Sima valmista? Sima kävi 2 vrk huoneenlämmössä. Pullotin sen tänään ja rusinat nousi heti pintaan.
Eli en ehtinyt laittaa pulloja heti kylmään vaan ne oli melkein koko päivän huoneenlämmössä. Voiko sima oikeasti olla jo valmista?
Kommentit (21)
Meillä joi teini toista mukia ennenkuin pääsin hätiin.Nyt kuulemma kupslii vatsassa:)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:23"]
Mullakin oli vrk ämpärissä. Nyt ollut keskiviikosta lähtien pullotettuna ja rusinat on jo nousseet pinnalle, vaikka valmistumiseen piti mennä viikko? Onko siis jo nyt valmista? En kyllä oo maistellut. Mietin vaan, ettei kerkeä mennä pahaksi vappuun mennessä :) Pitääkö tässä uutta satsia ruveta tekemään :D
[/quote]
Mulla sama. Torstai aamuna laitoin siman ämpäriin, perjantai aamuna pullotin ja tänä aamuna oli rusinat nousseet.
Kerron oman epäonnisen siman valmistukseni. En lukenut mitään ohjeita, laitoin liikaa hiivaa ja pullotin siman muovisiin isoihin vichypulloihin. Viikon päästä kun avasin kokeeksi pullon, sima lensi pitkin seiniä kuin ammus, hirmuisella voimalla .Lopuille kävi samoin, tyhjensin ne ulkona lenkillä metsässä. Onneksi kukaan ei ollut näkemässä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:25"]Meillä joi teini toista mukia ennenkuin pääsin hätiin.Nyt kuulemma kupslii vatsassa:)
[/quote]
Siis *kuplii*
Olisi ollut jo aikoja sitten, jos olisit käskenyt käymään meilläkin.
Yllätyin vaan kun ne rusinat oli jo ihan paisuneita ja pinnalla. Joskus taas sima ei valmistu millään.
mun ohjeessa ainakin luki et n.3 päivää huoneenlämmössä ja ois valmista...ja meneehän siinä vielä jonkin aikaa kun laitat sen jääkaappiin viilenemään, niin eiköhän se sitten ainakin ole valmista :)
Ei mene huoneenlämmössä kuin pari päivää niin on valmista.
1-2 päivää annetaan olla saavissa/ämpärissä. Sitten pullotetaan. Jos pullot jättää huoneenlämpöön niin 3:ssa päivässä on valmista. Jääkaapissa menee viikko.
Ikivanha viesti, mutta mulla kävi nyt samalla lailla, rusinat on noussu, vaikka eilen vasta pullotin. Onko jo valmista?
Itse pullotin eilen, laitoin kaksi pulloa lasitetulle parvekkeelle ja kaksi jääkaappiin. Parvekepulloissa oli tänään jo rusinat nousseet, joten siirsin ne jääkaappiin. Mutta kun kävin sitten illalla vielä katsomassa niitä, rusinat ei olleetkaan enää pinnassa! Mitähän tämä tarkoittaa? Hauska tällainen ketju johon tulee kerran parissa vuodessa aina näillä samoilla päivämäärillä viesti. :D
Ajankohtainen aihe taas.
Eli voiko sima olla valmista kun on käynyt 1 vrk ja sen jälkeen ollut 2 vrk pullossa?
Voi se olla. Simaohjeet ovat luultavasti peruja ajalta, jolloin asunnot olivat kylmempiä ja vetoisempia kuin nykyisin, puulämmityksestä johtuen lämpötila laski yön aikana. Nykyajan lämpimissä asumuksissa sima siis tekeytyy nopeammin juomavalmiiksi, eli ohjetta pitäisi päivittää.
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman epäonnisen siman valmistukseni. En lukenut mitään ohjeita, laitoin liikaa hiivaa ja pullotin siman muovisiin isoihin vichypulloihin. Viikon päästä kun avasin kokeeksi pullon, sima lensi pitkin seiniä kuin ammus, hirmuisella voimalla .Lopuille kävi samoin, tyhjensin ne ulkona lenkillä metsässä. Onneksi kukaan ei ollut näkemässä.
Hahaa! Teit kiljua
Mun anoppi tekee siman aina niin, että 1vrk huoneenlämmössä saavissa ja sit 1vrk huoneenlämmössä pullossa ja sit pullot jääkaappiin. Eli tekee siman joka vuosi 28.4 ja se on valmista 1.5.
Vierailija kirjoitti:
Itse pullotin eilen, laitoin kaksi pulloa lasitetulle parvekkeelle ja kaksi jääkaappiin. Parvekepulloissa oli tänään jo rusinat nousseet, joten siirsin ne jääkaappiin. Mutta kun kävin sitten illalla vielä katsomassa niitä, rusinat ei olleetkaan enää pinnassa! Mitähän tämä tarkoittaa? Hauska tällainen ketju johon tulee kerran parissa vuodessa aina näillä samoilla päivämäärillä viesti. :D
Mulla kans rusinat vajosi, kun laitoin siman jääkaappiin. Kaksi vuorokautta oli lämpimässä ennen sitä. Pitääkö se ottaa takaisin huoneenlämpöön vai mitä? Maanantaina siis laitoin jääkaappiin, jonka lämpötila on 4 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans rusinat vajosi, kun laitoin siman jääkaappiin. Kaksi vuorokautta oli lämpimässä ennen sitä. Pitääkö se ottaa takaisin huoneenlämpöön vai mitä? Maanantaina siis laitoin jääkaappiin, jonka lämpötila on 4 astetta.
Mullakin oli vrk ämpärissä. Nyt ollut keskiviikosta lähtien pullotettuna ja rusinat on jo nousseet pinnalle, vaikka valmistumiseen piti mennä viikko? Onko siis jo nyt valmista? En kyllä oo maistellut. Mietin vaan, ettei kerkeä mennä pahaksi vappuun mennessä :) Pitääkö tässä uutta satsia ruveta tekemään :D