Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kimppakyytiläisen "häätö"?

Vierailija
03.05.2009 |

Tilanne:

Kimppakyytiläinen on nyt jo pari kuukautta kulkenut kyydissäni töihin ja takaisin. Mitään ei ole maksanut. Syy osittain ehkä siinä, että tämän kyydityksen piti tapahtua vain silloin tällöin, eikä suinkaan olla jokapäiväistä..., niin aluksi sanoin että ei siitä mitään tarvitse maksaa kun samaan suuntaan olen itse menossa muutenkin.

Nyt siis kuitenkin tämä kyseinen ihminen on änkeämässä kyytiini jokapäivä. Lisäksi hän asuu "toisella puolella kaupunkia", että joudun päivittäin sekä töihin mennessä että tullessa, aikamoisen lenkin hänen takiaan ajamaan.

Olen myös menettänyt "ylityö"-aikaa, jota minulle yleensä viikossa kertyy n. reilun tunnin verran, kun olen ajoissa töissä. (Niitä on sitten hyvä käyttää, jos on lääkärissä käyntejä tms.) Tämä siis siksi, että hänen hakemiseensa kotoa, menee se "ylimääräinen" aika.

Ongelma nyt siis on siinä, että miten saan hänelle kohteliaasti sanottua, etten halua häntä kuskata enää, kun siitä on minulle enempi hommaa kuin hyötyä?

Kyseessä ns. hyvänpäivän tuttu.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano vaikka että sun työaikoihin on tullut muutoksia

joudut ylitöihin

lääkäri

menet miehen kyytissä

joku tapaamine heti työn jälkeen

nyt et vain ehdi....

Vierailija
2/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin ja olla myöhempää.

Ja tarpeeksi usein kun teet näitä "ylitöitä" ehkäpä tajuaa asian.

Tai sanot suoraan ettet halua olla enää ilmainen jokapaikan taksi kyyti, koska hänen kauttaan kulkiessa sinulla kuluu enemmän bensaa.

Meinaan jos on hyvänpäivän tuttu niin onko sillä niin väliä kuinka asian ilmaisee. Itselläni on tapana sanoa suoraan ja kaikille. Eipähän jää epäselvyyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt kun olet jo tovin kokeillut tätä yhteiskyytiä olet huomannut ettei se osaltasi toimi. Kerro, että vie aikaa hakea ja viedä, koska hän ei tule matkan varrelta samaa matkaa, vaan haet hänet. Voit mielestäni myös rehellisesti sanoa, että myös työmatkakustannukset on nousseet, koska ajat pidemmän matkan. Mielestäni voit ehdottaa, että jos hän on halukas matkustamaan/kävelemään osan matkan jonnekin matkan varrelle mikä on jo normaalilla reitilläsi, voi hän jatkossakin tulla kyytiisi, mutta et enää hae häntä kotoaan.

Vierailija
4/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja et siitä tulee iso lenkki ajaa. ja et luulit sen olevan silloin tällöin tapahtuvaa. valittelet stressiä ja väsymystä, tarvit kaiken mahdollisen ajan itsellesi.

Vierailija
5/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi vähän vihjaista, että eikö se "bussi nro 4 enää kuljekaan" ja siitä johdatella keskustelua maksamisen suuntaan...?

Vierailija
6/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt kun olet jo tovin kokeillut tätä yhteiskyytiä olet huomannut ettei se osaltasi toimi. Kerro, että vie aikaa hakea ja viedä, koska hän ei tule matkan varrelta samaa matkaa, vaan haet hänet. Voit mielestäni myös rehellisesti sanoa, että myös työmatkakustannukset on nousseet, koska ajat pidemmän matkan. Mielestäni voit ehdottaa, että jos hän on halukas matkustamaan/kävelemään osan matkan jonnekin matkan varrelle mikä on jo normaalilla reitilläsi, voi hän jatkossakin tulla kyytiisi, mutta et enää hae häntä kotoaan.

Ihan reilusti vaan sanot miten asia on. Nuo tekosyyt ei ole hyviä ja tulee yleensä ilmi jossain vaiheessa, että olet valehdellut, joten sano ihan suoraan.

Vierailija
7/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluat olla klo x töissä. Sanot, ettet kuitenkaan halua lähteä aikaisemmin, eli jatkossa kimppakulkeminen onnistuu vain, jos kyyditettävä tulee matkaa reitin varrelta/teiltä. Minusta olisi parasta kertoa asia aika suoraan, esim. ihan niin kuin äsken itse tänne palstalle kirjoititn

Ja samassa yhteydessä voisit vihjata, että kun tästä kimppakulkemisesta kerran on tullut jokapäiväinen tapa, että voisitte miettiä maksupolitiikkaakin. Jätä pallo kyyditettävälle, joten hänen on sitten halutessaan mahdollista päätyä siihenkin, että ette enää kulje yhdessä tai sitten pakota hänet parin päivän sisään ottamaan asia puheeksi kanssasi: "Oletko ehtinyt miettiä sitä ehdotustani näiden kulkemisten järjestämisestä jatkossa?"

Vierailija
8/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että nyt tämä kyyditseminen loppu, et enää tahdo kimppakyyteillä.

Ja jos tivaa kyytiä älä vastaa.

Vierailija
9/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kyseinen kaveri kulkee jos missäkin kyydissä milloinkin...

Eli, ei omista omaa autoa, ja bussi ei kulje riittävän läheltä hänen kotiaan (hänen sanojensa mukaan), niin silläkään ei sitten voi kulkea.. Tunkeaa siis siihen kyytiin mikä on tarjolla. Eikä kuulemma ole muillekkaan mitään maksanut. Mutta ne "muut" ovatkin hänen oikeita kavereitaan, eli eivät ehkä sitä odotakkaan.

Jos huomautan hänelle maksamisesta, niin ehkä hän saattaisikin maksaa. En vaan halua häntä enää kyyditä, vaikka maksaisikin. Juuri sen takia, että menetän nuo "ylityöt" yms.

Hänellä sen verran joustavat työajat, ettei mun auta sanoa, että mulla on ylitöitä tai työajat muuttuneet, kun tulee silti kyydissä!

Lisäksi olen huomannut, että olen lapsillekkin paljon kireämpi aamuisin, kun pitää sitä kelloa entistä enemmin tuijottaa, että ehtii ajoissa töihin, kun pitää se "kyytiläis-lenkki" heittää..

Helppo homma tämä olisi kai hoitaa, jollei olisi näin kiltti ihminen...

ap

Vierailija
10/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee nyt hänen tarpeidensa edelle.

Katsotaan kuinka mun käy...

ap

Vierailija
11/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan reippaasi vaan sanot, ettet halua sitä enää tehdä, kun menetät liikaa aikaa. Voit myös sanoa, että sulla tulee liian kiire aamuisin ja hermostuttaa.

Vierailija
12/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että oot huomannut asian. Ja kuten tästä ketjusta huomaat, niin kaikkien mielestä oot ihan aiheesta suivaantunut.

Sanot sille vaan, ettet ehdi hakemaan sitä, kun sulla on kiire töihin.

Harjoittelet tuota sanomista mielessäsi tai vaikka ääneenkin, niin kyllä se sitten sujuu. Oikeesti se tuntuu kamalalta kieltäytyä toisen avunpyynnöistä, mutta oikeesti sitten kun sen saa sanottua, niin tuntuu paremmalta.

Äläkä edes ajattele sen pyyntöjä avunpyyntöinä. Eihän tuo työkaverisi mikään avuton ole, vaan selviää kyllä töihin ilman sun armeliaisuuttakin. Joten jätä se ihminen muiden murheeksi.

Vierailija
13/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieti myös omat vastauksesi reagoida eri vaihtoehtoihin.

Eli jos työkaverisi sanoo vain että selvä juttu, niin sitten toivottelet hyvät päivän jatkot.

Jos se alkaa mankumaan, että etkö sä nyt kuitenkin voisi, niin sitten toistat vain sen, että et pysty häntä enää noutamaan.

Jos se alkaa syyttämään sinua ikäväksi ihmiseksi, niin sanot sille, että jokainen on vastuuss omasta työmatkastaan, eikä ole mitenkään sinun vikasi, jos hän ei ole järjestänyt pysyvää ratkaisua työmatkojensa taittamiseen.

Jne. Varaudu etukäteen, niin sun ei tarvi pelätä miten sun käy, kun sanot vain totuuden.

Vierailija
14/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nyt täytyis jo jotain ruveta maksamaan. Jos haluat hänestä kokonaan eroon, niin laitat sit hinnan niin korkeelle, että menee mielummin bussilla.

Vierailija
15/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin avauksessa kirjoitit. Älä kiertele tai keksi mitään tekosyitä tai valkoisia valheita. Hänen hakemisensa ja viemisensä vie aikaa, jota tarvitset muuhun. Jos tyyppi närkästyy, niin se ei ole sinun ongelmasi. Sinä olet pyyteettömästi auttanut häntä, mutta enää et voi niin tehdä.

Vierailija
16/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka välttelee noloja tilanteita ja konflikteja viimeiseen asti. Olen kuitenkin pakon edessä opetellut sanomaan tiukasti, mutta niin kauniisti kuin mahdollista juuri tälläisissä tilanteissa. Ei tarvitse valehdella vaan sanoa ihan suoraan, että tästä tulee aikamoinen ylimääräinen lenkki ja saldoni kärsii. Jokainen täyspäinen ymmärtää tämän.

Jos kuitenkin homma menee "rumaksi" on kyseessä aikamoinen hyväksikäyttäjä ja mielestäni silloin on ollut ihan aiheellista laittaa hommalle stoppi.

nim. pitkään ystävä/tuttavapiirin ainut auton omistaja

Vierailija
17/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotket vaan turhaan asioita. Sanot suoraan mutta kohteliaasti.

Vierailija
18/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kurjinta näissä tilanteissa jossa 'kiltti' ihminen ei halua konfliktia eikä halua asiasta asianomaiselle sanoa, jaksaa kumminkin päivitellä asiaa jokaiselle puolitutullekin.

Minusta kilttiä on sanoa ihan rehellisesti mikä on homman nimi asianosaiselle

Vierailija
19/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri, jollaon auto, mutta tulee aina kutsuille tms. aina ilman autoa ja sitten pyytää kyytiä muilta. Minä en häntä enää kyyditse, mutta välillä en kehtaa olla kyyditsemättä, kun hän saattaa jopa kutsujen emäntää pyytää itseään kyyditsemään. Törkeä hyväksikäyttäjä. Ei tietenkään maksa mitään.

Toinen tapaus: mun ex-poikaystäväni. Hän kerran pyysi mua hakemaan itsensä asemalta ja viemään kämpilleen. MIelelläni sen teinkin, mutta kun häneltä matkalla pääsi sammakko: hyvä, että näin säästin bussirahat. Hermo meni.

Vierailija
20/61 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin mäkin tekisin