MIKSI pihtaatte vauvan nimeä ristiäisiin asti?
Eikö olisi paljon mukavampaa kutsua lasta hänen nimellään syntymästä asti - tai viimeistään siitä hetkestä, kun nimi on päätetty. Miksi sitä nimeä pitää ehdoin tahdoin pimittää?
Kommentit (25)
että kaikki ei halua toimia samoin kuin sinä?
Meillä sitäpaitsi lapsilla on jo masuaikana ja syntymän jälkeen lukemattomia lempinimiä, että vaikka vauvan nimi olisi Pentti, niin harvoinpa häntä juuri sillä nimellä tulee kutsuttua.
Mun mielestäni se on vaan hauska tapa, että se lapsen nimi tulee vähän juhlallisemmassa tilanteessa kaikkien tietoisuuteen. Mun mielestäni on enemmänkin mälsää kun ihmiset kertoo sen tulevan, tai jo syntyneen vauvan nimen samalla lailla kuin kertoisivat, että ostinpa kilon pottuja.
..vaan osa sitä juhlaa.
Ja voihan toisinaan olla niinkin, että kun ei ole "papin aamenta sanottu" (tarkoittaen, ettei virallisia papereita ole täytetty ja nimeä ilmoitettu maistraattiin), niin ei haluta ilmoittaa nimeä, kun pelätään, että esim. mummut/vaarit/anopit/appiukot yrittävät vielä vaikuttaa nimeen ja rueta vänkäämään nimeksi omaa suosikkiaan, "kun eihän sitä ole vielä pappi antanut niin voi vielä hyvin vaihtaa...".
Nimet ovat usein hyvin makuasioita, tuoreet vanhemmat ottavat kommentit hyvin henkilökohtaisesti ja haluavat välttää etukäteiskommentit. Sitten kun nimi on virallisesti ilmoitettu, on mummunkin :)) turha kakoa vastaan.
Meidän kahden lapsen nimi kerrottu kastetilaisuudessa, siis pappi kertonut. Minusta se kiva/"jännä" tapa:) Itsekään en haluaisi tietää toisen lapsen nimeä ennen ristiäisiä.
Omituista nykyään, että kaikki pitää olla niin selvää etukäteen; lapsen sukupuoli selvitetään vaikka väkisin, tutkimuksissa käydään terveydestä ym., nimi pitäisi tietää, sektiopäivä pitäisi toisten tietää. Yksityisiä asioita mielestäni!
Neljännen lapsen nimet keksimme/päätimme vasta nimiäispäivänä.
Meillä se on vaan sellanen tapa ja ompahan jotakin jännistystä ilmassa.
Mä en ymmärrä mitä se kenenkään persettä kaivaa jos joku haluaa pitää nimen salassa kastejuhlaan asti.
tää on tätä nykyajan menoa että kaikki-mulle-tänne ja heti!