Ei voi olla totta: Mä olen raskaana! Mitäs nyt sitten pitää tehdä?
Olen lähdössä viikon päästä miehen mukana kahden viikon työmatkalle?. Laskurin mukaan olen viikolla 4+4 - pitääkö mun nyt vielä ennen tuota matkaa mennä johonkin näyttäytymään, vai koska otan ensimmäisen kerran yhteyttä ja mihin?? Sori, olen ihan pihalla, mutta kyseessä on yllättävä (tosin toivottu) raskaus, ja kyseessä on esikoiseni. Neuvokaa kokeneemmat: mitä nyt pitää tehdä ja missä marssijärjestyksessä?
Kommentit (19)
Raskausviikolla 10 kerkeet hyvin soitella neuvolaan. Eihän se eka käynti ole muutenkaan kun sitä papereiden täyttämistä.
jossa seulotaan down. Ja ekalla käynnillä otetaan myös veriseula, joka paljastaa down-riskiluvun
testejä kannattaa mainostella heti ekana,aika harvinaista että olisi vamma tosin ellei tee penskat vasta 40v:.D:
Voit hyvin soittaa neuvolaan kun palaatte matkalta. Olet silloin 7+ viikoilla ja varsinkin jos asut isossa kaupungissa, on jo hyvä olla neuvolaan yhteydessä. Esim Helsingissä ei neuvolaan saa aikaa ihan heti seuraavalle päivälle :) Ja ultrakin pitää varata, joten on ihan hyvä, että tietosi lähtevät eteenpäin sieltä neuvolasta synnärille.
Matkalla kannattaa välttää raakaa kalaa, mätiä, pastoroimattomia maitotuotteita.
Nauti nyt olostasi :) Paljon onnea koko perheelle!
ennen rv 15, on se, että ehdin saada lähetteen down-veriseulaan ja np-ultraan.
Muuten soittaisin vasta kun äitiysavustus on katkolla.
rv 6+2
ikää 35v
Juu Helsingissä asutaan, joten otan neuvolaan yhteyttä sitten heti matkan jälkeen. "pastoroimattomia maitotuotteita", eli käytännössä mitä? homejuustoja en syö muutenkaan, mutta mites ihan tavalinen sämpylän välissä oleva juusto? Tai jugurtit? Jäätelö on herkkuani, joten ei kai sitä joudu välttämään?
suomessa kaikki maitotuotteet pastöroidaan eli tääl voit huoletta käyttää niitä.ulkomailla en itse käyttäisi mitään maitotuotetta,paitsi jos pakkauksessa lukee pastöroitu.ota siis kalkkitabut mukaan ja onnea odotukseen!
Meillä ainakin ajat menevät aina usean viikon päähän.
Rv 10 olisi hyvä päästä jo sinne ensikäynnille, että th ehtii lähettää paperit eteenpäin np-ultraa ajatellen.
Vastuullinen raskaudenSUUNNITTELIJA ottaa selvää suositellusta ruokavaliosta. Ei voi olla enää olemassa ihmistä, joka ei tiedä että raskaanaolevalle on varsin tiukat ruokarajoitussuositukset. Ei niitä tarvitse yritysaikana noudattaa, mutta siitä minuutista kun testi on plussaa, niin ruokarajoitteet on otettava huomioon. Se on jokaisen OMA VASTUU, ei minkään neuvolalaitoksen vastuulla tiedottaa!
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Suosittelen lisäksi googlaamaan listeria, toksoplasmoosi ja ruokamyrkytys hakusanoilla lisää tietoa.
ota yhteys neuvolaan heti. Itse kävin jo raskausviikolla 8. Lähete ekaan ultraan (viikoilla 10-13) tulee VAIN neuvolan kautta. Neuvolasta menee ajanvaraus sairaalaan.
Ilmeisenkin selvästi kuppi on nyt kohdallasi kellahtanut kumoon pahemman kerran. Lue viestisi uudestaan ja maistele suussasi kirjoittamaasi - kuulostanko ilkeältä - fanaattiselta - agressiiviselta?
Kirjoituksesi perustella et vaikuta kovinkaan fiksulta ihmiseltä. Vai että ennen raskautta olisi jo pitänyt ottaa selvää raskausmyrkytyksestä, ruokavaliosta jne. Hohhoijaa. Tiedätkö, että tänne maailmaan on syntynyt aika monta lasta jo ennen näitä suosituksia?
Minulla kävi juuri samoin ja soittelin heti neuvolaan ja kerroin tilantaan. Ottivat minulle heti ajan palattuamme ja infosivat juuri edellä mainitut ruoka ym. jutut. Kannatan sillä kiva fiilis oli matkalle lähteä kun oli asiat hoidettu: Onnea odotukseen:)
sun ei tartte tehdä vielä 6 viikkoon yhtään mitään. Vasta rv 10 soitat neuvolaan jos ei ole mennyt sitä ennen kesken. Ei kiirettä.
ei kai raskaaksi tulo nyt ihan noin vakava asia ole, että ihan opetella pitäisi ruokavaliokin ulkoa.
kaikki eivät suunnittele raskauksia. Tähnkö on menty että ihan joka ikinen elämän minuutti pitää suunnitella ja sitten tulee nää arvostelijat tekemään pistareita että "miten on sujunut lapsensuunnittelu ja opiskelu". Hohoijaa! Löysää pipoa 12.!
Vastuullinen raskaudenSUUNNITTELIJA ottaa selvää suositellusta ruokavaliosta. Ei voi olla enää olemassa ihmistä, joka ei tiedä että raskaanaolevalle on varsin tiukat ruokarajoitussuositukset. Ei niitä tarvitse yritysaikana noudattaa, mutta siitä minuutista kun testi on plussaa, niin ruokarajoitteet on otettava huomioon. Se on jokaisen OMA VASTUU, ei minkään neuvolalaitoksen vastuulla tiedottaa!
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Suosittelen lisäksi googlaamaan listeria, toksoplasmoosi ja ruokamyrkytys hakusanoilla lisää tietoa.
Mitä jos vapautuisit ihan pikkuisen..? Niinkuin tuosta kontrollifriikkiydestä.
sun ei tartte tehdä vielä 6 viikkoon yhtään mitään. Vasta rv 10 soitat neuvolaan jos ei ole mennyt sitä ennen kesken. Ei kiirettä.