tulipas itselle aika hölmö olo, että olen antanut kyseisen tyypin mua noin hypyttää!
ap
miten tavallista onkaan, että jää tuollaiseen "loukkuun", ku aina itelle sanoo, että no jos vielä tämän kerran.. Mutta tietty, ku ottaa asian puheeksi ja näkee kuinka hölmö ite on, ni se on jo pitkä harppaus eteenpäin.. eli rohkeesti vaan aikaisempia ohjeita noudatellen..
luultavasti sataa p***aa niskaan jos sanot suoraan, mutta ei tollaisiin muukaan tehoa. Todella härski tyyppi.
Sellainen vielä, että jos nyt et kuitenkaan saa sanottua itseäsi irti tuosta kuljetuskierteestä, niin odottele kesälomiin. Lomien jälkeen on helpompi lopettaa homma kun siinä ei ole tuota rutiinia. Ennen lomiakin voit jo lisääntyvästi kieltäytyä kuljetuskeikoista omiin aikatauluihisi vedoten.
kerro suoraan miten asia on. Kerrot, ettet pysty enää ylimääräisiä lenkkejä tekemään. Ajat tästä lähtien kodiltasi suoraan työpaikallesi, kyytiin pääsee jos on pihallasi kellonaikaan xx tai vastaavasti työpaikkasi pihalla klo xx. Odottamaan et pysty. Lisäksi voit sanoa, että pientä bensarahaa pitäisi myös maksaa. Luultavimmin tyyppi hankkii toisen kyydin jos ei samaa enää ovelta-ovelle palvelua.
Ihmeen paljon ihmiset antavat toisten hyväksikäyttää itseään. Olen itsekin kiltti ja minun on välillä vaikeaa sanoa jämäkästi takaisin, mutta en sentään ap:n kaltaista hyväksikäyttöä hyväksyisi.
Ihmeellisiä vastauksia olet saanut. Miksi nöyristellä ja antaa toisen räikeästi hyväksikayttää itseään? Ja sitten vielä pelätä, että toinen suuttuu kun ei enää haluaisi olla hyväksikäytetty? Hei haloo!
Sanot vain (ja nyt heti) ettet enää pysty kuskamaan häntä ovelta ovelle. Ystävällisesti voit lisätä, ettöä kyydissäsi pääsee edelleen, mutta kyydittävän pitäisi tulla valmiiksi sinun reittisi varrelle kummassakin päässä. Tuosta ei voi edes suuttua jos toisen reaktiota pelkäät.
Mulla on vähän samantapaista kokemusta. Kaveri oli aina pyytämässä kyytiä jos minne tai jos kuuli että lähden vaikka käymään jossain niin heti änkes kyytiin. Eihän se haittaa jos joskus joku kyydissä tulee, mutta siinä vaiheessa kun se on jo mennyt överiksi, rupee harmittamaan. Mun oli kaverille vielä tosi vaikea sanoa. Kaveri kyllä aina lupas bensarahaa, mutta ikinä ei sitä antanut.
Kerran sitten kun taas oli mun kyydissä lähdössä parinsadan kilsan päähän, sanoin että, "voit tulla, mutta sitten sä maksat siitä, oon kuljettanut sua niin paljon ilmatteeksi".
Tulos oli se että, se ei lähtenytkään kyytiin, eikä sen jälkee ole ikinä mun kyydissä istunut. Loukkantui siin aika pahasti. Tiedän että on valittanut mun käytöksestä yhdelle yhteiselle tuttavalle.
Muuten viestität, että sinä olet se "pahis", joka ei halua pikkuisen joustaa kaverin takia ja tekee nolon oharin.
Sanot, että et halua suunnitella aikataulujasi muiden mukaan, etkä halua käyttää aikaasi halureissuihin. Lisäksi nautit siitä ajasta, kun saat olla työmatkat yksin omien ajatustesi kanssa.
Siinä se. ei mitään lääkärireissuja tai muita selityksiä.
Hei ap,
tule sitten kertomaan miten tuttusi reagoi. Taahan alkoi kaymaan mielenkiintoiseksi ;)
että nyt kun olet jo tovin kokeillut tätä yhteiskyytiä olet huomannut ettei se osaltasi toimi. Kerro, että vie aikaa hakea ja viedä, koska hän ei tule matkan varrelta samaa matkaa, vaan haet hänet. Voit mielestäni myös rehellisesti sanoa, että myös työmatkakustannukset on nousseet, koska ajat pidemmän matkan..
Ja mieti tosiaan vähän etukäteen vastauksia, joita arvelet että häneltä saat. Ei mee sit jauhot suuhun, ja saat asian hoidettua kerralla pois päiväjärjestyksestä.
Ehkäpä saat samalla tyypin ajattelemaan asiaa ja autat muitakin hänen "kyytsääjiään". (voi kyllä olla toiveajattelua...)
Olen ollut itse vähän samalaisessa tilanteessa, inhottavaa, mutta selvisinpä siitäkin. Ehkä toinen vähän loukkaantui, muttei pitkäksi aikaa.
Muista, etti kaikkia tarvitse (eikä voi!!!) miellyttää, eikä kaikkien kanssa kaveerata! Jos alkaa puhua pahaa selän takan, anna puhua, eiköhän hänen tapansa jo tunneta...
On kamalaa, että osa meistä naisista on kasvatettu miellyttämään ja olemaan vastuussa muiden tunteista. Olen itse ollut samanlainen ja kokenut huonoa omaatuntoa jos olen ollut niin itsekäs, että olen ajatellut omaa jaksamista.
Se on ihan kasvatuksen tulosta. Juuri sitä, että ole kiltti tyttö ja älä ole kenellekään vaivaksi. Ja mitä muut sinusta ajattelee. Jos suutuin, olin paha ja huono.
Vasta 40 vuotiaana olen oppinut sanomaan ei ja jättänyt sen loukkaantujan vastuulle, mitä hän tuntee. Ei paljon hetkauta enää. Olen kuulemma ikävä ihminen nykyään, mutta voin itse paremmin, enkä ole enää niin väsynyt kun en kumartele muita hylkäämisen pelossa. Mihin minä kaikenmaailman paskiaisia tarvitsen?
Sanot suoraan sen kummemmin selittelemättä, että et halua jatkaa kimppakyytejä. Huom. sinä et ole tilivelvollinen miksi. Sanot vain hänelle, että huomisesta asti en enää hae sinua. Ja jos hän tivaa, että miksi. Vastaat vain, että ei sovi minun suunnitelmiin. Mitä sitten jos hän suuttuu? Mitä siinä suuttumisessa pelkäät? Antaa suuttua, se on hänen ongelmansa. Et tarvitse sellaista ihmistä mihinkään.
Katsotaan kuinka "kovan" saan itsestäni näiden tsemppauksien avulla.
Kyseinen tyyppi ei siis suoranaisesti kuulu mun kaveripiiriin, mutta on mun kavereiden kaveri.
Mutta tokkopa se tuosta suuttuu. Toivon vaan, että antaa kerralla periksi, eikä ala jankkaamaan asiaa sen enempää.
Koitan muistaa tulla kertomaan miten kävi ;)
ap
Itse olen kantapään kautta opetellut jämäkkyyttä, kun tuntui, että monta kertaa viikossa harmitteli asioita, joita oli tehtävä, koska joku muu odotti sitä. Just kyytejä, sukulaisvierailuja, kaveriksi baari-iltoihin, vaikken halunnut jne.
Kun opin sanomaan EI ilman sen kummempia selittelyjä, elämä helpotti. Ei, en voi hakea sinua. Ei, en lähde tädin luokse. Ei, en lainaa kymppiä. Ja no höh, mikset-kyselyihin en vastannut mitään. En vaan lähde/lainaa/kyyditä. Ei siinä häijy tai epäkohtelias tartte olla, mutta määrätietoinen. Jos alkaa selittelemään, vastaväitteitä kyllä löytyy ja pian huomaat olevasi taas samassa jamassa ja vielä saat hölmön olon, kun sut saatiin taas höynäytettyä tekemään vastoin omaa haluasi.
Nyt ystäväni ja sukuni tietävät, että kun lupaan ja tulen ja teen, teen sen omasta halustani ja mielelläni. He tieävät, että velvollisuudesta teen asioita vain itseni ja perheeni eteen, siihen on turha muiden vedota. Tuntuu, että mua ja mun mielipiteitäni arvostetaan nykyään aivan eri tavalla nyt kun osaan pitää puoleni enkä ole liian kiltti ja tahdoton.
Vinkkejä en anna, koska muiden vinkit on niin hyviä. Mutta teki vain mieli tulla antamaa tsemppihali.
Huomauta että nyt on kyydit maksamatta. Et kuskaa ellei maksua tipu. Ja että nyt sulla on tilanne ettet kuskaa jatkossa näin usein. Että kuskaat kyllä, mutta harvemmin onnistuu.
jos ei halua kuskata lainkaan?
Tätä en ymmärrä. Miksi ei saisi kieltäytyä kokonaan sellaisesta asiasta, jota ei halua tehdä.
Tämä lienee Porvoosta, ei ole muuta selitystä. Kimppakyydin idea on, että samalla suunnalla asuvat matkustavat yhdessä jakaen kustannukset.
vastaavassa tilanteessa. Täältä sivusta voi kuitenkin sanoa neuvoksi, että toteat tilanteen vain selkeän rehellisesti ja sanot, että elämäsi on kiireistä, joten tuo lisälenkki ei sovi vaan aikatauluusi. Työkaverisi on selvä hyväksikäyttäjä ja jatkaa sitä niin kauan kuin sinä annat sen tapahtua. Todennäköisesti on koko elämänsä onnistunut sumplimaan asiansa niin, että joku kiltti ihminen palvelee. Kokeilee aina kepillä jäätä, kuinka paljon onnistuu saamaan etuja, kun on vaan röyhkeä. Röyhkeähän tuollainen ihminen on, joka kehtaa toista lenkittää aamuin illoin.
Sehän ei ole sinun ongelmasi, miten pääsee sitten töihin. Ostakoon auton tai kulkekoon taksilla. Sellaista se elämä on. Toiset ostaa auton ja maksaa itsensä kipeeksi siitä. Jos ei osta, niin sitten pitää valita asuinpaikka paremmin tai ratkaista kulkuongelma muuten.